شناسهٔ خبر: 127225 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو فراکسیون ولایت در واکنش به آخرین تحولات سیاسی مجلس:

ریزش اعضای «امید» با تشکیل فراکسیون «اعتدال»

نقوی حسینی/21 نقوی‌حسینی: «وقتی فراکسیون امید همۀ توانش حداکثر به تعداد ۱۰۳ نفر رسیده است، قطعاً با تشکیل فراکسیون اعتدال و از دست دادن تعداد هر چند کمی از نیروهایش، به فراکسیون اقلیت مجلس تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌تواند نقشی را در مجلس ایفا کند.»

هفته نامه «نماینده»/ از اعلام موجودیت فراکسیون سوم مجلس دهم مدت زیادی نمی‌گذرد. اقدامی که بازتاب‌های مختلفی بین رسانه‌ها و سیاسیون داشت. «سیدحسین نقوی‌حسینی» نمایندۀ اصولگرای مردم ورامین در مجلس دهم در پاسخ به خبرنگار هفته‌نامۀ «نماینده» دربارۀ تشکیل فراکسیون سوم در مجلس گفت: «معتقدم مجلس دهم ظرفیت بیش از دو فراکسیون ندارد. یکی از این دو فراکسیون «امید» است که اصلاح‌طلبان عضو آن هستند و در فراکسیون «ولایت» نیز طیف‌های مختلف اصولگرایان حضور دارند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دربارۀ عملکرد فراکسیونش در ۲ ماه گذشته از عمر این مجلس یادآور شد: «در جریان آرایش سیاسی فراکسیون‌ها فراکسیون ولایت با کسب موفقیت در انتخاب رئیس و اغلب رؤسای کمیسیون‌ها نشان داد که فراکسیون اکثریت مجلس دهم است.»

نقوی‌حسینی در خصوص تشکیل فراکسیون سوم تصریح کرد: «اخیراً تحرکاتی با عنوان تشکیل فراکسیون اعتدال آغاز شده است. من این حرکت را مفید برای مجلس نمی‌دانم و معتقدم خلاف جهت انسجام و وحدت است.»

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: «الآن چهرۀ مجلس با اکثریت بودن فراکسیون ولایت یک چهرۀ اصولگرایی است، ولی اگر فراکسیون اعتدال تشکیل شود طبیعی است که تلاش می‌کنند خیلی از افراد معتدل که تمایل به اصولگرایی هم دارند را جذب این فراکسیون کنند.»

نمایندۀ ورامین یکی از اهداف تشکیل این فراکسیون را تضعیف اصولگرایان مجلس می‌داند و معتقد است: «قصد دارند فراکسیون ولایت را تحت‌الشعاع قرار دهند و از اکثریت بیندازند. چون فراکسیون «امید» که حدود ۱۰۰ عضو دارد.»

نقوی‌حسینی در واکنش به تلاش‌ها برای کاهش اعضای فراکسیون ولایت توضیح داد: «فراکسیون ولایت چون اکثریت قاطعی دارد با از دست دادن ۲۰ تا ۳۰ نفر لطمۀ کمتری می‌بیند، در صورتی که چون فراکسیون امید همۀ توانش حداکثر به تعداد ۱۰۳ نفر رسیده است قطعاً حتی با از دست دادن تعداد کمی از نیروهایش، به فراکسیون اقلیت مجلس تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌تواند نقشی را در مجلس ایفا کند.»

این نمایندۀ اصولگرای مجلس علاوه بر اقلیت شدن و کاهش اعضا، دلیل دیگر لطمه خوردن فراکسیون امید مجلس را زیر سؤال رفتن وجهۀ حامی دولت بودنشان می‌داند.

وی در این خصوص با اشاره به اظهارنظر اعضای شاخص فراکسیون اعتدال دربارۀ نزدیک بودنشان به دولت توضیح داد: «این فراکسیون که در حال شکل‌گیری است تابلو فراکسیون دولتی هم بالای آن هست؛ وقتی فراکسیون دولتی شود با اصلاح‌طلب‌ها دچار تنش می‌شود، چون آن‌ها خود را طرفدار، وامدار و شریک دولت می‌دانند و حالا یک فراکسیون دولتی در کنار اصلاح‌طلب‌ها تشکیل شده است که می‌گوید دولتی‌تر از شما هستیم.»

نقوی‌حسینی تصریح کرد: «نزدیک‌تر بودن فراکسیون اعتدال به دولت برای فراکسیون امید سنگین است؛ بنابراین طبیعی است که از تشکیل این فراکسیون عصبانی می‌شوند زیرا دولت تلاش می‌کند افراد حامی خودش را در یک فراکسیون جمع کند.»

نمایندۀ ورامین دلیل دیگر عصبانیت اصلاح‌طلبان از تشکیل فراکسیون ولایت را عملکرد سیاسی تشکیل‌دهندگان این فراکسیون می‌داند. وی دراین‌باره به «نماینده» گفت: «ناراحتی اصلاح‌طلبان به این جهت است که افرادی این فراکسیون را راه می‌اندازند با عنوان لیست امید وارد مجلس شدند و حالا ساز دیگری می‌زنند و مسیر دیگری می‌روند.»

وی همچنین معتقد است: «البته آن‌ها هم که تلاش می‌کنند فراکسیون اعتدال را تشکیل دهند و منتخب لیست امید هستند به‌نوعی می‌خواهند از واقعیت فرار کنند.» نقوی‌حسینی در توضیح این ادعایش تصریح کرد: «خیلی از این افراد به اصلاح‌طلبی اعتقادی نداشتند و فقط برای رأی گرفتن از مردم وارد این لیست شدند. این افراد به لحاظ ظاهری نمی‌توانند وارد فراکسیون ولایت شوند. بر همین اساس دنبال راه سومی هستند که این رفتار تناقض‌آمیز را به‌نوعی توجیه کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را فرار از پاسخگویی به برخی سؤالات دربارۀ اعتقادات سیاسی تشکیل‌دهندگان آن می‌داند. نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: «مؤسسان فراکسیون اعتدال می‌خواهند وانمود کنند اگر با لیست امید وارد مجلس شدند با چهره اصولگرایی وارد نشدند و اعتقاد به اعتدال داشتند.»

نقوی‌حسینی در خصوص نزدیک بودن نظرات این فراکسیون به دولت نیز خاطرنشان کرد: «دولتی بودن برای یک نماینده موضوع خوبی نیست. نمایندۀ مجلس نمایندۀ مردم است و نمایندۀ دولت نیست. خوردن آرم دولتی بودن روی پیشانی نماینده‌ها اصلاً درست نیست.»

نمایندۀ ورامین تصریح کرد: «فکر می‌کنم نماینده اگر به وظایف نمایندگی‌اش عمل کند برای ملت نمایندۀ بسیار خوب و ایده‌آلی باشد. هم می‌تواند حامی و کمک‌کنندۀ به دولت باشد و در جای خودش هم به دولت نقد کند، سؤال و استیضاح مطرح کند. این‌ها وظایف نمایندگی است.»

نظر شما