شناسهٔ خبر: 127897 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پیام نشستهای اخیر فراکسیون اعتدال برای کدام جریان است؟

اعتدال 43

هفته نامه «نماینده»/از اعلام موجودیت فراکسیون سوم مجلس دهم با نام اعتدال یا مستقلین هفته‌ها می‌گذرد. این فراکسیون که با تعداد محدودی از نمایندگان آغاز به کار کرد و با همان تعداد محدود اساسنامه را تصویب کرده و «کاظم جلالی» را به‌عنوان رئیس خود انتخاب کرده است، اخیراً فعال‌تر از روزهای اولیه عمل می‌کند.

اعضای این فراکسیون چندی قبل به دیدار «علی لاریجانی» رفته‌اند. گفته می‌شود نشست ۲۵ مرداد این فراکسیون با رئیس مجلس در حقیقت یک هم‌اندیشی با رئیس مجلس بوده تا در جهت پیشبرد اهداف کاری مجلس برنامه بهتری داشته باشند. البته چگونگی تأثیرگذاری بهتر این فراکسیون برای تصمیمات و حل مشکلات اقتصادی کشور نیز موضوع بحث و تبادل‌نظر در این جلسه عنوان شده است.

*هم‌صدایی فراکسیون «امید» و «ولایت» چگونه ممکن است؟

مطلب مهمی که «لاهوتی» سخنگوی این فراکسیون از محتوای این نشست به رسانه‌ها اعلام کرد، پیشنهاد اعضای فراکسیون به لاریجانی برای تشکیل «شورای مرکزی فراکسیون‌ها» بود.

وی در توضیح این پیشنهاد اظهار داشت: «افراد حاضر در جلسه به لاریجانی پیشنهاد دادند که در صورت تمایل دیگر فراکسیون‌های مجلس (فراکسیون ولایت و فراکسیون امید) شورای مرکزی فراکسیون‌ها تشکیل شود چرا که با تشکیل این شورا در خصوص رأی اعتمادها، استیضاح‌ها، طرح‌ها و لوایح مهم می‌توانیم به یک برنامه مشترک برسیم.»

البته اینکه خواستگاه چنین پیشنهادی کجا و چه کسی بوده اعلام نشده است. ضمن اینکه هنوز کسی به این سؤال پاسخ نداده است که چطور می‌شود فراکسیون‌های سیاسی که در دو جهت متفاوت حرکت می‌کنند؟

*ماهیت وجودی فراکسیون‌های سیاسی چیست؟

برای تشریح این سؤال باید این‌گونه مثال زد: کسی چطور متصور شده است می‌توان در زمینۀ استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش (که اکنون در کمیسیون آموزش در حال بررسی است) بین اصولگرایان عضو فراکسیون ولایت و منتقد دولت اشتراک نظر با اصلاح‌طلبان حامی دولت فراکسیون امید ایجاد کرد؟

اساساً فراکسیون‌های سیاسی در مجلس متشکل از افرادی همسو هستند و هدفشان از تشکیل فراکسیون ایجاد هم‌صدایی و انجام اهداف خودشان است. یک فراکسیون دیگر هم که در مقابل آن‌ها شکل می‌گیرد برای ایجاد هم‌صدایی در منتقدان فراکسیون اول هستند و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

*ایستادن مقابل بدعت یا بازی در پازل؟

البته از طرف مقابل ۲ سؤال دیگر نیز پیش می‌آید که یافتن پاسخ آن مهم‌تر از جواب سؤالات قبلی است. نخستین سؤال اینکه چرا علی لاریجانی زیر بار بدعتی رفته است که «کاظم جلالی» یار دیرینه‌اش آن را ایجاد کرد.

طبق اظهارات مکرر اعضای فراکسیون ولایت، لاریجانی از ابتدای تشکیل مجلس دهم بر اتحاد و انسجام اصولگرایان طیف‌های مختلف تأکید کرده است. به نظر می‌رسد وی باید مقابل حرکت انشعاب‌گرایانۀ تشکیل اعتدال که با هدف ـ ناکام ـ اقلیت کردن اصولگرایان انجام شد خیلی محکم می‌ایستاد، نه اینکه با وجود عدم تشکیل چند هفته‌ای مجمع عمومی فراکسیون ولایت، تن به حضور در جلسۀ فراکسیون اعتدال بدهد.

با توجه به اینکه رئیس مجلس در جلسۀ فراکسیون اعتدال بیشترین صحبت خود را بر مسئله وحدت فراکسیون‌ها متمرکز کرده است مشخص نیست وی چه هدفی را از اعتبار بخشیدن به فراکسیون سوم مجلس دنبال می‌کند.

*پیام جلسۀ «اعتدال» با لاریجانی و نوبخت برای ولایت و امید چیست؟

اعضای شاخص فراکسیون سوم مجلس در راستای تقویت این فراکسیون جلسۀ دیگری را نیز با سخنگوی دولت تدبیر و امید ترتیب داده‌اند. گفته می‌شود قرار است اعضای این فراکسیون یکشنبه هفتۀ جاری با محمدباقر نوبخت در خصوص برنامۀ ششم توسعه جلسه‌ای داشته باشند.

به انصاف نزدیک‌تر است اگر بگوییم اعتدالی‌ها به‌صورت حساب‌شده ابتدا جلسه‌ای با حضور لاریجانی ترتیب داده‌اند و با فاصلۀ اندک یک هفته‌ای نیز با محمدباقر نوبخت دیدار می‌کنند تا از این طریق پیام‌های مشابهی را اول به فراکسیون ولایت و سپس فراکسیون امید منتقل نمایند.

بهرحال حمایت دولت از فراکسیون امید در روزهای تشکیل مجلس دهم در کنار گرایش سخنگوی دولت به حمایت از فراکسیون تازه‌تأسیس اعتدال پیام واضحی به سران اصلاح‌طلب فراکسیون امید دارد.

یک اصلاح‌طلب بیرون مجلس اخیراً تشکیل فراکسیون اعتدال را به نفع فراکسیون امید دانسته و دلیل این ادعایش را خالص‌تر شدن ترکیب فراکسیون امید برشمرده بود. گر چه با تشکیل این فراکسیون، بیشترین لطمه به فراکسیون امید وارد شد و فراکسیون ولایت تعداد بسیار محدودی را از دست داد، اما از این منظر شاید برای فراکسیون ولایت نیز خالی از سود نباشد.

ازاین‌جهت می‌شود امیدوار بود فراکسیون ولایت ـ که این روزها تحرک محسوسی از آن دیده نمی‌شود ـ زین پس منسجم‌تر عمل کرده و با همین پالایش حداقلی که صورت گرفته است تا پایان مجلس دهم قدم‌های محکمی را برای ادامه مسیر بردارد.

نظر شما