شناسهٔ خبر: 129366 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» از آخرین وضعیت تحرکات انتخاباتی اصولگرایان گزارش می‌دهد

حضور در سامانه «وحدت» با معرفی نامزدهای حزبی

اصولگرایان اصول‌گرایان با گزینه‌های تشکیلاتی در سامانه «وحدت» گرد هم جمع خواهند شد تا با شیخوخیت بزرگان، گزینه نهایی معرفی شود. این فرآیند در حال حاضر در اردوگاه اصول‌گرایی در حال طی شدن است.

هفته نامه «نماینده»، نگاهی به فعالیت اصول‌گرایان نشان می‌دهد که کارگردانان و بازیگران این جریان تلاش‌ها را برای انتخابات ۹۶ آغاز کرده‌اند و فعالیت‌های آهسته و  پیوسته خود را برای انتخابات ادامه می‌دهند. اما در درجه اول آنچه که در این مسیر از روش اصول‌گرایان دیده می‌شود رسیدن به‌کاندیدای واحد در انتخابات است.

در این دوره از انتخابات شیخوخیت جریان اصول‌گرا بر وحدت تأکید دارند. نقطه ضعفی که در انتخابات ۹۲ به شکست آنها منجر شد، این روزها به بحث اصلی گفت‌وگوهایشان تبدیل شده تا دیگر تجربه ۹۲ برایشان تکرار نشود.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی «دبیرکل جامعه روحانیت مبارز» ابراز امیدواری کرده است که همه‌ اصول‌گرایان در انتخابات ۹۶ بر روی یک کاندیدای واحد اتفاق نظر کنند. وی با اشاره به راهبُرد وحدت میان اصول‌گرایان در انتخابات ۹۶، گفت: «امیدوار هستیم و خدا کند که اصول‌گرایان بر روی یک نفر اتفاق‌نظر کنند و هر کسی نگوید که من احساس وظیفه می‌کنم و باید بیایم.»

وی تأکید کرد: «اصول‌گرایان باید شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ با توجه به تصمیماتی که گرفته می‌شود، در نهایت بر روی یک کاندیدای واحد اتفاق نظر شود.»

تصمیم اصول‌گرایان چیست؟

هرچند هنوز رسیدن به نامزد واحد در جبهه نیروهای انقلاب زود هنگام است اما در مقطع کنونی راهبُرد جدیدی اتخاذ شده، راهبُرد، معرفی نامزد اختصاصی توسط احزاب و تشکل‌های سیاسی است. احزاب و فعالان حزبی، گزینه‌های خود را روی میز قرار داده‌اند و می‌خواهند پس از بحث و بررسی و دستیابی به نتیجه نهایی، نام آنها در ائتلاف واحد اصول‌گرایان مطرح شود.

حزب مؤتلفه اسلامی، اولین تشکل اصول‌گرایی بود که خبر از معرفی کاندیدای حزبی در انتخابات سال ۹۶ داد. محمدنبی حبیبی «دبیرکل حزب مؤتلفه»، ۱۸ مرداد ماه سال جاری در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد با اشاره به تصمیم حزب متبوعش برای ورود به عرصه انتخابات، گفته بود: «ما در مؤتلفه همانند دوره‌های گذشته نامزد هم خواهیم داشت البته اگر قرار اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ائتلاف باشد، ما نامزد خود را در شورای ائتلاف مطرح می‌کنیم و هرچه خروجی ائتلاف شد، به آن تمکین خواهیم کرد.»

حبیبی بار دیگر پیام همگرایی اصول‌گرایان در انتخابات سال آینده را در اجلاس همگرایی اصول‌گرایان استان کرمان تکرار کرد و خطاب به همفکران خود، خاطرنشان کرد: «اصول‌گرایان باید با یک نامزد وارد انتخابات شوند چرا که معرفی نامزدهای متعدد منجر به شکست می‌شود.»

حزب مؤتلفه، رایزنی‌ها و مذاکرات خود را جهت رسیدن به نامزد اختصاصی آغاز کرده است. این خبر به نقل از اسدالله بادامچیان «نائب رئیس شورای مرکزی این حزب اصول‌گرا» اعلام شد.

او گفته بود: «مؤتلفه اسلامی برای تعیین کاندیدای اختصاصی خود به‌صورت غیرمستقیم و شفاهی صحبت‌ها و مذاکرات گوناگونی را با نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری انجام داده است.»

جبهه ایستادگی، تشکل دیگری است که در اردوگاه اصول‌گرایان خیمه زده و در انتخابات‌های گذشته (مجلس و ریاست‌جمهوری) فعال ظاهر شده بود و نماینده این تشکل در ائتلاف شورای مرکزی اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم هم، حضور داشت.

جبهه ایستادگی هم تصمیم گرفته است نامزد اختصاصی معرفی کند. این تشکل در انتخابات سال ۹۲ از کاندیداتوری «محسن رضایی» حمایت کرد و ارتباط نزدیک و ارگانیک با او دارد.

هفته گذشته، سیداحمد نبوی که به‌تازگی، ردای ریاست ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی را بر تن کرده است، در نشست خبری از آمادگی خوبی که برای وحدت اصول‌گرایان وجود دارد، سخن گفت و در عین حال در خصوص نحوه فعالیت جبهه ایستادگی در انتخابات، گفت: «ما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای مستقل خود را داریم. این کاندیدا اکنون در دولت است اما در جریان اصول‌گراست ولی هیچ‌کس درباره‌اش موضوعی نمی‌داند و ظرف یکی دو ماه آینده مطرح خواهیم کرد و با کاندیدای خودمان در جلسات اصول‌گرایان شرکت می‌کنیم.»

سومین تشکل سیاسی که بنا بر معرفی نامزد حزبی در انتخابات دارد، به نام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

جمعیت ایثارگران از تشکل‌های فعال و تأثیرگذار در جریان اصول‌گرا شناخته می‌شود؛ به‌طوری‌که جریان رقیب(اصلاح‌طلبان) از این تشکل به‌عنوان اتاق فکر اصول‌گرایان نام می‌برد.

جمعیت ایثارگران یا همان اصول‌گرایان تحول‌خواه همچون مؤتلفه و ایستادگی، سوار قطار وحدت اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم شده بود و در این دوره از انتخابات هم سناریوی سریال همگرایی می‌نویسد اما با معرفی نامزد اختصاصی خود به «ائتلاف واحد».

لطف‌الله فروزنده «سخنگوی جمعیت ایثارگران» ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: «طبیعتاً یکی از گزینه‌هایی که توسط جمعیت مورد بررسی قرار می‌گیرد، «الیاس نادران» است، البته گزینه‌های دیگری را نیز بررسی خواهیم کرد.»

اصول‌گرایان با گزینه‌های تشکیلاتی در سامانه «وحدت» گرد هم جمع خواهند شد تا با شیخوخیت بزرگان، گزینه نهایی معرفی شود. این فرآیند در حال حاضر در اردوگاه اصول‌گرایی در حال طی شدن است.

نظر شما