شناسهٔ خبر: 127585 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دیروزنامه؛

از اشک تمساح دیکتاتور تا واکنش قابل تأمل مردم!

دیروزنامه36

به گزارش هفته نامه «نماینده» حیات و ممات انسان‌ها برای مردم می‌توان عبرت باشد. برخی شخصیت‌ها در دورۀ حیاتشان آنچنان محبوب هستند که در روز وفات گویی زمین و زمان گریه می‌کنند. میلیون‌ها انسان به خیابان‌ها می‌آیند و در فراغ او ناله سر می‌دهند و در مقابل عده‌ای دیگر پدر و پسر نیم قرن بر جان و مال مردم یک سرزمین حکمرانی کرده و با سقوط و مرگشان مردم شادمانی می‌کنند!

آخرین شاه ایران از دستۀ دوم بود ... پدر تاجدار محمدرضا پهلوی روزی که توسط بیگانگان از قدرت برکنار و به تبعید ابدی رفت مردم به جای غم و ناراحتی از اینکه دیگران برای او تصمیم می‌گیرند خوشحالی کردند و پایکوبی و محمدرضا فرزند او زمانی که به سلطنت رسید، راه پدر رفت و کار را به جایی رساند که مردم در روز سقوط او خوشحال و در روز مرگش شادمان بودند.

امام خمینی(ره) در سخنرانی تاریخی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به شاه نصیحت می‌کنند، نصیحتی که طاغوت به آن گوش نمی‌کند «آقا! من به شما نصیحت می‌کنم، ای آقای شاه! ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌کنم؛ دست بردار از این کارها. آقا! اغفال دارند می‌کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی، همه شکر کنند. من یک قصه‌ای را برای شما نقل می‌کنم که یپرمردهایتان، ۴۰ ساله‌هایتان یادشان است، ۳۰ ساله‌ها هم یادشان است. ۳ دسته، ۳ مملکت اجنبی- به ما حمله کرد: «شوروی، انگلستان، آمریکا» به مملکت ایران حمله کردند؛ مملکت ایران را قبضه کردند؛ اموال مردم در معرض تلف بود، نوامیس مردم در معرض هتک بود، لکن خدا می‌داند که مردم شاد بودند برای اینکه پهلوی رفت. من نمی‌خواهم تو این‌طور باشی؛ نکن. من میل ندارم تو این‌طور بشوی، نکن! این‌قدربا ملت بازی نکن!

شاهی که در بی‌وطنی مرد

آخرین شاه ایران پس از ماه‌ها آوارگی، ۵ مرداد ۱۳۵۹ در مصر درگذشت و چند روز بعد در مسجد الرفاعی قاهره دفن شد. از مدت‌ها قبل تحرکاتی در این مسجد دیده می‌شد و برخی رسانه‌ها از این سخن گفته بودند که مقامات مصر خود را برای دفن شاه در این مسجد آماده کرده‌اند!

سادات دیکتاتور وقت مصر که از فروردین ماه ۵۹ شاه را در این کشور پناه داده بود، به هنگام شنیدن خبر مرگ محمدرضا پهلوی در اسکندریه حضور داشت. وی بلافاصله به قاهره بازگشت و اظهار داشت: «من در مرگ دوستم عزادار هستم و در برابر جهان اسلام به سوگ نشسته‌ام!»

سادات پناه دادن به شاه را یکی از پرافتخارترین کارهای طول زندگی خود دانست. مقامات اسرائیل نیز به شدت از مرگ شاه اظهار تأسف کرده و گفتند در مراسم تدفین او حاضر خواهند شد. «کیسینجر» نیز اعلام کرد: «شاه سابق ایران دوست وفاداری برای آمریکا بود ولی در غربت و تنهایی مرد.»

«دیوید راکفلر» رئیس بانک چیس منهتن نیز در بیانیۀ مشترکی با کیسینجر گفت: «آمریکا باید به یاد داشته باشد که شاه سابق ایران ظرف ۳۷ سال سلطنت خود چه خدماتی برای ما انجام داده است.»

«ریچارد نیکسون»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز گفت: «شاه مخلوع بیش از ۳۰ سال دوست وفادار ما بوده است.»

شادی مردم در مرگ شاهی که نزدیک ۴۰ سال سلطنت کرد

مرگ فردی که نزدیک ۴۰ سال در ایران سلطنت کرده بود می‌توانست به وجود آورندۀ احساسات مختلفی در میان مردم کشور باشد ولی اینگونه نشد و روزنامه‌ها در شماره‌های ویژه، مرگ او را بازتاب داده و مردم برای ساعت‌ها در خیابان‌ها به شادمانی پرداختند.

در پی انتشار خبر مرگ شاه، مردم شهرها برای شادی و اظهار خوشحالی به خیابان‌ها ریختند. شهرها چراغانی شد و خودروها چراغ‌هایشان را به نشانۀ شادمانی روشن کردند. مردم ویژه‌نامۀ روزنامه‌های مختلف از جمله روزنامۀ اطلاعات که تیتر نخست خود را با خط درشتی «شاه مرد» انتخاب کرده بود، در دست یا بر شیشۀ خودروهایشان گذاشته بودند و خوشحالی می‌کردند.

همزمانی مرگ شاه با ایام میلاد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) شادی مردم را دوچندان کرده بود. شهرهای مختلف از جمله رفسنجان، ارومیه، یاسوج، تبریز، قم و اسفراین هم از جمله شهرهایی بودند که به میدان جشن و شادی بدل شده بودند. همچنین جشن شکوهمندی در پایگاه هوایی نوژۀ همدان برگزار شد. از سوی دیگر آمریکا که انتظار داشت با مرگ شاه موضوع جاسوس‌ها خاتمه یابد با پاسخ منفی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و مسئولین جمهوری اسلامی ناامید شد!

برچسب‌ها:

نظر شما