شناسهٔ خبر: 129397 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پوربافرانی در گفت‌وگو با نماینده مطرح کرد

به دلیل عدم تخصیص اعتبارات، پروژه‌های مختلف راه‌ و شهرسازی پیشرفتی نداشته‌اند

پوربافرانی

«عباسعلی پوربافرانی»، نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه نائین در استان اصفهان است. وی با کسب ۱۱۱۵۴ رأی از مجموع ۳۹۵۲۹ رأی معادل ۲۲،۲۸% درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. وی هم اکنون در کمیسیون بهداشت خانه ملت مشغول خدمت‌رسانی به مردم است. متن ذیل حاصل گفت‌وگوی مشروح هفته‌نامه «نماینده» با عباسعلی پوربافرانی است:

با توجه به چند ماهی که از شروع مجلس جدید گذشته است، تعامل دولتی‌ها با نمایندگان مردم برای حل مشکلات و مسائل حوزه‌های انتخابیه را چطور می‌بینید؟

متأسفانه یک قسمت عمده کار بحث بودجه است؛ در حال حاضر شرایط بودجه اصلاً مطلوب نیست. طلبکاری‌هایی که پیمانکاران از دولت دارند موجب شده تا این قشر وضعیت نقدینگی مناسبی نداشته باشند. به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم، کار در حوزه‌های مختلف راه‌وشهرسازی و زیرساخت‌ها پیشرفتی نداشته است. تعامل خوب است ولی کاری پیش نمی‌رود. در مجموع باید بگویم ارتباط میان مجلس و دولت خوب است اما در حل مشکلات مردم تاکنون نتیجه خوبی حاصل نشده است. علی‌رغم اینکه دولت در بسیاری از مواقع تلاش می‌کند اما آن چیزی که باید بشود، حداقل در حوزه انتخابیه ما نشده است.

کمی درباره حوزه انتخابیه‌تان بگویید.

حوزه انتخابیه نائین و خور و بیابانک که از نظر مساحت بیش از یک سوم مساحت استان اصفهان را تشکیل می‌دهند، از نظر وسعت نیز نائین یک چهارم استان را تشکیل می‌دهد. نائین در کنار جاده ترانزیتی واقع شده است. موقعیت استراتژیک بالای این منطقه موجب شده تا نائین مکان خوبی به‌لحاظ سرمایه‌گذاری تلقی شود.

به‌لحاظ فرهنگی و هنری دو شهرستان نائین و خور و بیابانک چه شرایطی دارند؟

این شهر از نظر باستانی تاریخ بسیار قدیمی دارد. به‌طور مثال مسجد جامع نائین یکی از آثار تاریخی مهم این منطقه است. این مسجد سومین مسجد تاریخی ایران محسوب می‌شود. شهرستان نائین در حال حاضر یک بخش مرکزی دارد که شامل ۳۱ دهستان و ۱۸۵ روستاست. با ۳ استان خراسان، سمنان و یزد همسایه هستیم. سرتا ته حوزه انتخابیه بنده یعنی از اولین نقطه تا آخرین نقطه این منطقه چیزی در حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله است. حوزه انتخابیه نائین و و خور و بیابانک پتانسیل بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارند.

مهمترین صنایع دستی این منطقه، چیست؟

فرش نائین در دنیا زبان‌زد است صنعت مختص شهرستان نائین و محله محمدیه است.

شرایط کشاورزی و آبی این منطقه به چه شکل است؟

 کشاورزی در این منطقه با کمبود آب مواجه است. میزان بارندگی در شهرستان نائین بسیار پائین آمده است اما علی‌رغم وجود این مسئله، موقعیت استراتژیک بالای نائین و همچنین زیرساخت‌هایی اعم از برق و گاز موجب شده تا سرمایه‌گذاران زیادی برای امر سرمایه‌گذاری در این منطقه رغبت بورزند. معافیت‌های مالیاتی و ارزان بودن زمین‌های این شهرستان‌ها از جمله موقعیت استراتژیک آنها به‌شمار می‌رود. امیدواریم که سرمایه‌گذاران بیشتری برای فعالیت در این منطقه جذب شوند.

