شناسهٔ خبر: 127550 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

حزب الله ضامن منافع ملی لبنان/اعتماد به آمریکا اطمینان به دزد است

حزب الله لبنان43 رئیس دفتر صدا و سیما در لبنان در ایام جنگ ۳۳ روزه گفت: عملکرد حزب الله همواره وحدت و منافع ملی لبنان را حفظ می کند و برای همین لبنانی ها برای آنها و سیدحسن نصرالله احترام خاصی قائل هستند.

به گزارش «نماینده» در آستانه سالروز جنگ ۳۳ روزه و پیروزی حزب الله لبنان بر ارتش رژیم صهیونیستی قرار داریم که در تقویم به روز مقاومت اسلامی نام گذاری شده است، جهت بررسی ابعاد هر چه بیشتر و بهتر این موضوع به سراغ عزت الله خوشدل رئیس دفتر صداوسیما در لبنان در زمان جنگ ۳۳ روزه رفتیم که حال و هوای آن زمان را به خوبی درک کرده است.

خوشدل معتقد است حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه توانست با دست خالی و با کمترین امکانات در مقابل ارتش مجهز اسراییل کاری کند که ارتش ۴ کشور عربی در مقابل آن رژیم در جنگ معروف به شش روزه نتوانستند انجام دهند.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه رئیس FBI امریکا در اظهارات اخیر خود گفته است که از بین رفتن گروه های داعش و دیگر تروریست ها به سود منافع ملی ما نیست گفت: چطور باید این موضوع را تحلیل کرد که این مقام رسمی امریکایی می گوید منافع ملی آنها در گرو وجود تروریست های سفاک است؟

رییس اسبق دفتر نمایندگی سازمان صداو سیما در لبنان تصریح کرد: سید حسن نصرالله در آن مقطع حساس که از زمین و هوا در ناآرامی و آشوب به سر می بردند، توانست با هوشمندی خاص خود صحنه را مدیریت کند و یکی از نمود آن استفاده به موقع از ابزار رسانه برای جنگ روانی علیه دشمن و تخریب روحیه آنها و از طرفی افزایش روحیه سربازان خودی بود.

مشروح این گفتگو بدین شرح است:

شما حمایت ایران از گروه های مقاومت را چگونه تفسیر می کنید؟

شما می دانید که در واقع انقلاب اسلامی وقتی در این منطقه رخ داد با یک سری آرمان ها و اهداف مشخص و اعلامی همراه بود،  طوری بود که بازتاب زیادی در عرصه بین المللی داشت و بلافاصله وقتی انقلاب شد معمار بزرگ انقلاب امام خمینی (ره) تاکید زیادی داشت روی اینکه همین آرمان ها و اهدافی که انقلاب اسلامی دارد خواستگاه اعتقادی و به نوعی انسانی بود این ها ساز و کار قانونی پیدا کند، تاکید معمار کبیر انقلاب بر این بود که همین آرمان ها و اهداف را چارچوب قانونی بدهیم که در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم. در واقع از ساز و کار یک گروه چریکی یا گروه نامنظم و با اهداف نامشخص به یک ساز و کار کاملا رسمی و قانونی و بین المللی در آید که در همه جای دنیا قابل عرضه باشد.

 بنابراین الان همه چیز در چارچوب قانون قابل بررسی و رجوع است، قانون اساسی در اصول مختلف بحث مقاومت یا بحث دفاع از حقوق مستضعفان و مظلومین جهان را به صراحت اشاره کرده است.  در بحث مقاومت و دفاع از مظلومان؛ آموزه های دینی ما می گویند که «کونوا لِلظّالِمِ خَصمًا وَ لِلمَظلُومِ عَونًا» یعنی از حقوق مظلومین دفاع کنید و دشمن ظالمان باشید همین آموزه دینی اصول ۱۵۲ و ۱۵۴ قانون اساسی به صراحت دفاع از مستضعفان اشاره می کند و دولت جمهوری اسلامی را موظف می کند در پیگیری و دفاع از حقوق مستضعفان حتی اعم از مسلمان و غیر مسلمان، برهمین اساس طی این ۳۷ سال ما می بینیم که نمونه های مختلفی را در عرصه بین الملل داریم که مواضع اصولی انقلاب اسلامی به دنبال آن هست.

از جمله آپارتاید آفریقای جنوبی است که ایران تا زمانی که آپارتاید وجود داشت با آن درعرصه بین الملل مخالفت کرد با اینکه از نظر دینی با ما اختلاف داشتند؛ یا فلسطینی ها که از نظر مذهبی شاید اختلاف داشتیم با این حال از روز اول از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و تاکنون به رغم تغییر مواضع متعددی که افرادی که در فلسطین اشغالی بودند داشتند، هیچ گاه سیاست اصولی جمهوری اسلامی از این مسئله تخطی نکرد.

ما نمونه های متعددی را در جاهای مختلف داشتیم که انقلاب اسلامی از آنها دفاع کرده و این براساس همان آموزه های دینی و براساس قانون اساسی داخلی و براساس قانون بین الملل، حقوق بین الملل صورت گرفته یعنی کاملا مشروط و کاملا قانونی و انسانی. مقاومت جزو اصول لاینفک انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود و هزینه هایی برای آن پرداخته در اینجا بحث های متعددی مطرح می شود که خب برای چه باید هزینه بدهیم برای دیگران، با توجه به مشکلاتی که خودمان داریم؟ اینجا نظریات متعددی وجود دارد یک نظر این است که ما هزینه می کنیم به خاطر اینکه آموزه های دینی به ما می گوید به خاطر اینکه اعتقادات و انسانیت و بشریت ما می گوید که بایستی از مظلوم دفاع کرد و از مستضعفان دفاع کرد و این کاملا در راستای اهداف انقلاب اسلامی و بشریت است اما یک عده ای هستند می خواهند از این فضا استفاده کنند و در واقع  این را به عنوان نقطه ضعف ما تلقی کنند در حالی که برعکس نقطه قوت ماست، چرا که ما داریم به یک ندای بشری پاسخ می دهیم به یک ندای انسانی پاسخ دادیم به یک ندای دینی پاسخ می دهیم و داریم راه درست را می رویم و هیچ گاه کسی که راه درست می رود راه صحیح را می رود ضرری متوجه او نخواهد بود و نیست.

