شناسهٔ خبر: 128255 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نقشه راه وزارت کشور در سال پایانی چیست؟

وزارت کشور/2 دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم که خود زمانی ساکن وزارت کشور بودند، دو نظریه متفاوت در قبال وزارت کشور ارائه دادند و در عین حال انتقادهایی هم به برداشت همفکران خود در جرگه اصلاحات نسبت به عملکرد وزارت کشور مطرح می‌کنند.

هفته نامه «نماینده» - وزارت کشور مأمور برگزاری انتخابات است؛ ازاین‌رو دست‌اندرکاران ساختمان فاطمی، رسماً از دی‌ماه وارد کار انتخابات می‌شوند و ستادهای انتخابات را تشکیل می‌دهند، البته ساختمان فاطمی هفته گذشته خبرساز شد.

وزیر کشور در حکمی «محمدحسین مقیمی» را به‌عنوان قائم‌مقام خود منصوب کرد. آخرین اصلاحات قوانین انتخابات ایران منتشر و مهمترین ویژگی‌های پیش‌نویس لایحه نظام جامع انتخابات نیز توسط سخنگوی وزارت کشور تشریح شد.

البته پس از صدور حکم وزیر کشور برای محمدحسین مقیمی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر انتخاب معاون جدید سیاسی وزارت کشور مطرح شد. برخی از رسانه‌ها به نقل از منبع آگاه اعلام کردند: «علی‌اصغر احمدی «دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و معاون هماهنگی و امور اجرایی نهاد ریاست جمهوری» یکی از گزینه‌های جایگزین مقیمی است.»

«عبدالرضا رحمانی فضلی» هم در مقام پاسخگویی برآمد و گفت: «رئیس ستاد انتخابات تغییر نمی‌کند؛ آنچه مسلم است تجربه موفق از این ترکیب به دست آمد، بنابراین ما همین روش را در ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخابات ۹۶ اجرا می‌کنیم.»

با این حال، فعالان و کنشگران  سیاسی اصلاح‌طلب انتظار خود را از دست‌اندرکاران وزارت کشور در سال انتخابات مطرح می‌کنند؛ انتظاراتی که حاکی از پیام‌های چندگانه است. صادق زیباکلام «تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب» در گفت‌وگویی ضمن انتقاد از تیم اقتصادی دولت، از عملکرد رحمانی فضلی تقدیر کرد و گفت: «من فکر می‌کنم آقای رحمانی ‌فضلی که یک اصول‌گرای به تمام معناست، جسارت، شهامت و ایستادگی او روی مواضع اصولی و عقل‌مدارانه دولت خیلی از آقای نوبخت، نعمت‌زاده، اسحاق جهانگیری، نهاوندیان و حسام‌الدین آشنا بیشتر است.»

دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم که خود زمانی ساکن وزارت کشور بودند، دو نظریه متفاوت در قبال وزارت کشور ارائه دادند و در عین حال انتقادهایی هم به برداشت همفکران خود در جرگه اصلاحات نسبت به عملکرد وزارت کشور مطرح می‌کنند.

احمد پورنجانی «مدیرکل اسبق سیاسی وزارت کشور» می‌گوید: «نقش سیاسی وزارت کشور در دوره‌های دولت‌های مختلف فرازوفرودهای زیادی داشته است. گاهی نقش برجسته و ملموس داشته و گاهی نقش اجرایی صرف پذیرفته است.»

وی خاطرنشان کرد: «در عرصه انتخابات دوره‌ای، دوره‌ای داشتیم که وزارت کشور علاوه بر اجرا، نقش راهبردی سیاسی، نه به مثابه جریان سیاسی بلکه به مثابه نماینده دولت در حوزه سیاسی را نداشته و صرفاً یک میزبان بوده و گاهی هم نقش برجسته و پیشروتر دستگاه‌های دیگر را ایفا کرده است.»

این مقام اسبق وزارت کشور بر این باور است که در حوزه‌های دیگر اعم از رفتار با احزاب، تشکل‌های مدنی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و مدیریت شهری نیز به همین صورت بوده است. گاهی به اجرای منویاتی که در بخش‌های دیگر ساختار کشور تعیین شده پرداخته و گاهی هم خودش به طور مستقل، نقش مبتکرانه داشته است.

پورنجاتی که در مجلس ششم رئیس کمیسیون فرهنگی بود و اخیراً هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از عملکرد تیم رسانه‌ای دولت به‌صراحت انتقاد کرد، به نحوه فعالیت‌های وزارت کشور در ایام انتخابات اشاره کرد و کنایه‌ای هم به همفکران خود در جریان اصلاحات که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از وزیر کشور انتقاد می‌کنند زد و گفت: «برداشت من این است اگر دولت، فقط دولت باشد همین کافی است. بسیاری از ظرفیت‌های مهم وجود دارد که با همین قانون و شرایط فعلی، قابل تحقق است.»

وی سرانجام پیامی به همفکران خود منتقل کرد و اظهارداشت: «اصلاً لازم نیست دولت زیر تابلوی هیچ جریان سیاسی سینه بزند؛ دیگران هم این مطالبه را ندارند. اصلاح‌طلبان هم حتماً توقع ندارند که مجریان همه فعالیت‌های خود را با «برند اصلاح‌طلبی» دنبال کنند که هم در جامعه مقبولیت دارد و در ضمن، «ناز شست» آنها باشد به دلیل حمایت از روحانی در انتخابات و پس از آن.»

اظهارات پورنجاتی با واکنش مرتضی مبلغ «معاون سیاسی وزرات کشور در دولت اصلاحات» مواجه شد. او ابتدا با اشاره به وظایف و عملکرد وزارت کشور، گفت: «مدیریت سیاسی در حوزه وزارت کشور شامل استانداران، فرمانداران، بخشداران و شیوه انتصاب آنهاست، علاوه بر این حوزه حقوق اساسی مردم ذیل احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و اداره کل انتخابات را نیز باید در نظر گرفت. در عین حال مدیریت منطقه‌ای در بحث تقسیمات کشوری هم در این وزارتخانه تعریف شده است.»

وی به انتقاد از عملکرد برخی از مدیران در وزارت کشور پرداخت و گفت: «برخی دوستانی که در وزارت کشور حضور دارند به دلیل تجربه ناکافی، توجهی به نکات ظریف ندارند و باید تلاش شود نهادهای مدنی و سیاسی بازسازی شوند.»

نظر شما