شناسهٔ خبر: 125835 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

از متن و حاشیه نشست امروز «خانه ملت»

رونمایی از حقوق میلیاردی در روز بکارگیری بازنشسته کلاس پنجمی

مجلس/2 نشست امروز مجلس شورای اسلامی با رونمایی از حقوق میلیاردی در وزارت بهداشت و اعتراض به اشتغال نیروی بازنشسته با مدرک کلاس پنجم در وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش «نماینده» جلسه علنی امروز مجلس (۲۵ خرداد ۹۵) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نشست امروز در حالی آغاز شد که ۸۹ صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و ۱۹۷ نفر از نمایندگان در آغاز جلسه در مجلس حضور داشتند.

نمایندگان در جلسه امروز خود گزارش وزرای کار و نفت در رابطه با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود داشتند.

*ربیعی: ادامه روند فعلی منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی نخواهد شد هرچند موفقیت‌هایی نصیب کشور می‌کند

در ابتدا علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش خود به نمایندگان گفت: بدون اصلاحات اساسی در ساختار سیاست‌گذاری و آرایش مجدد اولویت‌های سیاستی به منظور افزایش تدبیر عقلانیت در نظام سیاست‌گذاری، توسعه پایدار کشور تضمین نخواهد شد.

وی افزود: ادامه این روند موفقیت‌هایی را نصیب کشور خواهد کرد. همانگونه که تاکنون موفقیت‌هایی را داشته‌ایم اما منجر به توسعه همه‌جانبه و تحقق اقتصاد مقاومتی برای تبدیل ایران به کشوری توسعه‌یافته و مطابق با اهداف سند چشم‌انداز و قادر به برآوردن نیازهای جمعیت رو به افزایش نخواهد شد.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تغییر بزرگ در رویکرد سیاست‌گذاری ضرورت کشور است و دولت آقای روحانی کوشیده است تا این مهم را عملی سازد که تداوم این مسیر به همراهی بیشتر مجلس نیاز دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: بدون اجماع سیاسی و ائتلاف نخبگان جامعه، جامعه سیاست‌گذاری درست و متناسب با مقتضیات کشور ناممکن است. سیاست‌گذاری درست زمانی ممکن می‌شود که سیاست‌گذاران مطمئن باشند از پیامدهای اجتماعی و تصمیم‌های سخت همگان دفاع خواهند کرد. مسئله هدفمندی یارانه‌ها از این گونه مسائل است.

وی افزود: کشور به یک اجماع بزرگ بر سر راهکارهای توسعه و اجماع بر سر چگونگی پرداخت هزینه‌های تصمیم های بزرگ نیاز دارد که فقر، آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، آب و مسائلی از این قبیل از جمله این مسائل هستند.

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: عصر دولت سرمایه‌گذار و ساخت و ساز کننده به پایان رسیده. دولت امروز منابع کافی برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ همانند گذشته ندارد. به علاوه مشخص شده که زیرساخت‌ها اعم از جاده‌ها، فرودگاه‌ها، سدها، سازه‌های‌ آبی و هر شکل دیگری از ساخت و سازها که با هزینه‌های دولتی بسیار سنگین انجام می‌شوند اگرچه بر عملکرد اقتصادها مؤثرند اما عامل تعیین‌کننده در درجه اول نیستند.

ربیعی خاطرنشان کرد: این زیرساخت‌ها در شرایطی که سیاست‌‌گذاری و تنظیم‌گری درست انجام نشود و ساز و کارهای حقوقی و قانونی پیش شرط‌های غیر زیرساختی توسعه را فراهم نکند،‌ما را به جای مهمی نخواهند رساند. کما اینکه امروز برتری قابل ملاحظه زیرساخت های کشور در برخی کشورهای با رشد و با ثبات و توأم با موفقیت سبب نشده است که صاحب بخش خصوصی پویا و نوآور شویم و ظرفیت زیرساختی به ثروت و فقرزدایی مبدل نشده است.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها به شدت گسترش یافته در آموزش و زیرساخت‌ها نتوانستند فقر درآمدی را درمان کنند. در برخی مناطق نسبت بین فارغ‌التحصیلان و نسبت بین نیازهای اشتغال آن منطقه حتی از ۴ درصد نیز فراتر نرفته است. به عبارتی دیگر در عمده مناطق کشور فقر درآمدی بیشتر از فقر قابلیتی و فقر ناشی از دسترسی به زیرساخت است.

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی که نتیجه محلی‌گرایی و بخشی‌نگری و غلبه گفتمان عمران بر گفتمان توسعه پایدار و توسعه اجتماعی بودند سبب نشدند کشوری توسعه‌یافته ایجاد شود.

ربیعی اظهار داشت: بدون رویکرد همه با هم هیچ اصلاحات بنیادی و تأثیرگذاری اجرایی نخواهد شد. همگان اعم از دولت،‌ مجلس،‌ قوه قضائیه،‌ نهادهای غیردولتی، بخش خصوصی و مردم در پیدایش وضعیت فعلی موثر بودند.اصلاحات موثر به اقتصاد مقاومتی نیز امکان‌پذیر می‌شود که همگی با هم مسئولیت بپذیریم.

وی افزود: بدون تقویت عدالت و سازوکارهای عادلانه روند توسعه هموار نخواهد شد. گروه‌های ثروت و قدرت قادرند بروکراسی و سازمان‌های تصمیم‌گیر را تحت تأثیر قرار دهند.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: وزارت تعاون، در سمت دبیرخانه شورای عالی اشتغال نقش هماهنگ‌کننده و تنظیم‌گر سیاست‌های اشتغال و بازار کار را دارد. لذا در مقام دبیرخانه شورای عالی اشتغال ما وظیفه داریم سیاست‌های راهبردی اشتغال را بررسی و تدوین کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: انباشت نیروی بیکار کشور تحت تأثیر تحولات جمعیتی و عملکرد بد اقتصاد در سال‌های گذشته که اشتغال بسیار پایینی را ایجاد کرده است اجازه نمی‌دهد با روش‌های گذشته که عمدتا متکی بر دو روش بوده است مسئله اشتغال را رفع کنیم.

