شناسهٔ خبر: 126176 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش «نماینده» از بی‌مهری دولتی‌ها به فعالان حزبی در ضیافت افطار رییس جمهور

آیا دولت قصد عبور از خانه احزاب را دارد؟

خانه احزاب

هفته نامه «نماینده» - خانه احزاب در دولت یازدهم احیا شد، از این رو نمی‌توان فعالیت و تلاش‌های وزارت کشور را در این زمینه نادیده گرفت. موضوعی که حسن غفوری‌فرد «رئیس خانه احزاب» هم به آن اشاره کرد. او پس از اینکه با رأی اعضا به مدت یک سال ریاست نهاد رسمی احزاب را برعهده گرفت، به صراحت اعلام کرد: «دولت تدبیر و امید تلاش‌های بسیاری انجام داد تا بالاخره سلیقه‌های مختلف با وجود دشواری‌های فراوان این اقدام پس از مدت‌ها دور یک میز جمع شوند.»

ماه مبارک رمضان موقعیت مناسبی برای احزاب و تشکل‌های سیاسی فراهم می‌کند تا در قالب ضیافت افطاری، اعضا و هواداران خود را گردهم آورند و در قبال مهمترین مسائل سیاسی بحث و بررسی کنند؛ چند سالی است جریان اصول‌گرا و فعالان سیاسی در اردوگاه اصلاح‌طلبان با دعوت از رجال و شخصیت‌های همفکر خود ضیافت افطاری برگزار می‌کنند و در حاشیه مراسم از مهمترین برنامه‌ها و دغدغه‌های جریان متبوعشان سخن می‌گویند.

با به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی و کنشگران حزبی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، برنامه‌ای که تاکنون اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در آن شرکت کرده‌اند. در این برنامه قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی تعدادی از دبیران کل احزاب به ارائه دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود خواهند پرداخت اما در ضیافت افطاری رئیس جمهور با فعالان حزبی که چندی پیش در سالن اجلاس سران برگزار شد خبری از خانه احزابی‌ها نبود چنانچه از رئیس تا نواب رئیس و اعضای دیگر همچون مصطفی کواکبیان «دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم سالاری» حضور نداشتند.

چرا اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در ضیافت افطاری رئیس قوه مجریه، شرکت نکردند؟

«احمد شریف» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی خانه احزاب ضمن انتقاد از روندی که منجر به دعوت از فعالان حزبی برای شرکت در این مراسم شده بود، گفت: «ما در اواسط جلسه شورای مرکزی خانه احزاب بودیم که متوجه شدیم متأسفانه قرار است چنین مراسمی برگزار شود و جالب بود بسیاری از اعضای شورای مرکزی و هیئت‌رئیسه از این موضوع بی‌اطلاع بودند.»

شریف تصریح می‌کند: «این موضوع باعث شد تا افراد موضع‌گیری کنند و از عدم دعوت از دبیران کل احزاب و به‌ویژه شورای مرکزی خانه احزاب ابراز ناراحتی کنند. در تصاویری که از میهمانان این مراسم منتشر شد، معلوم بود که از افراد غیرحزبی هم به‌عنوان سخنران و هم به‌عنوان میهمان دعوت‌شده بودند.»

البته علاوه بر عدم دعوت از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب باید به عدم حضور تعدادی از فعالان سیاسی اصول‌گرا هم اشاره کرد. در جریان اصول‌گرا علیرضا زاکانی «دبیرکل جمعیت رهپویان»، حسین فدایی «دبیرکل جمعیت ایثارگران»، حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی «دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی»، محمدرضا باهنر «رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری» غایبان ضیافت افطاری رئیس جمهور بودند، این افراد و تشکل‌ها در انتخابات مجلس به عنوان اضلاع تأثیرگذار اصول‌گرا شناخته می‌شدند.

نکته حائز اهمیت «عدم دعوت از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب» است، در ترکیب کنونی خانه احزاب سه ضلع اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدل‌گرا حضور دارند اما در مراسم دعوت نشدند و در مقابل افراد و احزاب حاشیه‌ساز با قدرت حضور یافتند، موضوعی که «شریف» به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «انتظار می‌رفت اولین کسانی که به این مراسم دعوت می‌شوند دبیران کل احزاب و تشکل‌های سیاسی باشند و دلیل آن‌هم این است که دولت تلاش‌های زیادی را برای بازگشایی خانه احزاب ایران انجام داد و این موضوع را یکی از عملکردهای مثبت خود تلقی می‌کند، اما افراد خاص حضور پیدا کردند.

آیا دولت قصد عبور از خانه احزاب را دارد؟

«دولت خانه احزاب را به اسم احیا کرده است اما امروز می‌بینیم که با حساب نیاوردن اعضای شورای مرکزی به عنوان فعالان سیاسی بی‌احترامی هم می‌کنند.» این موضوع نکته دیگری بود که این عضو شورای مرکزی خانه احزاب مورد توجه قرار دارد.

ضیافت افطاری رئیس دستگاه اجرا با کنشگران حزبی حاشیه‌های جالبی داشت؛ مهمترین حاشیه نحوه برخود با خانه احزابی‌ها بود.

آیا دولت تدبیر و امید که خود خانه احزاب را احیا کرد، قصد عبور از آن را دارد؟

نظر شما