شناسهٔ خبر: 126591 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» عواقب توزیع نامتناسب و تمرکز گردشگران داخلی در مناطق محدود کشور را بررسی کرد

​آثار مخرّب هجوم مسافران به استان‌های شمالی کشور

دریای خزر43

به گزارش «نماینده» با اتمام ماه مبارک رمضان که مصادف با آغاز فصل تابستان شد، سیل مسافران تابستانی به سوی مقاصد سفر روان شدند. این رویه در چند سال گذشته که ماه رمضان در میانه فصل تابستان قرار می‌گرفت به دلیل ایجاد موج‌هاي اول و دوم سفرهای تابستانی با وقفه‌ای که ماه رمضان در سفرها ایجاد می‌کرد، به گونه‌ای متفاوت بود.

آمارهای اعلام شده در اغلب زمان‌ها گویای این مطلب است که استان‌های مازندران و گیلان و گاهاً گلستان جزو پرگردشگرترین استان‌های کشور هستند و این در حالی است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال‌هاست به دنبال تحقق شعار همگانی، همه مکانی و همه زمانی سفرها هستند تا از این‌رو سفر به صورت مساوی در کل کشور توزیع شود، اما این مهم تا کنون محقق نشده است. اصلی‌ترین موضوعی که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، پاسخ به این سؤال است که چرا نباید هجوم مسافران به سمت یک منطقه خاص مانند شمال کشور باشد؟

سواحل خزر همواره در طول تابستان پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی است. وجود سواحل زیبای خزر از یک سو موجب جذب گردشگران از نقاط مختلف کشور می‌شود و همچنین عدم رعایت نکات صحیح ایمنی، بهداشتی و گردشگری از سوی دیگر موجب پیدایش صحنه‌هایی ناهنجار و بعضاً تأسف‌بار می‌گردد.

*مشکلات میزبان، مهمان و طبیعتی که رو به نابودی می‌رود

تمرکز مسافران در یک منطقه محدود که زیرساخت‌های لازم گردشگری و بستر مورد نیاز مسافران را ندارد از طرفی مقصد در خور شأن مسافران را تأمین نخواهد کرد و از سوی دیگر مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنین منطقه ایجاد می‌کند.

در استان‌های شمال کشور و حاشیه دریای خزر كشاورزی و اكوتوریسم مهمترین منابع فعالیت و درآمد به حساب می‌آید. به مرور زمان و با حضور میلیونی مسافران در خطه‌های شمالی کشور، افرادی که سود خود را در حوزه توریسم دیده‌اند با ترفندهای مختلف به دنبال ساخت‌وساز ویلا برای برآورده کردن نیاز مسافران برآمدند. این افراد با خرید زمین‌های زراعی و همچنین ساحل خواری در حال تبدیل خطه سرسبز شمال به منطقه‌ای پر از ساختمان هستند و از این طریق به ثروت‌های کلان دست می‌یابند. سرانجام این داستان چیزی جز نابودی صنعت کشاورزی در استان‌های شمالی به دلیل به صرفه نبودن و نیز از بین رفتن محیط زیست نخواهد بود.

گیلان که یکی از شهرهای پر مقصد گردشگری محسوب می‌شود با چالش بزرگ تولید انبوه زباله توسط مسافران مواجه است؛ آمارهایی که از سوی سازمان‌های مرتبط این استان اعلام شده بیانگر این است که تنها ۱۱ میلیون کیلو زباله توسط مسافران تابستانی تولید شده است. از سوی دیگر بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در مناطق شمالی کشور و حجم زیاد بارندگی موجب می‌شود تا آلودگی‌های ایجاد شده در سطح زمین به راحتی وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده و خاک و آب را آلوده نماید که این مسئله موجب آسیب به محیط زیست، ساکنان و مسافران خواهد شد.

کارشناسان معتقدند به دلیل اینکه دریای خزر در زمره دریاهای بسته قرار دارد از نظر آلودگی بسیار آسیب‌پذیر است. به گفته معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون سالانه ۴۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می‌شود که ۶۰ درصد از این آلودگی‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریای خزر می‌ریزد؛ از این رو شنا کردن در این دریا خطرناک است. 

با این وجود هر ساله آمار تعداد غرق شدگان در دريا با شروع فصل تابستان سير صعودي پيدا مي‌کند، اين درحالي است که به‌رغم تمام هشدارهايي که در اين زمينه داده مي‌شود، عده زيادي دور از سواحل سالم‌سازي شده و به دور از چشم ناجيان غريق اقدام به شنا کردن در دريا مي‌کنند و در اين محل‌هاست که بيشترين آمار غرق‌شدگي اتفاق مي‌افتد.

در این میان بسیاری از شهرهای کشورمان با وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی که در حوزه‌های تاریخی، محیط زیستی و گردشگری دارند اما به دلیل عدم معرفی مناسب سازمان‌های متولی و در رأس آنها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان مقصد سفرهای تابستانی انتخاب نمی‌شوند و این امر مانع از تحقق هدف توزیع متناسب گردشگران در سطح کشور می‌شود.

 

 

نظر شما