شناسهٔ خبر: 129465 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اهالی فرهنگ و سیاست عملکرد یک سالۀ هفته نامۀ «نماینده» را بررسی کردند؛

کارنامۀ یک سالگی

مصاحبه های یکسالگی با توجه به حضور هفته نامه «نماینده» در عرصه رسانه بر آن شدیم تعدادی از نمایندگان مجلسٰ، فعالان و کنشگران سیاسی و اعضای شورای شهر به بررسی و واکاوی کارنامه یک سالگی این رسانه بپردازند.

 «نماینده»-یک سال از انتشار هفته نامه «نماینده»، گذشت. یک سال قبل، دو پیش شماره هفته نامه در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها توزیع شد. آنچه می خوانید اظهار نظر اهالی فرهنگ و سیاست پیرامون نقش آفرینی هفته نامه «نماینده»،  در عرصه رسانه در یک سال اخیر است.

*«نماینده» رسالت سنگین و مهمی را عهده‌دار است

آیت الله حسینی بوشهری"عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" در گفتگو با هفته‌نامۀ «نماینده» اولین سالگرد انتشار این رسانه را تبریک گفت و در خصوص مهم‌ترین اهداف و برنامه‌هایی که باید از سوی رسانه‌های جبهه انقلاب دنبال شود، تصریح کرد: رسانه‌های ما باید به یک سری از «بایدها» و «نبایدها» توجه داشته باشند و آن‌ها را موردتوجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه بنیادهای اعتقادی و ارزشی رسانه‌ها مهم است و آن‌ها باید بر مبنای همین اعتقادات تولید محتوا کنند، اظهار داشت: به اعتقاد بنده رسانه‌ها باید امیدبخش باشند؛ رسانه باید حق‌مدار باشد و درعین‌حال از اشاعه گناه و منکر در جامعه نیز بپرهیزد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رسانه‌ها نباید شایعه‌سازی کنند و باید اخبار درست و صحیح به جامعه منتقل کنند، اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های اصلی رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های جبهه انقلاب اخلاق‌گرایی است ضمن اینکه رسانه‌های ما باید در بیان توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن علیه انقلاب اسلامی شجاعت داشته باشند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری وحدت و همگرایی جامعه و پرهیز از قطب‌بندی‌های کاذب را از مؤلفه‌های دیگر رسانه‌ها عنوان می‌کند و در خصوص حاشیه‌سازی از سوی برخی از رسانه‌ها، می‌گوید: «رسانه‌ها باید این بایدها و نبایدها را رعایت کنند ازاین‌رو رسانه‌ها نباید وحدت جامعه را مخدوش کنند، رسانه باید از افراط و تفریط پرهیز کند.»

وی نقش رسانه‌ها را مهم و تأثیرگذار ارزیابی کرد و خطاب به اصحاب رسانه و تیم رسانه‌ای «نماینده»، گفت: باید بدانید رسالت سنگین و مهمی بر عهده دارید، بنابراین باید با توجه به اصول و ارزش‌ها در عرصه رسانه انجام وظیفه کنید.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر فعالیت رسانه‌های جبهه انقلاب تأکید کرد و با اشاره به سرمایه دشمنان نظام در رسانه‌های بیگانه، گفت: باید توجه داشته باشیم جامعه اسلامی الآن با نفوذ دشمن در فضای مجازی روبرو است.

*مسیر «نماینده» به موفقیت بیشتر و افزایش اعتماد مردم می‌انجامد

نام مهدی چمران با نهاد شورای شهر گره خورده است. او از دوره دوم در قالب ائتلاف آبادگران با همفکران و همیاران خود وارد شورا شد و از آن مقطع تاکنون به غیر از سال اول دوره چهارم بر کرسی سبز ریاست تکیه زده و ارتباط و تعامل خوبی نیز با شوراهای سراسر کشور دارد ازاین‌رو مدت‌ها، رئیس شورای عالی استان‌ها «چمران» است.

چمران به رأی مردم احترام قائل است به همین جهت پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت برای جلوس در جایگاه معاون اولی را نپذیرفت و ترجیح داد همچنان ساکن خیابان بهشت باقی بماند.

رئیس شورای شهر اولین مهمان، گپ هفته «نماینده» بود. قبل از انتخاب هیئت‌رئیسه شورای شهر در سال پایانی او بار دیگر خبرنگار «نماینده» را به حضور پذیرفت و در خصوص عملکرد شورای چهارم، تعامل دولت و نمایندگان مجلس دهم با شورا و انتخابات شورای شهر در دوره پنجم اظهارنظر کرد.

این بار نیز او در گفتگویی کوتاه در خصوص عملکرد هفته‌نامه «نماینده» سخن گفت.

عملکرد یک‌ساله «نماینده» در عرصه سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چمران پاسخ می‌دهد، هفته‌نامه نماینده یکی از رسانه‌هایی است که به جرئت می‌توان گفت واقعیت‌های جامعه و اخبار و واقعیت‌هایی که مربوط به مجلس شورای اسلامی (قوه مقننه) است پوشش می‌دهد.

 وی اظهار داشت: «نماینده»، اخبار را به‌صورت خلاصه، مختصر که قابل‌استفاده و با استناد باشد منتشر می‌کند و فکر می‌کنم مسیری که انتخاب کرده به موفقیت‌های بیشتر و اعتماد بیشتر مردم و به‌خصوص کسانی که در سیستم قانون‌گذاری کشور حضور دارند بینجامد و جای خود را در بین هفته‌نامه‌ها و مطبوعات ما در یک موقعیت مناسبی باز کند.

