شناسهٔ خبر: 126760 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پیگیری اقدامات مسئولین شهر زنجان در اجرای سیاست‌های معماری ایرانی-اسلامی در گفت‌وگو با نماینده این شهر؛

جذب گردشگر از طریق معماری ایرانی-اسلامی در زنجان

فریدون احمدی43

به گزارش «نماینده» تعریف معماری در فرهنگ لغت عبارت است از هنر و علم طراحی و بنای ساختمان‌ها؛ به عبارت دیگر موضوع اصلی معماری این است که چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روش‌های مختلف، به نحوی خلاق سازماندهی کنیم. معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا امروز و در آینده لحظه‌ای از زندگی روزمره آدمیان غایب نبوده و نخواهد بود.

از لحاظ تاریخی، معماری اولین هنری به شمار می‌آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده، از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد. معماری اسلامی به عنوان یکی از موفق‌ترین شیوه‌های معماری در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است.

مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف این مهم را یادآوری کردند و در رابطه با اهمیت اجرای معماری ایرانی-اسلامی می‌فرمایند: «بايد هرچه ممكن است محيط زندگي شهر، به‌گونه‌اي طراحي و ساخته شود كه تحقق سبك زندگي اسلامي راحت‌تر، امكان‌پذير باشد.»

مردم تا به خود بيايند خانه‌هاي قوطي كبريتی آپارتماني با نماهايي شبيه به هم با سبك معماري رومي، ايتاليايي و غربي، معماري ايراني-اسلامي را در حد يك خاطره باقي گذاشت. به نظر مي‌رسد كه اكنون دوره بازگشت در معماري شهرهاست. دوره‌اي كه به اعتقاد كارشناسان بايد دوره تبلور دوباره معماري اصلي و تاريخي ايراني و اسلامي در شهرسازي كلان‌شهرها باشد. در برخی از شهرهای کشور مانند: «مشهد مقدس و اصفهان» با همت مردم و مسئولان شهری، تلاش‌هایی برای ترویج معماری اسلامی و ایرانی انجام شده است و زنجان نیز در این راه قدم نهاده است.

کارشناسان معتقدند نمای شهر زنجان مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشورمان امروز زیبایی واقعی ندارد و اغتشاش و آلودگی بصری نه تنها در بدنه بلکه در فرم ساختمان‌ها کاملاً عیان است. شاکله معماری شهر زنجان در شرایط فعلی، شاکله منسجمی نبوده و از هرج و مرج زیادی رنج می‌برد. نمای ساختمان‌ها چه در ادارات دولتی و چه در ساختمان‌های شخصی و خصوصی از هویت و فرهنگ بومی شهر زنجان به دور است.

شورای اسلامی شهر زنجان طی سال‌های گذشته توسط کمیسیون معماری-شهرسازی اقدام به ورود به ساماندهی و تدوین ضوابط برای ساختمان نماهای شهری کرده است. در این خصوص «فریدون احمدی» نماینده زنجان در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: «برای بافت قدیمی و مرکزی‌ترین نقطه شهر یعنی میدان سبزه میدان، یک پروژه بزرگی در نظر گرفته شده است. این پروژه شامل خیابان‌های متعدد منتهی به مرکز شهر می‌باشد.»

وی در ادامه می‌گوید: «در سال ۹۴ به دلیل اینکه درآمدهای شهرداری محقق نشد تملک زمین‌ها امکان‌پذیر نشد، امیدواریم که در سال ۹۵ پروژه سیر موفقیت‌آمیزی داشته باشد. پیمانکار این پروژه یکی از شرکت‌های بنیاد تعاون نیروی انتظامی بود که به مرحله فسخ قرارداد رسید. ان‌شاءالله شورای شهر اهتمام بکند تا این پروژه شروع به فعالیت کند. این پروژه در راستای معماری ایرانی-اسلامی چهره جدیدی از شهر خواهد ساخت.»

نماینده زنجان با بیان ویژگی‌های این طرح افزود: «این اقدام هم به لحاظ تجاری و کسب‌وکار می‌تواند برای شهر زنجان مفید باشد و هم به جهت جاذبه‌های گردشگری و توریستی. این پروژه بعد از ساخت زیرمجموعه‌های تجاری، طبیعی و گردشگری نیز خواهد داشت.»

وی در ادامه توضیح داد: «با توجه به اهمیت صنعت گردشگری نمی‌توان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرد. بنابراین باید بخشی از درآمدهای شهرها به سمت این حوزه هدایت شود. مؤلفه اصلی در حوزه گردشگری، وجود جاذبه است. برای اینکه گردشگر در مکانی حضور پیدا کند باید فضای عمومی و زیرساخت‌ها از یک شکل و شمایل خاصی برخوردار باشد.»

فریدون احمدی خاطرنشان کرد: «متأسفانه شهر زنجان فاقد زیرساخت‌های لازم و کافی در زمینه گردشگری است. چنین پروژه‌هایی علاوه بر اینکه چهره شهر را زیبا می‌کند و برای مردم جذابیت دارد، کسب‌وکار نیز ایجاد می‌کند. چند صد میلیارد تومان برای چنین پروژه‌ای هزینه می‌شود که می‌تواند موجب رونق کسب‌وکار نیز بشود.»

وی با اشاره به اینکه «این پروژه چندین سال است که مطرح شده اما تا کنون فقط مسئله تملک آن به سرانجام رسیده است ابراز امیدواری کرد با تلاش مسئولان استانی و تحقق بودجه مورد نیاز و نیز مساعدت مسئولین دولتی به زودی شاهد اجرایی شدن این طرح معماری ایرانی-اسلامی در زنجان باشیم.»

 

نظر شما