شناسهٔ خبر: 127732 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» دلایل رأی نیاوردن دوبارۀ تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را در گفتگو با «حمیدرضا فولادگر» بررسی کرد

رد کمیسیون اقتصاد مقاومتی؛ غفلت یا سیاسی کاری؟

فولادگر/1

هفته نامه «نماینده»/علیرضا رحمانی/ نمایندگان مجلس چهارشنبه هفته قبل برای دومین بار با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند. نخستین بار روز اول تیرماه نمایندگان در جلسه علنی مجلس دست رد به سینه این کمیسیون زدند. هر یک از مخالفت‌های نمایندگان البته رنگ و بوی متفاوتی داشت و نمی‌توان جنس مخالفت‌ها را یکی دانست.

با استناد به ترکیب امضاکنندگان درخواست تشکیل این کمیسیون، حتی نمی‌شود دلایل سیاسی را عامل شکست طرح تشکیل کمیسیون دانست؛ زیرا علاوه بر ۱۰ رئیس کمیسیون و ۹ عضو هیئت‌رئیسۀ مجلس، سلایق مختلف سیاسی پای درخواست تشکیل این کمیسیون امضا کرده بودند.

مرتبه اول رأی‌گیری برای تشکیل این کمیسیون تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی و نظارت بر اصل ۴۴» مطرح شده بود. به نظر می‌رسد دلیل رأی نیاوردن مرتبه قبل این بود که دومین رأی‌گیری جدی نمایندگان مجلس دهم بشمار می‌رفت و این ناکامی را می‌شود به پای توجیه نشدن نمایندگان جدیدالورود نوشت.

به‌هرحال تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان این دوره نماینده اولی بشمار می‌روند و عدم ارائه کامل عملکرد گذشته کمیسیون ویژه نیز دیگر دلیل رأی نیاوردن کمیسیون ویژه در جلسه علنی یکم تیرماه است. البته به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس نحوه اداره جلسه توسط نایب‌رئیس اول مجلس نیز تأثیر بسزایی در این عدم موفقیت داشت؛ زیرا موافق و مخالف امکان صحبت پیدا نکردند و رئیس جلسه با سرعت وارد رأی‌گیری شد.

اما در نوبت دوم، تقاضای تشکیل این کمیسیون از طرفی با مخالفت‌های جدی برخی افراد، ازیک‌طرف با عدم اقناع و در مواردی نیز با بی‌انگیزگی نمایندگان روبرو شد. «حمیدرضا فولادگر» طراح تشکیل این کمیسیون در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده» با اشاره به اینکه بخشی از دلایل رأی نیاوردن تشکیل کمیسیون کم‌توجهی یا بی‌انگیزگی بود که در برخی گروه‌های سیاسی به چشم می‌خورد تصریح کرد: «در نوبت قبل مشارکت بیشتری از برخی چهره‌های سیاسی مشاهده می‌شد و استقبال بیشتر بود، اما این نوبت در پاسخ صحبت‌های ما می‌گفتند: چه ضرورتی دارد!، مگر الآن مشکلی هست؟، آیا مشکلات با این روش حل می‌شود؟!، همه مجلس باید در این مسیر قرار بگیرد!»

نکته‌ای که در پاسخ این‌گونه شبهات باید مطرح کرد این است که وقتی طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود معنایش این نیست که سایر کمیسیون‌ها دیگر ارتباطی با این موضوع ندارند. بهر حال در صورت تشکیل کمیسیون ویژه تمرکز خود را بر این کمیسیون می‌گذارد و با همراهی و تعامل سایر کمیسیون‌ها مسائل جزئی این مسیر را دنبال می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در ادامۀ این گفتگو پرده از حکمت برخی مخالفت‌ها با تشکیل این کمیسیون نیز برداشت. وی تصریح کرد: «برخی مخالفت‌ها بیشتر از ناحیه کمیسیون‌های مجلس بود. رئیس و بدنه یکی دو کمیسیون مجلس شروع به مخالفت کرده بودند بیشترین حرفشان هم این بود که وظایف آن با کمیسیون‌های دائمی تعارض دارد یا می‌گفتند تضعیف می‌شوند.»

