شناسهٔ خبر: 125885 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نشست «سازمان مجاهدين خلق، چرايی و چگونگی خروج» برگزار می‌شود

انجمن اندیشه و قلم، همزمان با ۳۰ خرداد، نشستی را با موضوع «سازمان مجاهدين خلق، چرايی و چگونگی خروج» برگزار می‌کند.

به گزارش «نماینده»، این نشست از ساعت ۱۸ روز یکشنبه، در محل کانون فرهنگ و اندیشه دانشگاه‌ها (کفا) آغاز می‌شود و طی آن، خسرو تهرانی، اکبر طاهری و حجت درخشنده از کارشناسان برجسته به بازخواني و تحليل واقعه٣٠ خرداد سال ١٣٦٠ می‌پردازند.

انجمن اندیشه و قلم در مطلبی که با عنوان «پیش درآمدی بر نشست سازمان مجاهدين خلق، چرايي و چگونگي خروج» در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آورده است:

«بسمه تعالی
واقعه سی خرداد ۱۳۶۰ و خروج مسلحانه سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان یک نقطه تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌‌شود؛ تأثیری که به‌واسطه آغاز هزاران ترور توسط این سازمان و همکاری با ارتش عراق در حمله به ایران، از نقاط تاریک از منظر هر ملتی به شمار می‌آید اما به‌دلیل التهابات و غلبه فضای هیجانی و انقلابی در آن شرایط و تداوم فضای امنیتی سازمان، این حادثه هیچ‌گاه در افکا عمومی به‌صورت شفاف و فارغ از شعارها و مواضع رسمی مورد تحلیل و بررسی عمیق قرار نگرفت.

از این رو بازخوانی این حادثه و ارائه تحلیلی آکادمیک و مبتنی بر اصول و دلایل متقن و منطقی، یکی از نیازهای فکری جامعه محسوب می‌شود.

پرسش‌های بی‌پاسخ:
ـ سازمان مجاهدین خلق چگونه به این اندازه از قدرت نظامی و شبکه میلیشیا و تعداد اعضا رسید که توانست چنان مانور قدرتی را انجام دهد؟
ـ با این شبکه، این سازمان چه نقشی در انقلاب و حوادث پس از آن نظیر تسخیر سفارت آمریکا و شورش‌های قومی و سایر رخدادها داشت؟
ـ نقش دستگاه‌های اطلاعاتی نظیر اطلاعات سپاه، اطلاعات نخست‌وزیری، اطلاعات ارتش و سازمان مجاهدین انقلاب در کنترل شرایط و اقدامات تأمینی چه بود؟
ـ سازوکار تأمین مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان مجاهدین خلق تا مرحله خروج مسلحانه چگونه بود؟
ـ عملکرد نیروهای خط امام(ره) در ایجاد شرایط و زمینه خروج مسلحانه و برخورد با بدنه اجتماعی هوادار سازمان چگونه ارزیابی‌ می‌شود؟
ـ نقش تعصبات اعتقادی و تشکیلاتی و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی در شکل‌گیری زمینه های تکرار چنین حوادثی چه میزان است و چگونه قابل پیشگیری‌ست؟

نظر شما