در کوتاه مدت شاید مثلا بعضی جاها این احساس صورت بگیرد که ضرر کرده ایم،  اما ما می بینیم که در بلند مدت نه تنها ما آن راه درست را رفتیم و ضرر نکردیم بلکه اتفاقا منافع ملی ما را تامین کرده و اینهم براساس یک اصل بدیهی است و نتیجه قهری هر عمل درست است یعنی شما اگر براساس تفکر و اعتقاد درستی کار درستی انجام بدهید قطعا نتیجه ای که همراه خواهد داشت نتیجه درست و به سود شما خواهد بود.

ایران تا زمانی که آپارتاید آفریقای جنوبی وجود داشت با آن درعرصه بین الملل مخالفت کرد با اینکه از نظر دینی با ما اختلاف داشتندشما وقتی که اصل را می گذارید که از مظلوم دفاع کنید کسانی که در عرصه بین الملل دچار ظلم و تجاوز هستند، مثل فلسطینی ها و ملت های مختلفی که در منطقه و جهان هستند به صورت قهری شما یک سری دوستانی پیدا می کنید.  ما چون براساس اعتقادات عمل کردیم نتیجه قهری باعث شده که ما در واقع نتیجه بهتری از آن کسانی که برعکس این عمل می کنند به دست بیاوریم پس بنابراین هم از نظر عقلی و هم از نظر شرعی و انسانی و بشری بحث مقاومت یک بحث کلیدی و اساسی است که کسانی که پیدا می شوند و این مسئله را زیر سوال می برند احتمالاً ناآگاه هستند و تحت تاثیر تبلیغات و هجمه ای که دشمنان آگاهانه دارند ترتیب می دهند قرار می گیرند و نمی توانند تحلیل درستی از فضای عرصه بین الملل داشته باشند.

حالا یا نا آگاه هستند که بایستی بررسی و مطالعه کنند و تاریخ مقاومت را بررسی کنند اساسا مگر می شود انسان بدون مقاومت باشد یعنی حتی یک انسان عادی در طول تاریخ همیشه برای اینکه از حق خودش دفاع کند بایستی مقاومت می کرده و باید مقاومت کند و اگر مقاومتی وجود نداشته باشد زندگی معنا ندارد، در عرصه بین الملل یا قوی هستید یا ضعیف اگر ضعیف باشید قطعا پایمال می شوید برای اینکه حق مسلم خودت هم داشته باشی باید قوی باشی.  کسی که مقاومت نکند نمی تواند قوی شود یعنی بازیگران سیاسی در عرصه بین الملل این ها همه دنبال منافع خودشان هستند و ما داریم نمونه های متعددی را می بینیم در عرصه بین الملل الان فکر می کنم برای هر کسی که الفبای سیاست را درک کند دیگر صحنه کاملا روشن و شفاف است.

یعنی الان مثل گذشته نیست که خیلی چیزها را فقط افراد برجسته و سیاسی تحلیل کنند افراد عادی هم متوجه می شوند، کسانی که اصل مقاومت را درست فهمیدند و درک کردند و ادامه دادند و در واقع انقلابی بودند و انقلابی ماندند یعنی هم صبر انقلابی داشتند و هم در این راه ثابت قدم بودند این ها نتایج خوبی گرفتند، اگر ظاهرا شکست خوردند ولی پیروز واقعی بودند و بشریت هیچ آدم ضعیف و ذلیل را ستایش نکرده یعنی ستایش خاص کسانی است که در واقع مقاومت کردند و پیروز شدند و ما الان می بینیم در عرصه تاریخ افرادی که آمدند مثل عرفات که ابتدا پرچم مقاومت را به دستشان گرفتند و آخرش تن به سازش دادند.

این ها مورد ستایش نیستند، یا شخصیت های دیگری که عرصه بین الملل شهرت دارند کسانی که مقاومت کردند تا آخرش هم روی مقاومتشان ایستادند و طبیعتا مقاومت هم صبر می خواهد یعنی صبر انقلابی می خواهد،  یعنی چی؟ یعنی اینکه آدم مقاوم بماند نه اینکه در یک دوره ای مقاوم بوده انقلابی بوده معلوم است گذشته ای داشته مقطعی بوده،  بله سوابق انقلابی مان ارزش دارد لکن،  دنیا حرکت دارد راکد نیست یعنی تزاحم منافع دارد وقتی اینطور شد طبیعتا مقاومت باید وجود داشته باشد یا بایستی شما در این نظام عرصه بین الملل حل شوید یا بایستی در مواضع اصولی خودت مقاومت کنی اگر درک نکردی یعنی احساسی آمدی وارد شدی طبیعتا  نمی شود آنگونه که باید بشود.

