شناسهٔ خبر: 127741 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سروش مطرح کرد؛

ریشه حقوق نجومی جدایی از خط امام وشهدا

سروش عضو فراکسیون امید گفت: ریشه پدیده حقوق های نجومی ازآنجایی شکل گرفت که از راه شهدا و خط مستضعفین دور شدیم و نتوانستیم مدیران مان را به خوبی کنترل کنیم و به آنها امتیازات ویژه دادیم.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل سروش با لیست امید به مجلس شورای اسلامی راه یافت و عهده دار نمایندگی مردم تهران شد. وی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید و عضو کمیسیون بهداشت و درمان است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در این مصاحبه از تلاشش برای ایجاد منابع پایدار جهت اجرای طرح تحول سلامت در برنامه ششم توسعه خبر داد و نقاط ضعف و پاشنه آشیل این طرح را تشریح کرد.

عضو فراکسیون امید تمایلی به ورود به مسائل سیاسی در خصوص عملکرد فراکسیون نداشت ومعتقد بود گفتمان اصلاح طلبی، جذب حداکثری برای نظام به همراه دارد و موجب پشتیبانی حداکثری از نظام و انقلاب اسلامی می شود. و اصلاح طلب معتدل بودن به نفع انقلاب اسلامی، نظام و مردم است.

وی موضع جدی نسبت به لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دشات و معتقد بود جزئیات این لایحه به راحتی فوریت آن در مجلس به تصویب نخواهد رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر لزوم اقدام دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: کانتینر کانتینر کالای قاچاق را نمی توان از منافذ مرزی رد کرد، باید برخورد جدی با پدیده قاچاق صورت گیرد.

وی همچنین با انتقاد شدید از مسئولانی که حقوق های نجومی در یافت کردند معتقد است ریشه این قانون گریزی ها از جدا شدن از راه امام، شهدا و مستضعفین و داد رانت به برخی مدیران ناشی می شود.

عضو فراکسیون امید گفت: این افراد خجالت نکشیدند از مردم مستضعف که در کپرها زندگی می کنند و در حاشیه های شهرها زیر آلونک ها زندگی می کنند، از خون شهدا و امام (ره) خجالت نکشیدند، از ساده زیستی رهبر انقلاب حیا نکردند؟ این افراد اعتماد مردم را به نظام و انقلاب سلب کردند آیا از اینها حیا نکردند؟

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است؛

قبل از حضور در مجلس سابقه فعالیت سیاسی داشته اید؟

بله من ۷ سال عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده پزشکی و دانشگاه تهران بودم و ۱۷ سال عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی بودم. و جزو اصلاح طلبان معتدل هستم.

تفکر اعتدالی اصلاح طلب را تعریف کنید؟

تفکر اعتدالی،   یعنی تفکر ی برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و تحقق اهداف اصیل امام(ره) و رهبری. اصلاح طلبی معتدل یعنی افراد ضمن پایبندی به آرمان های انقلابی، دینی و مکتبی خود و حفظ همه آرمان های انقلابی و اسلامی به حقیقت جامعه هم نگاه کند. به نظر من الان گفتمان اصلاح طلبی، جذب حداکثری برای نظام به همراه دارد و موجب پشتیبانی حداکثری از نظام و انقلاب اسلامی می شود. به نظر من، اصلاح طلب معتدل بودن به نفع انقلاب اسلامی، نظام و مردم است.

اگر رد صلاحیت ها نبود، افراد معتدل اصلاح طلب وارد لیست امید می شدند؟ نمیدانم شایدنه-خلاصه
احزاب وگروهها سعی می کنند افرادی که  تمام مبانی شون روازصدرتاذیل قبول دارندرا در لیست خود قرار دهند.

لیست امید شامل چه گروه های سیاسی بود؟

اصلاح طلبان، مستقلان و  اصولگرا یان معتدل و حامیان دولت، ائتلاف امید را تشکیل می دادند.