وی افزود: سیاست‌‌های گذشته در اولویت رشد و همچنین سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و صنایع بزرگ اتکا داشتند. سرمایه‌گذاری در صنایع فولاد، کارخانجات بزرگ و ... که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین هستند ارزش قابل توجهی ندارند و اشتغال کمی ایجاد می‌کنند درمان مسئله اشتغال ما نیستند. احداث واحدهای سرمایه‌بر فولادسازی ۸ هزار تا یک میلیون تنی در سالیان گذشته کمکی به وضعیت اشتغال کشور نکرد و از اوایل دهه ۹۰ تعطیلی آنها آغاز شده است.

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:‌ اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها مناسب دوران رکود و انباشت بیکاری نیست،‌رشد اقتصادی ناشی از ارزش افزوده قابل توجه اینگونه صنایع و مشکلات اجتماعی سیاسی ناشی از انباشت بیکاران را حل نمی‌کند.

ربیعی اضافه کرد: لذا بدون چرخش مجلس و دولت و همه مشارکت‌کنندگان در فرایند اقتصاد مقاومتی به سمت رشد اشتغالزا زمینه‌ساز برای توسعه صنایع کوچک، متوسط و خرد توسط صنایع ساخت و تولید و اقتصاد صادرات‌گرای مبتنی بر صنایع جدید مشکل اشتغال قابل حل نیست.

وی افزود: ما نفی سرمایه گذاری‌های بزرگ را نمی‌کنیم. آنها لازمه کشور هستند. اما اگر بخواهیم به برنامه اشتغال پاسخ دهیم باید به طور جدی در رویکرد‌مان نسبت به توسعه و رشد تجدیدنظر کنیم.

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برنامه اشتغالی که ما به تصویب شورای عالی اشتغال رساندیم مبتنی بر رویکرد رشد اشتغالزای ضدفقر تنظیم شده و در توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط در سطح منطقه و محله در سراسر کشور و زنجیره کردن آنها تأکید دارد. این رویکرد با تأکید مقام معظم رهبری در سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی نیز تطابق حداکثری دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: بخش تعاون ظرفیت مهجور مانده اقتصاد ایران است. تعاون به عنوان یک راهکار برای بهبود زندگی مردم، حرکت جمعی، ارتقای عدالت اجتماعی و اشتغالزایی در سطح خرد می تواند کارساز باشد. متأسفانه دیدگاه‌های نامناسب و ناتوانی در عملکردهای صورت گرفته این بخش را از ایفای نقش مناسب بازداشته است.

قاضی‌پور در اخطار قانونی:

درآمدهای ماهانه ۲ میلیاردی در وزارت بهداشت وجود دارد/ انتقاد از ابلاغیه آقای رئیس جمهور درباره حقوق‌ها

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در اخطاری قانونی با  استناد به اصل ۹ قانون اساسی که در رابطه با تبعیضات حقوقی است اظهار داشت: طبق مصوبه نمایندگان مجلس، حداقل و حداکثر دستمزدها باید به گونه‌ای باشد که به عنوان مثال اگر کسی یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد، حقوق او اختلاف زیادی با فرد دیگری نداشته باشد.

وی افزود: در وزارت بهداشت درآمدهای نیم میلیاردی و ۲ میلیاردی ماهانه وجود دارد و آقای رئیس جمهور هم حداقل و حداکثر دریافتی را ۱۰ برابر ابلاغ کرده است که ما نمی‌دانیم آقای رئیس جمهور این رقم را از کجا آورده است؟ 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر قاضی‌پور توضیح داد بنده به دیوان محاسبات دستور دادم بحث حقوق‌های این چنینی را بررسی کند و  احتمالا تا اوایل هفته آینده گزارش خود را خواهد داد و اگر تخلفی انجام شده باشد، به اطلاع نمایندگان مجلس خواهیم رساند.

زرآبادی در تذکری آئین‌نامه‌ای:

افراد فاقد تخصص در برخی کمیسیون‌های تخصصی عضو می‌شوند

در ادامه سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکری با استناد به مواد ۳۱ و ۳۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: ۲ برداشت از این مواد در آئین‌نامه صورت می‌گیرد که مشکلاتی را در صحن علنی به وجود آورده است. ما هر روز شاهدیم اسامی غایبان که باید در انتهای جلسه خوانده شود، در ابتدای جلسه خوانده می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به وی گفت: اگر اسامی تاخیرکنندگان در ابتدای جلسه خوانده شود انضباط جلسه بیشتر می‌شود، اسامی غایبین انتهای جلسه قرائت می‌شود.

زرآبادی در ادامه با بیان اینکه این موضوع مدام از سوی نمایندگان تذکر داده می‌شود و باید در آئین‌نامه اصلاح شود، گفت: درباره مواد مربوط به کمیسیون‌های تخصصی هم باید بگویم با وجود آنکه نام این کمیسیون‌ها تخصصی است ولی درباره آنها و انتخاب اعضا به صورت سلیقه‌ای و افرادی که تخصص لازم را ندارند عمل می‌شود و این افراد در کمسیون‌ها جا یابی می‌شوند، متن آئین‌نامه در این مورد باید تصحیح شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر زرآبادی گفت: آئین‌نامه داخلی در این قضیه قدری گردنویسی دارد و مشکلاتی به وجود آورده البته همیشه ما با این مشکل مواجه هستیم، در هر دوره‌ای این اتفاق می‌افتد.

