شناسهٔ خبر: 126392 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عید فطر، عیدی متفاوت در استان خوزستان

عیدفطر43

به گزارش «نماینده» هرساله به شکرانه دریافت مواهب الهی ماه مبارک رمضان، مسلمانان در پایان این ماه به جشن می‌پردازند، این جشن در روز عید فطر و اولین روز ماه شوال معنا می‌گیرد؛ معنایی از جنس دلتنگی برای ماه رفته و شادمانی برای عید آمده.

به گزارش ایکنا در این میان عرب‌های خوزستان عید فطر را از جمله عیدهای باشکوه معنوی می‌دانند که باید به شکل خاصی برگزار شود، به پیشواز عید می‌روند، چند روز مانده به پایان ماه رمضان «ام‌الوسخ» و «ام‌الحلس» را جلوه‌ای دیگر می‌بخشند، ام‌الوسخ یا همان روز «چرک»، به نظافت خانه‌های خود می‌پردازند و خانه را برای فرارسیدن عید و اکرام مهمان مهیا می‌کنند، روز بعد از آن «ام‌الحلس» است، یعنی روز نظافت، حال که به باطن خود رسیدگی کردند‌، وقت آن است به ظاهر نیز برسند.

در روزهای پایان ماه مبارک رمضان و برحسب سنت دیرینه‌ و برای استقبال از مهمان در روز عید، بساط خرید شیرینی و ازدحام شهر بیشتر مشهود است، رخت‌ها نو می‌شوند، بازار جانی تازه می‌گیرد، هنگام اعلام رؤیت هلال ماه، تکبیرگویان بر بام‌ها می‌روند.

روز عید و پس از اقامه نماز در مساجد، دیدوبازدیدها آغاز می‌شود. عرب‌های خوزستان اغلب در شهرستان‌های اهواز، سوسنگرد، بستان، هویزه، آبادان، شادگان، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، ملاثانی، شوشتر، شوش، امیدیه، هندیجان ساکن هستند. این شهرستان‌ها نیز از حال و هوای خاصی در روز عید برخوردار هستند.

همه منازل پذیرای مهمان هستند و در منزلی بسته نیست، یاالله گویان وارد می‌شوند، با گفتن «عیدکم مبارک یا اهل البیت»، «عیدکم مبارک؛ ایامکم سعیده» و «عساکم من عواده» وارد منازل می‌شوند.

از سنت‌های دیگری که در روز عید مشهود است، معطر کردن منازل با عود و بخور است، فضای معنوی که گرچه این روزها کمرنگ شده، اما به جا مانده است تا آیندگان نیز آن را تحکم بخشند.

بساط قهوه خوردن که پای ثابت مناسبت‌های گرامیداشت خوزستان است، در روز عید فطر جلوه‌ای خاص می‌گیرد، فنجان تلخ قهوه را قبول می‌کنند و سعی می‌کنند با شیرینی عید، کامشان را شیرین کنند، شاید تغییر ذائقه قهوه در روز عید نیز مؤیدی بر تقدس عید فطر میان عرب‌های خوزستان است.

روز عید میان عرب‌های خوزستان از تقدس خاصی برخوردار است، در این روز آغوش همه برای یکدیگر باز است، صلح، صفا و دوستی مشخصه اصلی عید فطر میان عرب‌های خوزستان است.

نظر شما