شناسهٔ خبر: 125821 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ضرورت اجرای صحیح نظارت بر رفتار نمایندگان

مجید ناصری نژاد

هفته نامه «نماینده»؛ حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد*/ مطالبه رهبر انقلاب از نمایندگان مجلس هشتم برای ایجاد سازوکار نظارت بر رفتار خود منجر به تصویب قانونی خوب در همان مجلس شد که به نظر می‌رسد در مقطع اجرا در مجلس نهم به خوبی از ظرفیت‌های آن بهره‌گیری نشده است.

مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت نظارت نمایندگان بر نمایندگان تأکید کرده‌اند و آخرین مرتبه نیز در نخستین دیدار با منتخبان دوره دهم مجلس جنبه دیگری از ضرورت وجود این نظارت را تبیین کردند.

ایشان با اشاره دقیق به در معرض خطا بودن همه انسان‌ها، راه جلوگیری از لغزش نمایندگان را همین نظارت بر خویشتن می‌دانند و دلیل مهم‌تر اهمیت این نظارت را نیاز وکلای ملت به پاکی و طهارت اعمال برای باز بودن زبانش می‌شمارند. چه‌بسا هنگامی که نماینده‌ای این پاکیزگی در کارنامه‌اش نباشد ناچار به سکوت در برابر برخی فسادها گردد که با سوگند نمایندگی در مغایرت کامل است.

با توجه به اینکه خودنظارتی نمایندگان امر مستقیم مقام معظم رهبری است و شخصاً نیز برخی جزئیات مد نظر خود را در سخنرانی‌هایی تبیین کرده اند؛ ضروری است اگر هر گونه اشکالی در مرحله اجرا وجود دارد سریعاً حل شود. هیئت‌رئیسه جدید در مجلس دهم موظف است این قانون را به صورت جدی اجرا نماید و نمایندگان نیز به‌عنوان پیروان خط رهبری و حامیان ولایت پیگیری اجرای این قانون را در دستور کار داریم.

اجرای صحیح این قانون از جهات متعدد برای حفظ حرمت و رعایت شأن مجلس نیز مفید است تا بجای ورود و دخالت نهادهای قضائی دیگر در درون خودش اشکالاتش را برطرف نماید.

گویا تعدادی از نمایندگان دوره قبل به فاصله کوتاهی از تصویب این قانون در مجلس هشتم، با تهیه طرح الحاقیه‌ای خواستار تقویت و افزایش کارایی آن شده‌اند که اخبار نهایی از وضعیت فعلی آن در دست نیست. در پیش‌نویس این الحاقیه خواستار انتشار جزئیات همه افعال نمایندگان ـ اعم از میزان حضور و مرخصی تا نحوه استفاده از ابزارهای نظارتی و عملکرد تقنینی ـ در دوره وکالتشان شده‌اند.

به هر حال باید بپذیریم افعالی که از نمایندگان مردم سر می‌زند مربوط به شخصیت حقیقی و حریم خصوصی آنان نیست، ما هر چه داریم متعلق به مردم است و مردم باید بدانند که منتخبانشان در خانه ملت چه کار می‌کنند.

معتقدم این طرح برای شناساندن نمایندگان فعال به مردم بسیار خوب است. این آگاهی مردم از کارهای نمایندگان هم برای نماینده مفید است و هم برای مردم.

 

* نماینده مردم شادگان در مجلس هفتم، هشتم و دهم

نظر شما