شناسهٔ خبر: 128181 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

صنعت کشور نیاز به واردات متخصص ندارد!

محمدرضا نجفی/* این ادعا که «باید برای فعال شدن صنعت، متخصص وارد کنیم» توسط هر مسئول یا شخصی در کشور ما مطرح شده باشد، مورد تأیید و نظر من نیست. شخصاً معضل بخش صنعت را چنین موردی نمی‌دانم.

«نماینده» محمدرضا نجفی*/ این ادعا که «باید برای فعال شدن صنعت، متخصص وارد کنیم» توسط هر مسئول یا شخصی در کشور ما مطرح شده باشد، مورد تأیید و نظر من نیست. شخصاً معضل بخش صنعت را چنین موردی نمی‌دانم. به اعتقاد من مشکلات حوزه صنعت را می‌توان در چند مورد ذکر کرد و از این قرار است:

۱- مسئله اول موانع حقوقی‌ای است که در ارتباط با بازارهای هدف پیش پای صنعت کشور قرار گرفته است که قاعدتاً با اقداماتی که در خصوص بحث برجام صورت گرفته باید این موانع مرتفع شود.

۲- بخش دیگر مشکلات مربوط می‌شود به مسائل تبعِ موانع حقوقی که ذکر شد. از جمله این موارد می‌توان به دسترسی به بازاهای هدف برای فروش محصول و تأمین تجهیزات، لوازم، تکنولوژی و ... و همچنین صادرات محصولات تولیدی اعم از صادرات محصول و کالا یا خدمت و تکنولوژی در زمینه‌هایی است که ظرفیت داریم.

۳- از سوی دیگر بخش مهمی از معضلات صنعت ما مشکلات بانکی است. صنعتگران ما باید با شرایط مناسب به تسهیلات بانکی دسترسی داشته باشند.

۴- مشکل دیگر صنعت، بحث‌های زیرساختی و منابع هستند مانند: انرژی، آب، شبکه مناسب به فراخور یک فعالیت بین‌المللی در حوزه آی تی و ...

موارد ذکر شده در بالا به عنوان مشکلات حوزه صنعت متصور است و من بعید می‌دانم با این تفاسیر ما مشکل نیروی انسانی داشته باشیم!

اینکه آیا در این برهه از زمان شاهد تحرکی در بخش صنعت و احیاناً خروج از رکود در کشور هستیم یا خیر باید بگویم اعتقاد من بر این است مسیری که در حال طی آن هستیم، صحیح می‌باشد اما شتاب و سرعت حرکت کافی نیست. آنچه گفته شد مسئله مهمی محسوب می‌شود زیرا این نوع از شتاب و حرکت رافع مشکلات صنعت و کشور ما نخواهد بود.

در نظام بانکی و حوزه‌های مختلفی که مقدرات صنعت و محیط آن را تشکیل می‌دهد نیازمند تحولات اساسی و شگرف و البته جدّی هستیم. محیطی که ذکر آن رفت از رفع موانع حقوقی آغاز می‌شود تا مسائل بانکی و پولی. این مشکلات است که باید مرتفع شود تا شاهد تحرک در حوزه صنعت باشیم.

مؤلفه دیگری که در بخش صنعت قابل طرح است، بحث اقتصاد مقاومتی می‌باشد. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راهبردهایی هستند که موجب اعتلای اقتصاد و صنعت و تولید می‌شوند که هدف والای آن قطع وابستگی‌های نابجا و غیراصولی به خارج از کشور است. چنانچه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق یابند، منجر به بهبود وضعیت اقتصاد و صنعت کشورمان خواهند شد.

*نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نظر شما