شناسهٔ خبر: 127295 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

مواضع حقوق بشری غرب، منافقانه است

جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه مواضع حقوق بشری غربی ها را یک جانبه، خودمحورانه و منافقانه خواند.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد لاریجانی در مراسم اهدای سومین جایزه حقوق بشر اسلامی که به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما در حال برگزاری است گفت: ما در صحنه جهانی در مواجهه با طرف های مقابل خود از جمله دولت های غربی، موضع احتجاجی داریم و به آنها اثبات می کنیم که حتی پای حرف های خود هم نمی ایستند.
وی افزود: بر همین اساس ما مواضع حقوق بشری غربی ها را یک جانبه و خودمحورانه می دانیم و غرب غیر از تفکر خود تفکر دیگری را قبول ندارد.
لاریجانی گفت: مواضع حقوق بشری غرب منافقانه است چرا که بر خلاف آنچه می گویند عمل می کنند و اگر به دوستانشان در جهان و به فجایعی که مرتکب می شوند نظر بیندازیم به این مواضع منافقانه پی می بریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: موضع غربی ها به اسلام و سایر ادیان، موضع تحمیلی است در حالی که حقوق بشر با تحمیل هیچ رابطه ای ندارد و ما در شعارهای احتجاجی مان در صحنه بین الملل بر اهمیت مردم سالاری و تنوع فرهنگی تکیه داریم.
لاریجانی ادامه داد: ما معتقدیم که نباید حکومت هایی که کمترین شاخصه دموکراسی را دارند، آزاد باشند و دولت و حکومت بحرین را نمونه ای از این موضوع خواند.
وی گفت: غرب به دنیا می گوید که کشورهای اسلامی حق ندارند نحوه زندگی خود را بر اساس اسلام مستقر کنند و برخی آزادی های حاشیه ای را برای مسلمانان قائل می دانند در حالی که حقوق اساسی آنها را سلب کرده اند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به اجلاس غیرمتعهدها که در دولت گذشته برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این اجلاس راجع به حقوق بشر و تنوع فرهنگی مباحثی مطرح شد که سندی هم در تهران تهیه و در سازمان ملل ثبت شد.
لاریجانی گفت: این قدم اولی بود که ما بتوانیم جایی را برای اسناد و آرای جمهوری اسلامی ایران در اسناد سازمان ملل باز کنیم که خوشبختانه اینگونه برنامه ها در دولت کنونی هم ادامه دارد و انجام می شود.
در ادامه این مراسم معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر هم با قرائت بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی به نحوه اعطای جوایز حقوق بشر از سال ۹۳ تا کنون اشاره کرد.
کاظم غریب آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته الگویی از مردم سالاری دینی و اداره حکومت بر اساس عقلانیت اسلامی را به جهان عرضه کرده است.
قوه قضائیه در حقوق بشر دنیا پیشگام است
قوه قضائیه نسبت به ستاد حقوق بشر نگاه ویژه ای داشته و پیشگام است.
محمد جواد لاریجانی در حاشیه نشست روز حقوق بشر اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: تقریباً یک دهه از فعالیت ستاد حقوق بشر کشور گذشته و این ستاد در سال ۸۴ با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تائید مقام معظم رهبری به عنوان نهادی فراقوه ای با ریاست قوه قضائیه تشکیل شده است.  
وی ادامه داد: در این ستاد وزرای خارجه، کشور، اطلاعات، ارشاد و دادگستری حضور دارند.
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: نهادهای قوه قضائیه، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت، دادستان کل کشور، رئیس سازمان زندانها، فرمانده نیروی انتظامی و نهادهای حکومتی از نهادهای اجرایی ستاد حقوق بشر هستند.  
لاریجانی گفت: در ۱۰ سال گذشته ستاد حقوق بشر در سازمان ملل و یونسکو به عنوان یک موضع رسمی کشور فعالیت داشته است.
وی با اشاره به میزان پاسخگویی مواضع حقوق بشر ادامه داد: تمام مواضع اصلی که بعنوان مسائل حقوق بشر به این ستاد مطرح شده هیچکدام بی جواب نمانده و با همه تلاش، دوستان ما پاسخگو بوده اند.  
