شناسهٔ خبر: 127403 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مرثیه‌ای برای یک نطق/ وقتی نفت فروشی مایه عزت ملی می شود

روحانی/2 گفتگوی رئیس جمهور با مردم درحالی با مشکلات آب آشامیدنی به پایان رسید که مردم منتظر بودند وی از اقدامات قاطع دولت در برخورد با رانت و فساد و بازگرداندن اموال از دست رفته به بیت المال بگوید.

به گزارش «نماینده» رئیس جمهور در ۱۲ مردادماه به مناسبت دریافت حکم تنفیذش در گفتگوی تلویزیونی با مردم سخن گفت. رئیس جمهور که پیش از این وعده داده بود  در مورد فیش های نجومی را با مردم صحبت خواهد کرد و واقعیت را به آنان خواهد گفت ترجیح داد بازهم در مورد دستاوردهای برجام صحبت کند.

رئیس جمهور از امنیت شروع کرد و آنرا یکی از افتخارات دولت نام برد. روحانی گفت: دولت این افتخار را دارد که در طول این سه سال و در چهار ماهه اول امسال در کنار قوای مسلح و همت مردم یک آرامش و ثبات بی‌نظیری را ایجاد کند. ایران همواره منطقه ثبات بوده و در امنیت و ثبات کشورهای همسایه هم تأثیرگذار است.

بر کسی پوشیده نیست این امنیتی که در منطقه پرآشوب و بحران زده در ایران شاهد هستیم نتیجه آمادگی دفاعی نیروهای مسلح و اقتدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج است. موضوعی که از نگاه بیگانگان نیز دور نمانده و بعد از توافق هسته ای غرب به دنبال آن بود که با بهانه ها واهی توانایی دفاعی ایران را محدود سازد.

شرایط اقتصادی کشور دومین محور سخنان رئیس جمهور بود. او گفت که گرچه هنوز آمار اولیه از سه ماه اول سال در زمینه شد اقتصادی نداریم اما همه علائم به ما می‌گوید حرکت کشور رو به جلو است. من بسیار امید دارم به هدف رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم.

روحانی دلیل این حرف خود (رسیدن به رشد اقتصادی) را هم افزایش مصرف برق مثال زد و گفت: علائم هم این را به ما می‌گوید. یکی از این علائم مصرف برق در بخش صنعت است که در چهار ماه اول امسال ما شاهد رشد ۴.۲ درصد در مصرف برق در صنعت بودیم که این علامت به معنای حرکت کشور در مسیر توسعه است. اما رئیس جمهور نگفت که در ازاء این مصرف برق چقدر راندمان تولید افزایش یافته و چقدر اشتغال ایجاد شده است؟

رئیس جمهور افزایش صادرات را نیز از دیگر علائم رشد اقتصادی در کشور نام برد و افزود: در چهار ماهه اول سال ۹۵ میزان صادرات ما ۱۳.۴ میلیارد دلار و واردات ما ۱۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

دولت پیش از این وعده داده بود میزان صادرات را سالانه ۱۰ میلیارد دلار افزایش بدهد که با احتساب این ۱۰ میلیارد دلار باید به صادرات ۵۰ میلیادرد دلاری برسیم. فعالان اقتصادی نیز عقیده دارند اگر بسته حمایت از صادرات به درستی اجرایی و محقق شود می توانیم به این میزان از رشد صادرت دست یابیم. (بسته حمایت از صادرات توسط معاون اول ابلاغ شده اما تاکنون بخش کوچکی از آن اجرایی شده است.)

سپس رئیس جمهور طبق روال همیشگی سخنانش به دستاوردهای برجام اشاره کرد. روحانی مهمترین دستاورد این خورشید تابان را افزایش فروش نفت نام برد و با سپاس از مسئولین نفتی کشور گفت: یکی دیگر از آثار برجام علاوه بر افزایش فروش و تولیدات نفت خام و میعانات این است که آن‌ها تا دیروز به ما تحمیل می‌کردند که چقدر باید بفروشیم و به چه کشورهایی باید صادر کنیم و فروش داشته باشیم، اما امروز این عزت را داریم که هر تعداد بشکه و با هر ارزی که خواستیم فروش و صادرات داشته باشیم و این از لحاظ سیاسی و انقلاب در جهت استقلال کشور بسیار مهم و قابل توجه است؛ چرا که می‌توانیم در برابر قدرت‌های بزرگ این‌گونه ایستادگی کنیم.

ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و با ارزش‌تر یکی از استراتژی های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای تبدیل به کشوری با اقتصادی پویاست.

این سخنان روحانی در حالیست که همواره وابستگی درآمد کشور به نفت مورد نقد و تقبیح کارشناسان قرارداشته و یکی از توقعات از دولت ها اندیشیدن راه چاره ای برای جایگزاین کردن دیگر درآمدها( صادارت غیر نفتی و مالیات) به جای درآمد نفتی بوده است. ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده و تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی و با ارزش‌تر یکی از استراتژی های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای تبدیل به کشوری با اقتصادی پویاست. حال افزایش درآمد ناشی از فروش نفت خام به عزت و افتخار برای کشور تبدیل شده است!

دستاوردهای برجام از زبان رئیس جمهور محدود به این موارد نبود و رفع سایه شوم تهدید نیز از دیگر نتایج برجام  نام برده شد. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالای سر ما دفع شد، تاکید کرد: شش یا هفت قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و شرایط طوری بود که هر لحظه ممکن بود یک جنگ و یا آتش ناخواسته در کشور ما ایجاد شود. اما با تصویب برجام ایران‌هراسی از بین برده و تهدید از سر ما برداشته شد.نام برده شد.

ظاهر شدن علائم رشد اقتصادی! افزایش مصرف برق! افزایش فروش نفت! افزایش صادرات! و رفع سایه شوم تهدید! این بود دستاوردهای برجام از نگاه رئیس جمهور در آخرین اظهارنظر ایشان.

برجامی که قرار بود رونق اقتصادی بیاورد، موجب افزایش اشتغال شود،  سرمایه گذاری های اقتصادی را افزایش دهد ، رکود را از بین ببرد و حتی مشکلات محیط زیست و آب آشامیدنی را حل کند. حال به گفته خود رئیس جمهور امروز کشور با مشکلات بیکاری، رکود، محیط زیست و حتی آب هم مواجه است تاجائیکه روحانی در همین گفتگو تاکید کرد: امروز آب مسئله‌ای حیاتی است اگر دیر بجنبیم برای تأمین آب آشامیدنی برخی شهرها در آینده‌ی نزدیک دچار مشکل جدی خواهیم شد که واردات آب یکی از راه‌حل‌ها است.

این گفتگوی رئیس جمهور نیز با مشکلات آب آشامیدنی به پایان رسید و در پایان آب خوش از گلوی مردم پایین نرفت. مردمی که چشم انتظار بودند تا رئیس جمهور از اقدامات دولت در برخورد با فساد و رانت بگوید. مردمی که این روزها از خبرهای فیش های حقوقی آزرده خاطر هستند تواقع داشتند همانگونه که روحانی بارها خود را حافظ قانون اساسی معرفی کرده است از تصمیمات قاطع دولت در بازگرداندن بیت الملل،افشای متخلفان و فاسدان و مجازات آنان بگوید.

اما روحانی تنها دستاوردهای آفتاب تابان را تشریح کرد آنهم دستاوردهایی که مردم تاکنون آنرا در زندگی خود لمس نکرده اند، دستاوردی که قرار بود موجب رونق تولید شود نه رونق فروش نفت خام.

برچسب‌ها:

نظر شما