شناسهٔ خبر: 127390 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

وقتی فراکسیون سوم می‌خواهد مشی رهروان را ادامه دهد...

هفته نامه «نماینده» / تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس دهم هنوز یکی از سوژه‌های مورد علاقۀ رسانه‌هاست. یک عضو این فراکسیون هفتۀ گذشته در مصاحبه‌ای به تشریح برخی جزئیات این فراکسیون پرداخته است که نکات قابل توجهی را در درون خود، نهفته دارد.

عزیزی در این گفت‌وگو پرده از یک بند مهم اساسنامۀ فراکسیون اعتدال برداشت. وی گفت: «طبق اساسنامۀ فراکسیون، کسی که در فراکسیون مستقلین عضو می‌شود، حق ندارد در فراکسیون‌های سیاسی دیگری عضو شود.» البته جای سپاسگزاری باقی است که آنها در این اساسنامه حق عضویت در فراکسیون‌های غیرسیاسی همچون فراکسیون‌های «مبارزه با مواد مخدر» و «حمایت از معلولین» را برای اعضای خود قائل شده‌اند. مبنای استدلال عزیزی برای درج این بند عجیب این است که: «هرکسی با چشمان باز اساسنامۀ فراکسیون را امضا کرده است.»

با توجه به گفتۀ لاهوتی مبنی بر اینکه «فراکسیون سوم همان مشی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم را پیگیری خواهد کرد» به نظر می‌رسد یکی از روحیات اعضای شاخص این فراکسیون ـ همانند مجلس نهم ـ کماکان اصرار بر اجرای بی‌چون و چرای نظر فراکسیون است. این روحیات در مجلس نهم نیز چالش‌هایی را در موضوع برجام و عضویت «سیدحسین نقوی‌ حسینی» در این فراکسیون، رقم زد.

عبدالرضا عزیزی در این مصاحبه در پاسخ به خبرنگار دربارۀ تشکیل «فراکسیون اعتدال» نیز اصرار عجیبی دارد که بگوید اسم فراکسیون، «اعتدال» نیست. وی گفته است: «فراکسیون ما اعتدال نیست، بلکه فراکسیون مستقلین است. البته تا الآن عنوان فراکسیون مشخص نشده است؛ اما فعلاً تحت عنوان فراکسیون مستقلین است.» این عضو فراکسیون سوم مجلس در پاسخ‌هایش به اغلب سؤالات این خبرنگار چند بار دیگر نیز بر همین موضوع تأکید می‌کند. این در حالی است که «مهرداد لاهوتی» سخنگوی این فراکسیون در مصاحبه‌ای گفته است: «بنا شد نام قطعی این فراکسیون در جلسۀ بعدی انتخاب شود ولی در حال حاضر فراکسیون اعتدال نام‌گذاری شد.»

البته پاسخ به برخی سؤالات از جمله اینکه «چرا رأی‌گیری برای انتخاب رئیس فراکسیون را قبل از عضوگیری و افزایش تعداد انجام داده‌اند» یا اینکه «چگونه ممکن است هر یک از اعضای هیئت‌رئیسۀ فراکسیون در خصوص تعداد اعضا اعداد متفاوتی را بیان می‌کنند» را نیز باید از اعضای شاخص این فراکسیون جویا شد.

نظر شما