شناسهٔ خبر: 128188 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

شورا بازی و اختلاف در جریان اصلاحات

چرا از شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان دود سفید بلند نمی شود؟

اصلاح طلبان «آیا اصلاح‌طلبان زیر چتر شورای عالی سیاست‌گذاری به وحدت خواهند رسید؟»، «آیا احزاب شاخص اصلاح‌طلب ترجیح خواهند دادند در انتخابات بنا بر تصمیم این شورا حرکت کنند؟»

هفته نامه «نماینده» - اصلاح‌طلبان سرانجام پس از اظهارات متناقض به استمرار فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات سال ۹۶ چراغ سبز نشان دادند و خبر آن بعد از جلسة هیئت‌رئیسة شورا با رئیس دولت اصلاحات رسانه‌ای شد. پیش از این عبدالله ناصری «عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات» بر پایان مأموریت شورای‌عالی تأکید می‌کرد و اعتقاد داشت: «این شورا برای انتخابات مجلس دهم طراحی شده بود بنابراین پایان انتخابات، پایان فعالیت شورا محسوب می‌شود.» اما در مقابل این نظریه، محسن مهرعلیزاده «معاون رئیس دولت اصلاحات» قرار گرفت. او معتقد بود: «فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار است ادامه پیدا کند؛ از این‌رو قرار بر این است تا همین جمع فعالیت‌های خود را ادامه دهند.»

جلسة اصلاح‌طلبان در خیابان یاسر، جریان اصلاحات را برای دورخیز وحدت دیگر در جغرافیای سیاسی امیداور کرد به همین جهت رسانه‌های همسو به استقبال از همگرایی ایجاد شده در انتخابت سال ۹۶ رفتند و از عدم انشعاب در شواری عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سخن گفتند.

الهه کولایی «عضو حزب منحلة جبهه مشارکت، نماینده مجلس ششم و عضو کنونی شورای عالی سیاست‌گذاری» در گفت‌وگو با رسانة همسو با رئیس فراکسیون امید از احتمال اضافه شدن چهره‌های جدید به این شورا خبر داد و در عین حال تأکید کرد: «انشعابی در شورا وجود ندارد.»

کولایی در حالی خبر از اضافه شدن برخی از چهره‌ها به سامانة انتخاباتی اصلاح‌طلبان را داد که هنوز تکلیف اعتدال‌گرایان (حزب اعتدال و توسعه) در شورای عالی مشخص نشده است. آیا اعتدال‌گرایان همانند انتخابات مجلس دهم بنا به دعوت جریان اصلاحات به شورای عالی خواهند پیوست؟

قبل از اعلام خبر «استمرار حیات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» سیدحسن رسولی «عضو بنیاد امید ایرانیان و از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف» غیرمستقیم به این پرسش پاسخ داد و گفت: «نمایندگان این حزب در انتخاب رئیس مجلس دهم عهدشکنی کردند و براساس تصمیم فردی عمل کردند بنابراین طی روزهای آینده، حزب اعتدل و توسعه که مدعی طرفداری از دولت روحانی است باید نسبت به شفاف سازی این حرکت اقدام کند و پاسخگوی اقدام خود باشد.»

آنچه از پیام این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌توان دریافت کرد «شرط اصلاح‌طلبان برای حضور اعتدال‌گرایان در شورای سیاست‌گذاری است» آیا اعتدال‌گرایان شرط و شروط آنها را خواهند، پذیرفت؟ این گزارش، قصد پاسخگویی به این پرسش را ندارد بلکه هدف «وحدت ایجاد شدة اصلاح‌طلبان در عرصة سیاسی است.»

«آیا اصلاح‌طلبان زیر چتر شورای عالی سیاست‌گذاری به وحدت خواهند رسید؟»، «آیا احزاب شاخص اصلاح‌طلب ترجیح خواهند دادند در انتخابات بنا بر تصمیم این شورا حرکت کنند؟»

هفتة گذشته بود که سیدصادق خرازی «رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان» شورای عالی سیاست‌گذاری را خطاب قرار داد و نسبت به عملکرد این شورا انتقادهای تندی مطرح کرد.

او در گفت‌وگو با یکی از مطبوعات اصلاح‌طلب، با طرح این پرسش که «چه کسی گفته بعضی در جلسات تصمیم بگیرند و ما فقط پوسترچسبان باشیم؟» گفت: «روح این قبیل جلسات با روح دموکراتیک و نهادینه‌سازی سیاست در تناقض و تنافر محض است ما با ماهیت آن جلسه به این سبک‌ و سیاق مشکل داریم. اینکه یک شورا یا حزبی ١٤ عضو و ١٤ رأی داشته باشد و این حزب در کل کشور، ۲۰۰ نفر هم عضو نداشته باشند، اشتباه است. یا یک حزبی هم ۷ هزار نفر عضو دارد و یک نماینده دارد، این انصاف و عدالت نیست. ما نیازمند به سازوکار دموکراتیک هستیم.»

مواضع صادق خرازی با واکنش شدید محمدرضا عارف «رئیس فراکسیون امید که در انتخابات مجلس دهم، ریاست شورای عالی را برعهده داشت» مواجه شد.

او خطاب به خرازی گفت: «الان جمع‌بندی همه اصلاح‌طلبان این است که یک شورا، مدیریت سیاست‌ها و راهبردها را پیگیری کند، به همین جهت باید مسیری که از سال ۹۲ شروع شد و در سال ۹۴ دنبال شد، برای سال ۹۶ نیز مد توجه قرار گیرد.

هنوز ترکیب جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مشخص نشده است البته براساس آخرین اخبار قرار است تعدادی از اعضای فراکسیون امید در نهاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار بگیرند اما قبل از حرکت، قطار جریان اصلاحات در ریل انتخابات سال ۹۶ یک چهرة نزدیک به رئیس دولت اصلاحات که مشاور او هم محسوب می‌شود (خرازی) انتقادهایی صریح به شورا وارد کرد و از سوی دیگر اعتدال‌گرایان مسیر خود در انتخابات را اعلام نکرده‌اند، (همراهی یا عدم همراهی با شورای عالی) براین اساس هنوز چشم انداز اصلاح‌طلبان در فصل جدید انتخابات قابل ترسیم نیست.»

آیا با انتقادهای وارده از سوی صادق خرازی، حزب ندای ایرانیان به عنوان تشکل منتسب به او حاضر خواهد شد همچون انتخابات مجلس با این مجموعه همفکری و همکاری کند؟ آیا این مجموعة سیاسی با عبور از اعتدال‌گرایان می‌خواهند از چهره‌های جدید (اعضای فراکسیون امید) برای حضور در جلسات شورا دعوت کنند؟

نظر شما