وی همچنین گفت: رؤسای شعب باید در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها اقدام کنند، نقش انسان در این زمینه زیاد است. از طرفی رؤسای شعب را خود نمایندگان مجلس انتخاب کردند و طبق آئین‌نامه آنها باید تشخصی دهند که آیا ویژگی لازم در نماینده‌ای برای عضویت در کمیسیون مشخصی وجود دارد یا نه؟ از این جهت تشخیص‌ها می‌تواند قدری متفاوت باشد.

*سعیدی: امروز به مشکلات بازنشستگان رسیدگی نشود بعدا مسائل بیشتری خواهیم داشت

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز پس از ارائه گزارش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه وزارت رفاه باید برای ایجاد و رفع موانع اشتغال اقدام کند از تحصیل، تفریح، ازدواج و اشتغال به عنوان ۴ پایه زندگی جوانان یاد کرد و گفت: امروز این ۴ رکن از زندگی جوانان ما گرفته شده است.

وی با یادآوری دستور علی لاریجانی راجع به صندوق‌های بازنشستگی در دیدار نوروزی سال گذشته خود با اعضای کمیسیون اجتماعی، خاطرنشان کرد: مشکلات بازنشستگان یکی دو تا نیست.

سعیدی بازنشستگان را آئینه تمام نمای نسل‌های بعد برشمرد و گفت: اگر امروز به وضعیت آنها رسیدگی نشود بعدها مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

همچنین بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه تعریف درستی از اشتغال در کشور وجود ندارد و آمار دقیقی از میزان آن ارائه نمی‌شود به سیل مهاجرت‌ها به واسطه بیکاری در روستاها و شهرهای کوچک اشاره کرد و بیان داشت: شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس‌جمهور باید در این زمینه تدابیری بیندیشد از جمله اعطای تسهیلات زودبازده برای اشتغال.

گل مرادی در صحن علنی مجلس:

گزارش وزیر کار بدون حل مشکلات بازنشستگان به درد مردم نمی‌خورد

قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و آبسرد در مجلس نیز پس از ارائه گزارش علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با این سوال که بودجه ۳۰ ساله عمرانی کشور به کجا رفته است و چرا دولت با ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی مسئولیت را برعهده گرفته است گفت: بیکاری ریشه در ولنگاری فرهنگی، قاچاق و فساد دارد.

وی افزود: اگر همه زشتی‌ها را در یک اتاق بریزیم کلید آن اتاق دروغ است و نمونه بارز دروغ را در انتخاب اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شاهد بودیم.

میرزایی گفت: هنوز پس از ۳۶ سال روش گزینش برای کمیسیو‌های تخصصی مجلس عهد قجری است.

همچنین علی گل مرادی نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: اگر در ایجاد زمینه‌های رفاه اجتماعی ناتوان هستیم دست کم در امر نظارت که می‌توانیم فعال باشیم.

وی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طرح پرداخت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به قیمت قطع مستمری مددجویان اشتباه بود.

گل مرادی گفت: اگر مشکلات بازنشستگان در دولت تدبیر و امید حل نشود این گزارش‌های به درد مردم نمی‌خورد.

*عباسی: اینجا مجلس است سالن اجتماعات نیست/لاریجانی: باید چارچوب‌های رفتاری داخل مجلس رعایت شود

در ادامه اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلسدر تذکری با استناد به مواد ۱۸، ۲۳ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس،‌ اظهار داشت: در جلسه روز گذشته بعد از خارج شدن از دستور بنا بود تذکرات شفاهی مطرح شود اما متأسفانه رئیس جلسه اجازه داد تذکرات آیین‌نامه‌ای را مطرح کنند که این تذکرات هم هیچ ربطی به دستور نداشتند و نهایتا در این تذکرات شعب را زیر سوال می‌بردند.

وی افزود: روز گذشته بعد از صحبت یکی از نمایندگان محترم، سایر نمایندگان برای تشویق وی در صحن علنی مجلس شروع به دست زدن کردند در حالیکه آنها باید بدانند اینجا مجلس شورای اسلامی است و باید قداست مجلس حفظ شود، در هیچ دوره‌ای رسم نبوده در تأیید حرف نماینده‌آی، سایر نمایندگان برای او دست بزنند، این جا مجلس است سالن اجتماعات نیست.

عباسی همچنین تأکید کرد: یکسری ابهامات درباره عملکرد برخی شعب وجود دارد اما در دو الی سه مورد به عملکرد شعب اشکال و ایراد وارد است، شعب باید ابتدا انتخاب اول نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها را بررسی کنند و اگر تعدادشان کم شد، سپس انتخاب دوم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌ها را مورد رسیدگی قرار دهند اما در چند مورد برخی شعب ابتدا انتخاب دوم برخی نمایندگان را بررسی کردند که این مورد ایراد و اشکال است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده رودسر گفت: تذکر اول شما صحیح است و باید چارچوب‌های رفتاری داخل مجلس رعایت شود.

وی افزود: رؤسای شعب باید مطابق آیین‌نامه داخلی تصمیم‌گیری کنند البته همیشه در چند مورد اختلاف نظر به وجود می آید ولی اگر موردی بوده که خلاف آیین‌نامه داخلی عمل شده، آقای پزشکیان مجددا آن را بررسی می‌کنند.

*علوی: ربیعی در گزارش‌های خود فقط از گذشته انتقاد می‌کند/ با این گزارش‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد

به دنبال آن،‌ سید احسن علوی نماینده مردم سنندج پس از گزارش علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خطاب به وی گفت: در این سه سال چقدر مشکلات بیکاری را حل کرده‌اید؟

وی خطاب به ربیعی ادامه داد: چه کسی باید مشکل بیکاری را در کشور حل کند؟ اگر مردم گزارش امروز شما را بخوانند و بشنوند، نخواهند خندید؟ چقدر توانسته‌اید در مناطق محروم کار کنید؟

علوی گفت: اگر آقازاده‌ای وارد شرکتی می‌شود و سرمایه آن را جارو می‌کند و با آن خانه میلیاردی برای خود تهیه می‌کند، آیا برای دیگران انگیزه‌ای باقی می‌ماند؟

وی خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: شما دائماً از گذشته انتقاد می‌کنید، بدین ترتیب آیندگان هم صرفاً از شما انتقاد می‌کنند.