نقش حزب الله به طور خاص و دیگر گروه های مقاومت به صورت عام را در تحولات و مسائل منطقه چطور می بینید؟

ما وقتی پدیده حزب الله را بررسی می کنیم می بینیم که یکی از مولودهای انقلاب اسلامی حزب الله لبنان است. شما اگر بخواهید روی گروه ها و جریان ها و هسته های مقاومت در دنیا سرمایه گذاری کنید امکان دارد این سرمایه گذاری نتیجه بدهد یا امکان دارد نتیجه ندهد، اما وقتی شما با یک بستر مناسب و مساعد روبه رو هستید کوچکترین سرمایه گذاری بیشترین بازدهی را دارد حزب الله لبنان همان بستر مساعد است یعنی با توجه به تجربه ای که شخصا حدود چهار سال در لبنان داشتم و از نزدیک با حزب الله لبنان در ارتباط بودم می دیدم انسان های معتقد به دفاع از حق و هوشمند و با استعدادی هستند که با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را برای خودشان و برای دیگران دارند برای این تفکر و برای مقاومت، حزب الله لبنان کاری کرد که در واقع ۴ کشور عربی در سال ۶۷ جنگ شش روزه نتوانستند انجام دهند.

 یعنی چهار کشوری که دارای تسلیحات گسترده و سرزمین گسترده و حاکمیت گسترده بودند چهار کشوری که اسرائیل را در وسط آنها بود و در واقع اسرائیل در محاصره آنها بود یک کشور اشغالگر کشور که نه در یک رژیم اشغالگر که اصلا قابل مقایسه نظر تسلیحات، جغرافیا و جمعیت نبود، ظرف یکی دو روز چهار تا ارتش کشور عربی را زمین گیر می کند. چه طور می شود چهار تا کشور با این جمعیت انبوه و با این همه تسلیحات که دو برابر تسلیحات خود اسرائیل بود زمین گیر می شوند و اسرائیل را با این شکست مفتضحانه ای که می خورند تبدیل به یک قدرت بلامنازع منطقه ای می کنند اما حزب الله لبنان در کشوری که حدود ده هزار کیلومتر مربع است و با جمعیت یک سوم جمعیت دشمن، بدون داشتن حاکمیت به آن معنا،   البته در حکومت شریک هستند ولی حاکمیتی که رئیس جمهور و یا مثلا دولت در اختیارشان می گذارد نبوده یا ارتش در اختیارشان باشد یک گروه مقاومت یا یک کشور کوچک منطقه اما انسانهایی معتقد و مقاوم و مبارز با یک ایدئولوژی انقلابی توانستند قوی ترین ارتش منطقه و به تعبیری یکی از ارتش های برتر جهان را زمین گیر کنند.

اسرائیلی که هم هوا،  هم زمین و هم دریا را در اختیار داشت یک گروه مقاومت اندک توانست در برابر آنها ایستادگی کنند.  من خودم خاطرم هست که این هواپیماها که پرواز می کردند موشک رویشان بسته بود که حتی نفر را از روی هوا می دیدند و تنظیم می شد از تلاویو و فرد مورد نظر را می زدند، طوری بود که بچه های حزب الله مجبور بودند کلاه لبه دار در سرشان بگذارند و در خیابان های جنوب بیروت و دیگر مناطق رفت و آمد کنند که چهره شان دیده نشود و نتوانند آنها را مورد هدف قرار دهند.

وقتی ناوهای اسرائیلی در روبه روی آب های بیروت مستقر بودند،  در آسمان هواپیماهای اسرائیل پرواز می کنند حتی هواپیمایی بالای سرمان دیده می شد و تانک های اسرائیلی روی مرز جنوب لبنان داخل شده بود شما چنین شرایطی را در نظر بگیرید و جاسوسانی که روی زمین پخش بودند. می گویند لبنان بهشت جاسوسان دنیا است یعنی هم جاسوسان سعودی، جاسوسان غربی، اروپایی و جاسوسان کشورهای منطقه آنجا فراوان هستند. در چنین شرایطی آسمان و زمین و دریا امن نیست و یک گروه اقلیت در آنجا می توانند قوی ترین ارتش جهان را داشته باشند این یعنی چه؟

جز پیروزی خون بر شمشیر است؟ جز پیروزی اراده قوی است در برابر ارتش تا دندان مسلح در واقع شروع شکست اسرائیل از همان جا بود آنجا نقطه عطفی بود که افول ارتش اسرائیل، افول اسرائیل، افول امنیت اسرائیل که مهمترین مسئله برای انها است از آنجا شروع شد و دیگر اسرائیل آن اسرائیل قبلی نیست، یعنی شما دلیل اینکه الان در منطقه کشورهای عربی و خود اسرائیل دست به این تحرکات می زنند و همه جا را به آتش می کشند برای این است که بتوانند امنیت اسرائیل را حفظ کنند یعنی این ها از سر قدرت نیست از سر ضعف است. وقتی که شما محیط را ناامن می کنید قطعا ناامنی گریبان خودتان را خواهد گرفت به نوعی خودکشی می کنند.

تلاش داشتند که حزب الله را به عنوان گروه نامشروع و تروریستی جلوه بدهند و آن را محدود کنند، برای اینکه محور مقاومت را در برابر اسرائیل تضعیف کنندروزگاری این ها تلاش داشتند که حزب الله را به عنوان گروه نامشروع و تروریستی جلوه بدهند و آن را محدود کنند، برای اینکه محور مقاومت را در برابر اسرائیل تضعیف کنند اما از آنجایی که این مسیر، مسیر درستی بوده یعنی حزب الله براساس یک گروه وطنی گروه مورد احترام لبنانی هاست همیشه نقش سیاسی مثبتی را در عرصه لبنان ایفا کرده، به تمام اقوام و گروه های لبنانی احترام گذاشته و مدافع حقوق آنها بوده است.

به عنوان مثال «سمیر قنطار» شخصیتی است که حتی از نظر مذهبی با حزب الله تفاوت دارد حزب الله در جنگ ۳۳ روزه برای آزاد او اقدام کرد و جنگی با این هزینه سنگین را پذیرفت برای اینکه از یک شهروند با شرف لبنانی که سی سال در دستان اسرائیل اسیر بوده دفاع کند و با آن عهدی که بسته بود که او را آزاد می کنیم وفا کرد و آن را آزاد کرد. وقتی که یک گروهی این چنین حاضر است خودش را در معرض خطر قرار بدهد که از حقوق هموطنان خودش دفاع کند پس بنابراین تمام سعی و اقدامات ناجوانمردانه ای که کشورهای غربی و کشورهای  علیه این گروه با شرف مقاومت داشتند به نتیجه نرسید و حزب الله همچنان گروهی محبوب باقی ماند.