*از خوانندگان هفته‌نامه و پیام‌های «نماینده» هستم

احمد توکلی از نمایندگان فعال و تأثیرگذار در دوره‌های پیشین قانون‌گذاری بود، او هم‌اکنون به همراه تعدادی از همفکران و همیاران خود مجموعه‌ای جدید به نام دیده‌بان شفافیت و عدالت را تشکیل داده و در راستای مبارزه با فساد همچنان فعال است.

توکلی در عرصه سیاسی کشور در اردوگاه اصولگرایان تحول‌خواه شناخته می‌شود و سابقه رسانه‌ای نیز دارد. بر این اساس به سراغ او رفتیم و از عملکرد هفته‌نامه «نماینده» و وظایفی که رسانه‌ها بر عهده دارند «بایدهای رسانه» سؤال کردیم.

احمد توکلی در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده»، با اشاره عملکرد یک‌ساله «نماینده» در فضای رسانه، گفت: بنده هفته‌نامه و پیام‌های نماینده را می‌خوانم، کار رسانه‌ها علی‌القاعده انعکاس حقایق جامعه است و آن‌ها نقش واسطه بین مردم و حکومت را ایفاء و نیازهای مردم را به حکومت منعکس کرده و خدمات و ضعیف‌های حکومت را در معرض دید مردم قرار می‌دهند.

وی گفت: رسانه‌ها این رابطه دو جانبه را فراهم می‌کنند و در نتیجه امربه‌معروف و نهی از منکر آسان‌تر می‌شود و خدمت کردن به مردم و شنیدن انتقاد هم آسان‌تر می‌شود به شرطی که رسانه وظیفه خود را رساندن حقایق بداند.

نماینده ادوار مجلس، اظهار داشت: کسی بازار می‌رود و اگر می‌خواهد سرش کلاه نرود باید کارهایی کنیم بنابراین اگر مردم آگاه باشند از جنسی که می‌خواهند خریداری کنند سرشان کلاه نمی‌رود و فروشندگان حواسشان جمع می‌شود، ازاین‌رو اگر بازار شیشه‌ای باشد و همه از اطلاعات کافی برخوردار باشند اطلاعات درست می‌دهند یعنی انتخابی که هم سود کل جامعه و هم منفعت هر فرد را افزایش می‌دهد.

توکلی با بیان اینکه عالم سیاست هم همین شکل است، افزود: اگر اطلاعاتی که به مردم داده می‌شود صادقانه باشد، انتخاب مردم صحیح می‌شود و کسانی می‌توانند در صدر بنشینند که توان بهتری برای اداره جامعه دارند و دزدها، دغل‌کارها و نمایندگان کانون‌های قدرت و ثروت کمتر موفق به فریب می‌شوند.وی اضافه کرد: ما رسانه‌ای را رسانه می‌دانیم که به تعهدش در انتقال خبر در ست و صادقانه وفادار باشد و همه این موارد در اسلام تأکید شده است و امیدوارم نماینده هم در همین زمینه فعال باشد.

*اولویت «نماینده»، پیگیری مطالبات رهبری از قوای سه‌گانه

«محمدمهدی زاهدی» رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامه  «نماینده» به بیان برخی انتظاراتش از رسانه‌ها پرداخت.

نماینده مردم کرمان گفت: «از رسانه‌ها به‌صورت عام و رسانه‌های مکتوب به‌صورت خاص که در جهت نظام و انقلاب و ارزش‌های متعالی اسلام هستند انتظار می‌رود که مواردی را برای مردم به‌ویژه نسل نو بیان کنند.»

وزیر اسبق علوم نخستین موردی را که باید توسط رسانه‌ها برای مردم و نسل نو تبیین شود این‌گونه برشمرد: «حقایق و توانمندی‌های انقلاب، شرایط قبل و بعد از انقلاب، قدرت سیاسی و نفوذ ایران در منطقه، اینکه معادلات در منطقه بدون حضور جمهوری اسلامی ایران حل نمی‌شود و سطح بالای پیشرفت‌های عمده تکنولوژی و علمی ایران.»

در نگاه این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نکته‌ای که باید منصفانه و عالمانه تبیین شود، عملکرد نهادها و مشکلاتی است که در کشور و دولت وجود دارد.

زاهدی درخصوص مورد دوم با بیان اینکه «البته منظور این نیست که لزوماً با لسان و قلم تند برخورد شود» توضیح داد: «به‌عنوان‌مثال رسانه باید خطاب به دولت بگوید: وقتی که رهبری می‌فرمایند به آمریکا اعتماد نکنید چرا اعتماد کردید که برجام این‌گونه بشود؟»

وی در مقام طرح مثال دیگری اظهار داشت: «یا اینکه رسانه‌ها بپرسند چرا وقتی بحث ۳ هزار میلیارد تومان هست، مسئله اختلاس و هزاران چیز دیگر مطرح می‌شود، اما وقتی بحث ۸ هزار میلیارد تومان است، می‌شود یک بدهی معوق!»

رئیس کمیسیون آموزش مجلس یک وظیفه مهم دیگر رسانه‌های جبهه انقلاب را «پاسخ به سؤالات و شبهات نسل نو» دانست و خاطرنشان کرد: «این‌ها چون انقلاب و جنگ را درک نکردند نمی‌دانند که این انقلاب در قرن گذشته واقعاً یک معجزه بود، این انقلاب یقیناً دست الهی پشتش هست. باید مخاطبین را از میان نسل جوان انتخاب کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.»