البته تجربه نشان داده است که این کمیسیون در مجالس قبل بیشتر وارد وظایف نظارتی شده است و در زمینه تقنین نیز موارد بسیار خاص و مهمی را تصویب کرده است. نکته قابل‌توجه اینکه اغلب کمیسیون‌هایی که در حوزه اقتصاد کار می‌کنند به خاطر ترافیک کاری و درگیری با بودجه، برنامه و سایر قوانین این حوزه فرصت کافی برای تمرکز بر اقتصاد مقاومتی ندارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس دراین‌باره کمیسیون اقتصادی مجلس را مثال زد و گفت: «در این دوره کمیسیون اقتصادی اصلاح قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را برای دائمی کردن آن در دست دارند. «نظام جامع مالیاتی» و «طرح بسیار بزرگ بانکداری بدون ربا» و لایحه‌ای که دولت برای گمرک در دست نگارش و تقدیم دارد جزء مواردی هستند که با وجود این همه طرح و لایحۀ مهم وقت هم کم خواهند آورد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «نمی‌دانم چرا دیدگاهشان این بود که کمیسیون ویژه با آنها معارض است یا اختیارات آنها را محدود می‌کند. متأسفانه بیشترین مخالفت‌ها از این ناحیه صورت گرفت و علیرغم اینکه با رایزنی‌هایی یک سری از نمایندگان را همراه کرده بودیم اما از آن طرف مخالفت صورت گرفت و عمده‌ترین دلیل هم همین مخالفت بود.»

فولادگر در واکنش به بی‌انگیزگی و عدم اقناع نمایندگان نیز گفت: «وقتی رهبری این‌گونه به اقتصاد مقاومتی تأکید دارند باید بدانیم که اگر در دولت التزام به آن با کار اجرایی نشان داده می‌شود، «اقدام و عمل» در مجلس تشکیل کمیسیونی ویژه برای این موضوع است.»

این نمایندۀ مجلس معتقد است: «مجلس باید بسترهای قانونی را فراهم کرده و بر اجرای آن نظارت کند. از طرفی بیشترین مشکلات کشور اقتصادی است و دغدغه رهبری در چند سال گذشته نیز همین بوده است. این نشان‌دهنده این است که چهره‌های سیاسی این را به‌عنوان یک اولویت قبول نداشتند یا بی‌انگیزه بودند.»

متأسفانه یکی از مشکلات این روزهای مجلس عدم حضور جدی فراکسیون‌های سیاسی است. به نظر می‌رسد وقتی باید یکی از اولویت‌های اصلی نمایندگان مسئله اقتصاد و به طریق اولی توجه به اقتصاد مقاومتی باشد متأسفانه نه جلسه‌ای در این خصوص برگزار می‌شود و علیرغم اینکه مسائل مهم ابتدای مجلس همین است، اما کار منسجمی انجام نمی‌شود.

حمیدرضا فولادگر در بخشی از این گفتگو در پاسخ به اینکه «آیا مجدداً تقاضای تشکیل این کمیسیون را از مجلس مطالبه خواهید کرد؟» خاطرنشان کرد: «از طرف ما اتمام‌حجت شد و فعلاً مطرح نمی‌کنیم تا ببینیم شرایط چگونه می‌شود؛ اما ممکن است دوستان هیئت‌رئیسه در آینده به این جمع‌بندی برسند که در این زمینه خلأ به وجود آمده و اقدام کنند.»

به‌عنوان نکتۀ پایانی آنچه مهم است اینکه اقتصاد مقاومتی باید در هر حالتی و حتی بدون یک کمیسیون ویژه دنبال شود. مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های دائمی باید خلأ این کمیسیون را در دورۀ جاری پر کنند. رأی نیاوردن تشکیل این کمیسیون نشان داد باید بیش‌ازپیش در اداره مجلس دقت کرد؛ امید می‌رود چهره‌های شاخص اقتصادی بیشتر پیگیر سیاست‌های ابلاغی رهبری باشند.

نظر شما