نماینده مردم سنندج در مجلس  شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با ارائه این‌گونه گزارش‌ها نمی‌توان مملکت را اداره کرد، گفت: سخنان هفته گذشته رهبر معظم انقلاب درباره مشکلات معیشتی مردم، دل هر کسی را به درد آورد.

*طرح مبارزه با جرایم اقتصادی اعلام وصول شد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح مبارزه با جرایم اقتصادی اعلام وصول شد.

همچنین طرح الحاق ۲ ماده به مواد ۱۹۲ مقرر ۱ و ۱۹۲ مقرر ۲ به قانون آیین‌نامه داخلی مجلس نیز اعلام وصول شد.

*ورود مجدد ایران به بازار فروش نفت در بهترین شرایط رخ داد

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز سه‌شنبه ۲۵ خرداد، در ارائه گزارشی به نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در صحن علنی گفت: طبق گزارش‌های منابع معتبر ذخایر اثبات‌شده نفت ایران ۱۵۸ میلیارد بشکه است که معادل ۲.۳ ذخایر اثبات‌شده نفت جهان است که ما را در رده سوم جهان بعد از ونزوئلا و عربستان قرار می‌دهد.

وی ذخایر اثبات‌شده گاز ایران را ۳۴ تریلیون مترمکعب عنوان کرد و با اشاره به اینکه ۱۸ درصد ذخایر گاز جهان را تشکیل داده و رتبه اول در جهان را دارد، بیان داشت: روسیه بعد از ما ۳۲.۵ تریلیون مترمکعب گاز و قطر ۲۴ تریلیون مترمکعب گاز دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه ایران ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۲۰۱۴ تولید کرده است و پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم جهانی از نظر تولید گاز است، گفت: در زمینه تولید نفت نیز در رتبه پنجم یا ششم قرار می‌گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیتی که وزارتخانه را در سال ۹۲ تحویل گرفته است اشاره کرد و افزود: به‌رغم اینکه در شهریور ۹۲، ۱۷ فاز پارس جنوبی نیمه‌تمام بود، کشور با کمبود شدید گاز روبه‌رو بود و در فصول گرم سال نیز نیروگاه‌های ما گاز مایع مصرف می‌کردند.

وزیر نفت به میزان ۲۴۱ میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس جنوبی استناد کرد و با اعلام اینکه این میزان در سال ۹۴ به ۳۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: در این مدت ۵۰ درصد میزان تولید گاز را از میدان پارس جنوبی افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها در سال جاری دو برابر خواهد شد، اظهار داشت: با اجرای طرح پیمایش مصرف نفت و گاز ما کاهش یافته است.

زنگنه با یادآوری اینکه تولید نفت خام ما در ۵ ماهه نخست سال ۹۲، ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود، گفت: صادرات ما در آن مقطع کم‌تر از ۱ میلیون بشکه بود که خوشبختانه با رفع تحریم‌ها تولید نفت ایران بیش از ۳.۸ میلیون بشکه است و صادرات نفت خام ما از ۲ میلیون بشکه گذشته و بیش از ۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: میعانات گازی نیز در زمان آغاز به کار دولت یازدهم روزانه ۳۸۰ هزار بشکه تولید می‌شد و الان نزدیک به ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است و در بخش افزایش تولید نفت هم تمرکز ما در بخش افزایش تولید میادین غرب کارون است. یعنی مجموعه‌ای از میادین آزادگان، یاران و یادآوران که همه، میادین مشترک هستند.

وزیر نفت از تولید ۷۰ هزار بشکه‌ای نفت در این میادین در آغاز به کار دولت یازدهم خبر داد و با ذکر این نکته که این میزان اکنون به ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است، گفت: تولید پتروشیمی در شروع سال ۹۲، ۴۰.۶ میلیون تن و صادراتمان ۱۲.۸ میلیون تن بود. در سال ۹۴ تولید به ۴۶ میلیون تن و صادرات به ۱۸.۷ میلیون تن افزایش یافت. یعنی صادرات ما ۴۶ درصد افزایش یافته است.

وی از افزایش تولید گاز طبیعی از میزان ۳۵ میلیون تن تولید گاز طبیعی در سال ۹۲ به ۴۳ میلیون تن در سال ۹۴ سخن گفت و خاطرنشان کرد: امسال، سالی استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران است. چراکه در نیمه سال ۹۶ ما تعداد زیادی از پتروشیمی‌ها را به بهره‌برداری خواهیم رساند و مقدار تولید ما را به قیمت سال ۹۰ نزدیک ۵.۷ میلیارد دلار افزایش خواهد داد و خیز ما برای دو برابر کردن تولید پتروشیمی در برنامه ۵ ساله است که رقم ۲۰ میلیارد دلار را به ۴۰ میلیارد دلار برسانیم.

زنگنه در توضیح درباره وضعیت فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در ۷ کلان‌شهر کشور، بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود، گفت: ما فرآورده‌هایی که استاندارد نبودند حذف کردیم و تولید بنزین یورو ۴ که در ابتدای دولت ۱.۲ میلیون لیتر بود به ۲۵ میلیون لیتر افزایش دادیم.

وی درباره توسعه پالایش، اولویت وزارت نفت را توسعه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برشمرد و اظهار داشت: این پالایشگاه بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات نفتی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز است که امیدواریم تا پایان امسال واحد اول آن را به مدار بیاوریم که اگر این‌گونه شود کشور نه تنها دیگر نیازی به واردات بنزین ندارد، بلکه صادرکننده بنزین با کیفیت عالی هم خواهد شد.