این نماینده مردم کرمان در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد یک‌ساله هفته‌نامه «نماینده» نیز با بیان اینکه «واقعاً از هفته‌نامه «نماینده» رضایت دارم و از این عملکرد خوب تشکر می‌کنم» توضیح داد: «این رسانه تقریباً در چهارچوب مورد انتظار حقیر حرکت کرده است.»

وی در ادامه این گفت‌وگو به دست‌اندرکاران این رسانه پیشنهاد کرد که به مخاطب جوان بهای بیشتری بدهد و توضیح داد: «اخیراً که به مناسبت ۱۳ آبان خدمت مقام معظم رهبری بودیم موضوع استکبار و اینکه حدود هفتاد کتابی که از اسناد لانه جاسوسی چاپ شده و باید در کتاب‌های درسی بیاید مطرح شد.»

زاهدی معتقد است می‌شود در هفته‌نامه به انتشار زندگی‌نامه و وصیت‌نامه‌های شهدا پرداخت.رئیس کمیسیون آموزش همچنین اظهار داشت: «می‌توانید بخشی از مطالب هفته‌نامه را به مطالبات رهبری اختصاص بدهید. اینکه «آقا» از دولت، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی چه مطالباتی در چه تاریخی داشته‌اند و آن‌ها چقدر در این خصوص سهل‌انگاری کرده‌اند.»

*برای دسترسی بیشتر نمایندگان به «نماینده»، تلاش کنید

«احمد امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم با اشاره به اسمی که برای مجموعه خبری وب‌سایت و هفته‌نامه «نماینده» برگزیده شده است، گفت: «بر همین اساس این رسانه باید در سال‌های پیش روی خود در فضای رسانه‌ای کشور، ۳ محور را مدنظر داشته باشد.»

نماینده مردم قم در دوره‌های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در تشریح این محورها توضیح داد: «اولاً بایستی در رابطه با وظایف نمایندگان مجلس، کار تخصصی و کارشناسی انجام بدهید.»

عضو فراکسیون ولایت مجلس، دومین محور برای آینده کاری هفته‌نامه «نماینده» را دسترسی بیشتر نمایندگان به این رسانه عنوان کرد و خواستار قوی‌تر کردن ارتباط و تعامل با نمایندگان مجلس شد.

امیرآبادی در ادامه این گفت‌وگو به ابتکار وب‌سایت «نماینده» در انتشار گزارش فعالیت‌های نمایندگان مجلس نهم در حوزه‌های انتخابیه اشاره کرد و گفت: «اگر می‌توانید تلاش کنید گزارش عملکرد نماینده‌ها را به نحوی در هفته‌نامه، منعکس کنید.»

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس معتقد است این کار موجب می‌شود فضایی به وجود بیاید که نمایندگان این هفته‌نامه را به‌نوعی متعلق به خودشان بدانند و به آن تعلق خاطر پیدا کنند.

*رویکرد قابل‌تقدیر «نماینده» در پیگیری مواضع انقلاب

«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» به اهمیت و جایگاه ویژه‌ای که رسانه‌ها در ایران دارند اشاره کرد و گفت: «در این حوزه رسانه‌های مکتوب به دلیل محتواهای خاص و تحلیلی، مخاطب ویژه خودشان را دارند.»

نماینده مردم کرمان با اشاره به فعالیتی که در این حوزه در زمینه اخبار مجلس صورت می‌گیرد، گفت: «در سایت‌ها و روزنامه‌ها اخبار مجلس به صورت ویژه منعکس می‌شد، اما مجموعه‌ای که بتواند به شکل ویژه‌تری مسائل پیرامون قوه مقننه را پوشش بدهد، این رویکرد در گذشته وجود نداشت.»

پورابراهیمی در ادامه به رویکرد هفته‌نامه «نماینده» به‌عنوان رسانه تخصصی حوزه مجلس اشاره نموده و تصریح کرد: «این اتفاقی که در یک سال گذشته رقم خورده است، فکر می‌کنم حرکت بسیار خوبی است؛ اگر چه نیازمند تکمیل و بهبود کمی و کیفی است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «راه‌اندازی این هفته‌نامه حرکت و شروع خوبی است برای آنکه بتواند در یک تعامل منطقی، عمده فعالیت‌های مجلس را در کشور به‌عنوان یک انعکاس‌دهنده فعالیت‌ها و منتقل‌کننده مشکلات عمل نماید.»

پورابراهیمی تلاش انجام شده را ارزشمند توصیف نموده و یک‌سالگی این رسانه را به دست‌اندرکاران آن تبریک گفت.

وی در بیان ویژگی‌های هفته‌نامه «نماینده» یکی از ویژگی‌های بارز این رسانه را پیگیری مواضع انقلاب، نظام، امام و رهبری برشمرد و این رویکرد را قابل‌تقدیر دانست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: «گفتمانی که این رسانه تبیین می‌کند گفتمان حمایت از مبانی انقلاب و ارزش‌هاست و مسیر حرکتش نیز در راستای منویات مقام معظم رهبری است و خوشبختانه تا حدی که در توان مسئولین و متولیان بوده، اثرگذاری قابل قبولی داشته است.»

پورابراهیمی ضمن اظهار امیدواری نسبت به حضور و اثرگذاری کامل‌تر و جامع‌تر هفته‌نامه «نماینده» در فضای رسانه‌ای پیشنهاداتی را برای بهبود کیفیت این رسانه بیان نمود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «پیشنهاد می‌کنم به خاطر اینکه مسائل اقتصادی در کشور اولویت دارد و مورد مطالبه رهبر انقلاب نیز هست، کار بیشتری در این زمینه انجام شود و اهمیت بیشتری داشته باشد.»پورابراهیمی خواستار توجه بیشتر به پیگیری مشکلات و مسائل بخش خصوصی اقتصاد کشور شد و تبیین موضوعاتی که موجب استخراج راهکارهای عملی می‌شود را یک ضرورت دانست.نماینده مردم کرمان در پایان، بر توجه ویژه به حوزه اقتصاد و معیشت در جامعه تأکید کرد و خواستار پیگیری مطالبه‌های مردم از مسئولین توسط هفته‌نامه «نماینده» شد.

