شناسهٔ خبر: 129216 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

نگاهی به عملکرد متناقض رسانه‌های عربستان در دفاع از آل‌سعود/حقوق بشری که به داد یک جنایت رسید

عربستان-جنایت آیا جنایت عربستان در منطقه السبان در استان ذمار در به شهادت رساندن ۶۶ غیر نظامی و زخمی کردن ۵۲ تن دیگر که بیشتر آنها زنان و کودکان یودند نیز اشتباهی انجام شد؟

به گزارش «نماینده»، طی روزهای گذشته یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌ها و کشتارهای جمعی تاریخ در دهه های اخیر را در یک مراسم عزاداری در یمن شاهد بودیم، جنایتی که در نتیجه سه مرحله موشک باران گسترده جنگنده‌های سعودی بر ضد یک مراسم عزاداری صورت گرفت و باعث شهید وزخمی شدن بیش از ۷۰۰ تن شد. شنیع‌ترین بخش این فاجعه زمانی بود که یک ربع بعد از حمله موشکی دوم و پس از تجمع شهروندان و کادر پزشکی و بیمارستانی برای امدادرسانی به مجروحان حمله هوایی، جنگنده‌های سعودی برای سومین بار این منطقه را هدف موشک باران خود قرار دادند تا بتوانند بیشترین تعداد شهدا و زخمی‌ها را از میان غیر نظامیان یمنی بگیرند.

عملکرد رسانه‌های سعودی در توجیه جنایت
"شفافیت ائتلاف" عنوان سرمقاله ای بود که که روزنامه سعودی الریاض دو روز بعد از این حادثه برای توجیه این جنایت بزرگ منتشر کرد. این رسانه سعودی با وقاحت تمام کشته شدن غیرنظامیان در این مراسم عزاداری به واسطه جنگنده های سعودی را در نتیجه کودتای! انجام شده در این کشور ارزیابی کرده و مدعی شد که تمام حوادثی که در یمن اتفاق می‌افتد مصیبت‌هایی است که در نتیجه کودتای مدیریت شده به دست ایران صورت می گیرد.
این روزنامه سعی کرد انتساب حملات مذکور به رژیم آل سعود را رد کند و در عین حال مدعی شد که عربستان کمیته تحقیقی را برای بررسی این موضوع تشکیل داده است.
نگاهی به عملکرد متناقض رسانه‌های عربستان در دفاع از آل‌سعود/ وقتی جای متهم و قاضی عوض می‌شود
نگاهی به عملکرد متناقض رسانه‌های عربستان در دفاع از آل‌سعود/ وقتی جای متهم و قاضی عوض می‌شود
در حالی که روزنامه الریاض بین پذیرش مسئولیت و تلاش برای توجیه این اقدام یا فرار از پذیرش مسئولیت این حمله مردد است، به نظر می‌رسد این تردید در روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط که با دلارهای نفتی سعودی منتشر می شود، بیشتر است.
روزنامه الوطن عربستان البته تصمیم خود را در تفسیر این جنایت گرفته است. به ادعای این روزنامه حوثی‌ها، عبدالله صالح و داعش مسئولان اصلی انفجار در این سالن عزاداری هستند. این روزنامه به نقل از کسانی که آنها را منابع اطلاع‌رسانی یمن نام گذاشته است، در گزارشی مضحک انگشت اتهام خود را به سمت جریان الحوثی گرفته و مدعی می شود که این گروه دو موشک را به این سالن مملو از عزاداران شلیک کرده اند. این در حالی است که همین مقاله در جای دیگری می‌نویسد که گروه تروریستی داعش نیز با صدور بیانیه‌ای عملیات تروریستی انجام شده در مراسم عزاداری پدر وزیر کشور دولت یمن را به عهده گرفته است.
نگاهی به عملکرد متناقض رسانه‌های عربستان در دفاع از آل‌سعود/ وقتی جای متهم و قاضی عوض می‌شود
از عملکرد سردرگم حاکمیت سعودی و رسانه‌های این کشور مشخص است که آنها به حدی در اجرای این عملیات کشتارجمعی عجله از خود نشان دادند که روند سناریو پردازی برای مرحله پس از این جنایت آشکار را فراموش کرده‌اند، همین موضوع باعث سردرگمی در اتخاذ مواضع مختلف از سوی حاکمیت ریاض و تریبون‌های تبلیغاتی وابسته به این رژیم برای توجیه این عملیات شد.
این سردرگمی تا حدی بود که سعودی ها از شاخه تروریستی خود در منطقه یعنی داعش درخواست کردند که با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را برعهده بگیرد. این اقدام شتابزده در شرایطی شکل گرفت که همه متوجه این معنا بودند که تسلیحات موجود در دست این گروه تروریستی اجازه انجام عملیاتی در این سطح آنهم از طریق پرتاب موشک را به داعش نمی دهد. همین شتاب‌زدگی دلیل متقنی برای ارتباط میان سرکردگان و عناصر فرماندهی داعش با مقامات آل سعود بود.