 حزب الله همیشه مواضعی که گرفته مواضع بسیار اصولی و بسیار به نفع خود لبنانی ها بوده و باعث تقویت کشور لبنان شده، زمانی همین لبنان صحنه درگیری بین اقوام داخلی بود، مسیحی مسیحی را می کشت مسلمان مسلمان را می کشت. حزب الله با نوع عملکردی که داشت بساط همه درگیری های داخلی را جمع کرد و در واقع شرف و عزت احترام برای لبنانی ها به همراه آورد و همیشه در اختلافات سیاسی که بود حزب الله طوری منطقی عمل می کرد و عدول می کرد برای اینکه وحدت و انسجام داخل لبنان و منافع ملی آن حفظ شود و برای همین است لبنانی ها اعم از مسلمان و مسیحی که همیشه مواضع اصولی لبنان را دیده بودند برای سید حسن نصرالله و حزب الله لبنان احترام خاصی قائل هستند.

در خصوص حضور پر رنگ سید حسن نصرالله در رسانه ها، در آن مقطع زمانی جنگ ۳۳ روزه بفرمایید؟

حزب الله لبنان یک گروه هوشمند و مستعد و با اعتقادات پاک و انسانی هستند، آنها مستعد و باهوش هستند،  اینکه شما اشاره کردید یکی از کارهای هوشمندانه ای که انجام دادند بحث عملیات روانی و استفاده از ظرفیت رسانه بود، در جایی که شما در اوج خطر هستید از همه جهت مورد هجمه قرار گرفتید از زمین و آسمان و دریا هجمه هستید در این زمان بتوانید مدیریت کنید افکار عمومی،  داخلی و بین المللی و نگذارید هجمه های مختلف به جایی برسد و بتوانید اهداف را دنبال کنید و به بهترین نتیجه برسانید این یک هنری است که حزب الله داشت،  این یکی از ابزار مهمش رسانه بود که عالی استفاده کرد سید حسن، یعنی می شود گفت در اوج هوشمندی و ذکاوت این مسیر اتفاق افتاد و توانست بیشترین ضربه را بزند و تاثیر روحی خیلی بدی را برای طرف مقابل داشت.

بعد سید حسن نصرالله از موضع تهاجمی وارد می شد نه اینکه به عنوان آدم ذلیل و منفعل، من می گفتم ای کاش مسئولین ما هر کدام یک دوره ای را در لبنان تجربه می کردند که بعد می دیدند با یک حداقل امکانات، یعنی شما یک گوشه ای از یک کشور باشید، ببینید لبنان دومین کشور کوچک غرب آسیا است ده هزار کیلومتر مربع است و امکانات محدودی دارد،  حتی اکثریت جامعه هم از نظر اعتقادی با شما نیستندو بعد در شرایط تنش و درگیری و جنگ تجربه کنید بعد بتوانید عزت و قدمت خودتان را حفظ کنید و بتوانید زندگی کنید در آن شرایط بعد برگردید در ایران که پهناور است و حاکمیت یکپارچه با قانون اساسی و امکانات متعددی دارد کشور چهار فصلی است با پشتوانه جنگ ۸ ساله ۲۰۰ هزار شهید این همه جوان فداکار در این کشور با این همه بعد شما می خواهید اینجا با موضع ضعف برخورد کنید این قابل قبول نیست نشان دهنده ضعف اشخاص است.

همان هایی که تحت تاثیر این انقلاب اسلامی عالمانه و هوشمندانه عمل می کنند وسط کانون تنش بدترین شرایط این ها زندگی می کنند و محاصره هستند T مرز ندارد، یک مرز آبی تحت کنترل اسرائیل یک مرز با سوریه دارند فقط با یک کشور هم مرز هستند که این همه بلا سرش آمده یعنی در محاصره کامل هم از نظر کل کشور هم از نظر اینکه کل کشور یکپارچه برای آنها نیست، نهایت بی عرضگی است اگر نتوانیم کشور خودمان را درست اداره کنیم و رضایت مندی را فراهم کنیم این ربطی به مسائل بین جهانی ندارد، مسائل جهانی جای خودش است ما توانایی بسیاری داریم آقا به درستی اشاره می کند منتهی برخی به گوششان نمی رود یا اینکه مشکل از چیزی دیگری است.

با توجه به سبقه رسانه ای شما، وارد بحث دیپلماسی رسانه ای بشویم، اصلا دیپلماسی رسانه ای تا چه حدی در کشور مد نظر است و متولیش به طور خاص چه کسی و یا چه نهادی است؟

دیپلماسی رسانه ای در دو سطح است یک سطح رسمی و دیگری غیررسمی است خوشبختانه در سطح رسمی کارهای خوبی انجام شده مثل پرس تی وی و العالم که رسانه هایی هستند که دیپلماسی رسانه ای ما را خوب مطرح کردند و خوب پیش می روند و یک سطحی هم ما سطح عمومی عامه مردم هستند، یعنی در واقع ما الان خوشبختانه تحولی که در عرصه رسانه های جمعی به وجود آمده شبکه های اجتماعی که هست بستر بسیار مناسبی را فراهم کرده افرادی که دغدغه دارند و فهم و شناخت درستی دارند از اهداف انقلاب اسلامی توانایی دارند جوانانی که علاقه مند هستند ظرفیت های بالایی دارند می توانند از این بسترها خوب استفاده کنند.

