شناسهٔ خبر: 129367 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حامیان «کلینتون» در ایران منتظر چه تغییری در سیاست‌های کاخ سفید هستند؟

هیلاری کلینتون با توجه به مواضع «کلینتون» علیه ایران، برجام و سوریه باید این پرسش مطرح شود «اصلاح‌طلبانی که همچنان بر مواضع گذشته خود مبنی بر حمایت از «کلینتون» تأکید می کنند چه پاسخی دارند؟»

هفته نامه «نماینده» - بازار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود. آمریکا هم‌اکنون در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است اما گزینه شگفت‌انگیز مربوط به کسانی است که در کشور معارض آمریکا یعنی جمهوری اسلامی ایران زیست می‌کنند و در عین حال طبل دفاع از یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را به صدا در می‌آورند و با او ابراز هم داستانی می‌کنند.

کنشگران و تعدادی از رسانه‌های اصلاح‌طلب، طی ماه‌های گذشته بارها در اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفته و از «هیلاری کلینتون»، نامزد حزب دموکرات آمریکا حمایت علنی کرده‌اند.

فقط کافی است مواضع کنشگران سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب نسبت به کاندیداتوری «هیلاری کلینتون» رصد شود. با رصد دقیق به نذر و نیاز روشنفکران اصلاح‌طلب برای پیروزی هیلاری کلینتون خواهیم رسید.

«احمد نقیب‌زاده»، از استادان اصلاح‌طلب که به دعوت صادق خرازی در شورای مشاوران حزب ندای ایرانیان هم حضور دارد، طی یادداشتی در هفته‌نامه «صدا» (ارگان حزب کارگزاران) در راستای حمایت از «کلینتون» قلم زد و نوشت: «اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا کسی غیر از هیلاری کلینتون بود و توصیه مشاوران نظامی را که می‌گویند ایران امن است ولی کل خاورمیانه ناامن است نادیده گرفت و معادله را برعکس کرد، یعنی ایران ناامن شود تا خاورمیانه امن شود؛ چه گزینه‌ای پیش‌رو خواهیم داشت؟ همه این حرف‌ها برای این است که بگوییم فرض کنیم فقط ۸ ماه وقت داریم تا از فرصت استفاده کنیم و آینده کشور و نظاممان را تضمین کنیم. آن وقت چه حرکت‌هایی ضرورت پیدا می‌کند!؟»

نشریه اصلاح‌طلب «تجارت فردا» نیز طی یک تحلیل اقتصادی به نقل از مرکز مطالعات دانشگاه کلمبیا نوشته است: «حضور هیلاری کلینتون در کاخ سفید می‌تواند به‌معنای تسریع روند برداشته شدن تحریم‌های ایران باشد. بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی (آمریکا) فضا برای آغاز رابطه اقتصادی با ایران هموارتر می‌شود. بعد از اعلام نتیجه انتخابات، بانک‌های بزرگ می‌دانند که رئیس‌جمهور آمریکا چه سیاستی در قبال ایران دارد.»

حمایت رسانه‌های اصلاح‌طلب از کاندیداتوری «هیلاری کلینتون» گسترش پیدا کرد چنانچه یکی از روزنامه‌هایی که توسط یک نماینده اصلاح‌طلب مدیریت می‌شود، صفحه اول تبلیغات و رپورتاژ آگهی خود را به کاندیدای زن انتخابات آمریکا با تیتر «نوبت «یک زن»» اختصاص داد!

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم به تکمیل پازل رسانه‌های همفکر خود کمک کردند. مرتضی الویری «شهردار پیشین تهران و از چهره‌های اصلاح‌طلب» تحلیلی از انتخابات آمریکا ارائه می‌کند و می‌گوید: «اگر ما بخواهیم از این مرحله بحرانی به خوبی عبور کنیم و اقتصاد با رشد مورد قبولی پیشرفت کند هم در انتخابات آمریکا دموکرات‌ها روی کار بیایند و دولت جدید مدافع و مجری برجام باشد و هم اینکه در داخل ایران دولت روحانی بتواند دوره چهارساله دوم خود را هم تمدید کند و پروژه‌های نیمه تمام سیاسی و اقتصادی را پیش ببرد. به هر میزانی که در این دو انتخاب خلل ایجاد شود، می‌تواند به عبور ما از این مرحله لطمه بزند.»

«هرمیداس باوند» اصلاح‌طلب دیگری است که در حمایت از کاندیداتوری «کلینتون» قلم به دست گرفت و در یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نوشت: «کلینتون به سمت حل‌وفصل اختلافات با ایران و برقراری ارتباط حرکت خواهد کرد.»

آیا نگاه و تفسیر نامزد حزب دموکرات با حزب جمهوری‌خواهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و منطقه متفاوت است؟ بخشی از اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای قلم به دست می‌گیرند و اظهارنظر می‌کنند که گویا با روی کار آمدن نامزد حزب دموکرات فصل جدیدی از روابط ایران و آمریکا آغاز می‌شود. این بخش از اصلاح‌طلبان یا از مواضع «کلینتون» علیه ایران، برجام و منطقه بی‌اطلاع هستند یا می‌خواهند چشم‌های خود را بسته و به راحتی از مواضع این نامزد انتخابات عبور کنند.

هیلاری کلینتون از توافقنامه چندملیتی با ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کشورمان حمایت می‌کند و می‌گوید: «در صورت تصدی ریاست جمهوری آمریکا، ایران را به خاطر نقض توافق (هسته‌ای) تنبیه خواهد کرد و در صورت لزوم به صورت یکجانبه تحریم‌ها را بار دیگر اعمال خواهد کرد.»

وی همچنین اعلام کرده در شرایطی که ایران تلاش کند به سلاح هسته‌ای دست یابد نیز، «در انجام اقدام نظامی تردید نخواهم کرد.»

نامزد حزب دموکرات در حالی علیه توافق هسته‌ای شمشیر کشیده است که اصلاح‌طلبان از مدافعان «برجام» شناخته می‌شوند و به اعتقاد آنها «برجام» از اقدامات مؤثر دولت روحانی است. مواضع «کلینتون» علیه کشور دوست و همسایه ایران(روسیه) هم قابل توجه است.

او پیش از این گفته بود: «معتقدم ایالات متحده به صراحت به پوتین نشان دهد که ایجاد هرج‌ومرج بیشتر در سوریه و بمباران مردم به نیابت از اسد، توسط او امری غیرقابل قبول است و اگر ما از موقعیت راهبری بیشتری برخوردار نشویم، نمی‌توانیم چنین کاری کنیم، چیزی که خود من حامی آن هستم.»

با توجه به مواضع «کلینتون» علیه ایران، برجام و سوریه باید این پرسش مطرح شود «اصلاح‌طلبانی که همچنان بر مواضع گذشته خود مبنی بر حمایت از «کلینتون» تأکید می کنند چه پاسخی دارند؟»

نظر شما