عذر بدتر از گناه سعودی ها
با اعلام نتایج کمیته‌ای که عربستان آن را کمیته تحقیق در رابطه با حوادث صنعا نام گذاشته بود، سردرگمی مقامات ریاض در توجیه این جنایت به پایان نرسید. آنها با صدور این بیانیه ضمن اعتراف به مسئولیت انجام حمله هوایی مجبور شدند متحد اصلی خود در یمن یعنی تیم عبد ربه منصور هادی و موسسات نظامی زیر نظر وی را متهم اصلی این جنایت جلوه دهند. بر اساس بیانیه‌ای که ائتلاف متجاوز به یمن در این رابطه منتشر کرده است، گفته شده که تیم ارزیابی کننده حوادث به این نتیجه رسیده است که اطلاعات غلطی به مرکز رادار عملیات هوایی برای انجام این عملیات رسیده است. براساس این اطلاعات اعلام شده بود که فرماندهان مسلح الحوثی در منطقه ای خاص در شهر صنعا حضور دارند.  
بیانیه مذکور می‌افزاید: با اصرار این طرف ها، منطقه مورد نظر به عنوان یک هدف نظامی مورد حمله قرار گرفت، اما این حمله بنا به دستور هیچ یک از فرماندهان نیروهای ائتلاف نبود و پیگیری‌ها و اقدامات پیش از آن برای مطمئن شدن نسبت به غیر قانونی بودن انجام این حمله نیز صورت نگرفته بود. چرا که مرکز رادار موجود در یمن [حامیان عبد ربه منصور هادی] با استفاده از یکی از جنگنده‌های موجود در منطقه این مأموریت را انجام داد که باعث کشته و زخمی شدن عناصر حاضر در این منطقه شد.  
بررسی دقیق این بیانیه نتایج متعددی را نمودار می کند، از جمله اینکه صدور این بیانیه که سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن آن را یک اقدام شجاعانه توصیف می‌کند، اعتراف عربستان به انجام یک جنایت کشتار جمعی جدید بر ضد ملت یمن است. این اعتراف البته پس از آن صورت می‌گیرد که حاکمیت سعودی نسبت به بی‌توجهی جامعه جهانی و محافل بین‌المللی در ازای جنایت‌های انجام شده در یمن مطمئن است، چرا که دلارهای نفتی سعودی ها نظیر ماجرای حذف نام عربستان از لیست کشورهای ناقض حقوق کودکان از ترس قطع شدن کمک های مالی عربستان، دهان کشورهای غربی و محافل بین المللی را بسته است.
نکته دوم اینکه سعودی ها سعی دارند با متهم کردن یکی از عناصر بد سابقه در یمن از مسئولیت‌ها و تبعات این اقدام تروریستی فرار کنند. این روش نشان می‌دهد که آنها با وجود ادعاهای خود مبنی بر حمایت از دولت مشروع! یمن امیدی به موفقیت عملیات خود برای روی کار آوردن منصور هادی ندارند. چرا که در غیر این ‌صورت عربستان سعی نمی کرد برای خوب جلوه دادن خود منصور هادی را به عنوان جنایتکار جنگی توصیف کند و از ابزارهای دیگر نظیر داعش استفاده می کرد.  
علاوه بر اینکه افرادی که عربستان آنها را ستاد ارتش یمن معرفی می کند، در عرصه میدانی هیچ موجودیتی ندارد و منظور آل سعود از این افراد کسانی هستند که غالبا در ریاض مستقر هستند. جریان متحد عربستان در تجاوز به یمن یعنی منصور هادی و علی محسن الاحمر بعد از انجام این حمله تروریستی آن را محکوم کرده بودند، چرا که به گفته آنها تعدادی ازافراد حاضر در این جلسه از حامیان آنها بوده اند، این در حالی بود که شریک و برادر آنها در تجاوز به مردم یمن با صدور این بیانیه آنها را غافلگیر کرد.
 