 الان در واقع یک وزن کشی فرهنگی فراهم شده یعنی هر ایرانی الان می تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی عمل کند، سفیر رسانه ای عمل کند یک فرد فعال رسانه ای عمل کند و در واقع به چالش بکشاند. در واقع آن چیزی فضایی که حاکم بر رسانه های غربی است رسانه های جهانی است آن را به چالش بکشد در واقع با استدلال های قوی که ما داریم ما الان مشکلی از نظر مبانی فکری نداریم اگر اشکالاتی وجود دارد اشکالاتی است که داخلی و ناشی از سومدیریت است والا ما از نظر مبانی فکری بسیار قوی هستیم.

در عرصه بین الملل ما به راحتی می توانیم از مبانی فکری مان دفاع کنیم، یکی از علت هایش این است که ما فضاهای مناسبی را نتوانستیم  بوجود آوریم،  این داشته های خودمان را خوب بهره برداری کنیم شاید کمتر جوانی است که به قانون اساسی ما مراجعه کرده باشد که ما چه قانون اساسی مترقی و مستدل و منطقی و انسانی داریم که از آموزه های دینی استخراج شده ما مشکلی از نظر مواد قانونی نداریم باید این را پیاده کنیم یعنی این که ما تفکر قابل دفاع داریم یعنی مبانی فکری قابل دفاع داریم الان ۳۷ سال می گذرد این همه مشکلات برای ما ایجاد کردند و ما توانستیم روی پای خودمان باشیم و نقش خودمان را در منطقه حتی از نظر مادی منظورم این است که در واقع تمام کشورها سرمایه داری می کنند که نقشی به دست بیاورند ما نقش طبیعی به دست آوردیم نه نقش تجاوزگرانه که دنبال سواستفاده باشیم.

هر ایرانی الان می تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی عمل کند، سفیر رسانه ای عمل کند یک فرد فعال رسانه ای عمل کندخب این ظرفیت و سرمایه داریم سرمایه معنوی قوی که داریم این را بایستی یک طوری شود که به این بازنگری کنند که دنبال چه هستند جوانان ما کجا در دنیا بگردند و چنین سرمایه ای را پیدا کنند چنین چیزی وجود ندارد.  این مبانی بحث حقوق بشری که مطرح می کنند چی است؟ کجایش قوی تر از مبانی قانون اساسی ما است؟ اگر هست چرا دفاع و استفاده نمی کنیم بحث هایی است که باید مطرح شود، چه طور آمریکایی ها از عربستان دفاع می کنند که رژیم توتالیتر مستبد و عصر هجری دارد.

ما ۳۷ سال با اصول ثابت حرکت کردیم، اقدامات و سیاست های ما قابل دفاع نیستیم برای سعودی ها قابل دفاع است؟ ما از حقوق های اولیه انسان دفاع می کنیم از حقوق بشر به معنای واقعی دفاع می کنیم قابل دفاع نیستیم این بحث ها باید مطرح شود باید در شبکه های اجتماعی مطرح شود.

یک بحثی در بحث های رسانه ای است بحث «جهان رسانه ای» شده است تفکراتی که در اروپا مطرح است ما در دوره ای وارد شدیم که انسان رسانه ای شده یعنی هر انسان می تواند یک رسانه باشد این شبکه های اجتماعی این امکان بزرگ را فراهم کردند که هر فرد می تواند خودش یک رسانه باشد وقتی چنین امکانی به وجود آمده ما باید از این بستر استفاده کنیم و مدافع آرمان های اصیل و سالم و واقعا متعالی خودمان باشیم وقتی شخصیتی مثل شهید چمران داریم مثل همت و بهشتی و مطهری و... داریم این همه ما سرمایه در کشور داریم شخصیتی مثل سید حسن نصرالله دنیا ارزویش است که یک سید حسن نصرالله داشته باشد ما می گوییم این ها را زیر سوال می بریم یعنی چه؟

عقل این را می گوید یعنی عقل اعتقادی و انسانی و مادی؟  آمریکا حاضر است صد برابر ما بدهد سید حسن نصرالله سمت آمریکا برود این بحث اعتقاد و اصول درست انسانی با ما هم پیمان شده است در این تفکر پرورش پیدا کرده است چرا داشته های خود را نادیده می گیریم؟

برخی معتقدند ما صدایمان آنطور که باید به جهان نمی رسد که مواضعمان را مطرح کنیم و در مقابل هجمه سنگین رسانه ای است  آنقدر توانمند نیستیم، از نظر جنابعالی این موضوع درست است؟

در عرصه رسانه ای چند حالت بیشتر ندارد یا بایستی شما ماهواره در اختیار داشته باشید که ما اجاره می کنیم که همان هم با چالش روبه رو است، مثلاً در جنگ ۳۳ روزه و بعد از آن قطع کردند ماهواره های ما را در حوزه های مختلف که ما با تمام توانی که وارد شدیم پرس تی وی و العالم را داشتیم یا اینکه به اصطلاح از ظرفیت هایی که وجود دارند مثل رسانه های جهان اسلام که هم سو هستند در عراق و افغانستان و جاهای دیگر که از این ظرفیت استفاده می کنند تا جایی که اتحادیه رسانه های جهان اسلام یک اتحادیه هایی هستند که دارند هم افزایی می کنند و نهایت می ماند بحث شبکه های اجتماعی و اینترنت که ما از این ظرفیت بتوانیم به بهترین نحو استفاده کنیم.

