شناسهٔ خبر: 127255 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

علوی:

دولت موضع جدی‌تری بگیرد/ افشای اسناد محرمانه، روش سنتی آژانس است

علوی/1 دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه افشای اسنا محرمانه روش سنتی آژانس و «نایاک» است، گفت: مجلس انتظار دارد که دولت، مواضع جدی‌تری علیه بدعهدی‌های آمریکا اتخاذ کند.

به گزارش «نماینده» سیدمحسن علوی، در واکنش به درز اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران که از آژانس انرژی اتمی صورت گرفته، اظهار اشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باید مورد اعتماد کشورها و ملت‌ها باشد و افشای هرگونه سند محرمانه از توافقات کشورها با این نهاد، می‌تواند موجبات تولید چالش‌های دیپلماتیک و سیاسی شود.

وی ادامه داد: افشای اسناد محرمانه در طی چند روز گذشته، یکی از روش‌های سنتی آژانس انرژی اتمی و نایاک (لابی صهیونیستی در آمریکا) است تا برجام با شکست مواجه شده و بحران جدیدی را به منطقه غرب آسیا تحمیل کنند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: صرفنظر از میزان تحقق برجام در طول یکسال گذشته، انتشار بخشی از توافق محرمانه جانبی ایران با اعضای ۱+۵ در وهله اول با هدف کاهش اعتماد عمومی در داخل ایران نسبت به حاکمیت و سپس برای ایجاد بستری برای تولید بحران در فضای بین‌الملل بوده که بیشترین کارکرد و عملکرد این اقدام، آن است که شرایط به سمت تحریک طرفین توافق برجام و ایجاد رویکرد خصومت‌ورزی بین آنها پیش برود.

علوی با اشاره به رفتار آمریکایی‌ها در ارتباط با ایران در ماههای پس از اجرای برجام، گفت: تحلیل رفتار آمریکا در خصوص برجام موید این نکته است که برجام باید در همین وضعیت حفظ شود، اما سایر کشورها به «خلف وعده» و «تحریم» و «اعمال فشار سیاسی- اقتصادی» بر دولت و ملت ایران ادامه دهند و حتی اگر بدیهی‌ترین احتمال این باشد که این سند فاش شده برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا منتشر شده و به‌عنوان حربه جمهوری‌خواهان علیه دموکرات‌ها به کار گرفته شده، این اقدام آمریکایی‌ها را باید ابلهانه‌ترین روش سیاسی در مبارزات انتخاباتی برشمرد.

رویکرد «دیپلماسی محرمانه» باید حذف شود یا تقلیل یابد

وی افزود: به نظرم در این شرایط، بهتر است که مجلس به همراه شورای عالی امنیت ملی تلاش کنند که برای جلوگیری از ادامه افشاگری‌های برجامی، رویکرد «دیپلماسی محرمانه» که به فرسایش مطالبات ایران می‌انجامد، حذف شده و یا تقلیل یابد و همچنین انتظار داریم دستگاه دیپلماسی کشور ضمن برخورد قانونی با بدعهدی‌های مکرر غرب در موضوع برجام، برای کنترل رفتارهای خارج از قاعده عقل حاکم بر روابط بین‌الملل و برخی کشورهایی که احیانا احساس می‌کنند با تصمیمات احمقانه همچون افشای اسناد محرمانه، می‌توانند شکافی بین دولت و ملت ایجاد کنند، گزارش جامع و کاملی به مردم ارائه کرده و خود را از موضع واکنش منفعلانه به کنش فعالانه منتقل کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون مجلس انتظار دارد که دولت، مواضع جدی‌تری علیه بدعهدی‌های آمریکا اتخاذ کرده و در صورت نقض مکرر برجام، این موارد را به صورت علنی به مردم اعلام کند؛ همچنین در کمیسیون حل اختلاف که در برجام پیش‌بینی شده این موارد را ثبت کند؛ چرا که در تخطی آمریکایی‌ها و دبه کردن آنها تردیدی نیست و در این راستا همه تلاشهای خود را خواهد کرد.

علوی تأکید کرد: مجلس و دولت متحدانه نباید بگذارند که طرفهای مقابل احساس کنند در ایران رویکرد «نرمش قهرمانانه» به سیاست «اغماض از نقض‌ برجام» تبدیل شده است.

نظر شما