*هفته‌نامه «نماینده» هر روز جای بیشتری بین نمایندگان و مردم باز می‌کند

پرویز سروری «قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و عضو شورای شهر تهران» که سابقه حضور در خانه ملت را نیز دارد در روند ائتلاف اصولگرایان در انتخابات شورای شهر در دوره چهارم نقش تأثیرگذاری ایفاء کرد. او پس از ورود به نهاد شورا به‌عنوان یک عضو فعال ظاهر شد هم‌اکنون رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر است.

وی از جمله کنشگران سیاسی بود که در پیش‌شماره هفته‌نامه «نماینده» در گفتگویی تفصیلی به روند همگرایی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم پرداخت.

این عضو شاخص شورای شهر تهران همچنین پس از انتخابات رئیس و هیئت‌رئیسه شورای شهر در سال پایانی در گفتگو با «نماینده» تحلیلی از فضای شورای شهر تهران و تحرکات پشت‌صحنه توسط فتنه گران در قضیه انتخابات شورا ارائه کرد

یک‌سالگی هفته‌نامه «نماینده» بهانه‌ای فراهم کرد تا بار دیگر با او پیرامون وظایف و کارکردهای رسانه در تراز جبهه انقلاب سؤال کنیم.

او علاوه بر تشریح کارکرد رسانه‌های ارزشی و اصولگرا از عملکرد هفته‌نامه «نماینده» در فضای رسانه تقدیر کرد و گفت: انتشار این رسانه به نفع نمایندگان است.

پرویز سروری «رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران» در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده»، با اشاره به ویژگی‌های رسانه در تراز انقلاب اسلامی، گفت: هرچه قدر رسانه‌های ارزشی و اصولگرا در راستای روشنگری، بصیرت بخشی و تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند سهم و تأثیرگذاری خود را نشان می‌دهد

وی ضمن تبریک به تیم رسانه‌ای «نماینده» به مناسبت سالگرد انتشار این رسانه، در خصوص عملکرد یک سال گذشته هفته‌نامه «نماینده»، گفت: ما در گذشته یک خلأ جدی در بحث انتشار اخبار مجلس داشتیم؛ هر چند که مدعیان زیادی وجود داشت که موضوعات مجلس را منعکس می‌کردند اما به‌صورت ویژه و تخصصی حداقل من رسانه‌ای را سراغ ندارم که این‌گونه دیدگاه‌های نمایندگان مجلس، رویکرد و اخبار مجلس را پوشش رسانه‌ای دهد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: با توجه به اینکه موضوعاتی که از مجلس منتقل می‌شود چون آماری و تخصصی است امکان استفاده عموم از آن خیلی محدود و مشکل است ازاین‌رو به اعتقاد بنده هفته‌نامه «نماینده» تلاش کرده این خلأ را پر کند.

 سروری اظهار داشت: نشریه «نماینده» هم آن گفتمان مجلس را همه‌فهم کند و هم اینکه تأثیر بالایی در انعکاس دیدگاه‌های مجلس و همچنین نمایندگان فراهم می‌کند.

وی، انتشار رسانه‌ای همچون «نماینده» را به سود نمایندگان مجلس دانست و گفت: نکته مفید دیگر پیرامون «نماینده» این است که بیشترین تأثیر را از این رسانه خود نمایندگان خواهند برد که یک نشریه در رابطه با موضوع نمایندگان، نظرات آن‌ها را منتقل می‌کند به همین جهت خود نمایندگان از رویکردها و اولویت‌های یکدیگر بیشتر استفاده می‌کنند و احساس می‌شود هر روز هفته‌نامه «نماینده» دارد جای خود را بیشتری در بین نمایندگان و مردم پیدا می‌کند و بنده امیدواریم این روند رو به رشد ادامه یابد.

*امروز «نماینده» یک مرجع رسانه ای در تحلیل اخبار مجلس است

سیدمحمد حسینی «وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» به بایدهایی که رسانه‌های جبهه انقلاب باید در عرصه سیاسی انجام دهند، اشاره و همچنین پیرامون عملکرد «نماینده» در عرصه رسانه‌ای کشور اظهارنظر کرد.

سیدمحمد حسینی «وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی» در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، به ترسیم ویژگی رسانه مطلوب در طراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «در شرایطی که تأثیرگذاری رسانه‌ها روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، قطعاً رسانه‌های انقلاب اسلامی هم می‌توانند در جهت روشنگری مؤثر واقع شوند و اقدامات خوبی انجام دهند و پاسخگوی بسیاری از شبهات، ابهامات و پرسش‌ها باشند نه اینکه انفعالی عمل و منتظر باشند دیگران فضایی ایجاد کنند تا آنها به‌مقابله برخیزند.»