یعنی اینهم که اگر به قول معروف بتوانیم سامان دهی کنیم، ساماندهی که به نظرم بایستی بحث های جدی مطرح شود در این عرصه که ما یک بستر جدید و یک سرزمین جدیدی است که هر کسی بیشتر بتواند در این سرزمین فعالیت کند می تواند سرزمین مجازی بیشتری را در اختیار بگیرد ما اگر در سرزمین عادی خودمان مرزهای فیزیکی محدودی داریم اما در سرزمین مجازی مرز محدودی وجود ندارد و در واقع شما بسته به توانی که دارید هر میزان بیشتر فعالیت کنید و حضور یابید سرزمین مجازی بیشتری را در اختیار می گیرید در واقع شاید شما ده ها برابر این بتوانیم از این سرزمینی که فیزیکی محدودی که دارید در سرزمین مجازی در اختیار قرار بگیرد.

ارزش این را باید بفهمیم کاری کنیم که جوان های ما ارزش این مسئله را بدانند به جای این که وقتشان را برای چیزهای پیش پا افتاده تلف کنند بدانند که چه مقدار از این سرزمین را در اختیار می گیرند و چه قدر می توانند با اندیشه و فکر درست خودشان نقش آفرینی کنند و بتوانند هم تفکر خودشان را معرفی کنند آرمان ها را معرفی کنند دفاع کنند از آرمان های بشریت؛ صلح در همه جهان به خطر افتاده و تروریست رشد می کند واقعا چگونه می شود با این ها مقابله کرد؟ ما بایستی آگاهی بخشی کنیم، چه کسانی می توانند آگاهی بخشی کنند؟ کسانی که آلوده هستند نمی توانند آگاهی بخشی کنند آنها ظاهرا این کار را می کنند ولی باطنا از پشت خنجر می زنند و این بستر را رشد می دهند اصلا تبعیض هایی که این ها کردند معیارهای دو گانه خودش از دلایل عمده پرورش تروریسم است.

به غیر از بخشی که سازماندهی شده است بخش هایی که خودشان با مراکز جاسوسی خودشان و با هزینه و با طراحی پرورش می دهند نکته این است که تروریست ها را خودشان پرورش و هدایت می کنند، چرا رئیس FBI  همین چند روز پیش می گوید که اگر داعش در سوریه و دمشق در حلب شکست بخورد امنیت ملی به خطر می افتد؟ شما همین را تحلیل کنید چرا بایستی شکست شنیع ترین تروریست های جهان به نام داعش که فجیع ترین جنایت را انجام دادند که با هیچ عقل بشری جور در نمی آید این ها نگران باشند که از بین بروند علت این نگرانی چیست؟ این را باید تحلیل کرد یعنی خودشان این ها را پرورش می دهند منتهی احمق هستند نمی فهمند که این کاری که می کنند وقتی شما باد بکارید طوفان درو می کنید.

وقتی این رشد کند محدود نمی ماند، این تفکر رشد می کند، تفکر توحش و وحشی گری رشد می کند، اتفاقا شما بسترتان مستعد رشد این مسائل است، وقتی که شما تبعیض را در دنیا حاکم و ظلم می کنید و برخلاف آن شعارهای حقوق بشری که می دهید برخلاف آن آزادی که شعارش را می دهید نه آزادی وجود دارد نه حقوق بشری وجود دارد و سرخوردگی و تحقیر به ملت ها را در طول تاریخ به وجود می آوردید این ها یک جایی منفجر می شود وقتی که شما تروریست را پرورش می دهید، نتیجه آن می شود که قابل کنترل برای هیچ کس نیست.

اگر بخواهیم بیماری را درمان کنیم باید ببینیم علت و ریشه بیماری چیست وقتی ریشه بیماری را متوجه نیستیم یا به گونه دیگری وانمود می کنند مقاومت مشروع حزب الله را تروریسم را می گویند و به جنایت کار جایزه صلح می دهند چه انتظاری داریم؟ وضع کنونی دنیا این گونه است همه چیز به هم ریختگی است؛ همه این ها نتیجه عملکرد خودشان است باید بحث های کلیدی است که باید در شبکه های اجتماعی موشکافی و مطرح شود و دنبال راه چاره باشیم.

فعالیت های دفتر نمایندگی صداو سیما ما در آن مقطع زمانی چگونه بود؟ چه اقداماتی برای آگاهی بخشی میان حق و باطل از طرف ما  وجود داشت؟

وقتی جنگی اتفاق افتاده بود حتی سید حسن اعلام کرد ما پیش بینی نمی کردیم با این حد وارد شوند و بخواهند جنگ را تا اینجا پیش ببرند باید مقابله به مثل می کردند انتظارشان این بود ولی آنها می خواستند کل بیروت را شخم بزنند، بمب های چند تنی را در یک ساختمان می ریختند و تمام ساختمان ها تبدیل به ویرانه شد و با خاک یکسان شد تقریبا معجزه وار بود که سید حسن نصرالله زنده مانده بود.

آنها موفق نشدند به اهداف شومشان برسند، وقتی یک چنین صحنه ای اتفاق می افتد طبیعتا شما اینجا فقط مواضع را می بینید که مواضع جناح های مختلف هست منافع جناح های مختلف نیات پشت ذهن این افراد را می داند. خانم رایس می گوید خاورمیانه در حال زایمان است یعنی اول این ها این گونه وارد می شوند، کار را تمام شده برای خود فرض کرده بودند و می گفتند اول سر حزب الله را می بریم بعد سراغ سوریه و بعد ایران می رویم.

سناریو برای خودشان کامل بوده برای اینکه محور مقاومت را از بین ببرند اما لطف الهی و معجزاتی که اتفاق افتاد و مقاومت بی نظیری که حزب الله داشت ورق را برگرداند و آنها مجبور شدند تن بدهند به خواسته های مشروع حزب الله. آنها تا آخرین لحظه نمی دانستند که این اسرای اسرائیلی زنده هستند یا مرده، خبرنگار خارجی از روسیه آمده بود، به دفتر من آمد و به دروغ می گفت از قول یک نفر از دوستان ما می گفت که او شما را معرفی کرده بعدا متوجه شدم این یک ترفندی بوده که نزدیک شود و از من اطلاعاتی را کسب کند آنجا سوال کرد که به نظر شما اسرای اسرائیلی زنده هستند یا مرده؟ می دانستند ما بالاخره با بچه های حزب الله لبنان ارتباط داریم از آنها اطلاعات داریم که من جواب یکی از مسئولین حزب الله را دادم که به من گفته بود قبلا، و آن اینکه فقط دو نفر می دانند این اسرای اسرائیلی زنده هستند اولی خداست و دومی سید حسن نصرالله است.

