شناسهٔ خبر: 128572 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سازوکار تازه‌ اصول‌گرایان در انتخابات شوراها

واعظ آشتیانی اصول‌گرایان در این مقطع از انتخابات به‌دنبال راهکار و سازوکار جدیدی خواهند رفت و به عبارتی نمی‌خواهند فقط یک مدل تکرار شود.

هفته نامه «نماینده»؛ امیررضا واعظی آشتیانی/*  انتخابات شوراها همزمان با ریاست‌جمهوری اردیبهشت سال ۹۶ برگزار خواهد شد؛ ازاین‌رو با توجه به برگزاری همزمان این دو انتخابات، باید به ۳ اصل اشاره کرد.

۱-همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری:

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتخابات شوراها هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. این مصوبه بیشتر از نگاه صرفه‌جویی در هزینه انتخابات اعمال شد و نهایتاً نمایندگان در آن مقطع به‌تجمیع این دو انتخابات رأی دادند، البته نگارنده براین باور است فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی کشور باید متمایز از همدیگر باشد. اگر ما اعتقاد داریم «شوراها» نماد مردم‌سالاری دینی است، البته تمام عرصه‌ها به‌عنوان نماد مردم‌سالاری دینی تلقی می‌شود اما انتخابات شوراها نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی جوان است؛ بنابراین اگر مجلس در نحوه برگزاری انتخابات شوراها تجدیدنظر می‌کرد، منطقی‌تر بود به‌دلیل آنکه فضای انتخابات ریاست‌جمهوری فضای رقابتی-ملی است و از اهمیت بسیاری برخوردار است ضمن اینکه مردم می‌دانند در انتخابات ریاست‌جمهوری در بین چندگزینه، به کدام‌یک رأی دهند.

حال که تعداد اعضای شورای شهر تهران هم به ۲۱ نفر کاهش پیدا کرده است، برگزاری همزمان این دو انتخابات مردم را با چالش مواجه می‌کند؛ به‌همین جهت معتقدم باید فضای انتخابات را برای مردم تفکیک کنیم تا بدین‌وسیله بتوانند در فضای همراه با آرامش به یک گروه یا به افرادی که برای انتخابات شورا تعیین کرده‌اند، رأی دهند و آنها را برگزینند اما همزمانی این دو انتخابات می‌تواند منجر به تضارب و سردرگمی مردم شود پس به‌اعتقاد نگارنده باید تجدیدنظری در این ارتباط صورت گیرد البته باید به این نکته هم اشاره شود که هم‌اکنون فرصت و زمان مناسبی برای این کار وجود ندارد اما بعد از انتخابات دوره پنجم شوراها باید تدبیری از سوی دولت و مجلس اعمال شود.

۲- انتخابات الکترونیک:

 هنوز شورای نگهبان برگزاری انتخابات الکترونیک را تأیید نکرده است که شاهدیم برخی از برگزاری انتخابات الکترونیک در پنجمین دوره شوراها سخن می‌گویند. باید تأکید کرد تا زمانی که شورای نگهبان که از نام این نهاد پیداست «نگهبان ارزش‌های نظام است» و قانون هم جایگاه این نهاد را به درستی تبیین و تعریف کرده، انتخابات الکترونیک را تأیید نکرده، برگزاری آن نمی‌تواند عملی باشد.

پیشنهاد نگارنده به‌مسئولان، احترام به‌قانون و احترام به‌اجرایی شدن موضوع است که باید مسیر قانونی خود را طی کند؛ ازاین‌رو، خطاب به‌مسئولان می‌گویم: «رفتار و عملی نداشته باشند که نشان دهنده ایجاد چالش باشد.» به‌همین جهت هر زمان تفاهم نهایی بین شورای نگهبان و مجریان جهت برگزاری انتخابات الکترونیک ایجاد شد، آن وقت عملیاتی شود.

موضوع دیگر که باید در نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک مورد توجه قرار گیرد، برگزاری آزمایشی آن است. معتقدم اگر قرار شد انتخابات الکترونیک برگزار شود، قطعاً باید به‌صورت نمونه در یک شهر اجرا شود تا مجریان متوجه نقایص و ایرادهای آن شوند؛ براین اساس اگر بخواهند بی‌مهابا به این موضوع(انتخابات الکترونیک) ورود پیدا کنند، تبعاتی می‌تواند داشته باشد؛ ممکن است مشکلاتی به‌وجود بیاید که صدمات آن جبران ناپذیر باشد.

۳-نحوه ورود اصول‌گرایان به انتخابات شوراها:

سومین اصل در انتخابات شوراها در سال ۹۶، نحوه ورود و فعالیت اصول‌گرایان در عرصه رقابت است. به‌اعتقاد بنده اصول‌گرایان در این مقطع از انتخابات به‌دنبال راهکار و سازوکار جدیدی خواهند رفت و به عبارتی نمی‌خواهند فقط یک مدل تکرار شود.

اصول‌گرایان سعی می‌کنند با تدابیر لازم و یک استراتژی تعریف شده به انتخابات ورود پیدا کنند و در عین حال، مدیران این جریان متوجه این موضوع شدند که انسجام و وحدت می‌تواند عامل موفقیت این جناح باشد. اصول‌گرایان باید تمام نقاط ضعفی را که در ادوار گذشته انتخاباتی داشتند مورد تحلیل قرار دهند؛ باید نقاط قوت‌شان را حفظ کرده و نقاط ضعف‌شان را تبدیل به قوت کنند و چالش‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کرده و مورد ‌ارزیابی قرار دهند. در هر انتخاباتی اصول‌گرایان باید آسیب‌شناسی لازم را انجام دهند؛ نگاه‌های جامعه را مورد ارزیابی قرار دهند و یک هدف‌گذاری منطقی را سرلوحه کارشان قرار دهند.

موضوع دیگر پرهیز از سهم‌خواهی است، برای رسیدن به وحدت که یکی از عوامل مهم در پیروزی هر یک از جریان‌های سیاسی در انتخابات است، مؤلفه‌های زیادی را می‌توان نام برد. وحدت در کلام، وحدت در نگاه سیاسی و گفتمان و وحدت در تبعیت از موضوعات تشکیلاتی، همه برای انسجام در یک جناح لازم است. برای موفقیت مجموعه اصول‌گرایی تشکل‌ها باید از سهم‌خواهی پرهیز کنند و یک استراتژی کلان را تعریف کرده و همه یک‌دل آن را دنبال کنند، به‌همین جهت احتمال زیاد می‌رود سازوکار در انتخابات سال آینده، سازوکار تعریف شده و جدیدی باشد و فکر می‌کنم انتخابات پنجمین دوره شوراها متفاوت از دوره‌های دیگر برگزار شود.

عضو اسبق شورای شهر تهران

نظر شما