 وی مهمترین کارکرد رسانه‌ها را به چالش کشیدن جریان‌های معارض و جریان‌های فکری، سیاسی که پیوندی بین برخی از آنها با عناصر خارج از کشور بسته شده است، دانست و افزود: «افراد و جریان‌هایی هستند که خارج از کشور آنها را حمایت می‌کنند یا حتی آنها در داخل زمینه‌ساز نفوذ فرهنگ بیگانه و ترویج سبک زندگی غربی در کشور می‌شوند؛ این زمینه‌ها اقتضا می‌کند که رسانه‌های انقلاب روی آن کار و فعالیت کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم، پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری را یکی دیگر از وظایف رسانه‌های جبهه انقلاب عنوان می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر این مطالبات معظم‌له در حوزه‌های گوناگون باید به سیاست‌های کلی که ابلاغ کرده‌اند و متأسفانه در مواردی زمین مانده، اشاره کرد؛ ازاین‌رو، این دو مؤلفه اساسی هم به‌عنوان مطالبات جدّی جامعه مطرح شود.»

حسینی ادامه داد: «این رسانه‌ها هستند که با پرداختن به این مسائل و طرح سؤال، دست‌اندرکاران را وادار کنند که گام بردارند و کار کنند.»

وی با بیان اینکه امروز نقش رسانه‌ها تعیین کننده است، اظهارداشت: «رسانه‌ها در روشنگری افکارعمومی و در ارتقای سطح آگاهی مردم بسیار می‌توانند مؤثر واقع شوند. خوشبختانه هم اکنون جبهه رسانه‌ای خوبی هم از نیروهای مؤمن، متدین و انقلابی در جای جای کشور تشکیل شده و برخلاف دوران دوم خرداد که تریبونی وجود نداشت، درحال حاضر ما شاهد هستیم در کشور-شهرهای گوناگون نیروهای باانگیزه و فداکار وارد صحنه شده‌اند، بنابراین باید بتوانند جریان‌سازی کنند چون پیشبرد اهداف فرهنگی و اهداف متعالی نظام به‌صورت پراکنده میسر نیست.»

نماینده ادوار مجلس بر همگرایی رسانه‌های جبهه انقلاب تأکید کرد و در خصوص اهمیت این همگرایی در عرصه رسانه، گفت: «ما در حال حاضر شاهدیم در بین جبهه معارض انقلاب، انسجام و یکپارچگی شکل گرفته است، آنها یک‌باره سوژه‌ای را مسئله روز جامعه می‌کنند و می‌توانند مسائل حاشیه‌ای را به متن بیاورند. گاهی اوقات مسائل اصلی از سوی این رسانه‌ها بایکوت می‌شود چون انسجام و هماهنگی دارند.»

حسینی اضافه کرد: «قطعاً ما از روش‌های نامطلوب استفاده نخواهیم کرد، چون اعتقاد داریم باید در چارچوب ضوابط عمل کنیم اما به‌هرحال در همان فعالیت‌های ایجابی می‌توانیم فعال‌تر ظاهر شویم و باید پیامدها را دقیق بررسی و اطلاع‌رسانی دقیق هم انجام دهیم.»

وی در پاسخ به این پرسش «در این فضا، هفته‌نامه «نماینده» وارد صحنه شد و در یک سال گذشته نقش‌آفرینی این رسانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: «هفته‌نامه «نماینده» به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و آخرین اخبار و اطلاعات کشور دسترسی دارد، به‌همین جهت در عرصه رسانه به سهم خود نقش‌آفرینی کرده است و قطعاً در آینده با توجه به‌تجربه‌ای که کسب کرده می‌تواند بیشتر از این مؤثر و در هدایت امور کشور تعیین کننده باشد.»

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توصیه‌ای به تیم رسانه‌ای هفته‌نامه «نماینده» کرد و اظهارداشت: «من معتقدم زمینه کار در کشور زیاد است البته این را هم باید بگویم که عده‌ای در تلاش هستند تا دوقطبی‌های کاذب را در جامعه ایجاد کنند تا بدین وسیله مردم از مطالبات اصلی خود غافل شوند، براین اساس باید در این زمینه پایگاه اطلاع‌رسانی و مجموعه‌ای همچون دوستان نماینده مسائل را به‌خوبی رصد و مطرح کنند و نگذارند عده‌ای که از کارنامه خوبی برخوردار نیستند و همچنان می‌خواهند با شگرد و ترفندهای گوناگون فضاسازی کنند، اذهان عمومی را تحت تأثیر قرار دهند و اهداف خود را پیش ببرند بنابراین بصیرت‌افزایی که این مجموعه (هفته‌نامه و پایگاه اطلاع‌رسانی «نماینده») می‌تواند داشته باشد، حائز اهمیت است.»

*خلأ  «نماینده» در فضای رسانه، احساس می‌شد

حسینی همچنین در پاسخ به این پرسش «آیا قبول دارید پیش از این خلأ رسانه‌ای که به‌صورت مکتوب دیدگاه بخشی از نمایندگان (اصول‌گرایان) را در عرصه رسانه پوشش دهد، احساس می‌شد؟»، گفت: «پایگاه‌های خبری دیگری هم بودند اما به این صورت که «نماینده» وارد شد و دیدگاه‌های نمایندگان، به‌ویژه اصول‌گرایان مجلس را مطرح کرد، قبلاً سراغ نداشتیم و این خلأ وجود داشت. با توجه به فعالیت «نماینده» هم‌اکنون رسانه‌های دیگر هم می‌توانند این رسانه (نماینده) را به‌عنوان یکی از رسانه‌های مرجع در حوزه اخبار مجلس تلقی کنند و از گفت‌وگو، اخبار، گزارش و تحلیل‌هایی که دوستان در هفته‌نامه تولید و نشر می‌دهند، استفاده کنند.»

