شناسهٔ خبر: 129605 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ابطحی در تذکری آیین‌نامه‌ای:

بررسی طرح‌ها و لوایح از وظایف کمیسیون‌های تخصصی مجلس است

ابطحی43 نماینده خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ صرفاً وظیفه رسیدگی به شکایات را بر عهده دارد، گفت: بررسی طرح‌ها و لوایح از وظایف کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

به گزارش «نماینده» عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به ارجاع طرح یک فوریتی شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد به کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی توسط هیأت رئیسه پارلمان انتقاد کرد و گفت: شرح وظایف و اختیارات کمیسیون‌ها طبق آیین‌نامه تشریح شده است.

وی افزود: هیأت رئیسه می‌گوید اینگونه تشخیص داده که طرح مذکور را به اصل ۹۰ ارجاع دهد، قطعاً این اختیار با هیأت رئیسه مجلس است، اما واقعیت این است که بررسی این مسئله یک موضوع بسیار تخصصی و دارای اهمیت بالایی بوده است و حتی رهبر معظم انقلاب هم تأکید کرده بودند که باید به نحو مطلوب مورد رسیدگی قرار گیرد، فلذا لازم بود این طرح به کمیسیون اجتماعی یا بهداشت و درمان ارجاع می‌شد.

پوربافرانی همچنین گفت: با توجه به اهمیت مسئله درخواست ما این است که این طرح مجدداً در کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شود تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس نیز در تذکری با استناد به ماده ۴۸ آیین‌نامه، باز هم نسبت به ارجاع طرح مذکور به کمیسیون اصل ۹۰ توسط هیأت رئیسه پارلمان به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: کمیسیون اصل ۹۰ یک کمیسیون خاص است و طبق ماده ۴۹ آیین‌نامه، ارائه طرح‌ها و لوایح جزو وظایف کمیسیون‌های تخصصی اعلام شده است.

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ صرفاً وظیفه رسیدگی به شکایات را بر عهده دارد و ما نمی‌توانیم تکلیف دیگری را بر عهده کمیسیون اصل ۹۰ بگذاریم؛ همچنین از طرفی این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد. اگر به دنبال پخته شدن این طرح هستیم، باید مجدداً در هیأت رئیسه پارلمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست در تذکری با استناد به ماده ۱۳۱ آیین‌نامه داخلی پارلمان اظهار داشت: در این طرح مقدمه توجیهی ذکر نشده در حالی که هر طرح و لایحه‌ای از طرف دولت باید دارای مقدمه توجیهی باشد.

وی افزود: در طرح ارائه شده از سوی کمیسیون اصل نود در خصوص بخش دوم عنوان این طرح یعنی استرداد دریافتی‌های مازاد بحثی مطرح نشده است؛ همچنین این طرح مغایر با اصل سوم و ۱۱۰ قانون اساسی است زیرا در این اصول به رفع تبعیضات ناروا اشاره شده اما در تبصره ماده ۵ این طرح تبعیض آشکار دیده می‌شود.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر سلیمی گفت: این طرح دارای مقدمه است و این گزارش کمیسیون است که در حال حاضر در اختیار نمایندگان قرار دارد بنابراین تذکر اول وارد نیست.

همچنین رئیس مجلس در خصوص اخطار سلیمی گفت: در قانون ذکر شده که مدیران باید متناسب با ظرفیت و عادلانه حقوق دریافت کنند نه اینکه دریافتی‌ها میان افراد یکسان باشد بنابراین این اخطار نیز وارد نیست.

نظر شما