این نشان از تشکیلات منسجم و مقاوم و با شعور و هوشمند حزب الله لبنان است و دنیا فهمید با یک تشکیلات بی نظم روبه رو نیست. تا آخرین لحظه هم کسی متوجه نشد، تا زمانی که تابوت ها را گذاشتند و تابوت ها وقتی باز شدند دنیا فهمید که اسرای اسرائیلی زنده نیستند، یعنی اوج هوشمندی و قدرت و اقتدار حزب الله لبنان را نشان داد ما مواضع درون داخل لبنان را دیدیم امثال سنیوره نخست وزیری که وابسته به عربستان سعودی بود مواضع این ها را در طول جنگ دیدیم مواضع متفاوتی را داشتند دوست و دشمن مقاومت در آن دوره چه در داخل لبنان چه خارج از لبنان مشخص شد.

دشمنان کار را تمام شده برای خود فرض کرده بودند و می گفتند اول سر حزب الله را می بریم بعد سراغ سوریه و بعد ایران می رویم البته بودند خبرنگارانی مثل غسان بن جدو خبرنگار برجسته الجزیره قطر که کارهای بسیار شایسته و برجسته ای را انجام داد و بعدا به خاطر همین اخراجش کردند از الجزیره و بعد از آن المیادین را راه انداخت.  او خبرنگار برجسته جهان عرب است ایشان واقعا خیلی فعالیت بی طرفانه و سالمی را انجام داد در طول مدت جنگ ۳۳ روزه ولی رسانه هایی مثل رسانه های سعودی کاملا مواضعی که به نفع اسرائیل تمام شد را می گرفتند، اکثر خبرنگاران ما در آن دوره لبنان و بیروت آمدند تجارب خوبی برایشان بود از نزدیک یک جنگ واقعا در نوع خود بی نظیر را تجربه کردند.

پیروزی حزب الله لبنان افتخاری برای ایرانیان و جهانیان اسلام بود که می شود یک ارتش تا دندان مسلح مورد حمایت آمریکا و ابر قدرت های دنیا و کشورهای عربی را شکست داد،  می شود جلوی آنها ایستاد و حق را گرفت.  حزب الله لبنان برای آزاده های دنیا و جهان اسلام و ایرانیان عزت آفرید یعنی این پیام به تمام دنیا مخابره شد، به رغم این که خیلی ها خواستند جلوی این را بگیرند ولی رسانه هایی بودند که این را پوشش دادند و اخبارش پخش شد و در اسرائیل بازتاب زیادی داشت همین که اسرائیلی ها می گویند به سید حسن نصرالله نسبت به رهبران خودمان بیشتر اعتماد داریم این صادق تر است، یعنی نفوذ صداقت، اعتقادات پاک و سالم.

رسانه ها محور مقاومت برای پیشبرد اهداف این محور،  ظرفیتشان به چه اندازه است و تا چه حد می توانند تاثیرگذار باشند؟   

از نظر فنی شاید محدودیت داریم ماهواره در اختیارمان نیست باید اجاره کنیم، ماهواره اسیر دست غرب یا عرب ها است؛ اما آن چیزی که توانسته حرف ما را به نتیجه برساند و ما بتوانیم موفق شویم این است که کلام ما حق است این خیلی قدرت دارد، خیلی امتیاز بزرگی است وقتی که شما مجبور شوید دور باطل حرکت کردید مجبور شوید از باطل دفاع کنید همه امکانات که در اختیارتان باشد خودتان می دانید باطل هستید همه دنیا در اختیارتان باشد فایده ای ندارد اما کلام حق به دل می نشیند فطرت انسان پاک و حق جو و حق طلب است، سرمایه اصلی ما کلام حق ماست ما می گوییم می خواهیم مخالف ظالم و مستکبرین و استکبار هستیم موافق مظلوم و مستضعفان هستیم برای رسانه چه چیزی بالاتر از حق؟ رسانه می خواهد پیامی برساند وقتی پیام حق در اختیار ماست این نقطه قوت و قدرت ماست، ولی ابزارمان محدود است ولی با همه محدودیت ها همین که توانستیم در عرصه بین الملل مطرح شویم، الان ایران به عنوان یک کشور مطرح است یعنی همان رسانه های محدود اثر خودش را گذاشته است.

آزاده های جهان هر جا هستند دلشان باماست، نمونه عینیش فوتبال ایران و آمریکا بود حتی کشورهای آمریکایی طرفدار پیروزی ایران بودند یعنی فطرت پاک انسان ها باماست این بزرگترین سرمایه و ارزش است یعنی از هر منفذ رسانه ای که وجود دارد استفاده کنیم به نتیجه می رسیم طبیعی است باید تلاش کنیم امکاناتمان را گسترش دهیم الان شبکه های اجتماعی بزرگترین بستری است که وجود دارد و اختیار است باید از آن استفاده کرد اما ما استفاده شایانی نمی کنیم؛ از هر منفذی باید استفاده کنیم.

در خصوص حضور حزب الله در سوریه هم کوتاه بفرمایید.

