شناسهٔ خبر: 129365 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ترسیم فضای انتخابات در گفت‌وگو با «پرویز سروری» و «صادق زیباکلام»

سروری-زیباکلام پرویز سروری «فعال سیاسی اصول‌گرا و قائم مقام جمعیت رهپویان» و صادق زیباکلام «استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب» در گفتگو با هفته نامه«نماینده» به واکاوی تحرک احزاب در انتخابات سال ۹۶ پرداختند.

هفته نامه «نماینده» - اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم و ریاست‌جمهوری سال ۹۲ حضوری فعال در سپهر سیاست ایران ایفا کردند. اصول‌گرایان در انتخابات مجلس دهم، شورایی تحت عنوان شورای ائتلاف اصول‌گرایان تشکیل دادند و اصلاح‌طلبان نیز پرچم شورای سیاست‌گذاری را برافراشتند.

هم‌اکنون دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب برای انتخابات سال آینده، آماده می‌شوند. با توجه به نقش‌آفرینی این دو جریان در عرصة انتخابات برآن شدیم با پرویز سروری «فعال سیاسی اصول‌گرا و قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» و صادق زیباکلام «استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب» پیرامون انتخابات سال آینده و نقشه‌ای که پیش روی احزاب و کنشگران سیاسی قرار دارد، گفت‌وگو کنیم.

نباید فضا را از هم اکنون انتخاباتی کرد

سروری از همگرایی جریان اصول‌گرا در انتخابات سخن و در عین حال خبر از اقدامات انتخاباتی در اردوگاه متبوعش در فصل انتخابات داد و گفت: «نباید فضا را از هم اکنون انتخاباتی کرد به همین جهت گزینة نهایی در زمان معین مشخص خواهد شد.»

«اصول‌گرایان چه زمانی وارد مصادیق و معرفی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد؟ چرا فعالان حزبی تصمیم گرفته‌اند در این مقطع نامزد حزبی به ائتلاف معرفی کنند؟ آیا چهره‌هایی که سابقة حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، بار دیگر مورد حمایت اصول‌گرایان قرار خواهند گرفت؟» این پرسش‌های «نماینده» از پرویز سروری بود.

وی گفت: «اصول‌گرایان در حال آسیب‌شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت خود در ادوار گذشته هستند تا بتوانند انتخابات ۹۶ را به بهترین صورت آرایش و جبهه‌بندی کنند.»

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش «تصمیم احزاب اصول‌گرا مبنی بر معرفی کاندیدای اختصاصی به ائتلاف «واحد» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» اظهارداشت: «آنچه مسلم است اقدامات انتخاباتی مقدماتی در حال صورت گرفتن است.»

سروری با بیان اینکه اصول‌گرایان در حال بحث‌وبررسی بر سر گزینه‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هستند، گفت: «ازاین‌رو اصول‌گرایان پس از بررسی گزینه‌ها در ایام انتخابات، از گزینة‌ مدنظر خود رونمایی می‌کنند البته نباید فضا را از هم‌اکنون انتخاباتی کرد، مباحث باید درون تشکل‌ها بحث و در زمان معین اعلام شود.»

وی در پاسخ به پرسش دیگر «نماینده» درقبال احتمال حمایت اصول‌گرایان از چهره‌هایی که سابقة حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند و ویژگی‌های نامزد اصول‌گرایان در دوره جدید، گفت: «به اعتقاد بنده باید افراد جدید دیگری نیز وارد عرصه شوند؛ فردی که بتواند شاخصه‌های تعیین شده از سوی جریان اصول‌گرا را داشته باشد، به‌عنوان گزینة نهایی اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود.»

اصلاح‌طلبان باید در قبال دولت اعتدال به مردم پاسخ دهند

«اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۶ از روحانی حمایت خواهند کرد، این خبر را «محمدرضا خاتمی» اعلام کرده بود.»

با توجه به اعلام حمایت اصلاح‌طلبان از رئیس دولت یازدهم آیا مسیر برای حسن روحانی و تیم او هموار است؟ صادق زیباکلام به این پرسش پاسخ می‌دهد.

صادق زیباکلام «فعال سیاسی اصلاح‌طلب» در گفت‌وگو با هفته‌نامة «نماینده»، با اشاره به‌حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات سال ۹۶، گفت: «به‌اعتقاد بنده برخی از اصلاح‌طلبان براین باورند که ما با روحانی کاری نداریم و به‌عبارتی دیگر بده و بستانی با او نداریم.»

وی با رد این نگاه از سوی تعدادی از اصلاح‌طلبان صاحب نام، اظهارداشت: «ما نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم در انتخابات شرکت و به‌روحانی رأی دهید و پس از آن مدعی شویم دیگر نتیجه به ما ربطی ندارد چرا که باید توجه داشته باشیم ما در قبال مردم مسئول هستیم.»

این چهرة اصلاح‌طلب با اشاره به‌دعوت اصلاح‌طلبان از مردم در انتخابات سال ۹۲ و رأی به «روحانی»، خاطرنشان کرد: «ما در آن مقطع از مردم خواستیم در انتخابات به روحانی رأی دهند الان نمی‌توانیم از این سخن بگوییم که اقدامات دولت دیگر ربطی به ما ندارد؛ ربط هم دارد چون مردم به اعتبار اصلاح‌طلبان در انتخابات به روحانی رأی دادند پس چگونه می‌توانیم بی‌تفاوت باشیم!»

زیباکلام با اشاره به پیروزی فهرست امید در انتخابات مجلس از حوزة تهران، تصریح کرد: «در همین انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان در قبال ۳۰ نفری که وارد مجلس شدند، مسئولیت دارند بنابراین الان نمی‌توانند بگویند آنها به ما ربطی ندارد.»

وی همچنین در خصوص انتخابات ۹۶ و احتمال پیروزی روحانی، اظهارداشت: «به‌اعتقاد بنده اگر روحانی نتواند گام‌های جدّی بردارد «برجام» هم نمی‌تواند او را نجات دهد.»

این فعال سیاس اصلاح‌طلب معتقد است: «آنچه می‌تواند منجر به پیروزی روحانی در انتخابات سال آینده شود، بهبود وضعیت اقتصادی است.»

نظر شما