شناسهٔ خبر: 127274 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

اظهارات متناقض اصلاح طلبان درباره سازوکار انتخابات ۹۶

«شورای عالی سیاستگذاری» در انتخابات سال۹۶ فعالیت خود را ادامه می دهد/ پایان ماموریت شورای عالی سیاستگذاری؛ تصمیم گیری با«شورای مشورتی» است!

مهرعلیزاده-ناصری

هفته نامه «نماینده» - اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم سازوکاری تحت عنوان «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» طراحی کردند. بنابراین بود شورا به صورت مقطعی فعالیت کند، به همین جهت سیدحسن رسولی «عضو بنیاد امید ایرانیان»، قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات اعلام کرده بود که پس از برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس، شورای عالی به کار خود پایان می‌دهد. اما دیری نپایید و رئیس فراکسیون امید برخلاف مشاور خود خبر از ادامه حیات شورای انتخاباتی اصلاح‌طلبان داد.

هفته گذشته بود که خبر دیدار «محمدرضا عارف» با نمایندگان استانی شورای عالی سیاستگذاری در رسانه‌ها مخابره شد. او در زمان انتخابات، ریاست شورا را برعهده داشت؛ از این‌رو در مرحله اول در اکثر نشست‌های انتخاباتی فهرست امید در پایتخت شرکت و در مرحله دوم نیز کاروان امید را راهی استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه کرد تا در حمایت از نامزدهای فهرست امید، سخنرانی کنند.

پسا انتخابات مجلس فرصتی فراهم کرد تا رئیس فراکسیون امید به اهداف پیش روی جریان متبوعش اشاره کند و یکی از دستاوردهای مهم اصلاح‌طلبان را در یک دهه اخیر تشکیل شورای عالی بداند و براین نکته تأکید کند. «استمرار وحدت شکل‌گرفته بین اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به یُمن تشکیل شورای عالی سیاستگذاری بود و عملکرد خوب این شورا در جریان انتخابات مجلس دهم باعث شد حامیان این گفتمان به‌خصوص جوانان به این شورا دل ببندند، به همین دلیل استمرار این شورا پاسخ به حمایت هواداران گفتمان اصلاح‌طلبی است.»

رئیس فراکسیون امید، شورای عالی را نسخه‌ای مناسب برای انتخابات پیش روی اصلاح‌طلبان می‌داند و در عین حال معتقد است که باید عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آسیب‌شناسی شود. آیا اصلاح‌طلبان از استمرار شورای عالی سیاستگذاری استقبال خواهند کرد؟ آیا قرار است این جریان سیاسی در آوردگاه سال ۹۶ با همین نام و تابلو وارد عرصه انتخابات شود؟

محسن مهرعلیزاده «معاون دولت اصلاحات و فعال سیاسی» که در ایام تبلیغات انتخابات مجلس در اکثر همایش‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان شرکت می‌کرد در گفت‌وگو با «نماینده» به این پرسش پاسخ می‌دهد و از استمرار شورای عالی سیاستگذاری دفاع می‌کند.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل شورای عالی جریان متبوعش، یادآورشد: «اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس در هفتم اسفند شورایی به نام شورای عالی سیاستگذاری تشکیل دادند و تمانی طیف‌های اصلاح‌طلب همچون اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در آن حضور داشتند، هدف، دستیابی به فهرست واحد بود.»

این فعال سیاسی درباره استمرار فعالیت شورای عالی، می‌گوید: «فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار است ادامه پیدا کند. بعد از احیای فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ از یک سال بعد از آن تاکنون شورای عالی سیاست‌گذاری متشکل از همه طیف‌های اصلاح‌طلب ایجاد شد و توانست نتایج خوبی را کسب کند.»

مهرعلیزاده در پاسخ به این پرسش «آیا سازوکار شورا همچون انتخابات مجلس طراحی می‌شود یا تغییراتی در آن اعمال خواهد شد»، اظهارداشت: «قرار بر این است تا همین جمع فعالیت‌های خود را ادامه دهند. آنچه مسلم است سال ۹۶ دو انتخابات برگزار خواهد شد و سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هم‌زمان با هم برگزار می‌شوند، به همین جهت شورای عالی برای این دو انتخابات با همان قوت کار خود را دنبال می‌کند.»

وی درخصوص ترکیب و سازوکار آن برای انتخابات سال ۹۶ هم گفت: «ممکن است در سازوکارهای آن بازنگری شود.»