فکر می کردید لیست امید با این اقبال مردم مواجه شود؟

بله؛ تجربه من نشان می داد معمولا بعد از هر تشکیل دولتی مجلس بعدی از طیفی است که آن دولت انتخاب می شود. لذا بعید نمی دانستم.

به نظر شما مجلس دهم، مجلس حامیان دولت است؟

مجلس دهم حامیان دولت در آن زیاد هستند، اما آرزوی توفیق دولت رو دارند.

نظر شما در مورد انتخابات هیات رئیسه و رای نیاوردن آقای عارف در جایگاه ریاست و رای آوردن دو گزینه فراکسیون امید در جایگاه نائب رئیسی چیست؟

به نظر من تعداد اعضای فراکسیون امید و فراکسیون ولایت نزدیک به هم است که حدود ۱۲۰ نفر اعضای فراکسیون ولایت و ۱۲۰ نفر هم فراکسیون امید هستند ولی در انتخابات ریاست مجلس بعضی از اعضای فراکسیون امید که اصولگرایان معتدل بودند، ترجیح می دادند آقای لاریجانی رئیس مجلس باشد. ولی در نایب رئیسی، ترکیب آراء عوض شد. ما آقای لاریجانی را فردی اصولگرای معتدل و شایسته می دانیم.
آقای پزشکیان و آقای مطهری هم بخاطر حمایت فراکسیون امید رای آوردند. رأی آقای مطهری، بنظرمن کف رای فراکسیون امیددرمجلس است.

به نظر شما چرا آقای لاریجانی در لیست امید قرار گرفت؟

آقای لاریجانی در مجلس نهم در اعتدال و همراهی با دولت توانست بخش زیادی از اصلاح طلبان و دولت را متقاعد کند.

آیا حضور در لیست امید در رأی آوری آقای لاریجانی تاثیر داشت؟

بله تاثیر داشته است. اصلاح طلبان قم به ایشان رأی دادند. هرچند ایشان به شخصه طرفداران وعلاقه مندان زیادی در بین شهروندان قمی و حوزه علمیه قم دارد.

در مورد طرح تحول سلامت نظر شما چیست؟ برخی معتقدند این طرح شکست خورده است.

 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از تدوین طرح تحول سلامت از نیمه نخست سال ۱۳۹۳ آنرا بطور آزمایشی و در ۵ محور اصلی شامل بهبود پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مردمی، کاهش ضریب ایجاد فلاکت بدلیل تحمیل هزینه های گزاف درمانی، بهبود وضعیت خدمات اورژانس و افزایش زایمان طبیعی به اجرا گذاشت که خوشبختانه به موفقیتهایی در اهداف کوتاه مدت خود دست یافت و موجب رضایتمندی مردم در همان اهداف گردید.

هرچند در ادامه می توان به چند نکته مثبت و چند ایراد هم اشاره نمود که نیاز به توجه دارد. این طرح ۸ بسته اجرایی دارد: ۱) کاهش میزان پرداخت بیماران بستری که در این مورد الحق بیشترین رضایتمندی را مردم داشتند هرچند در ادامه بیمه ها با خروج از سقفهای تعیین شده موجبات ایجاد بدهکاریهای سنگین نمود که طبق گفته وزیر محترم ادامه این روند پاشنه آشیل طرح خواهد بود و کمبود بودجه ناشی از کاهش درآمد دولت بدنبال کاهش قیمت نفت نیز مزید بر مشکلات طرح میشود. البته من معتقدم هر دو قابل پیش بینی و پیشگیری میتوانست باشد و اکنون هم بدون راه حل نباید باشد.