موضوع سوم اینکه باور این بیانیه به قدری عجیب است که حتی متحدان ریاض در یمن نیز آن را رد کرده اند. "توکل کرمان" زن فعال حقوقی بشری این بیانیه را عذر بدتر از گناه توصیف می‌کند و می‌افزاید که گزارش ائتلاف به گونه‌ای تنظیم شده که گویا از یک حادثه رانندگی صحبت می‌کند، نه یک حمله موشکی با جنگنده‌ها.
نکته دیگر اینکه عربستان به گونه‌ای در بیانیه صادر شده، از اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انجام حملات بر ضد اهداف نامشورع صحبت می کند که گویا این حمله، اولین حمله تروریستی بر ضد اهداف نامشروع بوده است. تجاوز یک و نیم ساله عربستان به یمن مملو از این جنایت ها بوده که نشان می دهد متجاوزان کوچک‌ترین توجهی به جان انسان‌های غیرنظامی و بی‌گناه ندارند.
نمونه این عملیات‌ها را می‌توان در حمله موشکی جنگنده‌های سعودی در تاریخ ۲۴ ژولای ۲۵۰۰ در منطقه المخا دید که در نتیجه این حملات بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسید و بالغ بر ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند. آیا جنایت عربستان در منطقه السبان در استان ذمار در به شهادت رساندن ۶۶ غیر نظامی و زخمی کردن ۵۲ تن دیگر که بیشتر آنها زنان و کودکان یودند نیز اشتباهی انجام شد؟ آیا حمله به بازار و محل خرید و فروش مردم در منطقه مستباء در استان حجه نیز اشتباهی بود؟ حمله به سوق الهنود در مرکز شهر الحدیدة چطور؟ اگر همه اینها اشتباهی بود، حمله به مدرسه آموزش قرآن در منطقه صعدیه و بسیاری از حملات شبیه به این چطور توجیه می شود؟
نکته دیگر اینکه عربستان در جایگاه متهم قرار دارد و قاضی این پرونده نیست که بخواهد خودش تحقیقات انجام داده و نتایج آن را منتشر کند. به این تحقیقات انجام شده – فارغ از هر نتیجه‌ای که داشته باشد- هیچ ارزش حقوقی نخواهد داشت و تنها برای توجیه جنایت زشت عربستان قابل تفسیر است.
جنایات عربستان زیر چتر حمایتی آمریکا و انگلیس
مسئولیتی که آمریکا و انگلیس در این عرصه بر عهده دارند، این است که دنیا و مؤسسات بین‌المللی و کشورهای مختلف را ساکت نگه دارند تا متجاوزان بتوانند عملیات خود برای سرکوب محور مقاومت در منطقه ادامه دهند. آنها البته فشارهایی اندک برای مسکوت نگه داشتن جامعه جهانی بر ضد عربستان مطرح می کنند که این فشارها نیز از حد حرف و تعارف فراتر نمی رود.
در طول یک و نیم سال گذشته آمریکا و انگلیس تمامی تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌های تحقیق بین‌المللی را ناکام گذاشته اند. آنها تمامی اسناد و گزارش‌های تهیه شده در رابطه با جنایت‌های جنگی و تجاوزهای انسانی و هدف قرار گرفتن غیر نظامیان در نتیجه این جنگ از سوی سعودی ها را ناکارآمد گذاشته اند. چتر حمایتی استعمار غرب از استبداد سعودی تا حدی است که عربستان وقاحت خود را به جایی رسانده که نسبت به آنچه که تجاوزهای یمنی ها بر ضد خود توصیف کرده، به سازمان ملل شکایت کند.  
آمریکا در عین حال به یمنی ها و دولت قانونی این کشور فشار آورده و تحت بهانه‌های واهی و مشکوک به موشک باران بخش‌های مختلف این کشور ادامه می‌دهد.
آمریکا در طول دو سال کذشته با تسهیل در روند معامله های تسلیحاتی با ریاض و فروش انواع سلاح های سنگین به این کشور از موشک های هدایت شونده گرفته تا جنگنده های پیشرفته، زمینه لازم برای سرکوب و کشتار مردم بی گناه یمن را با انگیزه پر شدن جیب کارتل های صنایع نظامی خود فراهم کرده است.
البته به نظر می رسد سطح جنایت صنعا فراتر از آن است که گوش سنگین جامعه جهانی آن را نشنیده و نسبت به آن واکنش نشان ندهد، لذا همانگونه که از اعلام آمادگی سعودی ها برای آتش بس موقت در یمن پیداست، این حمله را می توان نقطه عطفی در روند افول جنایت های یک و نیم ساله سعودیها در یمن ارزیابی کرد، بویژه اینکه سعودی ها نیز به دنبال برون رفتی آبرومندانه از این بحران هستند تا بیش از این خسارت های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در یک جنگ بی فایده به جان نخرند.

برچسب‌ها:

نظر شما