شناسهٔ خبر: 127327 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فلاحت پیشه:

انتفاع اروپا از حدود ۵۰ موافقتنامه پسابرجامی با ایران/ تحقیق و تفحص مجلس از موافقت نامه های پسابرجامی ضروری است

فلاحت پیشه.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تحقیق و تفحص مجلس از موافقت نامه های پسابرجامی تاکید کرد.

به گزارش «نماینده» حشمت الله فلاحت پیشه با بیان اینکه من به عنوان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شک دارم که اراده سیاسی در اروپا بخشی از نگاه تجاری سرمایه دارانه و البته سرمایه داران استثماری باشد، اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان اروپایی سعی می‌کنند با بازی سیاسی در موضوع شکسته شدن تحریم‌ها، آن دسته از موافقتنامه‌هایی را با ایران به تصویب برسانند که سود تجاری لازمه را برای اروپا داشته باشد و در عوض کمک خاصی به ایران نکند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با نگاهی به حدود 50 موافقتنامه پسابرجامی که در گزارش دوم وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی داده شد، وقتی آن ها را دیدم، متوجه شدم که اغلب این موافقتنامه ها مشکلات توسعه ای جمهوری اسلامی ایران را حل نمی کند بلکه مشکلات اقتصادی اروپایی را رفع می کند.

وی افزود: به عنوان مثال بخش عمده‌ای از این موافقتنامه‌ها رفع مشکلات کارخانجات خودروسازی اروپایی است که بازار ایران را می‌خواهد به تسخیر خود در آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من اعتقاد دارم اراده سیاسی شکل گرفته در اروپا و آمریکا به دنبال این است که تحریم‌ها در جائی شکسته شود که گسترش بازار شرکت‌های اروپایی در ایران را به دنبال داشته باشد و در عین حال هر جایی که ایران نیازمند تحریم زدایی است، برای رفع گیرها و منع توسعه کشور بخصوص در زمینه فناوری، ما را با موانعی روبه رو کنند. به ویژه این موانع در حوزه‌های تکنولوژی برتر شکل می‌گیرد.

فلاحت پیشه متذکر شد: هیچکدام از حدود 50 موافقت نامه ای که در دوران پسابرجام منعقد شده است، به انتقال فناوری های تکنولوژی به ایران ارتباطی ندارد که این موضوعی نگران کننده است. من معتقدم که اگر پول های ایران مسدود بماند بهتر است تا اینکه صرف باز کردن بازار ایران به روی کالای های غربی شود.

وی تصریح کرد: تحقیق و تفحص مجلس از موافقتنامه های پسابرجامی ضروری است./

نظر شما