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ستاد حقوق بشر ایران از لحاظ حجم پاسخگویی در بین کشورهای دنیا بی نظیر است.  
لاریجانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس مورد تهاجم حقوق بشری قرار گرفته در واقع ایران کشوری فعال و تاثیرگذار در حقوق بشر است.  
وی با اشاره به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در خصوص حقوق بشر افزود: مقام معظم رهبری در جلسات اخیرشان حقوق جدیدی برای حقوق بشر در نظر دارند که در آینده اجرا می شود.  
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: رئیس دستگاه قضا از لحظه تشکیل حقوق بشر نگاه ویژه ای به آن داشته و قوه قضائیه نسبت به ستاد حقوق بشر دنیا پیشگام است.  
دامه تدوین سند حقوق بشر اسلامی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: تدوین سند حقوق بشر اسلامی ادامه دارد.
محمد جواد لاریجانی در همایش روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ضمن خوشامدگویی و تقدیر برای حضور سفرای خارجی مستقر در تهران در این همایش و همچنین مسئولان عالی قضایی افزود: ستاد حقوق بشر یک نهاد فراقوه ای است و تقریبا یک دهه از عمر و فعالیت این ستاد می گذرد.
وی گفت: این ستاد با تدبیر رهبر انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد فرا قوه ای و به ریاست حوزه قضائیه تاسیس شد و در حال حاضر، وزرای خارجه، کشور، اطلاعات، ارشاد و دادگستری در این نهاد حضور دارند و همچنین نهادهایی مثل دیوان عالی کشور، دادستانی کل کشور، سازمان زندانهای کشور و نهادهای امنیتی دیگر در ستاد حقوق بشر حضور فعال دارند.  
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در این سالهایی که گذشته بعنوان مهمترین مرجع سیاسی کشور به سازمان ملل معرفی شده و همواره مواضع رسمی کشور را به جهان انتقال داده است.
لاریجانی تاکید کرد: بارها و بارها مسائلی مرتبط با ایران از سوی کشورهای غربی مطرح شده که هیچ یک از این مسائل بی جواب نمانده است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس تا امروز همواره آماج تهاجمات حقوق بشری قرار داشته اما امروز در این حوزه، یک بنیه قوی پیدا کرده است.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل ستاد حقوق بشر اسلامی گفت: ایشان در جلسه اخیری که با مسئولان عالی قضایی داشتند وظایف جدیدی را برای ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تبیین کردند که برنامه های تفصیلی آن در حال انجام است.
لاریجانی تاکید کرد: قوه قضائیه همواره در پیشبرد اهداف حقوق بشری مبتنی بر تعالیم ناب اسلام، پیشگام بوده است.
وی با اشاره به شکل گیری روز حقوق بشر اسلامی تصریح کرد: این طرح در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی در قوه قضائیه تبیین شد که سازمانی از طریق مراجع قضایی کشورهای اسلامی تاسیس شود و البته اولین جلسه آن در تهران برگزار شد و سندی نیز در همین زمینه در کشورمان تنظیم شد.
لاریجانی تصریح کرد: در بند دوم سند تهران مسئله حقوق بشر اسلامی به خوبی تبیین شده است اما جهتی که مقام معظم رهبری باب آن را باز کردند فراتر از سند و نوشتن منشور حقوق بشری است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید کردند: همانطور که غربی ها براساس تفکر سکولار غربی دنیا را می بینند ما هم براساس اسلام، رفتارهای خودمان و دیگران را در زمینه حقوق بشر تعریف کنیم.
لاریجانی افزود: هر جا حقوق بشر مطرح است اسلام حضور موثر دارد و همه ابعاد فردی و جمعی را می پوشاند و طبیعی است که حقوق بشر اسلامی باب جدیدی برای تحول در این عرصه خواهد بود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تاکید کرد: ‌همه ما هم باید صحنه های خارجی را براساس اسلام ارزیابی کنیم و در قبال حقوق بشر غربی موضع گیری داشته باشیم.

نظر شما