شناسهٔ خبر: 127334 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گروکشی سیاسی در خانۀ احزاب

رئوفیان "به نظر می رسد افرادی که به شورای مرکزی خانه احزاب راه پیدا کرده‌اند، قالب و وجه همتشان این است «دیدگاه‌های جناحی-حزبی حاکم شود» و احتمالاً هدف اصلی فراموش شده است".

هفته نامه «نماینده»؛ ابوالقاسم رئوفیان*: عملکرد خانه احزاب در دوره جدید را خیلی موفق ارزیابی نمی‌کنم. به نظر می‌آید در راستای انجام رسالت صنفی خود تاکنون به خوبی عمل نکرده است. البته نه به آن جهت که ریاست سال اول بر عهده «حسن غفوری‌فرد» به عنوان نماینده اصول‌گرایان بود بلکه عدم توجیه برخی از اعضای شورای مرکزی نسبت به وظایف صنفی است.

فلسفه وجودی خانه احزاب رسیدگی به مشکلات صنفی احزاب و نه جهت‌گیری‌های سیاسی است. خانه احزاب باید همانند طبیب دوره‌گرد به سراغ احزاب و تشکل‌های سیاسی برود و با آنها دیدار و گفت‌وگو کند تا بدین وسیله از مشکلات صنفی و گره‌های کوری که به کارشان افتاده، جویا شده و سپس نسخه درمان ارائه دهد و به عبارتی تلاش کند تا مشکلات احزاب برطرف شود. متأسفانه هم اکنون نوعی گرو کشی سیاسی در خانه احزاب مخصوصاً بعد از تقسیم‌بندی اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین شکل گرفت بنابراین افرادی که به شورای مرکزی خانه احزاب راه پیدا کرده‌اند در هر یک از بخش‌ها به نظر می‌رسد قالب و وجه همت آنان این است «دیدگاه‌های جناحی-حزبی حاکم شود» و احتمالاً هدف اصلی فراموش شده است. اخیراً نیز شاهد برگزاری همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور بودیم. پیرامون این همایش باید به نکاتی اشاره کرد.

نخست آنکه خانه احزاب باید نحوه سخنرانان اصلی همایش را به نحوی برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کرد تا آنها پای درد دل احزاب (دبیران کل و نمایندگان احزاب) می‌نشستند، از وزیر کشور گرفته تا چهره‌های سیاسی باید در صحن همایش از ابتدا تا انتها حضور داشته باشند. این نظریه باید مورد تأکید  شورای مرکزی خانه احزاب قرار گیرد تا وقتی وزیر کشور یا هر شخصیت دیگری در همایش فصلی خانه احزاب شرکت می‌کند، پای درد دل دبیران کل احزاب بنشیند و نظر آنان را دریافت کند. وزیر کشور تا پایان مراسم باید حضور می‌داشت و پاسخ می‌داد، ابهام‌ها را توضیح می‌دادند و این نشان از ضعف شورای مرکزی و هیئت‌رئیسه خانه احزاب است.

بنده به عنوان یک فعال سیاسی توصیه می‌کنم خانه احزاب در راستای عمل به وظایف و آنچه در منشور مصوب در دول اول خانه احزاب آمده عمل کنند. همان‌طور که در بند بالا اشاره شد، باید به سراغ احزاب و تشکل‌های سیاسی بروند و با آنها دیدار داشته باشند.

از طرف دیگر هم باید به این نکته پرداخت «هنگامی که دبیران کل و نمایندگان احزاب پشت تریبون قرار می‌گیرند» نطق‌های خوبی داشته باشند (حرف‌های درست و درمان بیان کنند) اما متأسفانه این‌گونه نیست و نوعاً مطالب ارائه شده، تکراری است.

نگارنده در اولین نشست وزیر کشور با فعالان حزبی و کنشگران سیاسی اعلام کرده بودم: «آقای وزیر و مسئولان محترم وزارت کشور که به دنبال رسیدگی به مشکلات احزاب هستید، باید توجه داشته باشید این مسائل که توسط برخی از دوستان مطرح می‌شود، بارها و بارها تکرار شده است، بروید به آرشیو مراجعه کنید تا متوجه شوید در همایش‌های گذشته خانه احزاب چه مطالبی مطرح شده بود، آنها را دسته‌بندی کنید تا مطالب بیان شده در اختیارتان قرار گیرد و بدانید حرف و دغدغه احزاب چیست؟ در غیراین صورت همان مطالب باز تکرار خواهد شد.»

نکته دیگر درباره محاسن دوره جدید خانه احزاب است.

از دوره سوم خانه احزاب، ما تقریباً شاهد دعواهای سیاسی در این مجموعه بودیم اما خوشبختانه در دوره فعلی آرامش حاکم است و خبری از فضای چالش برانگیز در خانه احزاب نیست و خانه احزابی‌ها هم باید از این فرصت به دست آمده استفاده کنند و امیدواریم در سال دوم که ریاست خانه به مستقلین سپرده می‌شود، به مسائل بیان شده توجه و با تدبیر عمل کنند در غیر این صورت زمان می‌گذرد و پس از ۳ سال باید اذعان داشت: «خانه احزاب فعالیت مناسبی انجام نداده است.»

دبیرکل حزب ایران زمین

نظر شما