شناسهٔ خبر: 128947 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفتگوی «نماینده» با سخنگوی کمیسیون امنیت و جمعی از نمایندگان مجلس درباره رفتار اهانت آمیز وزیر خارجه در صحن مجلس

درشتی ظریف، تکنیک فرار از پاسخ

ظریف.jpg محمدجواد ظریف در بخش دوم سخنانش در صحن علنی مجلس، کلمۀ اول جمله‌اش را با لحنی مهربانانه آغاز کرد درحالی‌که در پایان همان جمله صدایش به فریاد تبدیل شده بود و حدود ۱۰ دقیقه از اظهارات وزیر امور خارجه با همین صدای بلند و فریادگونه ادامه یافت.

هفته نامه «نماینده»/علیرضا رحمانی: «محمدجواد ظریف» یکشنبۀ گذشته برای پاسخ گفتن به سؤال یکی از نمایندگان دربارۀ علت واقعی نبودن گزارش ۳ماهۀ وزارت خارجه از اجرای برجام و چند سؤال دیگر، به‌مجلس فراخوانده شده بود. منطبق نبودن این گزارش با واقعیات کشور جزو مسائلی است که از ابتدای تقدیم نخستین گزارش به‌مجلس توسط برخی کارشناسان مطرح شده بود و پاسخ مناسبی به آن داده نمی‌شد. البته حضور ظریف در این نشست علنی نیز نتوانست گره‌ای از این مشکل باز کند و با بازخوانی چند محور عمده ازجمله افزایش حجم خام‌فروشی نفت بیشتر به تعریف و تمجید از برجام سپری گشت. البته با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور و وزارت خارجه در سفر نیویورک، به رایزنی با مقامات این کشورها برای متقاعد کردن آنان به اجرای تعهدات برجام سپری شده بود، نمایندگان انتظار نداشتند در این فاصلۀ کوتاه تمامی این مشکلات به‌فراموشی سپرده شود و تنها چند آوردۀ کم‌تأثیر ـ و چه‌بسا مضر ـ بر مسائل اقتصادی را در صحن علنی مجلس برای نمایندگان و مردم تکرار کنند.

*فریادهای ظریف در صحن علنی

در روند رسیدگی به این سؤال، پس از سخنان اولیۀ ظریف، «جواد کریمی‌قدوسی» نمایندۀ مشهد مواردی از مشکلاتی که در مسیر اجرای برجام وجود دارد و در گزارش وزارت خارجه مرقوم نشده است را فهرست نموده و به بیان آن پرداخت. وی در بندهایی نیز به مصاحبه‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه استناد می‌نمود. این عضو کمیسیون امنیت ملی در تشریح ۲ سؤال دیگرش نیز برخی مسائل را مطرح کرد تا نوبت به وقت دوم سخنان ظریف رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان کلمۀ اول جمله‌اش را با لحنی مهربانانه شروع کرد درحالی‌که در پایان همان جمله صدایش به فریاد تبدیل شده بود. متن کامل جملۀ ظریف بدین شرح است: «من با همۀ احترامی که برای آقای کریمی‌قدوسی دارم واقعاً متأسفم که از تریبون مجلس شورای اسلامی به‌دنیا اعلام می‌کنند وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند زمینه‌ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است.» حدود ۱۰ دقیقه از اظهارات وزیر، با همین صدای بلند و فریادگونه ادامه یافت.

لحن ظریف و جملاتی که بیان کرد موجب اعتراض شدید برخی نمایندگان مجلس شده است که دامنۀ آن به جلسات علنی بعدی و موضع‌گیری در رسانه‌ها کشیده شد. اما جملات ظریف چه بود که واکنش نمایندگان را برانگیخت؟ ظریف ۲ بار این جمله را گفت: «از شما تقاضا می‌کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی، وجهۀ سیاست خارجی انقلابی مبارز و مقاوم جمهوری اسلامی را در جهان خدشه‌دار نکنید.» جملۀ دیگر ظریف نیز در خصوص سؤال از همکارانش بود که گفت: «اجازه نخواهم داد هیچ‌یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار بگیرند.» وزیر امور خارجه یک بار هم گفت: «به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی بزنید و اجازه دهید دشمنان این کشور و انقلاب جرئت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.»