وزیر نفت تکمیل و راه‌اندازی پالایشگاه پارس در شیراز را از دیگر برنامه‌های وزارت نفت خواند و گفت: ان‌شا‌ءالله با رفع تحریم‌ها و فاینانس این پروژه‌ها را تکمیل می‌کنیم.

وی از اعطای مجوز برای ۸ پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای متعلق به بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: این مجوز برای منطقه عسلویه صادر شده است تا ۴۸۰ هزار بشکه ظرفیت پالایش کشور افزایش یابد.

زنگنه گفت: اگر این کارها را انجام دهیم دیگر میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و همه آن در پالایشگاه‌های داخلی مصرف خواهد شد و برنامه ما این است که از ۱.۷ میلیون بشکه فعلی به ۳ میلیون بشکه در روز برسیم.

وی در مورد گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک تصریح کرد: پوشش گازرسانی ما به روستاها ۵۵ درصد است، در اردیبهشت ۹۵ به ۷۰ درصد نزدیک شده است و برنامه ما این است که با استفاده از تسهیلاتی که مجلس تصویب کرده است بتوانیم پوشش گازی کل جمعیت کشور را تا پایان سال ۹۶ به ۹۵ درصد برسانیم. یعنی تقریبا همه کشور پوشش داده خواهد شد، به جز نقاط پراکنده‌ای که اهمیت چندانی نخواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۴ به بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ روستای جدید و ۶۰ شهر جدید کوچک گازرسانی شده است، گفت: این حرکت با قاطعیت ادامه خواهد داشت و به ترتیبی که تقسیم‌بندی کرده‌ایم به مناطقی که کم‌تر بهره‌مند هستند، امکانات بیش‌تری تخصیص داده خواهد شد.

وی از اقدامات مهم در حوزه پژوهش و توسعه فناوری در وزارت نفت سخن گفت و افزود: مطالعه ۵۲ مخزن نفتی و گازی را به دانشگاه‌ها دادیم، ۱۲ قرارداد برای بومی‌سازی فناوری‌های اصلی پالایش نفت و گاز و تولید محصولات پالایشی و پتروشیمی دادیم و به دنبال آن هستیم تا بخش عمده‌ای از تجهیزات صنعت نفت در داخل ساخته شود.

زنگنه از توجه وزارت نفت به درون‌زایی و تولید داخل در راستای اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: برنامه‌های ما چه کوتاه‌مدت برای پایان این دولت و چه میان‌مدت برای پایان برنامه ۵ساله در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به نمایندگان مجلس به موضوع بازار بین‌المللی نفت اشاره کرد و اظهار داشت: تعادل و یا عدم تعادل در عرضه و تقاضا مهم‌ترین عاملی است که در قیمت نفت مؤثر است.

وزیر نفت گفت: تولید جهانی نفت خام و میعانات گازی ۹۵ میلیون بشکه در روز است که از این میزان ۳۲ میلیون بشکه توسط اوپک تولید می‌شود.

وی با یادآوری اینکه زمانی که قیمت نفت در گذشته به قیمت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسید، قابل پیش‌بینی بود که نفت‌های گران‌قیمت به‌ویژه در آمریکا اقتصادی بشوند، اظهار داشت: بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ آمریکایی‌ها هزار میلیارد دلار در دو شرکت نفتی خود سرمایه‌گذاری کردند و رقم تولیدشان را که در ۲۰۱۰، ۱.۵ میلیون بشکه بود در ۲۰۱۴ به ۵.۲ میلیون بشکه رساندند. که یکی از سریع‌ترین و بزرگ‌ترین جهش‌های تاریخ نفتی آمریکا بوده است.

زنگنه با اشاره به افزایش تولید نفت در عربستان به ۱۱ میلیون بشکه در روز ناشی از خروج ایران از بازار فروش نفت در اثر تحریم‌ها گفت: و عراق هم تولید خود را به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز رساند که اینها باعث شد عدم تعادلی بین عرضه و تقاضا به میزان حدود ۲ میلیون بشکه در روز ایجاد شود و قیمت‌ها از ۱۰۰ دلار به زیر ۳۰ دلار کاهش یابد.

وی ادامه داد: اما با گذشت ۲ سال از شروع کاهش فرایند قیمت‌ها تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که به علت افزایش تقاضا و کاهش تولید وضع در حال تغییر است و نشان می‌دهد که ما در حال عبور از آن بحران هستیم.

وزیر نفت در توضیحی گفت: برآوردهای دبیرخانه اوپک اعلام می‌دارد که در سال ۲۰۱۶، ۱.۲ میلیون بشکه تقاضا در روز نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش می‌یابد و ۷۰۰ هزار بشکه عرضه نفت غیر اوپک کاهش پیدا می‌کند، یعنی تراز مثبتی به نفع ما در بازار ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا در سال ۲۰۱۴، ۱۴۰۰ بوده است، خاطرنشان کرد: این عدد در نوامبر ۲۰۱۵ به ۶۰۰ دکل کاهش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری نفت نیز به‌شدت در دنیا کاهش یافته است.

زنگنه گفت: این عوامل باعث شده است که در اثر بازار آینده و نگاه به آینده و بازار عرضه و تقاضا فشار بر قیمت‌ها کم شود، و قیمت روبه بالا آغاز شود.

وی با تأکید بر اینکه ما در بهترین شرایط توانسته‌ایم مجدداً وارد بازار فروش نفت شویم، بیان داشت: درحالی‌که همه نگران بودند که ما با ورود خود به بازار باعث سقوط قیمت‌های می‌شویم، اما این اتفاق نیفتاد و درحالی‌که ما حدود ۱ میلیون بشکه نفت جدید وارد بازار کردیم، قیمت‌ها کاهش نیافت و روبه بالا رفت و یکی از دلایلش این بود که علی‌رغم میل برخی از دوستان که مرتب به من انتقاد می‌کردند، ما از قبل بازار را واکسینه کرده بودیم.

