شناسهٔ خبر: 127719 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حاشیه‌های برکناری شهردار گرگان ادامه دارد...

مردم و شورای شهر گرگان در انتظار تصمیم قاطع دولت

شورای شهر 43

به گزارش «نماینده» تنش و اختلاف در شورای شهر گرگان بر سر برکناری یا ابقای «صادقلو»، شهردار این شهر ادامه دارد و صف‌کشی موافقان و مخالفان شهردار گرگان باعث شده است چند جلسه اخیر شورای این شهر به دلیل آبستراکسیون (غیبت عمدی برخی اعضا) و نداشتن حدنصاب، الزام تشکیل نداشته باشد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که حدود ۳ ماه پیش از سوی دولت، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های دولتی مصوب مجلس شورای اسلامی به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد. بر اساس این قانون، «به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا شوند، در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و همه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع می‌باشد.» ولی در تبصره ۱ این قانون نیز آمده است: «مقامات مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و هم‌ترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری، از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.»

به‌واسطه ابلاغ این قانون، اعضای شورای شهر گرگان از شهردار خواستند تا مدارک خود مبتنی بر شمولیت خود در موارد استثنا را به شورا ارسال کند. این مسئله با ارسال نامه‌ای به شهردار از سوی دکتر «چمران»، رئیس شورای عالی استان‌ها دوباره به سطح اخبار و رسانه‌ها راه یافت.

صادقلو در پاسخ به این نامه گفته است: «مستندات قانونی مستثنا شدنم از شمولیت در مصوبه مجلس را به استانداری و وزارت کشور ارسال کرده‌ام. اما جدل‌های اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در فضای رسانه‌ای، در شهر و به ویژه فضاهای مجازی، تا شایعه عزل شهردار گرگان هم پیش رفت.»

اما این تنش‌ها تا بدانجا پیش رفته که برای پنجمین بار در هفته‌های اخیر صحن علنی شورای اسلامی شهر گرگان به دلیل حضور نیافتن گروه ۵ نفره معروف به «حامیان شهردار» تشکیل نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در رابطه با وضعیت شهردار گفته است: «باید تا تاریخ ۷ مرداد مدارک لازم را به شورای شهر می‌آورد اما این مدارک به دست ما نرسید، ۲ بار هم از شهردار خواسته شد تا مدارک را ارائه کند، اما نکرد.»

«بسطی» یکی از اعضای شورای شهر گرگان هم گفت: «تنها سازمانی که با قاطعیت می‌تواند ورود کند، سازمان بازرسی است، هم اکنون منتظریم تا وزارت کشور از حالت نظریه مشورتی بیرون بیاید و با قطعیت وضعیت شهردار گرگان را مشخص کند.»

در همین رابطه نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز چند روز قبل در گفت‌وگویی اعلام کرد: «شهردار گرگان درصورتی که کارت ایثارگری داشته باشد، بر جای خود باقی می‌ماند.»

نظر شما