۲) حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم که برای بخشی از تخصصها و قسمتی از پزشک خانواده از طریق افزایش کارانه تا
مین شد هرچند در ادامه تامین این کارانه ها و حقوقها نیز خود معضلی برای ادامه طرح خواهد بود. در امر کارانه ایراداتی برای پرداختهای غیر پزشکی نیز وجود دارد و همچنین تعیین سقف برای پرداخت کار انجام شده خود ناعادلانه بوده و برداشتنش هم البته منجر به درآمدهای نجومی می شود. بهتر بود با تامین و بکارگیری نیروهای متخصص بتوان بیشتر برای ساعات کاری و حجم کار سقف تعیین می شد تا هم نیروی بیشتری بکارگیری شود (اشتغالزائی) و هم برخی درامدها هم نجومی نگردد.

۳) حضور پزشکان مقیم در بیمارستانهای دولتی که مسایل آن شبیه همان بند ۲ می باشد و در آن موفقیتهایی همراه با ایرادات حاصل شد.

۴) ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی که البته برای تعیین میزان موفقیت آن باید یک تحقیق میدانی مستقل از بین بیماران انجام شود. گزارشات حاکی است در برخی بیمارستانها و در کلانشهرها برای کسانی که پول بیشتری بدهند امکانات بهتری است اما معلوم نیست این برای همه مراجعین از سطوح اقتصادی پایین هم موجود باشد کما اینکه چندی پیش خود وزیر محترم در بازدید از بیمارستان قائم عج مشهد نسبت به کیفیت و کمیت همین موضوع به ریاست دانشگاه معترض گشت.

۵) ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانهای دولتی که واقعا نیاز به یک تحقیق مستقل بدون دخالت عوامل پژوهشی وزارت بهداشت و توسط یک‌موسسه مستقل (ترجیحا زیر نظر مجلس) دارد تا میزان موفقیت آن احراز شود. این امر نیاز به یک تحقیق کیفی و کمیتی و میدانی دارد چون لازمه موفقیت آن از یکسو افزایش تعداد پزشک ویزیت کننده و از سوی دیگر افزایش زمان و کیفیت ویزیت و افزایش تجهیزات لازم را میطلبید. بعید میدانم پیشرفت چشمگیری با این وصف حاصل شده باشد اما قضاوت را به آن پژوهش مستقل میسپرم.

۶) برنامه ترویج زایمان طبیعی که احتمالا موفقیتهایی هم داشته اما چون در دو دهه اخیر متاسفانه فرهنگ سزارین بدلایل مختلف ایجاد و دامنگیر شده بنابرین اصلاح این امر به کار فرهنگی/طبی همزمان نیاز دارد که وقت بر است و البته در متن طرح تحول هم برنامه های متقن و چشمگیری برای فرهنگ سازی در این مورد دیده نمیشود (و همینطور در مورد مصرف بی رویه دارو). بالطبع با برنامه دستوری نمیتوان به تقابل با یک فرهنگ غلط پرداخت.

۷) برنامه حمایت مالی از بیماران صعب العلاج که الحق در قیاس با وضع فاجعه بار دو سال آخر دولت پیشین در سالهای ۹۰ لغایت۹۲ بخصوص در تامین داروهای سرطانی، باید به وزیر محترم بهداشت در دولت یازدهم و همکاران ایشان در تامین این داروها دست مریزاد گفت هرچند هنوز این گروه از بیماران هزینه های بسیار گزافی را برای تامین داروهای خاص میپردازند و دچار فلاکت اقتصادی ناشی از آن میشوند که معضل بزرگی است ولی حداقل فقدان و نایابی داروها تا حد بسیاری کاسته و حل شده است.

۸) راه اندازی اورژانس هوایی که هنوز با معیارهای جهانی فاصله بسیار دارد اما خوب است که در دستور کار طرح تحول باقی بماند و به آن توجه بیشتری بشود و پیشنهاد میکنم در کنار آن از راهکار بسیار موثر کاهش اتلاف زمان و سرمایه استفاده شود.

