شناسهٔ خبر: 126667 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد

حجت السلام قرائتی/1

«نماینده» ؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی/ قرآن برای فساد اخلاقی یک بار «وای» می‌گوید، برای فساد اقتصادی هم یک بار «وای» می‌گوید، اما برای قلم به دست خطرناک سه بار «وای» گفته است؛ مانند گروهی که چیزی می‌نویسند و به خدا نسبت می‌دهند.

خدا به دزد و قاتل، ظالم می‌گوید، به شرک هم ظلم می‌گوید، اما دزدیدن ذهن مردم را اظلم یعنی بزرگترین ظلم می‌داند. تولید به دروغ نسل را به انحراف می‌برد. قلم مسئلة مهمی است. در این شرایط هم گناه سنگین‌تر می‌شود، چون کاغذ و چاپ گران است. امروز کتابی به عنوان سفرنامه چاپ می‌شود که 450 صفحه دارد، اما 10 صفحه هم مطلب ندارد. در کل بسیاری از مطالب را چه بخوانیم و چه نخوانیم چیزی از دست نداده‌ایم.

مواظب قلم‌ها ،کتاب‌ها و مقاله‌ها باشید. ببینید چه کاری واجب و بر زمین مانده است تا آن را انجام دهید و تا کار واجب هنوز وجود دارد،‌ به دنبال مستحب نروید. نان بخورید که بنویسید نه اینکه بنویسید تا نان بخورید. عده‌ای برخی مسائل غیرضروری را مطرح و بر سرش چالش ایجاد می‌کنند.

هر کتابی ارزش انتشار ندارد و هر علمی نیز فایدة یادگیری ندارد. علمی که دانستن آن ایمان انسان به خدا را بیشتر کند، علمی پرفایده است. بنابراین علمی فایده دارد که ثمره‌اش بندگی خدا باشد. با این تفسیر بسیاری از علم‌ها برای انسان مضرند و هر علمی را نباید یاد گرفت. این در حالی است که ما گاهی اوقات دلمان را به علم خوش می‌کنیم.

آنچه می‌خوانیم، می‌نویسیم، چاپ می‌کنیم و می‌فروشیم باید چهار شخص اصلی داشته باشد: 1- دانستن آن واجب باشد؛ 2- دانستن آن مستحب باشد؛ 3- مشکل فرد را حل کند و 4- مشکل جامعه را حل نمايد. هر علمی که یکی از این چهار شرط را داشته باشد، علم مفید است؛ بنابراین بسیاری از پروژه‌ها نه واجب هستند نه مستحب، نه مشکلات فرد را حل می‌کنند و نه مشکلات جامعه را.

اکنون باید توجه به این نکته کرد که جامعة امروز ما به چه چیزی احتیاح دارد؟ برای نمونه اگر تمام غرفه‌های این نمایشگاه را بگردیم ممکن است هیچ کتابی دربارة زکات پیدا نکنیم. در صورتی که یکی از ضروریات جامعة امروز است. هر قلمی نیز ارزش ندارد. برخی قلم‌ها به واقع اسراف هستند. به هر حال برای کار فرهنگی باید به خدا پناه برد، چرا که کار فرهنگی بسیار دشوار و ارزشمند است.

اگر با قلم انسان تربیت کنیم، این انسان تا ابد انسان است؛ پس بیایید برای خدا بنویسم نه برای پول. ممکن است انتشار کتابی مادیات در پی نداشته باشد، اما هزاران انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

نظر شما