وزیر نفت گفت: ما می‌گفتیم که ما ۳ ماهه یا ۶ ماهه به بازار برمی‌گردیم و با اینکه خیلی‌ها به ما انتقاد داشتند، ولی سیاست نظام بازگشت به بازار نفت بود.

وی ادامه داد:‌ اصل بسیار مهمی را در نظر داشتیم و آن این بود که سهمی که در بازار از دست داده‌ایم را باید به هر قیمتی به‌دست بیاوریم و در این مسیر با سرعت هرچه بیش‌تر باید این کار را بکنیم. چراکه بازگشت تدریجی به این معنا بود که نمی‌گذارند ما سهم تاریخی خود را به دست بیاوریم، چراکه رقبای سرسختی داریم که حتی اگر مخالف سیاسی ما هم نباشند، از نظر بازار طبیعی رقابت، رقبای سرسخت ما هستند.

زنگنه اظهار داشت: ما این تصمیم را گرفتیم و هرچند که فشار زیادی به ما آمد پای آن ایستادیم و توانستیم آن را محقق کنیم و صادرات نفت را که قبل از این دولت ۹۷۰ هزار بشکه در روز بود، تا پایان خرداد به بیش از ۲ میلیون بشکه خواهیم رساند.

وی در بخش دیگری از گزارش خود درباره بودجه سال ۹۵، گفت: ما در بودجه پیش‌بینی ۸۰۰ میلیون بشکه صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار دیده‌ایم که هیچ‌کدام بزرگ نبوده‌اند و الان می‌توانیم بگوییم تا اندازه‌ای محافظه‌کارانه نیز بوده است.

وزیر نفت درباره مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات حوزه نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما تحریم‌ها بوده است که الحمدالله عمده آن برداشته شده است که شاخص مهم آن صادرات است که دو برابر شده است و ما ادامه خواهیم داد و افزایش تولید بازهم خواهیم داشت، البته در بازاریابی ما را آزار می‌دهند و رقابت‌های غیرسالم با ما می‌کنند.

وی مشکلات مالی را از دیگر مشکلات حوزه نفت و گاز در سال‌های گذشته خواند و تصریح کرد: این مشکل منجر به تأخیر در پرداخت‌ها و تکمیل پروژه‌ها، حتی حیاتی‌ترین آنها مانند پارس جنوبی و کارون شد.

زنگنه به استهلاک تأسیسات صنعت نفت اشاره کرد و ادامه داد: بعض تأسیسات ما در مناطق نفتی بیش از ۵۰ سال از عمرشان گذشته است و نیاز به بازسازی دارد، همین‌طور پایین بودن ضریب بازیافت نفت از مخازن نفت از مشکلات جدی است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری نکنیم، در آینده گرفتار کاهش تولید و هدر رفت سرمایه می‌شویم.

وی یارانه‌های سنگین پرداختی را از دیگر معضلات بخش نفت ذکر کرد و گفت: یارانه بر تشکیلات وزارت نفت فشارهای کمرشکنی وارد کرده است.

وزیر نفت از مفاسد و بی‌انضباطی‌های مالی به‌عنوان دیگر مشکلات در حوزه نفتی کشور یاد کرد و گفت: بابک زنجانی مشکل کوچکی نبود که ۲.۷ میلیارد دلار از منابع نفت را برده و معلوم نیست چه بر سر آن آمده و یا اینکه اصلاً بتوانیم آن را پس بگیریم یا نه و یا خریدهای قبلی که اصلاً ضمانت نداشته است، همانند دکل نفتی گمشده.

وی تراکم شدید پرسنل را دیگر مشکل وزارت نفت خواند و اظهار داشت: بالا بودن مصرف و پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی موجب می‌شود که در آینده نتوانیم پاسخ مصرف انرژی کشور را بدهیم، چراکه پارس جنوبی دیگری نخواهیم داشت که آن را توسعه دهیم و شتاب افزایش مصرف اصلاً قابل جوابگویی نیست.

زنگنه حیاتی‌ترین موضوع برای بخش نفت را پس از برجام و رفع تحریم‌ها را ظرفیت‌سازی و افزایش قدرت تولید کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در غیر این‌صورت ما بازارهای خود را در منطقه از دست خواهیم داد و موازنه قدرت در این عرصه به هم خواهد خورد و ما ضربه جدی می‌خوریم.

وی گفت: طبق تجربیات سال‌های مسئولیت من اگر بخش نفتی در کشور فعال شود، تنها درآمد برای کشور نمی‌آورد، بلکه در جریان اجرای پروژه‌هایش بخش مهمی از اقتصاد کشور را فعال می‌کند؛ چراکه روزی که عسلویه کاملاً فعال بود هیچ پیمانکار و سازنده‌ای مهمی نبود که کاری در عسلویه نداشته باشد و ما باید این را احیا کنیم.

وزیر نفت تأکید کرد: صدای ما باید صدای همدلی و ثبات باشد و ما به حمایت و پشتیبانی قوی مجلس نیاز داریم که البته باید همراه با نظارت آنان بر عملکرد صنعت نفت باشد.

*اولین تحقیق و تفحص مجلس دهم کلید خورد/درخواست نمایندگان برای تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا

۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا را تهیه و تنظیم کرده‌اند.

این طرح در نشست امروز مجلس شورای اسلامی تقدیم هیأت رئیسه خانه ملت شده که سوال اصلی آن این است «چه اقداماتی جهت مبارزه هدفمند و تأثیرگذار با قاچاق کالا صورت پذیرفته است».