وی سالگرد انتشار هفته‌نامه را به تیم رسانه‌ای «نماینده» تبریک گفت و اظهارداشت: «وجود «نماینده» در فضای رسانه کاملاً احساس می‌شود؛ این خلأ قبلاً وجود داشت و شما توانستید خلأ موجود را پر کنید.»

*تلاش‌های متعهدانه خوبی در «نماینده» صورت گرفته است

«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در دوره‌های هفتم تا دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه کاری وب‌سایت و هفته‌نامه «نماینده»، گفت: «زحمات دوستان در حوزه رسانه قابل تقدیر است و تلاش‌های متعهدانه خوبی صورت گرفته است.»

این اظهارنظر عضو سابق هیئت‌رئیسه مجلس درحالی است که او اعتقاد دارد هفته‌نامه «نماینده» فعلاً در مراحل آغازین و ابتدایی کار است و هنوز نتوانسته خودش را نشان بدهد.

عضو فراکسیون ولایت مجلس در ادامه این گفت‌وگو، استفاده از روش‌های ژورنالیستی برای جلب مخاطب خاص و عام را نیازمند کار تخصصی رسانه‌ای دانست.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: «ان‌شاءالله با به‌کارگیری این شیوه‌ها و فناوری‌های نوین موفق شوید و بتوانید برای ادامه فعالیت، منبع مطمئنی باشید.»

این عضو سابق هیئت‌رئیسه مجلس با اظهار امیدواری نسبت به افزایش تأثیرگذاری هفته‌نامه «نماینده» بر فضای کشور، در خصوص تعامل رسانه‌های اصول‌گرا با یکدیگر گفت: «در مجموع رسانه‌های جبهه انقلاب، تأثیرگذاری‌های خودشان را دارند و قابل‌قبول نیز هست، اما می‌تواند همکاری‌هایشان بسیار هماهنگ‌تر و گسترده‌تر باشد.»

*اثرگذاری خوب «نماینده» علیرغم فرصت کوتاه

«حمیدرضا فولادگر» رئیس سابق کمیسیون ویژه اصل ۴۴ در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، رسانه‌ها ـ اعم از مجازی یا چاپی ـ را وسیله‌ای در جهت بالا بردن آگاهی‌های مردم در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، تخصصی و فنی دانست که در شرایط امروز نقش تعیین‌کننده‌ای در جامعه دارند.

نماینده مردم اصفهان در همین خصوص خاطرنشان کرد: «برهمین اساس نیروهای ارزشی و معتقد به اصول انقلاب و اصول‌گرا، وظیفه مضاعفی دارند.»

فولادگر توضیح داد: «این رسانه‌ها هم وظیفه کلی اطلاع‌رسانی را باید داشته باشند و هم اینکه باید به مردم و علاقه‌مندان مسائل روز کمک کنند تا بر مبنای اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی حرکت کنند و وظیفه‌شان را بشناسند.»

این عضو فراکسیون ولایت مجلس با اشاره به کلیدواژه «بصیرت» که ضرورتِ داشتن آن بارها توسط رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: «یکی از روش‌های داشتن بصیرت برای افراد این است که خبرها را صحیح، دریافت کنند.»

وی افزود: «در این صورت می‌توانند روی خبرها تحلیل صحیحی داشته باشد و آنها را با محک و معیار مهمی همچون معیار ولایت، رهبری و ارزش‌های دینی، محک بزنند.»

فولادگر با اشاره به اینکه «خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ارزشی در این میان وظیفه سنگینی دارند»، تصریح کرد: «هفته‌نامه «نماینده» نیز در این مدت کوتاه هم در حوزه وب‌سایت و هم نسخه مکتوب، توانسته است تأثیر خوبی داشته باشد.»

این عضو کمیسیون صنایع مجلس برای آینده کاری این هفته‌نامه نیز توصیه‌هایی داشت. وی از دست‌اندرکاران این مجموعه خبری خواست برای بهبود کار در سال‌های آینده، جامعیت و صحت اخبار را بیشتر کرده و دقت داشته باشند تا براین اساس بتوان ابتدا خبر صحیحی را منتقل نمود و سپس دیدگاه و تحلیل را مطرح کرد.

نماینده مردم اصفهان با اظهار امیدواری نسبت به بهبود کیفی و کمّی هفته‌نامه «نماینده»، یادآور شد: «این هفته‌نامه همچون سایر رسانه‌های جبهه انقلاب وظیفه خطیری در حوزه رسانه برعهده دارد.»

*جای هفته‌نامه «نماینده» در عرصه رسانه خالی بود

لطف‌الله فروزنده «معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و همچنین معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دولت دهم بود»، او همچنین عضو شورای مرکزی و سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است؛ بنابراین مواضع این تشکل سیاسی توسط فروزنده در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام می‌شود. وی از جمله فعالان سیاسی بود که در پیش شماره هفته‌نامه «نماینده» در گفت‌وگویی تفصیلی به ترسیم فضای سیاسی کشور، انتخابات مجلس دهم و عملکرد دولت یازدهم پرداخت.

با توجه به سالگرد انتشار هفته‌نامه «نماینده» بار دیگر سراغ این چهره اصول‌گرا رفتیم و از وی پیرامون ویژگی رسانه‌ها در طراز جبهه انقلاب، عملکرد هفته‌نامه «نماینده» و تحرک جریان رقیب در فضای رسانه، سؤال کردیم.