طرح تحول سلامت به اهداف مورد نظر خود دست یافت؟

به صورت کامل، خیر. نکات مثبت طرح در بالا گفته شد که ازجمله آنان کاهش پدیده زیرمیزی و افزایش اشتیاق پزشکان به حضور در خدمات دولتی و تامین داروهای خاص و افزایش پوشش بیمه و کاهش سهم بیمار در درمان و کاهش نسبی آمار سزارین غیرضروری میباشد که جای تقدیر و تشکر دارد اما در این طرح به مسایل زیر هم باید اهتمام جدی داشت: اختلاف فاحش درامدهای گروههای مختلف پزشکی، افزایش تقاضای القایی بدنبال ایجاد رابطه مالی مستقیم بین بیمار و پزشک در بخش دولتی، تعامل ناکافی جهت اخذ نظر بخش خصوصی و انجمن های علمی و کسانی که در این طرح ذینفع هستند، شائبه اعمال نظر شرکتهای تجهیزات پزشکی و دارویی، فقدان برنامه راهبردی در شیوه ارایه خدمات رشته های پروانه دار گروه پزشکی در درمان های سرپایی و بستری، شاید یکی بودن طراح، مجری، ناظر و بازرس و بازنگر در این طرح از مهمترین ایرادات آن باشد.

کمیسیون سلامت (بهداشت و درمان) مجلس با در اختیار داشتن اطاق فکری قوی متشکل از کارشناسان صاحب نظر و با تجربه آماده است تا به دولت در تکمیل، نظارت، بازنگری و ارتقای طرح تحول سلامت کمک کند هرچند من معتقدم مجلس می بایست در به سامان و نتیجه رساندن این طرحِ خوب به هرصورت ورود کند، پیش از آنکه آثار خوب آن که تدریجا با تلاش وزیر محترم و همکارانشان پیدار گشته در لابلای مشکلات و یا ایرادات کم رنگ شود.

کل اعتباراتی که از سوی مجلس  به طرح تحول سلامت داده شد، از سوی وزارت بهداشت به افزایش حقوق پزشکان اختصاص یافت؟

حدود ۲۰ درصد از این اعتبارات به افزایش حقوق پزشکان اختصاص یافت. پاشنه آشیل این طرح بیمه ها هستند بیمه ها نمی توانند پرداختی شان را به موقع انجام دهند که این امر موجب افت طرح تحول سلامت شده است.

راهکار شما برای نجات طرح تحول سلامت چیست؟

ما اگر بتوانیم در برنامه ششم توسعه از طرح تحول سلامت به خوبی دفاع کنیم و منابع پایدار برای آن تعریف کنیم می توانیم این طرح را ادامه دهیم ولی اگر این طرح شکست بخورد اعتماد عمومی به نظام سلامت ضایع می شود.

مشکل بزرگ این طرح این است که طراح، ناظر، مجری، بازرس و بازنگری طرح یک نفر یعنی وزیر بهداشت و وزارت بهداشت هستند. مردم انصافا از اجرای این طرح راضی هستند و تقریبا می توان گفت یکی از برجسته ترین نقاط قوت این دولت اجرای طرح تحول سلامت است. اگر نقاط ضعف این طرح برطرف نشود. ما به دنبال این هستیم که منابع پایداری برای این طرح تعریف کنیم.

مهمترین اقدام دولت در سال پایانی خدمت رسانی اش به نظر شما باید چه باشد؟

مهمترین اقدام دولت خروج از رکود اقتصادی است که حتی از طرح تحول سلامت نیز مهمتر است. انصافا رکود اقتصادی باعث شده که ما به یک بحران اجتماعی نزدیک شویم که بحران های اجتماعی موجب آسیب های اجتماعی و آسیب های سیاسی خواهد شد. نرخ فارغ التحصیلان بیکار ما در حال افزایش است اگر از رکود بیرون نیاییم مشکلات کشور افزایش می یابد. علی رغم تعلق خاطرم به طرح تحول سلامت حاضرم اعتبارت این طرح  به خروج از رکود اختصاص یابد.