متن کامل درخواست تحقیق و تفحص که در اجرای ماده ۱۸۹ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تهیه شده به شرح ذیل است:

عنوان تحقیق و تفحص:

بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا

شرح:

پدیده قاچاق و قاچاق‌فروشی ضربه به اقتصاد، هویت ملی کشور و همه برنامه‌ریزی‌هاست. این از لحاظ شرعی، یک عمل ممنوع و حرام قطعی است چون موجب افساد است. «مقام معظم رهبری»

گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه هدفمند و تأثیرگذار کرد.

به همین منظور از سال ۱۳۸۱ ستاد مبارزه با قاچاق کالا با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شده است و مسئولیت پیگیری و سازماندهی هدفمند با قاچاق کالا و ارز به این ستاد واگذار شده است.

مبارزه با قاچاق به صورت کارآمد و بنیانی، لزوم بکارگیری قوی‌ترین اشخاص در این مأموریت، تقویت دستگاه‌های ذی‌ربط، برخورد با قدرت با قاچاق سازمان‌یافته، لزوم برخورد جدی با قاچاقچیان بزرگی که با ده‌ها و صدها کانتینر، اشخاص قاچاق وارد کشور می ‌کنند، رصد و پیگیری جنس قاچاق پیش از مبادی ورودی و محل عرضه آن در بازار، دقت و مراقبت تمام از آلوده شدن عناصر دست‌اندرکار این مبارزه به بیماری رشوه و امثال آن مواردی است که د این ستاد و مجموعه‌های دخیل در این امر انتظار می‌رود.

سوال اصلی تحقیق و تفحص:

چه اقداماتی چهت مبارزه هدفمند و تأثیرگذار با قاچاق کالا صورت پذیرفته است؟

سوال فرعی تحقیق و تفحص:

۱- دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزش چه اقداماتی چهت جلوگیری از قاچاق کالا انجام داده‌آند؟

۲- چرا با گذشت سال‌های طولانی تشکیل ستاد، آمار قاچاق کالا در سال های اخیر افزایش یافته است؟

۳- نحوه هزینه‌کرد اعتبارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا چگونه است؟

۴-گمرک جمهوری اسلامی ایران و مبادی ورودی کشور چه اقداماتی در جلوگیری از بروز قاچاق انجام داده‌آند؟

۵- چه اقداماتی جهت آشنایی افکار عمومی با مضرات قاچاق صورت پذیرفته و برای بکارگیری نیروهای مردمی چه برنامه‌ای دارید؟

نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد

حسن موسوی نماینده رباط کریم و بهارستان

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و میمه

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان

*لاشکی: وزارت نفت درباره قراردادهای جدید نفتی شفاف‌تر توضیح دهد/طلب ۵۲ میلیارد دلاری شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در ادامه طی سخنانی پس از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، وضعیت تولید نفت و گاز خیلی خوب نیست و سهم ایران در تأمین نفت مصرفی دنیا از سال ۸۲ تا ۹۲ روند کاهشی داشته است.

وی افزود: آقای وزیر پیش از این گفته بود می خواهیم سهم تولید نفت ایران را به ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهیم، در بودجه سنواتی سال‌های ۹۴ و ۹۵ مجلس شورای اسلامی ۱۴.۵ درصد از سهم فروش نفت را برای شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت در نظر گرفت، این در حالی است که امروز شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت ۵۲ میلیارد دلار از وزارت نفت طلب دارند.

لاشکی ادامه داد: این مشکل مربوط به امروز هم نیست و از زمانی که آقای رستم قاسمی وزیر بودند هم این مسئله وجود داشت و وقتی از او در این باره سوال کردیم گفت که ما چاره‌ای نداریم و باید بخشی از سهم فروش نفت را به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهیم.

نماینده نوشهر و چالوس در پایان خاطرنشان کرد: افتتاح فازهای پارس جنوبی در اولویت کاری وزارت نفت است اما این موضوع دلیل نمی شود که شهرهای دیگر کشور را نادیده بگیریم، استخراج نفت از شمال کشور متأسفانه دیده نمی‌شود؛ همچنین از آقای وزیر نفت می‌خواهم که قدری شفاف‌تر درباره قراردادهای جدید نفتی توضیح دهند.

*کرم‌پور حقیقی: رهایی از وابستگی اقتصاد به نفت تنها از مسیر توسعه صنعت میسر می‌شود

کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس طی سخنانی پس از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: صنعت نفت ایران با یکصد سال قدمت تاریخی به عنوان پشتوانه اصلی اقتصاد ملی، تاکنون نتوانسته اقتصادی توسعه‌یافته و شکوفا برای ایارن به وجود آورد.

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و تلاش‌ةای دولت‌های مختلف، وابستگی اقتصاد تک محصولی واقعیت دارد، رهایی از این وابستگی جز از مسیر توسعه صنعت میسر نمی‌شود.

کرم‌پور در ادامه تأکید کرد: در همین راستا دولت سکانداری این وزارتخانه راهبردی را به فردی مجرب و کارکشته سپرده است به گونه‌ای که علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، شاهد موفقیت‌های گسترده این وزارتخانه بوده‌ایم و این تمام ظرفیت صنعت نفت برای توسعه اقتصاد ملی نیست.

به گفته وی، باید رابطه شفاف و متعهدانه میان مجلس و وزارت نفت برقرار شود، اقدامات جدی وزارت نفت در بخش بالادستی در شرکت ملی نفت ایران از جمله اصلاح ساختار و قراردادهای جدید نفتی برای توسعه میادین جدید، از جمله اقدامات اخیر وزارت نفت است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

کرم‌پور حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه انتخابیه اینجانب (فیروزآباد) با تولید روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز باید از حداقل مواهب جانبی این صنعت برخوردار شود اما متأسفانه نرخ بیکاری در حوزه انتخابیه‌ام ۳۰ درصد است و می‌طلبد وزارت نفت به این منطقه توجه ویژه‌ای داشته باشد.