این گروه های تندرو و تروریستی که وارد خاک لبنان در جنوب آن کشور می شدند و عملیات انتحاری انجام می دادند و باز این حزب الله فداکاری می کند در عرصه دیگری وارد سوریه می شود و علنا با تروریست ها مقابله می کند و باز دوباره شهید می دهند باز هزینه می دهند بیشتر از آنکه در جنگ های گذشته داده بود و همین مسئله باعث می شود که سوریه که در معرض خطر جدی قرار داشت و می توانست کانون فتنه کانون جنگ و خونریزی غیرقابل کنترل در منطقه شود و خود لبنان را هم در کام خودش فرو ببرد در ناامنی کامل و مستمر قرار دهد، از ثبات نسبی برخوردار شود.

شما ببینید،  وقتی این تروریست ها با زن های ایزدی آنچنان رفتار می کنند طبیعتا با مسیحیان که در لبنان هستند بدتر برخورد می کنند.  حزب الله لبنان وارد شد و جلوی بی رحمی را گرفت و اجازه نداد داخل سوریه این تنش و ناامنی، کنترل را از دست خارج کند و سرازیر شود در خود لبنان و لبنان را از بین ببرد بنابراین حزب الله لبنان در مقاطع مختلف به عنوان یک گروه فداکار و مقاوم برای ملت لبنان عمل کرده است.

در پایان در خصوص یکی از مسایل روز کمی صحبت کنیم،  امکان ارتباط ایران با آمریکا در مذاکرات هست؟

حضرت آقا شفاف و با صراحت اخیراً این مسئله را مطرح کردند ما به چه اعتماد کنیم؟ آیا واقعا ماهیت آمریکا عوض شده؟ آیا ماهیت اسرائیل عوض شده؟ اصلا می تواند ماهیت اسرائیل عوض شود؟ وقتی این ها هم پیمان هستند آمریکا و اسرائیل وقتی معیارهای دو گانه حاکم است و همه دنیا این را فهمیدند وقتی که با صراحت جایزه صلح می دهند به شیمون پرز و می گویند امنیت آمریکا با امنیت اسرائیل گره خورده، وقتی همه روسای جمهوری که می خواهند رئیس جمهور می شوند باید بروند به لابی صهیونیست سوگند بخورند و اعلام وفاداری کنند، وقتی نماینده مجلس در خود کنگره تا نرود بله نگوید نمی تواند کاندید شود و رای بیاورد وقتی حمایت مالی و لابی صهیونیست آنجا باید برخوردار شود تا وارد مجلس شوند در چنین شرایطی شما چه انتظاری دارید که مثلا بشود اعتماد کرد؟

مثل اینکه شما بخواهید به قاتل و دزد اعتماد کنید، شما چگونه می توانید به دزد اعتماد کنید؟ اشکال ندارد مذاکره کردن، هیچ موقع ما مخالف مذاکره با هیچ جا به جز اسرائیل نبودیم ولی مذاکره وقتی شما می دانید این مذاکره به نتیجه نمی رسد یعنی هزار تا نیرنگ داخلش گنجاندند و همراه آن خواهد بود و اگر قسم حضرت عباس هم باشد نمی توانیم باور کنیم وقتی پیداست که این ها اینقدر می چرخانند و می پیچانند.

آیا واقعا ماهیت آمریکا عوض شده؟ آیا ماهیت اسرائیل عوض شده؟ اعتماد به امریکا مثل این است که شما بخواهید به قاتل و دزد اعتماد کنید علت موفقیت انقلاب اسلامی در منطقه  که به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه هستیم علتش مقاومت بوده علتش این بوده که تفکر انقلابی داشتیم یعنی در آن زمان این ها وارد نشدیم که بازی کنیم هر موقع که خواستیم در زمین آنها باشیم به نتیجه نمی رسیم؛ اشکال ندارد این مذاکرات یک تمرین و آزمایش و تست است کسی با آن مخالفت نمی کند اما ساده لوحانه است و نبایستی خوش باور باشیم و فکر کنیم ما در زمین آنها وارد شدیم و می توانیم به یک نتیجه ای برسیم شاید تجربه دیپلماسی ما را تقویت کند و باعث شود در آینده استفاده کنیم.

اشکال ندارد در حد دیپلماسی نه اینکه صدر و ذیل کشور را به آن ببندید و تبدیل کنید به بحث های عمومی و افکار عمومی را درگیر کنید و بعد اگر به نتیجه نرسید سرخوردگی عمومی روبه رو شویم ما بایستی بدانیم در داخل خودمان وقتی می گوییم مقاومت یعنی چه؟

هم مقاومت نظامی و هم فرهنگی و هم اقتصادی است ما در عرصه های مختلف این مقاومت را باید تقویت و نهادینه کنیم ما بایستی داشته های خودمان تاکید کنیم بایستی داشته های خودمان را مدیریت کنیم ما اگر منابع خودمان را مدیریت کنیم سومدیریت ها را از بین بردیم سواستفاده ها را از بین بردیم اگر سیستم خودمان را ارتقا دادیم این یعنی مقاومت به معنای همه جانبه است که امروز در کشور به آن نیاز داریم این مقاومت بایستی بازنگری و تقویت کنیم و اشکالاتش را برطرف کنیم.

ضعف ها را باید برطرف کنیم حتی اگر مثلا در خوشبینانه ترین حالت ما به این دستاورد و نتیجه برسیم این نتایج نمی تواند تاثیر فاحشی بر وضع داخلی ما بگذارد ما بایستی اگر بخواهیم به نتیجه برسیم بایستی یک نگاه همه جانبه به داشته های داخلی خودمان و بایستی دانش عمومی خودمان را ارتقا دهیم بایستی فهم عمومی خودمان و فهم مشترک را تقویت دهیم، اهداف واضح و روشن را تبیین کنیم در داخل برای اینکه ما تقویت شویم و یک نظام مستحکم از هر نظر شویم؛ بسیاری از ضعف ها نقص های داخلی ماست که باید از بین ببریم و اگر شایسته سالاری و سلامت افراد را مبنا قرار دادیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما