شناسهٔ خبر: 125958 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حاجی‌بابایی با اشاره به خبرسازی ها در فضای مجازی به «نماینده» گفت:

تأکید لاریجانی بر انسجام فراکسیون ولایت

حاجی بابایی/1*

هفته نامه «نماینده»/پیگیری انجام مصاحبه با نماینده‌ای که در دوره‌های پنجم تا هشتم مجلس حضور داشته و یک دوره نیز تجربه قرار گرفتن در صدر وزارتخانه عریض و طویل آموزش‌وپرورش را دارد کمی سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. حاجی‌بابایی که در این دورۀ مجلس مورد اعتماد مردم همدان قرار گرفته و عضو مؤثر فراکسیون ولایت مجلس است، حدود دو هفته قبل با اختلاف کمی از دست یافتن به جایگاه نایب‌رئیسی مجلس باز ماند.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید تحلیل «حمیدرضا حاجی‌بابایی» از فضای سیاسی مجلس دهم و مسائل دو هفته گذشته مجلس در صحن علنی و اتفاقات پیرامون شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس است:

 

 

* با توجه به چند هفته‌ای که تشکیل مجلس دهم می‌گذرد نظرات درباره جریان‌های سیاسی داخل مجلس چیست؟

ما امروز در مجلس دهم دو فراکسیون با نام‌های «ولایت» و «امید» داریم که قبل از آغاز مجلس تشکیل شده است. فراکسیون ولایت در واقع فراکسیون اکثریت این مجلس با حدود 180 نفر است که اعضای آن بر مبنای اعتقاد و اخلاق کنار هم قرار گرفته و متعهد شده‌اند در کنار یکدیگر اهداف مشترک خود را که حرکت در مسیر سیاست‌های کلی نظام و ولایت مطلقه فقیه است دنبال کنند.

این فراکسیون موفقیت‌هایی را نیز در این رابطه به دست آورده است. دوستان وقتی در کنار یکدیگر قرار گرفتند با یک آهنگ همگون حرکت کردند که در نهایت شاهد بودیم کاندیدای فراکسیون ولایت برای ریاست مجلس توانست با آراء 173 در برابر 103 رأی موفق شود و در مرحله دوم نیز از فراکسیون امید به دلیل آراء قاطعی که در فراکسیون ولایت وجود داشت کاندیدای ریاست معرفی نشد.

* تشکیل یک فراکسیون جدید در مجلس به‌عنوان مستقلین یا معتدلین را چقدر محتمل می‌دانید؟

این اتحاد و همراهی و وحدتی که در فراکسیون ولایت تعریف شده است مبنای سیاسی یا لحظه‌ای و احساسی ندارد، بلکه بر مبنای مسائل اعتقادی، دینی، انقلابی، ولایی و ارزشی است و به همین دلیل این مسیر با قوت ادامه پیدا می‌کند. در طول روزهای گذشته زمزمه‌هایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر اختلاف در فراکسیون به وجود آمد. شخصاً با کسانی که اخبار از آنها نقل شده بود صحبت کردم و آنها اذعان کردند که در مصاحبه‌ها به‌هیچ‌وجه این مد نظرشان نبوده است که در فراکسیون ولایت انشعابی حاصل شده است، بلکه همه معتقد بودند این فراکسیون یکپارچه در کنار هم مسیر خودشان را دنبال کنند.

* قبل از آغاز مجلس چند بار تأکید آقای لاریجانی بر تشکیل فراکسیون فراگیر را شاهد بودیم، امروز نظر رئیس مجلس درباره فراکسیون ولایت چیست؟

طی صحبتی که با دکتر لاریجانی کرده‌ام، ایشان هم بر انسجام فراکسیون ولایت تأکید دارند. در مجموع به نظر می‌رسد فعالیتی که با عنوان انشعاب مطرح شده و بیشتر در فضای مجازی پشتیبانی می‌شد امروز دیگر رنگ باخته است، زیرا در فراکسیون انسجام کامل وجود دارد. تعهد افراد در قبال فراکسیون و دیگر اعضا تعهدی اخلاقی است و معتقدم همه دوستان فراکسیون ولایت حُسن‌نیت دارند و علاقه‌مند به ادامه کار پرقدرت این فراکسیون هستند.

امیدوارم با وجود فراکسیون ولایت مجلس قدرتمندی را داشته باشیم که هم برای دولت ریل‌گذاری کرده و هم به‌خوبی از آن پشتیبانی کنیم تا رهبر معظم انقلاب و مردم در سراسر کشور احساس آرامش و رضایت نسبت به مجلس دهم داشته باشند.

* کمیسیون‌های مجلس تقریباً ترکیب اصلی خود را شناخته است. فراکسیون ولایت برای گام‌های بعدی که تعیین هیئت‌رئیسه کمیسیون‌هاست برنامه‌ریزی خاصی دارد؟

باید رایزنی‌های قبلی با افراد را برای کمیسیون‌ها نیز ادامه بدهیم تا ضمن رعایت حقوق اعضای فراکسیون امید که به‌هرحال نمایندگان مجلس هستند و فارغ از مسائل سیاسی با هم تعامل داریم، اعضای فراکسیون ولایت بتوانند در مسائل کلان کشور نقش‌آفرینی خوبی داشته باشند.

* تعداد زیادی از نمایندگان در روزهای اخیر نسبت به تقسیم افراد در کمیسیون‌ها معترض هستند. مشکل کجاست و چه راه‌حلی برای تأمین نظر نمایندگان وجود دارد؟

تعدادی از همکاران که نسبت به کمیسیون‌هایشان اعتراض دارند معتقدند آئین‌نامه داخلی درباره آن‌ها رعایت نشده است. من با تعدادی از رؤسای شعب و رئیس مجلس و سایر افراد مؤثر در تقسیم‌بندی صحبت کرده و خواستار این شدم که در ادامه کار در مسیری حرکت کنند تا نمایندگان احساس نکنند حقی از آن‌ها ضایع شده است.

باید توجه کنیم که آیین‌نامه مبنای کار مجلس است و خوشبختانه مواد 41 و 42 که در این خصوص نوشته شده کاملاً شفاف و واضح مسائل را بیان کرده است. امیدواریم هیئت‌رئیسه و رؤسای شعب طی جلساتی به اعتراضات نمایندگان رسیدگی کنند و دغدغه نمایندگان برطرف شود.

* در جلسات دو هفته اخیر که وزرا مهمان مجلس بودند بعضاً نمایندگان نسبت به جنس سخنان وزیر اعتراض می‌کردند که نباید به‌صورت شعاری باشد. چقدر این انتقادات را وارد می‌دانید؟

بهر حال چون دستور کار مجلس را کمیسیون‌ها می‌آورند و هنوز کمیسیون‌ها تشکیل نشده است معمولاً از فرصت استفاده می‌شود تا وزرا توضیحاتی را درباره مسائل حوزه کاری‌شان بدهند. این تبادل‌نظرها در پیشبرد مسائل کشور می‌تواند مؤثر باشد؛ اما صحیح نیست برخی وزرا بعد از حدود 3 سال حضور در وزارتخانه که مسئولیت‌هایی خطیر را بر عهده دارند، نقش پیشنهاددهنده یا نقش معترض و اپوزیسیون را داشته باشند. یقیناً وزرای محترم باید در قبال عملکردشان پاسخگو باشند. البته نمایندگان فشار سنگین کاری وزرا را نیز درک می‌کنند و توقع ندارند آن‌ها همه موارد و مشکلات کشور را حل کرده باشند، اما این حداقل انتظارشان است که بشنوند چه مقدار از مشکلات حل شده است یا چه راهکارهایی وجود دارد.

نظر شما