پایان مأموریت شورایعالی سیاستگذاری؛ تصمیم‌گیری با «شورای مشورتی» است

«عارف» و «مهرعلیزاده» (معاونان دولت اصلاحات) در حالی بر ادامه حیات شورای عالی سیاستگذاری تأکید می‌کنند که چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر مواضع متفاوتی را مطرح می‌کنند. یک عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات سوت پایان فعالیت شورای عالی را به صدا درآورد و خطاب به رئیس فراکسیون امید و مهرعلیزاده، گفت: «تصمیم نهایی برای سازوکار انتخاباتی باید در شورای مشورتی اتخاذ شود.»

البته یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز موضع متفاوتی اتخاذ کرد؛ موضع او برخلاف مهرعلیزاده و ناصری بیان شد. «هنوز سناریوی خاصی برای انتخابات مشخص نشده است.»

عبدالله ناصری «عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات»، برخلاف رئیس فراکسیون امید مجلس بر پایان فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تأکید می‌کند.

وی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، به شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات اشاره می‌کند و می‌گوید: «شورای مشورتی نه به‌عنوان یک حزب بلکه به‌عنوان یک جریان، توسط شخص رئیس دولت اصلاحات انتخاب شد و در مقطع کنونی هم تمامی احزاب هم می‌خواهند همچنان مسیر خود را ادامه دهد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که «عارف بر استمرار شورای عالی تأکید دارد و آیا همین سازوکار در انتخابات سال ۹۶ تکرار خواهد شد»، گفت: «عارف و دوستان دیگر ما در جریان معتقدند شورای عالی باید همچنان به حیات خود ادامه دهد اما تصمیم نهایی از سوی شورای مشورتی اتخاذ خواهد شد؛ شورای عالی برای انتخابات مجلس دهم طراحی شده بود و پس از انتخابات مرحله دوم، مأموریت آن تمام شده تلقی می‌شود.»

ناصری درباره اینکه «اصلاح‌طلبان با چه سازوکاری قصد حضور و نقش‌آفرینی در انتخابات سال آینده را دارند؟» خاطرنشان کرد: «طبیعتاً نهادهای مشابهی همچون این شورا برای انتخابات سال ۹۶ شکل خواهد گرفت و عموم دبیران کل احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و بعضی از افراد دیگر در آن حضور خواهند داشت.»

وی با بیان اینکه «شورای مشورتی، فرای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیست»، تأکید کرد: «شورای هماهنگی نقش هماهنگی بین احزاب را انجام می‌دهد و شورای سیاستگذاری نیز سیاستگذاری‌های کلان را با محوریت رئیس دولت اصلاحات اعمال می‌کند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را خوب ارزیابی و بار دیگر بر پایان مأموریت این شورا تأکید کرد.

«سناریوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده چه زمانی تعیین می‌شود؟ آیا با تجربه‌ای که از انتخابات مجلس دهم و جدایی اعتدال‌گرایان به دست آورده‌اند می‌توانند همچنان به اعتدال‌گرایان (حزب اعتدال و توسعه) و حامیان دولت اعتماد و آنان را در سامانه انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار دهند؟»

اصلاح‌طلبان هنوز به سازوکار قطعی نرسیده‌اند؛ حامیان دولت باید پاسخگو باشند

این پرسش هفته‌نامه «نماینده» از محمدجواد حق‌شناس «استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی» بود.

وی با اشاره به حضور گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در جریان اصلاح‌طلب، می‌گوید: «جریان اصلاح‌طلب، ترکیبی از گروه‌های سیاسی، احزاب، فعالین و چهره‌های سیاسی شناخته‌شده است پس باید گفت ترکیب آنان کلیتی را به نام جریان اصلاح‌طلبی تعریف می‌کند و در مقطع کنونی این مجموعه به سازوکار قطعی نرسیده که بخواهد تصمیمی درباره انتخابات ۹۶ بگیرد.»

وی همچنین در خصوص حضور و عدم حضور اعتدال‌گرایان در ائتلاف اصلاح‌طلبان، شروطی پیش روی آنها گذاشت و اظهارداشت: «دولت و نزدیکان روحانی باید در خصوص تحقق وعده‌هایی که داده‌اند، شفاف‌تر عمل کنند و نسبت به آنچه باید انجام می‌دادند، پاسخگو باشند.»

نظر شما