* مقایسۀ رفتارهای داخلی و خارجی ظریف توسط مردم

«سیدحسین نقوی‌حسینی» در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» برخورد وزیر امور خارجه در مجلس را غیرقابل قبول توصیف کرده و گفت: «این رفتار نه در شأن وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران بود و نه در شأن مجلس بود که یک وزیر آن‌گونه در مجلس صحبت کند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این خصوص گفت: «به‌ویژه اینکه مردم قضاوت می‌کنند و می‌گویند آقای ظریف با آقای جان‌کری خیلی قشنگ می‌خندد و صحبت می‌کند، شرط و شروط آمریکایی‌ها را می‌پذیرد؛ با آنها قدم می‌زند و گفت‌وگو می‌کند اما با خودی‌ها که روبرو می‌شود عصبانی شده و پرخاش کرده، داد می‌زند و توهین می‌کند.» وی تصریح کرد: «ما باید «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» باشیم، نه اینکه «رحماء علی الکفار و أشداء بینهم!».»

*اتمام افتخارات برجام و آغاز فصل پاسخگویی

نمایندۀ مردم ورامین درخصوص چرایی بروز این سخنان گفت: «فکر می‌کنم این رفتار نشأت گرفته از این موضوع است که افتخارات برجام تمام شده و اکنون فصل پاسخگویی است. مثل دانشجویی که موقع قبولی‌اش در یک دانشگاه خوب برایش جشن گرفته و به او تبریک می‌گویند، ولی چند ماه بعد، از نتیجۀ درس خواندن‌هایش از او سؤال می‌کنند.»

عضو هیئت‌رئیسۀ کمیسیون امنیت ملی معتقد است: «نه دستگاه دیپلماسی و نه رئیس‌جمهور در پاسخگویی چیزی برای گفتن ندارند. به‌ویژه اینکه اینها کمی ناشیانه عمل کرده و قبل از تصویب برجام همه چیز را به آن منوط کردند. از ایشان توقع نداشتیم اشتغال، آب آشامیدنی را به برجام موکول کنند.»

*توقع داشتیم از کوره در نروند

نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: «این عصبانیت را در رفتار آقای رئیس‌جمهور و در نحوۀ برخورد با منتقدان هم می‌بینیم. بخشی از عصبانیت آقای ظریف هم ناشی از همین است که این همه وعده دادند، به آن افتخار کردند و سرابی را ترسیم کردند، امروز هرچه می‌دوند به آن نمی‌رسند!»

«محمدجواد جمالی» دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز ضمن بیان اینکه وزیر خارجه زود متوجه موضوع شده و عذرخواهی کرد، به خبرنگار «نماینده» گفت: «مذاکرۀ انجام‌شده با کشورهای ۱+۵ و فشارهای خارجی و داخلی که به آقای ظریف و تیم مذاکره کننده وارد آمده، سنگین بوده است. با توجه به‌سوابق دکتر ظریف و شخصیت ایشان توقع داشتیم از کوره در نروند و بتوانند بر صحبت‌های خودشان کنترل بیشتری داشته باشند.»

*ضرورت انجام برنامه‌ها و ورزش‌های خاص برای تمدد اعصاب

نمایندۀ مردم فسا که پزشک بوده و سابقۀ ریاست بیمارستان فوق‌تخصصی را نیز داراست، در ادامه خاطرنشان کرد: «ما باید از همۀ جهات مسئولان را پشتیبانی کنیم. معتقدم برای مسئولینی در این رده باید برنامه‌هایی باشد که اینها بتوانند تمدد اعصاب داشته باشند یا تیمی کنارشان باشد که برنامه‌ها و ورزش‌هایی را برایشان در نظر بگیرند تا از لحاظ روحی و جسمی خسته‌شان نکند.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «من فکر می‌کنم افراد یک آستانۀ تحمل دارند. خوب است که نه‌تنها آقای ظریف بلکه به سایر مسئولان نیز مقداری کمک کنیم از نظر جسمی و روحی ورزش‌هایی که در این زمینه وجود دارد را انجام دهند تا بتوانند وظایفشان را کامل انجام دهند.»

نظر شما