شناسهٔ خبر: 128290 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

الزام برجام، فروش آب سنگین است

صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت : در برجام اینگونه آورده شده است که ذخایر آب سنگین ایران باید ۱۳۰ تن باشد.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر صالحی در بخشی از برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه البته موارد استفاده آب سنگین فقط برای رآکتور نیست و برای ساخت داروهای جدید و صنایع هم مصرف می شود، ادامه داد : پیش بینی می کنیم اگر مشکلاتی پیش بیاید حدود ۴۰ تن به عنوان ذخیره در نظر داشته باشیم و سالانه کمتر از ۵۰۰ کیلوگرم جبرانی نیاز داریم که در این رابطه هم ما برای رآکتورهایمان ۱۳۰ تن آب سنگین در نظر گرفته ایم، در این صورت ما برای رآکتور اراک دیگر نیازی به آب سنگین نداریم.  
او افزود : ما در برجام اینگونه اندیشیده ایم که به غیر از ۱۳۰ تن آب سنگین آمادگی داشته باشیم هرچه آب سنگین بیش از ۱۳۰ تن داریم در معرض فروش قرار دهیم و اگر خریدار وجود داشت آن را به فروش می رسانیم و اگر نبود مثل سابق انبار می کنیم.

صالحی گفت : وقتی به موعد عملیاتی شدن برجام نزدیک می شدیم و صحبت فروش آب سنگین با آمریکایی ها مطرح می شد، تحت حاکمیت خودمان این محصول را به منظور انبار کردن و ذخیره سازی به عمان بردیم که ضریب اطمینان آمریکایی ها بالاتر برود ـ میزان آب سنگین انتقال یافته به عمان حدود ۷۰ تن است که در آینده نزدیک باقی آن به روسیه انتقال داده خواهد شد ـ‌ الزام ما در برجام، قرار دادن آب سنگین در معرض فروش است.

او افزود: الیاف کربنی که ما در ساخت روتورهای سانتریفیوژ به کار می گیریم تولید داخلی نیست ـ به این خاطر امیدواریم تا تولیدکنندگان داخلی به سمت تولید این محصول هم بروند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان یکی از بدعهدی های آمریکا را اینگونه بیان کرد که آمریکایی ها گفته اند برای صیانت از امنیت داخلی آمریکا قانونی می گذاریم که اروپایی ها (کشورهایی که معافیت ویزا دارند) وقتی از چند کشور از جمله ایران به آمریکا سفر کنند دیگر از معافیت ویزا برخوردار نخواهند بود و باید دوباره برای ویزا درخواست بدهند که فشارهای وزارت امور خارجه کشورمان سبب شد تا بازرگانان کشورمان از این قانون معاف شدند اما بحث توریسم و دانشجویان و دانشمندان هنوز پابرجاست.  

صالحی گفت : برخی از صاحبنظران سیاسی ما اشتباه متوجه شده اند و مقالاتی نوشته اند و گفته اند اقوام ما برای اخذ ویز مشکلی نداشتند.

صالحی استقرار سامانه اس ۳۰۰ در اطراف تأسیسات هسته ای فوردو را پیامی مهم عنوان کرد و گفت : فوردو نماد صنعت هسته ای کشورمان است و فوردو از حیث طبیعی به قدر کافی دارای استحکامات قوی است ولی صیانت از آن برای ما امری مهم است.

نظر شما