*بیگی: برخی سخنان وزرا مایه دلسردی مردم می‌شود/ وضعیت معیشت مردم ناگوار است

حسن بیگی نماینده مردم دامغان نیز طی سخنانی پس از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد بهتر است یک هماهنگی بین وزرای محترم وجود داشته باشد زیرا با سخنان و مطالبی که مطرح می‌‌کنند مایه دلسردی مردم می‌شوند به جای اینکه موجب دلگرمی مردم شوند.

وی افزود: برخی آمارها همواره از یأس، ناامیدی و سیاه‌نمایی در بسیاری از مباحث همراه است، یکی از نکات بسیار مهم مدنظر رهبری مسئله تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، لذا همه ما باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی در نظر ایشان حرکت کنیم، طبیعتا باید یک همفکری و همدلی در این زمینه به وجود آید.

بیگی با تأکید بر اینکه متأسفانه وضعیت معیشتی مردم ما ناگوار است، گفت: جنگ نرم را عربستان شروع کرد، باید گردن کشوری که حامی رژیم صهیونیستی است را با تبر زد، امروز اگر ضرورت داشته باشد که ما به عنوان یک مسلمان حتی اگر یک سال روزه بگیریم و تلاش کنیم حقوق و دستمزد کارمندان را کاهش دهیم، اما سرمایه‌گذاری برای نفت آینده داشته باشیم تا بتوانند در آرامش زندگی کنند، باید بدانیم این یک وظیفه و ضرورت است.

بیگی تأکید کرد: متأسفانه منابع ما بسیار محدود است و در تقسیم این منابع اگر بخواهیم از یکدیگر سبقت بگیریم جایی را آباد و جایی را نابود خواهیم کرد، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان برای بخش عمرانی کشور هستیم، سرمایه‌گذاری‌های کوچک جواب منمی‌شود و این سرمایه‌گذاری هم برای مردم و هم باری نسل آینده ضرورت دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید با تمام توان سرمایه‌گذاری کنیم و بدانیم مسیر گذشته مسیر درستی نبوده است.

*بختیار: نتوانستیم به اهداف ۲۰ ساله درباره افتتاح لایه‌های نفتی پارس جنوبی دست یابیم/لزوم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و معوق نفتی و گازی

در ادامه نیز علی بختیار نماینده مردم گلپایگان در مجلس در سخنانی پس از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت:‌ علی‌رغم تلاش های خوبی که آقای وزیر در زمینه افتتاح فازهای پارس جنوبی داشتند و در لایه‌های گازی فازهای پارس جنوبی اقدامات خوبی انجام شده اما در لایه‌های نفتی نتوانستیم اهداف ۲۰ ساله را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مزیت‌های مناسبی در قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و احکام برنامه‌های پنج ساله در نظر گرفته شده است، گفت: از جمله مهمترین اشکالات در صنعت نفت که خیلی متأثر از دولت‌های گذشته است، تکمیل پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس است، این ضعف متأثر از دولت‌های قبل است، باید طرح‌های نیمه تمام و معوق هر چه سریعتر به اتمام برسند.

بختیار در پایان خاطرنشان کرد: باری میادین مشترک نفتی و بزرگترین میادین ما با عربستان با توجه به مسائل مطرح، انتظار داریم آقای زنگنه وزیر نفت پاسخ دهند.

*نوروزی: استفاده از بازنشستگان در وزارت نفت ظلمی نابخشودنی بر جوانان است/خطر نقض حاکمیت ایران در قراردادهای جدید نفتی

حسن نوروزی نماینده مرم رباط کریم در سخنانی پس از اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: مسئله قراردادهای جدید نفتی در شرایط پسابرجام با حواشی روبه‌روست که احتمال می‌رود نقض قانون اساسی و زیر پا گذاشتن حق حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته باشد.

وی افزود: قراردادهای چند ده میلیارد دلاری دولت با کشورهای غربی ملاحظات بسیاری را دارد که خطر در معرض تهدید قرار گرفتن تولید ملی و تبدیل شدن بازار ایران به یک بازار مصرفی برای کمپانی‌های غربی را در پی دارد و ما باید در این سرمایه‌گذاری‌ها زیرساخت‌های عمرانی را به طرف منافع ملی کشور و اقتصاد مولد پیش ببریم.

نوروزی بر همین اساس تصریح کرد: تا کی باید شاهد هدر رفت سرمایه‌های ملی از طریق سوزاندن گازهای همراه با نفت در مناطق نفت خیز کشور باشیم؟ چرا جلوی این موارد گرفته نمی‌شود؟

نماینده رباط کریم در مجلس تأکید کرد: تغییراتی که در سیستم پرسنلی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه رخ داده و پرسنل از پیمانکاری به قرارداد موقت تغییر وضعیت پیدا کردند که این امر مقداری ترس و هراس و دلهره در میان کارمندان شریف ایجاد کرده است که بی ثباتی شغلی را برایشان ایجاد کرده و در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: استفاده از بازنشستگان در شرکت‌های تابعه وزارت نفت ظلمی نابخشودنی بر جوانان است، کسانی که کار کردند و توان خود را پشت سر گذاشتند باید کنار روند و از جوانان به جای آنان استفاده شود.

نوروزی همچنین گفت: به جای اینکه از یک بازنشسته دارای تحصیلات کلاس پنجم، از یک جوان دارای فوق لیسانس و دانشنامه دانشگاهی باید استفاده شود، متأسفانه قراردادهای شرکت نفت بیشتر حالت گزینشی و تشریفات مناقصه‌ای سربسته دارد که امیدوارم در این قراردادها این موضوعات لحاظ شود.

برچسب‌ها:

نظر شما