شناسهٔ خبر: 128068 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان به بررسی عملکرد دولت در حوزه محیط‌زیست پرداخت؛

اصرار مسئولین بر انتقال آب کارون خلاف مصالح ملی است

مجید ناصری نژاد ناصری نژاد با اشاره به اینکه دولت در قضیه انتقال آب کارون شفاف عمل نکرده و واقعیت را بیان نمی کند گفت: واقعیت این است که مسئولین برخلاف مصالح ملی بر انتقال آب اصرار دارند، این کار به ضرر آینده کشور است.

«یکی از استان‌هایی که در موضوع ریزگردها و به‌طور کلی مسائل زیست‌محیطی متضرر می‌شود، استان خوزستان است. معمولاً این قاعده وجود دارد که در مناطقی که فعالیت‌های اقتصادی زیادی صورت می‌گیرد، محیط‌زیست آسیب فراوانی می‌بیند. وقتی تصمیم به ساخت کارخانه یا واحد تولیدی گرفته می‌شود، دیگر به این توجه نمی‌شود که این کارخانه چه ضررهای زیست‌محیطی را ایجاد خواهد کرد و چه آسیبی به زیرساخت‌ها خواهد رساند!»

حجت‌الاسلام «مجید ناصری‌نژاد»، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» به موضوعات محیط‌زیستی در استان خوزستان اشاره کرد و به‌طور کلی تحلیل خود را از عملکرد دولت در حوزه محیط‌زیست گفت. وی معتقد است: «دیدگاهی وجود دارد که به محض اینکه ما اعتراض یا انتقادی کنیم می‌گویند چون اینها با دولت مشکل دارند، اعتراض می‌کنند. اولاً ما با دولت مشکلی نداریم. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که به دولت کمک کنید، ما هم از این باب موظف هستیم تا به دولت کمک کنیم. اگر انتقاد یا گله‌ای می‌کنیم از سر دلسوزی است و هدف ما حفظ نظام و یاری رساندن به دولت برای حفظ زیرساخت‌های کشور است.»

ناصری‌نژاد با بیان اینکه «ما در دولت قبل هم انتقاداتی داشتیم حتی بعضی اوقات شدیدتر هم بود» می‌افزاید: «اما این دولت انتقادات را تحمل نمی‌کند و خیلی زود ناراحت می‌شود. چند هفته گذشته که رئیس سازمان محیط‌زیست به خوزستان سفر کردند، به ایشان گفتیم شما هفتمین بار است که به این استان سفر می‌کنید، این سفرها چه دستاوردی داشته است؟»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «در موضوع ریزگردها اقدام اساسی صورت نگرفته است. متأسفانه در بحث مسائل زیست‌محیطی بسیاری از مشکلات جدّی‌تر هم شده. در بحث حفظ دریا و تالاب‌ها نیز مشکل داریم. تالاب‌های شادگان، هورالعظیم و ... در منطقه وجود دارد. ساخت سد، استخراج نفت، ریختن پساب کارخانجات در تالاب‌ها و ... موجب خشک شدن تالاب‌ها شده و هیچ اقدامی در این رابطه صورت نمی‌گیرد.»

وی با اشاره به ساخت کارخانه بزرگی مانند: «نیشکر»، خاطرنشان می‌کند: «بدون اینکه بررسی شود زه‌آب این کارخانه چه سرانجامی خواهد داشت، این اقدام صورت گرفت. زه‌آب‌ها را به رودخانه کارون ریختند، آب رودخانه کارون شور شد، صدای مردم آبادان درآمد، تظاهرات کردند و ۳ نفر از مردم کشته شدند! این بی‌برنامگی‌ها به نظام هزینه تحمیل می‌کند. بعد از این قضیه، مقداری از فضولات را به تالاب شادگان ریختند و مقداری از آن را به سمت عراق فرستادند که طرف عراقی هم شاکی شد.»

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد تأکید کرد: «دولت در بحث زیست‌محیطی خوب عمل نکرده است و در مجموع اقدام شاخصی که دولت در راستای حفظ محیط‌زیست انجام داده باشد، نمی‌بینیم. حتی در موضوع ریزگردها، امسال بودجه اختصاصی به‌جای اینکه افزایش داشته باشد، کاهش یافت. ما نمی‌گوییم که کار اقتصادی انجام نشود؛ در حوزه‌های صنعت، پتروشیمی، فولاد و ... باید فعال بود اما در کنار آن می‌توان محیط‌زیست را حفظ کرد.»

درخصوص انتقال آب از کارون دولتمردان وانمود می‌کنند که مخالف این امر هستند و رئیس سازمان محیط‌زیست هم صدور مجوز را رد کردند، اما رئیس‌جمهور در سفر به کرمان پروژه انتقال آب کارون را کلید زدند، ناصری‌نژاد در توضیح این تناقضات می‌گوید: «دولت در قضیه انتقال آب کارون شفاف عمل نکرده و واقعیت را بیان نمی‌کند. اگر قرار نیست انتقال آبی صورت بگیرد چرا رئیس‌جمهور پروژه را کلنگ زدند؟ رئیس‌جمهور که نمی‌خواهد سر مردم کلاه بگذارد، پس لابد قرار بر انتقال آب هست، بنابراین چرا مسئولین محیط‌زیست انکار می‌کنند؟ واقعیت این است که مسئولین برخلاف مصالح ملی بر انتقال آب اصرار دارند، این کار به ضرر آینده کشور است.»

«زمانی که ما با بحث انتقال آب مخالفت می‌کنیم، اصلاً نگاه ما منطقه‌ای نیست. منشأ ایجاد ریزگردها، خشک شدن تالاب‌هاست، مشکل ریزگردها که فقط برای خوزستان نیست، به تهران و سایر استان‌ها هم رسیده است.» وی با بیان این مطلب اظهار امیدواری کرد: «دولت حداقل کاری که در این زمینه می‌تواند انجام دهد، این است که حقیقت را به مردم بگوید. نمایندگان خوزستان سؤال از وزیر نیرو را در دست اقدام دارند تا در رابطه با انتقال آب توضیح دهد.»

نظر شما