سخنگوی جمعیت ایثارگران، مهمترین وظیفه رسانه‌های جبهه انقلاب را ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و روشنگری به مردم دانست و گفت: «در حقیقت در جایی که ابهام و مسئله‌ای وجود دارد و فساد حاکم شده است، باید توسط رسانه‌ها افشا شود؛ رسانه‌ها باید اطلاع‌رسانی صحیح و درست انجام دهند و در راستای گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کنند چراکه گفتمان انقلاب مورد توجه جهانیان است؛ براین اساس رسانه‌ها هم باید در جهت تبلیغ و ترویج گفتمان انقلاب تلاش کنند.»

فروزنده با اشاره به نقش‌آفرینی هفته‌نامه «نماینده» در عرصه رسانه‌ای کشور، می‌گوید: «جای «نماینده» در عرصه رسانه خالی بود. آنچه مسلم است اینکه مجلس به‌عنوان یکی از جایگاه‌هایی شناخته می‌شود که از نقش اساسی و کلیدی برخوردار است ضمن اینکه این جایگاه به‌خوبی معرفی نشده بود و بعضی از مردم با آن آشنا نبودند، به‌همین جهت هفته‌نامه «نماینده» در این یک‌سال تلاش کرده تا مجلسی نمونه را معرفی کند.»

وی با بیان اینکه این رسانه تلاش کرده آسیب‌شناسی هم در این حوزه انجام دهد، ابراز امیدواری کرد که این خط استمرار یابد تا ما به آن سطحی برسیم که مجلسی مردمی و در عین حال ارزشی داشته باشیم.

معاون پارلمانی دولت دهم در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش «چرا برخی از رسانه‌ها با حاشیه‌سازی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند؟»، گفت: «بالاخره افرادی که در فتنه نقش داشتند، امپراطوری رسانه‌ای دارند و از غرب تبعیت می‌کنند و نمی‌توانند گفتمان انقلاب اسلامی را ترویج دهند، به‌همین جهت ابزاری که دارند و از آن استفاده می‌کنند، فضاسازی و دروغ‌پردازی در عرصه رسانه است.»

فروزنده تصریح کرد: «متأسفانه رسانه‌هایی داریم که به‌دنبال استهاله فرهنگی در کشور هستند، براین اساس وظیفه و مسئولیت رسانه‌های جبهه انقلاب سنگین است چراکه آنها باید در این فضا روشنگری و ابهامات را رفع و جنبه‌های مثبت و ارزشی را به جامعه منتقل کنند.»

*هر هفته فرصتی به مطالعه خبر و تحلیلهای «نماینده» اختصاص می‌دهم

محمدنبی حبیبی «دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی» در گفت‌وگو با «نماینده»، به‌جایگاه ویژه رسانه اشاره کرد و گفت: «در دشمنی با انقلاب اسلامی از ناحیه مخالفین داخلی و خارجی یک ابزار مهمی که همواره مورد استفاده قرار گرفته «رسانه» است. نه‌تنها در مورد انقلاب اسلامی ایران بلکه برای ترویج اهداف مورد نظرشان و برای مقابله با افکاری که با آنها مخالفت می‌کنند طبیعتاً از ابزار رسانه استفاده خواهند کرد.»

وی با بیان اینکه در مورد انقلاب اسلامی یک هماهنگی بین رسانه‌های مخالف و معاند احساس می‌کنیم، اظهارداشت: «این هماهنگی در مواقع و موارد متعدد وجود دارد، به همین دلیل معتقدم وظیفه عمده رسانه‌های انقلاب این است «آنچه انتشار آن باعث تحکیم مبانی و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در داخل و خارج می‌شود باید انجام دهند.» آن هم با زبان علمی و استدلالی نه با زبان تحکم.»

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: «اما یک رسالت دیگری که برای رسانه‌هایی که به انقلاب اسلامی تعلق دارند، ایجاد یک نوع وحدت نظر و ارتباط بین این رسانه‌ها است تا علاوه بر فعالیت‌های مستقلی که رسانه‌های انقلاب انجام می‌دهند در مواردی که لازم است یک هماهنگی هم بین آنها (رسانه ها) به‌وجود بیاید تا در موضوعات مشخص، حرکت جمعی انجام دهند.»

حبیبی گفت: «بنده این دو رسالت را برای رسانه‌های جبهه انقلاب قائل هستم.»

وی همچنین در پاسخ به این پرسش «به نظر شما رسانه‌های جبهه انقلاب تاکنون در وظایفی که برعهده دارند به‌خصوص در تهاجم فرهنگی و مظلومیت فرهنگی که مورد توجه و تأکید رهبر انقلاب است، مؤثر ظاهر شده‌اند؟»، اظهارداشت: «براین باور تأثیرگذار بودند ولی انتظار این است که درجه این تأثیر را با کارها و شناخت بیشتر کار دسته‌جمعی افزایش دهند.»

دبیرکل حزب مؤتلفه اضافه کرد: «البته دشمن در تهاجم فرهنگی و به فرموده حضرت آقا قتل عام فرهنگی هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که آنها درجه مخالفتشان کاهش یابد ولی بنده معتقدم در عین حالی که فعالیت رسانه‌های انقلابی اثراتی هم داشته اما باید با برنامه‌ریزی‌های علمی، دقیق و جدّی این تأثیرگذاری را چند برابر کنند.»

حبیبی درباره اینکه «عملکرد هفته‌نامه «نماینده» را در یک سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: «من تقریباً هر هفته نشریه «نماینده» را مرور می‌کنم، برخی از موضوعات آن را به دقت مطالعه می‌کنم ولی در هر صورت معتقدم که مسئولانی که نشریه «نماینده» را منتشر می‌کنند خوب شروع کرده‌اند و طبیعتاً باید این خوب شروع کردن ادامه یابد.»

