شناسهٔ خبر: 128450 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولتمردان اقتصاد مقاومتی را به اقتصاد لیبرال ترجمه می کنند

حجت الله عبدالملکی.jpg استاد دانشگاه امام صادق گفت: دولتمردان یا مفهوم اقتصاد مقاومتی را متوجه نشده اند یا اینکه می خواهند مفهوم این اقتصاد را به اقتصاد لیبرال ترجمه کنند.

به گزارش «نماینده» حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق در همایش بزرگ «خسارت محض» عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد با بیان اینکه راه حل ما در جنگ امروز اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: یک تفکری در داخل کشور، اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد و می گوید ما با دنیا بداخلاقی کردیم و باید مذاکره کنیم. در واقع اقتصاد مذاکراتی را رقیب اقتصاد مقاومتی کردند.

وی افزود: ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی ما ناشی از تحریم ها است و عده ای فکر می کنند با مذاکره می شود همین ۲۰ درصد را هم  حل کرد. آن دسته از دستاوردهای برجام در حوزه تحریم که قابل توجه است اجازه فروش نفت است اما از آنجایی که بازگرداندن پول نفت به علت تحریم های بانکی ناممکن است بنابراین، این مورد قابل توجه برجام هم بی فایده است. امروز اقتصاد مذاکراتی برای ما فایده ای ندارد.

استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به انحرافات دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی افزود: دستگاههایی که با عنوان اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم تنظیم شده است گاهی باعث به انحراف کشاندن اقتصاد مقاومتی می شود مانند فروش بالای نفت، بزرگنمایی تحریم ها، تاکید بر منابع سرمایه ای خارجی در برنامه ششم توسعه، رفع همه تحریم ها به عنوان پیش فرض، آزادسازی قیمت ها، عدم برنامه مبارزه با فساد و عدم توجه به مقاوم سازی اقتصاد.

وی با اشاره به برنامه های دولت در ضدیت با اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تحریف مفهوم اقتصاد مقاومتی تنظیم برنامه هایی برای مقابله با تولید ملی  و تخریب فرهنگ اقتصاد عمومی از جمله برنامه های دولت در ضدیت با اقتصاد مقاومتی است.

عبدالملکی تاکید کرد: دولتمردان ما یا مفهوم اقتصاد مقاومتی را متوجه نشده اند یا اینکه می خواهند مفهوم این اقتصاد را قلب کنند و به اقتصاد لیبرال ترجمه کنند.

وی با بیان اینکه الگوهای جدید قراردادی مانند IPC وابستگی ما را به غربی ها بیشتر می کند، گفت: وابستگی به خارجی ها مضموم است ولی وابستگی به غربی ها مضموم تر است.

استاد دانشگاه امام صادق تصریح کرد: تخریب فرهنگ اقتصادی از جمله نتایج برخی اقدامات دولت است. شعار «ما می توانیم» در حال تبدیل شدن به ادبیات «ما نمی توانیم» است در صورتی که امام برای این شعار خون دل خوردند.

وی گفت: تسامح در برخورد با مفسدان اقتصادی فرهنگ اقتصادی را تخریب می کند؛ مذاکراتی که محصول آن IPC و FATFشد به بهانه مسائل اقتصادی مطرح می شود که پذیرفتنی نیست.

عبدالملکی با اشاره به سخنان سال گذشته رئیس جمهور در نشست خبری اظهار کرد: رئیس جمهور گفت اگر مردم می خواهند همه تحریم ها برداشته شود باید به دولت اجازه دهند تا در همه موارد مذاکره کند. این سخن رئیس جمهور یعنی خدایی ناکرده می خواهند در مسائلی از جمله موشکی، حقوق بشر و یا حمایت از جبهه مقاومت هم مذاکره کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اثرات اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی در این دولت اینقدر شدید است که اثرات مثبتی که در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته شده است را از بین می برد.

نظر شما