از ظرفیت معادن موجود چه بهره‌برداری‌هایی شده است؟

یک پهنه معدنی وسیعی در این منطقه وجود دارد که می‌توان از آن به‌عنوان پهنه معدنی وسیع کشور نام برد. در منطقه انارک و چوپانان، معادن مختلفی از جمله مس و سرب وجود دارد اما متأسفانه این پهنه معدنی بسته شده و اجازه اکتشاف در آن وجود ندارد که باتوجه به‌شرایط موجود دولت باید این پهنه را واگذار کند. در حوزه خور و بیابانک نیز کارخانه‌ای به نام پتاس نیز هست که قابلیت فرآوری کردن مواد مختلفی همچون نمک را دارد.

شرایط دامداری به چه شکل است؟

در دو شهرستان نائین و خور و بیابانک فرصت مناسبی برای دامداری وجود دارد. به نحوی که شهرستان نائین به تنهایی دومین تولیدکننده مرغ استان اصفهان است و بیش از ۲۵۰ واحد مرغداری دارد.

برای موضوع اشتغال‌زایی و بیکاری در این حوزه انتخابیه آیا در حال پیگیری برنامه خاصی هستید؟

هدف اصلی‌مان حفظ اشتغال موجود است. هدف دیگر تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام است. هدف نهایی نیز ایجاد پروژه‌های جدید با جذب سرمایه‌گذاران جدید است. در حوزه حمایت از تولید فرصت شغلی ایجاد شده است. تا ایام دهه فجر بر تعداد کارخانه‌ها افزوده خواهد شد.

برای ایجاد فرصت شغلی در مسئله مهم گردشگری، چه اقداماتی انجام شده است؟

براساس صحبت‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی داشتیم آمادگی‌هایی برای ساخت هتل ۴ یا ۵ ستاره اعلام شد چراکه این منطقه به لحاظ اسکان در حوزه گردشگری ظرفیت پایینی دارد که با در اختیار قرار دادن ۵۰ درصد از تسهیلات ارزان قیمت می‌توان این طرح را اجرایی کرد. همچنین طرح دیگری از سوی بنیاد مسکن در منطقه نائین و خور و بیابانک وجود دارد که اگر برخی افراد آمادگی داشته باشند، می‌توانند از این بنیاد تسهیلات دریافت کرده و منزل قدیمی خود را برای خدمات گردشگری بازسازی کنند. همچنین طرح‌های دیگری همچون اشتغال زودبازده مثل پرورش کبک، بلدرچین و ماهی نیز در دستور کار قرار دارد.

وضعیت راه این حوزه انتخابیه به چه صورت است؟

یک سوم استان اصفهان نیازمند راه‌های مواصلاتی مناسب است. ما یک سوم استان اصفهان هستیم. پس بودجه راهمان باید به اندازه یک سوم استان اصفهان باشد. چراکه راه‌های مواصلاتی‌مان زیاد است و نیاز است که اوضاع جاده‌های اطراف بهتر شود. متأسفانه به‌دلیل یک طرفه بودن مسیر نائین به خور و بیابانک سال جاری حداقل ۲۰ نفر آمار فوتی داشتیم.

آیا از وضعیت مسکن در این مناطق رضایت وجود دارد؟

در حوزه زمین و مسکن در روستا، شهر و همچنین مناطق صنعتی به‌شدت با مشکل مسکن روبرو هستیم. برخی پروژه‌ها به‌دلیل اختلافات خوابیده‌اند که باید این مشکل نیز رفع شود. در حوزه‌های شهری جذابیت‌های کمی وجود دارد چون شهرداری این مناطق درآمد خوبی ندارند و نیازمند اعتبارات بیشتری هستند همچنین در حوزه بهداشت و درمان انتظار داریم که تا پایان سال بیمارستان خور تکمیل شود.

به‌عنوان صحبت پایانی اگر نکته‌ای وجود دارد، بفرمایید.

نکته آخر اینکه در بندر خشک چهارراه مواصلاتی وجود دارد و زمین نیز فراوان است. انتظار داریم که استاندار اصفهان در بحث سرمایه‌گذاری در این بندر ما را یاری کند. براساس مطالعات صورت گرفته بهترین مکان در استان اصفهان بندر خشک پیش‌بینی شده است.

نظر شما