شناسهٔ خبر: 126960 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

باهنر در نشست فصلی احزاب:

اگر از نردبان حزب بالا می رویم، به تصمیمات آن متعهد باشیم/ رأی مردم تزئینی نیست

باهنر/2 دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه نظام ما مردم‌سالاری دینی است و رأی مردم در آن به هیچ وجه تزئینی نبوده است، گفت: برای آینده نظام مردم‌سالاری باید به سمت احزاب فراگیر برویم.

به گزارش «نماینده» محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین صبح امروز در همایش فصلی احزاب گفت: انتخابات مجلس دهم تفاوت‌های زیادی با انتخابات‌های گذشته داشته، همه فعالان سیاسی و سیاست‌ورزان کشور به دلیل تجربه و توصیه به این باور رسیده‌اند که هر کسی در این کشور فعال سیاسی است، یا مطالبه قشری را نمایندگی می‌کند، باید پاسخ مطالبات خود را پای صندوق رأی طلب کند. اینکه به خیابان بریزد و لاستیک آتش زد، نتیجه نخواهد گرفت.

وی افزود: در انتخابات مجلس دهم، ۵۷ درصد لیست امید، ۴۰ درصد لیست اصولگرایان و ۳ درصد مستقلین رأی آوردند، این قدم بسیار قوی و تشکیلاتی بود، زیرا نشان داد مردم تهران صددرصد حزبی رأی دادند.

باهنر تشریح کرد: ما عادت کرده‌ایم از منافع حزبی بهره‌مند شویم، هزینه‌های آن را نپردازیم، به طوری که در انتخابات اخیر برخی از لیست امید بالا رفتند، ولی به آن رأی ندادند، البته این را هم داشتیم که برخی از لیست اصولگرایی بالا رفتند، اما گفتند ما مستقل هستیم.

باهنر تصریح کرد: اینکه کسی بگوید من مستقل هستم و بدون حمایت هیچ حزبی به مسئولیتی رسیده‌ام، بسیار مذموم است.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ حزب از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند که ۳۵۰ تای آن روی کاغذ هستند و مابقی در دوران غیر از انتخابات در خواب زمستانی به سر می‌برند. تنها ۴ یا ۵ حزب فعال هستند که نشست، جلسه، کنگره و همایش برگزار می‌کنند و گاهی نشریات آنها منتشر می‌شود.

این نماینده سابق مجلس گفت: نظام ما مردم‌سالاری دینی است و رأی مردم در آن به هیچ وجه تزئینی نبوده و در حقیقیت نفاذ حقوقی دارد.

باهنر تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به شرکت در انتخابات و استفاده از مردم از حق رأی‌شان بیشتر از اینکه چه کسی برنده انتخابات باشد، اهمیت می‌دهد.

وی ادامه داد: نظامی که مسئولان آن مستقیم یا با یک واسطه با رأی مردم انتخاب می‌شوند، ناگزیر است از داشتن احزاب، از این رو اگر به سمت احزاب فراگیر نرویم، برای آینده نظام مردم‌سالاری باید احساس نگرانی کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه هر کسی می‌خواهد کار حزبی کند باید هزینه آن را بپردازد، تصریح کرد: اگر از نردبان حزب بالا می رویم، به تصمیمات آن متعهد باشیم.

وی گفت: حزب باید در چارچوب قوانین کشور و چارچوب سیاست‌های اصلی نظام که تعیین شده و ما آن را قبول داریم، عمل کند.

باهنر با اشاره به ضرورت پایبندی به تصمیمات و تعهدات حزبی و تشکیلاتی گفت: در مجلس هشتم بنده در یکی از جلسه‌های کمیسیون نتوانستم حضور پیدا کنم و در همان جلسه با رأی‌گیری اعضای فراکسیون، دکتر صدر به عنوان نایب رئیس انتخاب شد که بعدها بسیاری با من تماس گرفتند و گفتند تنها اختلاف شما سه رأی است و اگر در جلسه علنی کاندیدای نایب رئیسی شوید، حتما رآی خواهید آورد. حتی دکتر صدر هم گفت اگر کاندید شوی، رأی خواهی آورد، اما من قبول نکردم و گفتم نایب رئیس نشدن من هزینه کمتری خواهد داشت تا اینکه من به یک تصمیم حزبی پایبند نباشم

نظر شما