شناسهٔ خبر: 129408 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تاثیر مناظره‌ها بر نتیجه انتخابات امریکا

فواد ایزدی نکته قابل توجه آنکه، آمریکا خود را رتبه اول در حوزه دموکراسی نیز می‌داند اما نسبت به حرف «ترامپ» در این خصوص نباید به‌راحتی گذشت چون حرف بزرگی است. او می‌گوید: «در اینکه آمریکا، انتخابات منصفانه‌ای برگزار کند، شک دارد.»

هفته نامه «نماینده»؛ فؤاد ایزدی/* با توجه به انتخابات آمریکا و مناظره‌هایی که بین دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه برگزار شد، باید پیرامون مباحث مطرح شده در مناظره‌ها و نوع نگاه «ترامپ» و «هیلاری کلینتون» نسبت به جمهوری اسلامی ایران به چند اصل پرداخت.

مناظره دوم بین «ترامپ» و «کلینتون» پس از انتشار نوار «ترامپ» برگزار شد که او در این نوار نسبت به خانم‌ها حرف‌های رکیک به زبان آورد، به همین جهت تنش‌های زیادی در جامعه آمریکا ایجاد شد و بازتاب آن هم به‌مناظره کاندیداها کشیده شد اما در مناظره سوم دیگر وارد این حوزه نشدند و حوزه‌های دیگر پوشش داده شد.

اگر بخواهیم ترسیمی از نقش‌آفرینی نامزدهای انتخابات آمریکا در مناظره‌های اخیر ارائه دهیم باید بگوئیم خانم «هیلاری کلینتون» مناظره‌های بیشتری انجام داده براین اساس در حوزه مناظره حرفه‌ای است و وقتی به مناظره برمی‌گردید متوجه می‌شوید ایشان بیشتر خود را برای محیط مناظره آماده کرده بود، البته این گفته بدان معنا نیست که آقای ترامپ ضرر خواهد کرد.

آنچه مسلم است «ترامپ» از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی براین نکته تأکید می‌کرد «من سیاستمدار سنتی نیستم و وارد انتخابات شدم برای اینکه با سیاستمدارانی که ۳۰ سال در سیاست حضور داشتند، مبارزه کنم» بنابراین اگر از بیرون به مناظره نگاه شود این احساس تلقی خواهد شد که خانم کلینتون برنده مناظره بود اما اینگونه نیست «افرادی که از ترامپ حمایت کردند از او عبور می‌کنند» چراکه آنها از ابتدا به «ترامپ» علاقه داشتند آن هم به دلیل اینکه او خود را سیاستمدار سنتی معرفی نکرده است.

نکته دیگر پیرامون انتخابات آمریکا عدم تغییر سبد آرای کاندیداهاست؛ به‌اعتقاد نگارنده دیدن مناظره‌ها، نقشی در تغییر سبد آرای کاندیداها ندارد البته باید به این موضوع هم اشاره داشت که حزب دموکرات در آمریکا بیشتر مناظره‌های انتخاباتی را پیگیری می‌کند تا جمهوری‌خواهان براین اساس هنگام نظرسنجی معمولاً کاندیدای دموکرات پیروز نظرسنجی است چون افراد دموکرات بیشتر  مناظره می‌کنند تا جمهوری‌خواهان.

۱۸ آبان ماه، یکی از این افراد (هیلاری کلینتون یا ترامپ) به‌عنوان برنده انتخابات مطرح و در نهایت رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهند شد اما آنچه می‌توان در این یادداشت به آن پرداخت «نحوه رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا» است.

به‌وضوح می‌توان دید کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با ادبیات تند همدیگر را خطاب می‌کنند. ترامپ، «کلینتون» را خانم دروغگو معرفی می‌کند و کلینتون نیز در بخشی از مناظره خود «ترامپ» را عروسک خیمه‌شب‌بازی روسیه می‌خواند. نامزدهای انتخابات از کلمات بسیار بد نسبت به هم استفاده می‌کنند. از سوی دیگر باید اذعان داشت آمریکا از نظر نظامی و رسانه‌ای، قدرت اول دنیاست اما این کشور قدرتمند در نهایت می‌خواهد به‌دست فردی اداره شود که با جملات رکیک و توهین‌آمیز اظهار نظر می‌کند.

نکته قابل توجه آنکه، آمریکا خود را رتبه اول در حوزه دموکراسی نیز می‌داند اما نسبت به حرف «ترامپ» در این خصوص نباید به‌راحتی گذشت چون حرف بزرگی است. او می‌گوید: «در اینکه آمریکا، انتخابات منصفانه‌ای برگزار کند، شک دارد.»

به‌اعتقاد نگارنده، آمریکا از لحاظ سیاسی در وضعیت بسیار پرتنش و دوقطبی قرار گرفته است، فقط کافی است مواضع حامیان این دو کاندیدا رصد شود. حامیان «ترامپ» از کلینتون نفرت دارند و افرادی هم که از «کلینتون» حمایت می‌کنند به‌شدت از ترامپ نفرت پیدا کرده‌اند، به‌طوری که شعار طرفداران «ترامپ» این است «کلینتون باید زندانی شود.» استفاده از این ادبیات تند نسبت به رقیب نشان می‌دهد این رقابت، اصلاً رقابت سیاسی نیست بلکه در حقیقت پیگرد قانونی طرف مقابل است. به‌عبارت دیگر باید تصریح کرد: «این دوقطبی بودن و ایجاد تنش در کشوری که ادعا می‌کند رهبر دنیاست، نشان می‌دهد به خیلی از این ادعاها نباید توجه کرد.»

موضوع دیگر در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نوع نگاه دو کاندیدای حاضر در صحنه نسبت به ایران است. هم «ترامپ» و هم «کلینتون» انتقاداتی به ایران مطرح کرده‌اند. «ترامپ» به ایران نقدهای تندی وارد کرد و مدعی شد: «سیاست‌های خانم کلینتون باعث قدرتمند شدن ایران شده به‌عبارتی دیگر او معتقد است دولت اوباما از ایران بازی خورده به‌همین جهت ایران توانسته است در عراق حضور پیدا کند.»

موضوع ایران برای کاندیداها مهم است؛ ازاین‌رو، حتماً باید در مناظره‌ها علیه ایران موضع‌گیری کنند در غیر این صورت کاری که باید انجام می‌دادند را تمام نکردند. از این منظر دیدیم در مناظره‌ها مدام از ایران سخن گفته شد.

به پرسش ابتدایی رجوع می‌کنیم، سؤال در مورد نوع نگاه کاندیداها به ایران بود. خانم هیلاری کلینتون در اسنادی که منتشر شده بود از سیاست‌های اوباما نسبت به ایران انتقاد کرد و براین باور بود که «اوباما نسبت به ایران با وجود همه تحریم و فشارها، تندی لازم را اتخاذ نکرده و باید در قبال ایران شدت عمل بیشتری داشته باشد.» «ترامپ» هم از این فضا استفاده و اعلام می‌کند: «سیاست اوباما نسبت به ایران موفق نبوده است.»

کارشناس آمریکا

نظر شما