شناسهٔ خبر: 127827 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌وگو با «نماینده» عنوان کرد

راه‌اندازی مجتمع‌های عرضه لباس ایرانی- اسلامی در کشور

مد و لباس..jpg

به گزارش «نماینده» نهادهای مختلف فرهنگی در کشور تلاش‌های بسیاری کرده‌اند تا بتوانند به یک پوشش مطابق با عرف و قوانین جامعه دست‌ یابند. با این وجود به نظر می‌رسد مدهای نامتعارف همچنان در جامعه رواج دارد. این در حالی است که کارگروه مد و لباس به عنوان متولی اصلی این موضوع در کشور به استناد قانون ساماندهی مد و لباس مسئولیت هدایت در این حوزه را برعهده دارد. به عبارتی شاید بتوان گفت اصلی‌ترین نهادی است که چشم همه مردم حتی مسئولان در بخش‌های مختلف به آن دوخته شده است. اما اینکه این کارگروه برای حل مشکلاتی که طراحان و تولیدکنندگان از آن گله‌مند هستند، حتی مردم نیز به آن اشاره می‌کنند چه کرده و می‌کند، موضوعی است که موجب شد تا این هفته با «حمید قبادی»، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به گفت‌وگو بپردازیم.

یکی از فاکتورهای مد فراگیر شدن و مقبولیت عمومی و اجتماعی است. ضمن اینکه مسیر مد و لباس اسلامی و ایرانی به دنبال ارائه یک مدل و الگوی صرف نیست بلکه به دنبال ارتقای قدرت انتخاب مردم و تنوع در نمونه‌ها و الگوهای پیشنهادی جامعه است. در این زمینه چه فعالیتی داشته‌اید؟

کارگروه ساماندهی مد و لباس با همکاری طراحان و متخصصان به دنبال این است که این قدرت انتخاب و تنوع را در جامعه فراهم کند، اما به دلیل نداشتن سابقه و دیرینه، به عبارتی عقبه وابسته به گذشته، باعث شده که کار ما کمی سخت باشد. به طور قطع مهمترین ویژگی ایجاد ذائقه در این مدسازی است که توسط طراحان و هنرمندان همچنین تولیدکنندگان در حال شکل‌گیری است. ضمن اینکه ما در این ایام هم نباید از تهاجم و ورود مستمر و متعدد نمونه‌ها و الگوهای غیرمتعارف غافل باشیم. به اعتقاد بنده دایره تأثیرگذاری این موضوعات به خصوص شکل‌های غیرمتعارف هر سال کاهش می‌یابد و تغییر شکل می‌دهد و به نوعی مخاطبان در حال ایجاد نگاه به طرح ایرانی هستند. برآورد و ارزیابی و کارشناسی ما این است که ما شاهد توجه بیش از 25درصد از جامعه به طرح‌های ایرانی هستیم.

با این اوصاف آیا این کارگروه برنامه‌ای به صورت بلندمدت مدنظر دارد تا مجموعه‌ای از طراحان را تربیت کرده و بتواند به مرحله تولید برند ملی با هدف ساماندهی مد و لباس برسد؟

مدسازی اینگونه نیست که ما تنها چند نفر را تربیت کرده و محدود به یک برند باشیم. اتفاقاً در دنیا مدسازی با تعدد و تکثر همراه است و البته تبیین اصول و چارچوب‌ها صورت می‌گیرد. ما در کارگروه، این چارچوب‌ها را تبیین کرده‌ایم. به این معنا که تعدادی از طراحان در کارگروه با ما همکاری دارند و موضوع را دنبال می‌کنند.

اما فراگیر شدن مسئله و عمومیت یافتن آن فاکتورهای متعدد و مهمی را دارد؟

شاید به اصطلاح پرداختن و استفاده از همه ابزارها به ویژه جریان رسانه و ایجاد دغدغه در بین مردم و به طبع مطالبه‌گری بین مردم در جهت تغییر ذائقه و بهره‌مندی طراحان و تولیدکنندگان از نقطه نظرات آنها یکی از مهمترین اهداف و وظایف باشد که می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد.