وی افزود: «بنده در هر صورت یکی از کسانی هستم که از برخی موضوعاتی که در نشریه «نماینده» منتشر می‌شود (چه حالت خبری و چه تحلیلی) استفاده می‌کنم و در هر هفته وقت کوتاه مختصری برای مطالعه آن اختصاص می‌دهم.»

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی همچنین درخصوص حاشیه‌سازی برخی از رسانه‌ها، گفت: «رسانه‌ها وقتی با کمبود حرف منطقی دچار می‌شوند به‌کارهای غیرمنطقی می‌پردازند. معتقدم نشریه با هر مشی سیاسی باید بنا را بر ارائه موضوعات برمبنای عمل، منطق و استدال قرار دهد. اگر این مشی را دنبال کنند طبیعتاً افراد بیشتری از گذشته علاقه‌مند می‌شوند. از نظرات آنها استفاده کنند.»

*امروز شاهد تاثیرگذاری مثبت «نماینده» در مجلس هستیم

حجت‌الاسلام «مجید ناصری‌نژاد» نماینده مردم شادگان در دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی با ابراز خوشحالی از وجود هفته‌نامه «نماینده» و تأثیرگذاری بین نمایندگان، گفت: «با توجه به اینکه در دوره‌های قبل هم در مجلس حضور داشتم، جای چنین هفته‌نامه‌ای واقعاً خالی بود و امروز تأثیرگذاری مثبت این هفته‌نامه را شاهد هستیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اظهار امیدواری به استمرار روند فعلی، در خصوص آینده کار هفته‌نامه «نماینده» توصیه کرد: «حفظ ارزش‌ها، حمایت از اصول‌گرایی، پایبندی به اصل مترقی ولایت فقیه باید عمده کار در این رسانه باشد.»

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین «گوشزد کردن انحرافات و تبیین علمی توطئه‌ها و مشکلاتی که برای نظام دیده می‌شود و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید» را جزء مصادیقی دانست که باید در این هفته‌نامه روی آن کار علمی و حساب شده صورت بگیرد.

وی در این خصوص به ذکر مثال پرداخت و گفت: «مثلاً دشمن بسیاری از مسائل را نرم و حساب شده برای چند سال آینده برنامه‌ریزی می‌کند و ما باید از الان رصد کنیم و از طریق این هفته‌نامه با انتشار مقاله و ارائه آمار و اطلاعات دقیق، آن را به‌اطلاع مخاطبان برسانید.»

ناصری‌نژاد اظهار امیدواری کرد هفته‌نامه  «نماینده» و سایر رسانه‌های جبهه انقلاب به‌صورت مداوم متوجه این موضوعات باشند.

نماینده مردم شادگان در پایان استفاده از مسائل علمی روز، کیفیت نوشتار، تیترهای جذاب و رعایت مسائل حرفه‌ای حوزه رسانه را موجب افزایش جذابیت همه رسانه‌ها و به‌تبع آن هفته‌نامه «نماینده» دانست.

*امیدوارم «نماینده» روزنامه شود تا برد بیشتری در افکارعمومی داشته باشد

«سیدمحمدجواد ابطحی» نماینده دوره‌های هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» بر ضرورت وجود ۵ خصوصیت انقلابی‌گری برشمرده شده توسط رهبر انقلاب در رسانه‌های جبهه انقلاب، تأکید کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر گفت: «رسانه‌های جبهه انقلاب باید حداقل ۵ خصوصیتی که حضرت آقا در مورد انقلابی بودن گفته‌اند را داشته باشند. یعنی خود را به احکام دین متعهد بدانند، دشمن‌شناس باشند، باتقوا باشند و ...»

عضو کمیسیون آموزش مجلس از «قلم» به‌عنوان نماد کار رسانه‌ای یاد کرد و با یادآوری سوگند خدا به قلم در قرآن، گفت: «ما از دیگران انتظار نداریم، اما از بچه‌های خودمان توقع داریم که در هر خبر و تحلیل و عکسی که می‌زنند، ملاحظه آن ضوابط را داشته باشند.»

وی با اشاره به اینکه دشمن کار و تلاش زیادی علیه ما می‌کند و به هر اقدامی دست می‌زند، خاطرنشان کرد: «ما نباید به این موضوعات دامن بزنیم. تا از چیزی مطمئن نیستیم نباید آن را انتشار دهیم.»

عضو فراکسیون ولایت مجلس با تصریح به اینکه «مراقب باشیم تحلیل‌های ما بازی در زمین دشمن نباشد.» گفت: «در زمان دولت قبل علی‌رغم اینکه بارها رهبر انقلاب می‌فرمودند مسائل را اصلی-فرعی کنید، من نمی‌گذارم دولت منحرف شود؛ اما متأسفانه بعضی دوستان ما بر طبل انحراف کوبیدند! یعنی در بازی امثال آقای هاشمی بازی کردند و کار را به اینجا رساندند.»

ابطحی با یادآوری این نکته که «نماینده» ابتدا کارش را با پایگاه خبری آغاز نموده است، توضیح داد: «خوشبختانه می‌بینیم که هفته‌به‌هفته این رسانه کامل‌تر می‌شود. از مسائل شکلی همچون صفحه‌آرایی و ستون‌بندی تا مسائل محتوای از قبیل تیترها، رشد محسوسی پیدا کرده است.»وی با طبیعی دانستن احتمال وجود ایرادات چاپی و ویراستاری، گفت: «به‌طور کلی این رسانه روند روبه رشدی داشته است. اما باید گفت هنوز «نماینده» جای خود را در میان نشریات انقلابی پیدا نکرده است.»

نظر شما