شناسهٔ خبر: 127828 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

تبلیغات و فرهنگسازی حلقه مفقوده ساماندهی مد و لباس

مد ..jpg

به گزارش «نماینده» رئیس اتحادیه پوشاک با تأکید براینکه ساماندهی مد و لباس نیازمند عزم ملی است، گفت: «تبلیغات و فرهنگسازی، حلقه مفقوده برای ترویج الگوهای پوشش مناسب است و باید دید چرا جوانان بیشتر مدل‌های خارجی را می‌پسندند؟»

«ابوالقاسم شیرازی» با بیان این مطلب که رصد بازار نشان می‌دهد، ۵۰درصد افراد جامعه که بیشتر آنها جوانان هستند، به طرح‌های وارداتی تمایل دارند و از آن تأثیر می‌پذیرند، در گفت‌وگو با «نماینده» بیان کرد: «نیم دیگری از افراد که شامل بزرگسالان و میانسالان می‌شوند، طراحی‌های داخلی را ترجیح می‌دهند. البته در جوانان نیز تمایل به طراحی داخلی وجود دارد، اما وجه قالب به این شکل است.»

چرایی گرایش جوانان به الگوهای پوششی خارجی

وی در تشریح دلایل گرایش جوانان به الگوهای پوشش خارجی، بیان کرد: «جوانان بیشتر از بزرگسالان تحت تأثیر تبلیغات قرار دارند. به عبارتی افراد میانسال کمتر از تبلیغات طرح‌ها و برندهای خارجی تأثیر می‌پذیرند. بنابراین شاید سن، جاذبه‌های یک مدل، تنوع کالا، تغییرات پی‌درپی و هیجان ناشی از تغییرات همچنین تعدد تریبون‌هایی که یک مدل را تبلیغ می‌کند از مهمترین عواملی به‌شمار می‌روند که گروه سنی جوان را ترغیب به استفاده از الگوها و البسه غیر ایرانی می‌کنند.»

رئیس اتحادیه پوشاک ادامه داد: «از سوی دیگر نحوه پوشش افراد الگو در جامعه شاخص دیگری برای انتخاب جوانان هستند. اگر در یک مهمانی افراد دارای وجهه اجتماعی خاص مانند اشخاص با تحصیلات عالی یا موقعیت اجتماعی یا اقتصادی مانند ورزشکاران، هنرپیشگان، پزشکان، مهندسان یا ... پوشش خاصی داشته باشند، فرد جوانی که در این مهمانی حضور دارد، ممکن است نوع پوشش این افراد را به عنوان الگوی ایده‌آل برای خود انتخاب کند. چنین شرایطی روی رفتار و برخورد این گروه سنی تأثیرگذار خواهد بود و به آنها سمت‌وسو خواهد داد.

چین و ترکیه صدرنشین صادرکنندگان پوشاک به ایران

شیرازی عنوان کرد: «کشورهای چین و ترکیه بیشترین سهم را در واردات پوشاک به ایران دارند.» وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی مد و لباس یک کارگروه و یک بنیاد مد و لباس در کشور فعالیت می‌کند که اقدامات خوبی نیز تا این لحظه انجام داده‌اند، اظهار کرد: «به عنوان یکی از اعضای کارگروه مد و لباس باید بگویم که کارگروه کار خود را با توجه به ظرفیت‌ها و مسئولیت‌ها و اختیاراتی که دارد به ویژه در چند سال گذشته به خوبی انجام داده است و توانسته در ساخت مد و الگوی پوشش موفق عمل کرده و گام‌های مؤثری بردارد.»

تبلیغات و فرهنگسازی حلقه مفقوده ساماندهی مد و لباس

رئیس اتحادیه پوشاک خاطرنشان کرد: «اینکه مدل‌های مورد نظر باید چگونه کاربردی شود به بحث تبلیغات و گرایش مخاطب بازمی‌گردد که این کارگروه و بنیاد مورد نظر نیست، کارگروه و تولید کننده مدل‌ها را در دسترس قرار می‌دهد و ایجاد بستر لازم برای استفاده از آنها نیاز به اطلاع‌رسانی دارد.

شیرازی گفت: «از سوی دیگر نباید فراموش کرد که برای تشویق تولید کننده باید بسترهای جلب نظر از سوی مشتریان فراهم شود. بنابراین اگر برای مصرف کننده و مخاطب که همان مردم یا مشتری هستند تبلیغات و فرهنگسازی صورت نگیرد، کار تولیدکننده‌ای که الگوی پوششی جدید و مناسب تولید کرده است به مردم معرفی نشود، به طور قطع بخش تولید نمی‌تواند این هزینه‌ها را به تنهایی تحمل کند. در چنین شرایطی قیمت تمام شده تولیدات برای وی به میزانی افزایش خواهد یافت که دیگر توانایی رقابت با کالاهای وارداتی را ندارد. پس تولید کننده باید کالایی جذاب و با کیفیت که قیمتی نازل دارد را تولید کند تا بتواند در برابر مدل‌های مشابه خود قد اعلم کرده و توان رقابت داشته باشد. بنابراین تأمین هزینه‌هایی مانند معرفی به مردم و فرهنگسازی و تبلیغات از توان تولید کننده خارج است. این امر وظیفه دولت، دستگاه‌های دخیل در امر تبلیغات و رسانه‌هاست که شرایط مذکور را برای آنها ایجاد و اعتماد تولید کننده را جلب کنند.

به عزم ملی نیاز داریم

وی تأکید کرد: «ایجاد این شرایط عزم ملی را می‌طلبد تا تمامی دستگاه‌ها در کنار هم قرار گرفته و اعتماد لازم را هم برای مشتری و هم تولیدکننده ایجاد کنند، ضمن اینکه تولید کننده، عرضه کننده، خریدار و طراح را در یک فضای رقابتی آزاد بگذارنند. بنابراین اینکه دستگاه‌های مختلف برخوردهایی تنبیهی برای جلوگیری از رواج یک مد داشته باشند، چندان محلی از اعراب ندارد.

رئیس اتحادیه پوشاک با تأکید براینکه به طور کلی در بازار کنونی باید توان تولیدکنندگان داخلی را افزایش داد، افزود: «معافیت‌های مالیاتی و عوارض به آنها اجازه تنفس می‌دهد تا بتوانند در فضای برابر با کالاهای وارداتی به لحاظ کیفیت و قیمت بازار رقابت کنند. متولیان امر نیز باید امکان را فراهم آورند تا زمانی که این درخت تنومند شد بتوان از آن برداشت کرد. ضمن اینکه نباید از یاد برد کمک به تولید کننده داخلی موجب ایجاد موقعیت‌های شغلی بیشتر برای افراد جویای کار در جامعه خواهد شد.»

نظر شما