به عبارتی پرداختن به مخاطب و سنجش ذائقه‌ها حتی ساختن ذائقه‌های جدید به شدت می‌تواند به ما کمک کند.

پیش از این ما در موضوع رسانه که در دنیا اولین و مهمترین فاکتور بعد از مراحل تخصصی است در هر شکل به جز شبکه‌های مجازی عاجز از مدسازی به صورت پیوسته بودیم. البته اکنون نیز رسانه‌ها این امکان را برای جریان‌سازی توجه به مد ایرانی- اسلامی در اختیار نگذاشته‌اند. هرچند باید گفت به نسبت گذشته از شرایط بهتری برخورداریم، اما زمانی یک الگو تبدیل به مد می‌شود و می‌توانیم در جامعه آن را در قالب فراگیر ببینیم که به طور حتم از موضع رسانه بهره‌مند شده است. نکته این است که این فعالیت‌ها شکل منسجم هماهنگ باید داشته باشد و رسانه تنها نباید به اطلاع‌رسانی رویداد بپردازد. می‌تواند رویداد را منتقل کند، اما ما هیچ رسانه‌ای را در کشور نداریم که مد، شیوه پوشش و سبک طراحی را در جامعه ترویج کند.

فعالیت‌های مربوط به تولید همواره بهره‌‎مند از شرایط هستند و ما می‌بینیم بخش‌هایی که در کشور موفق شده‌اند از خدمات طراحی بهره‌مند شوند، کیفیت کارشان ارتقا یافته و ما شاهد ارائه آثار جدید آنها هستیم. ولی واحدهایی که تعداد آنها کم نیست و به طور سنتی و با سبک و سیاق قدیمی یا مقلدانه کار می‌کنند عملاً همان مسیر گذشته را تکرار می‌کنند و به سمت روش‌ها، تکنیک‌ها و مدهای جدید ایرانی – اسلامی نمی‌روند.

با توجه به شرایط موجود، کارگروه مد و لباس چه برنامه محوری و بلند مدت دارد؟

به عنوان مثال در جریان الگوسازی به دنبال این هستیم که هر سال این روند را افزایش دهیم و پیش‌بینی ما این است که از سال 94 این فرآیند سرعت پیدا کرده و در سال 95 سرعت بیشتری خواهد  داشت. به طوری که ما تاکنون نسبت به سال گذشته در بخش ورود و مقایسه طرح‌ها در بخش شناسه پارچه مد و لباس ایرانی – اسلامی (شیما) شاهد رشد چشمگیر طرح‌ها بوده‌ایم. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 95 بیش از 200درصد رشد را در مقایسه با سال 94 تجربه کنیم. از اقدامات بعدی این است که مسیر برندسازی در کشور را با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها تسریع و تسهیل کنیم. توانمندسازی فعالان و ایجاد فعالیت جدید از نکات مهمی است که شاهد افزایش آن خواهیم بود.

در زمینه مراکز عرضه کننده لباس‌های ایرانی اسلامی چه برنامه‌ای دارید؟

تا پیش از این شاید تعداد واحدهایی که لباس ایرانی- اسلامی عرضه می‌کردند، بسیار محدود بود، اما در حال حاضر 1400 فروشگاه البته اعم از لباس مردانه، زنانه و بچگانه در این زمینه فعالیت می‌کنند. البته در برنامه‌های طولانی مدت ما راه‌اندازی مجتمع‌های عرضه لباس ایرانی- اسلامی مدنظر قرار گرفته است. که نهادهای مختلف را در این زمینه به خدمت گرفته‌ایم. اولین مجتمع در مجموعه فروشگاه‌های یاس در غرب تهران راه‌اندازی شده که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین می‌خواهیم شرایط بهره‌مندی برندها را از تسهیلات عمومی، اجتماعی و رسانه‌ای فراهم کنیم. تبلیغات ارزان قیمت در رسانه ملی را در دستور کار داریم که برندهای ایرانی - اسلامی بتوانند به جهت معرفی خود از این ظرفیت و امکان بهره‌مند شوند و به زودی دستورالعمل آن نهایی می‌شود تا با تعرفه‌های فرهنگی بتوانند خود را معرفی کنند.

نظر شما