 تیرماه سال جاری مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه دولت برای ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی در کشور موافقت کرد در حالی که این لایحه در مجلس نهم به تصویب نرسید. نظر شما در مورد ایجاد مناطق آزاد جدید چیست؟

مبارزه با قاچاق یکی از وظایف مهم دولت است قاچاق کالا عامل مهمی در رکود اقتصادی است. یک فوریت طرح ایجاد مناطق آزاد به تصویب رسیده است بنده با این طرح مخالف هستم. اصولا با هر مصوبه ای که کوچکترین منفذی برای قاچاق  ایجاد کندواشتغال کارگران ماروتحت تاثیرقراردهد مخالف هستم قصد دارم با آقای ترکان در خصوص علت ارائه این لایحه جدید برای مناطق آزاد صحبت کنم. گویا برای حل مشکل برخی شهرستان های مرزی این لایحه ارائه شده است اما به نظر من راهکارهای بهتری وجود دارد و این  راحت ترین راهکار است.

دولت باید گزارشی از عملکرد مناطق آزاد موجود ارائه کند باید بررسی شود مناطق آزاد موجود اهداف مندرج در قانون دست یافته اند یا خیر. آیا اهداف مندرج در قانون در خصوص مناطق آزاد محقق شده است که دولت طی لایحه ای به دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید است؟

دولت اگر دو کار انجام دهد خدمت به نظام و مردم کرده است؛ اول خروج از رکود دوم مبارزه با پدیده زشت قاچاق اگر این دو کار انجام شود دولت دستاوردش از چهار ساله ریاست جمهوری اش بیشتر خواهد بود. کالاهای قاچاق کانتینر کانتینر با کشتی و یا کامیون ها وارد کشور می شود و من درک نمی کنم چطور مبارزه با آن میسر نیست. کانتینر و کشتی از سوراخ های مرزی که وار رد نمی شوند بلکه از مبادی رسمی رد می شود  سوال اینست چه مبادی رسمی برای ورود کالاهای قاچاق وجود دارد؟ فکر نمی کنم کلیات و جزییات لایحه افزایش مناطق ازاد به راحتی  فوریت آن تصویب شود.

پدیده حقوق های نجومی چندی پیش با افشای چند فیش حقوقی شکی را به جامعه وارد کرد، ریشه شکل گیری چنین مفسده ای چیست؟

ریشه این پدیده از آنجایی شکل گرفت که از راه شهدا و امام رو خط مستضعفین دور شدیم و نتوانستیم مدیران مان را به خوبی کنترل کنیم و به آنها امتیازات ویژه دادیم. به خاطر اینکه مدیری را در پستی حفظ کنیم هر نوع رانتی را در اختیارش قرار دادیم در هر دولتی این اتفاقات افتاده اشتباه بوده است. این افراد خجالت نکشیدند از مردم مستضعف که در کپرها زندگی می کنند و در حاشیه های شهرها زیر آلونک ها زندگی می کنند، از خون شهدا و امام (ره) خجالت نکشیدند، از ساده زیستی رهبر انقلاب حیانکردند؟ این افراد اعتماد مردم را به نظام و انقلاب سلب کردند آیا از اینها حیا نکردند؟
هیچ تکلیفی مهمتر از حفظ انقلاب اسلامی برایمان وجود ندارد. استمرار نظام جمهوری اسلامی به حفظ اعتماد مردم است. کاهش اعتماد مردم به انقلاب ضربه جدی وارد می کند. مردم برای آرمان انقلاب هزینه های زیادی داده اند اما با این  خیانت ها این اصل آسیب می بیند.

نظر شما در مورد لزوم استکبار ستیزی چیست؟

استکبارستیزی در ذات انقلاب اسلامی است اگر استکبارستیزی را از انقلاب بگیریم چیزی از انقلاب باقی نمی ماند. و معتقدم استکبارستیزی باید وجود داشته باشد. فلسفه انقلاب ما طاغوت زدایی بود. اگر اصل استکبارستیزی را کنار بگذاریم ازماهیت انقلاب اسامی چیزی باقی نمی ماند. عدم قبول موجودیت اسرائیل به معنای استکبارستیزی است.

نظر شما