شناسهٔ خبر: 128176 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

سوء استفاده از اموال مستضعفین برای تبلیغات منفی علیه یک نیروی انقلابی

دیروزنامه 40

در شماره‌های پیشین به تناسب به یکی از موضوعات مهم تاریخی سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب یعنی اعتبارنامه شهید دکتر «حسن آیت» پرداخته‌ایم، شهیدی که از دو سو مورد فشار و هجمه قرار داشت. از سویی «ابوالحسن بنی‌صدر» نخستین رئیس‌جمهور و اطرافیان فاسد وی که شهید آیت را سدی در مقابل امیال و اهداف نامشروع خود می‌دیدند، حملات تبلیغی گسترده‌ای را علیه او آغاز کرده و ادامه می‌دادند و از سوی دیگر نیز برخی گروهک‌ها و افراد وابسته برای رسیدن به اهداف خود به اصطلاح دست به افشاگری می‌زدند!

«ابراهیم یزدی» که در آن روزها همزمان با نمایندگی مجلس مدیر مسئول روزنامۀ کیهان نیز بود با سوء استفاده از مسئولیت خود در این روزنامه به جای تقویت خط انقلاب و مبارزه با گروهک‌های منحرف، بزرگانی چون شهید آیت را سیبل حملات تخریبی خود قرار داده و تلاش داشت اعتبارنامۀ شهید آیت به تصویب نمایندگان ملت نرسد که این تلاش نافرجام مانده و به شکست منتهی شد. جالب آنکه در این برهه روزنامه‌های کیهان و اطلاعات زیر نظر بنیاد مستضعفان اداره می‌شدند. (۱)

* نامۀ سرگشادۀ کمیسیون تحقیق در پاسخ به یک ادعای کذب

۴ شهریور ماه ۱۳۵۹ مطبوعات از نامۀ سرگشاده کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی که در آن به اتهامات ابراهیم یزدی مدیرمسئول وقت روزنامۀ کیهان به این کمیسیون پاسخ داده شده بود، خبر دادند.  

در بخشی از این نامه سرگشاده با اشاره به این ادعای ابراهیم یزدی که کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی به پروندۀ آیت رسیدگی درستی نکرده است آمده بود: «پرونده هیچ یک از نمایندگان به اندازۀ پروندۀ آقای آیت مورد تحقیق قرار نگرفت و کمیسیون تحقیق طبق پیشنهاد خود شما وارد عمل شد و این بدان منظور بود که کمیسیون تحقیق می‌خواست نهایت دقت را در این مورد معمول دارد زیرا با جوی که بعضی از روزنامه‌ها به‌خصوص روزنامۀ انقلاب اسلامی و کیهان به وجود آورده بودند، لازم بود چنین دقت نظری بیش از حد معمول انجام گیرد.»

در این نامه همچنین با اشاره به اینکه از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خواسته بودیم که هر سندی له یا علیه آیت در اسناد لانۀ جاسوسی وجود دارد به ما ارائه دهند ولی چنین سندی وجود نداشت، آمده بود: «از دانشجویان می‌خواهیم هر سندی در این زمینه وجود دارد، منتشر کنند.» شگفت‌آور اینکه نمایندۀ امام در لانۀ جاسوسی به آقای آیت رأی مثبت داد و بدیهی است اگر کوچکترین مطلبی علیه آیت در جاسوسخانه بود، اولین مخالف ایشان نمایندۀ امام بود.

در نامۀ کمیسیون تحقیق همچنین اشاره شده بود: «اسناد و مدارکی که از مراکز گوناگون به کمیسیون آورده شد اغلب به نفع آقای آیت بود و سوابق مبارزاتی مکتبی ایشان را علیه رژیم منحط پهلوی آشکارا نشان می‌داد و اینکه در سرمقاله‌های روزنامه‌های کیهان و انقلاب اسلامی زمینه‌سازان کودتا را امثال آقای آیت معرفی کرده‌اند نه تنها از روش اخلاق اسلامی خارج شده بلکه بدترین شیوۀ تبلیغاتی از نوع لنینیستی و ماکیاولی را به کار گرفت‌اید.

* سوء استفادۀ رسانه‌ای ابراهیم یزدی از اموال مستضعفین

در بخش دیگری از نامۀ تاریخی کمیسیون تحقیق به ابراهیم یزدی تصریح شده بود: «نهایت دقت را در بررسی پرونده‌های گوناگون آقای آیت بیش از حد لازم به عمل آوردیم زیرا با جو سازی‌هایی که از چند ماه پیش در مورد آقای آیت از طرف شما و امثال شما شده بود می‌دانستیم که باز هم شما از قدرت تبلیغی وسیعی که از اموال مستضعفین برخوردارید بیکار نخواهید نشست چنانچه می‌بینیم پیش‌بینی کمیسیون کاملاً صحیح بوده است.» (۲)

پی نوشت:

۱. دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات می‌گوید: «کیهان و اطلاعات، مؤسسات عظیم مطبوعاتی- فرهنگی بودند که در آغاز پیروزی انقلاب مصادره شدند و حکم مصادره‌شان را هم مرحوم آقای آذری قمی داده بود. سرپرستی مؤسساتی که مصادره می‌شدند برعهدۀ بنیاد مستضعفان بود و به همین دلیل امام در حکمی که مرحمت فرمودند، تأکید کردند که روزنامۀ اطلاعات مربوط به مستضعفان است و باید در خدمت مستضعفان قرار بگیرد. پس از آن در مقطعی [از سوی مسئولین وقت به امام پیشنهادی شد] که ... امام هم پذیرفتند که دو مؤسسۀ کیهان و اطلاعات به دلیل ماهیت فرهنگی‌شان از بنیاد جدا شوند و تابع رهبری باشند، به عبارتی زیرنظر مستقیم رهبری اداره شوند. امام پذیرفتند و از آن تاریخ اطلاعات و کیهان از بنیاد مستضعفان جدا شدند.

۲. جمهوری اسلامی، ۴ شهریور ۱۳۵۹، صفحه ۶

برچسب‌ها:

نظر شما