شناسهٔ خبر: 128687 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دهقان در تذکر آیین نامه‌ای:

وزیر تعهد غلط سپرده، مجلس به دنبال صاف کردن آن است

محمد دهقان/2 عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حواشی الحاق ایران به گروه اقدام مالی گفت: نباید با اقدامات ما این تلقی ایجاد شود که وزیر تعهد غلطی سپرده و حالا مجلس به دنبال صاف کردن آن است.

به گزارش «نماینده» محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با اشاره به حضور وزیر اقتصاد برای ارائه گزارش الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی FATF و با ارائه تذکر آیین نامه ای به استناد ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی مجلس گفت: وزیر محترم در اینجا فقط مسائل کلی را گفت که ما با آنها مشکلی نداریم؛ اما هیچ اشاره ای به مسائل اصلی که من به شما (لاریجانی) گفتم نکرد.

وی ادامه داد:نباید این تلقی اینجا شود که یک وزیری رفته و به بیگانگان تعهدی سپرده است. این تعهد دوطرفه است و شرط‌پذیر هم نیست.

دهقان با بیان اینکه ۷۰ درصد این تعهدات را خودمان قبلا اجرا کرده ایم تصریح کرد:چند بند وجود دارد که وزیر باید درباره آنها توضیح دهد از جمله اینکه به ما گفته‌اند بخشی از قانون مصوب مجلس که نهضت های آزادی بخش را از شمول گروه های تروریستی مستثنی کرده از قانون خود حذف کنید.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: وزیر اقتصاد باید جواب دهد که چه اعتراضی به این خواسته آنها کرده است.

دهقان گفت: این تلقی اینجاد نشود که یک وزیر تعهد غلطی می سپارد و بعدا در نظام گیر می کند و سرزنش هم می شود و حالا مجلس به دنبال صاف کردن آن است.

*** لاریجانی: مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی FATF را بررسی و جمع بندی کند

پس از تذکر این نماینده علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به وی گفت: وقتی می گویید از ۴۱ بند اعلام شده از طرف FATF فقط سه یا چهار بند را قبول نداریم، پس چرا از اول نمی گویید که همه‌اش را قبول ندارید!؟ عقل دیپلماتیک هم در دنیا مساله مهمی است.

وی ادامه داد: وزیر در اینجا توضیح داد که پذیرش تعهدات FATF به چند شکل ممکن است، برخی کشورها تمام تعهدات را می پذیرند و تعدادی دیگر بخشی از تعهدات را، خب چرا اصرار دارید در لیست سیاه باقی بمانید؟

رئیس مجلس در پایان از کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس خواست تا بررسی دقیقی در این رابطه انجام دهند و جمع بندی خود را به مجلس ارائه کنند.

نظر شما