شناسهٔ خبر: 125734 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

هفته نامه«نماینده» بررسی کرد؛

آیا اصلاح طلبان از روحانی عبور می کنند؟

روحانی/1

هفته نامه «نماینده» - محمدرضا عارف «نماینده مردم تهران» پس از شکست در انتخاب رئیس مجلس دهم بار دیگر سوژه اصحاب رسانه، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی شد. این بار از او به عنوان گزینه احتمالی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نام می‌برند.

کاظم جلالی «از چهره‌های نزدیک به رئیس کنونی بهارستان» که در ایام انتخابات در فهرست امید(اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) قرار گرفت، از ریاست عارف بر مرکز پژوهش‌ها استقبال کرد اما هنوز خبر رسمی مبنی بر پذیرش یا رد این پیشنهاد اعلام نشده است.

محمدرضا بادامچی «عضو شورای مرکزی حزب کار و نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران» همچون کاظم جلالی از ریاست «عارف» بر مرکز پژوهش‌های مجلس حمایت می‌کند و در عین حال از نقش محمدرضا عارف در انتخابات سال 96 سخن گفت. او با بیان اینکه اگرعارف برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز آمادگی داشته باشد، بهتر است، به انتظار اصلاح‌طلبان نسبت به «عارف اصلاحات» اشاره کرد و درباره اینکه «آیا احتمال دارد که عارف در سال آینده به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کنند؟» اظهار داشت: «چون ما علاقه‌مند به آقای عارف هستیم و حالت کاریزمایی را بین مردم می‌بینیم، من فکر می‌کنم که حتماً این کار را می‌کنند.»

الیاس حضرتی «عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده مردم تهران» هم دیگر چهره اصلاح‌طلبی بود که نسبت به این موضع اعلام نظر کرد. او در پاسخ به این پرسش كه «اصلاح‌طلبان رابطه خود با دولت روحانی را چگونه تعریف کردند؟»، گفت: «اصلاح‌طلبان به طور کلی در موفقیت و روی کار آمدن روحانی نقش مؤثری داشتند، اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند که در این مرحله دولت روحانی فرصت و ایده بسیار خوبی برای آنهاست و بخش زیادی از تفکرات روحانی و برنامه‌هایی که رئیس‌جمهور دنبال می‌کند در ادامه و در راستای ایده‌هایی است که جریان اصلاح‌طلبی دنبال می‌کند؛ به عبارت بهتر اصلاح‌طلبان دولت روحانی را جزیی از خود دانسته و وظیفه خود می‌دانند که با تمام توان در جهت کمک به دولت روحانی و تقویت آن بدون کوچکترین چشم داشتی نقش ایفا کنند.

از نماینده اصلاح‌طلب مجلس سؤال شد با این وجود اين احتمال می‌رود «اصلاح‌طلبان از اعتدال عبور کنند؟» که وی پاسخ داد: «کسی زیر چتر کسی نیست، قطعاً روحانی مدیون فردی نیست، اعتدال جریانی است که از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب با مشخصه معتدل بودن و حرکت عقلایی داشتن در دولت اعتدال فعالیت می‌کنند؛ بنابراین جریان اعتدال به تنهایی چتر نیست که بر اصول‌گراها یا اصلاح‌طلب‌ها سایه اندازد.

حضرتی تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان وظیفه خود می‌دانند که با تمام توان و ظرفیت درکنار تفکر، اندیشه و تفسیری که روحانی دارد به دولت وی کمک کنند، وگرنه نه روحانی زیر چتر اصلاح طلب‌ها است و نه اصلاح‌طلب‌ها زیر چتر روحانی هستند.

عبور از «روحانی» فقط به جغرافیای جریان اصلاح‌طلب محدود نمی‌شود بلکه کنشگران اصول‌گرا هم معتقدند: «اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 96 از روحانی عبور خواهند کرد.»

حجت‌الاسلام مجتبی ذولنور، «نماینده اصول‌گرای مجلس دهم» احتمال عبور اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات سال 96 و معرفی یک چهره اصلاح‌طلب را رد نکرد و گفت: «این احتمال می‌رود در طول یک‌سالی که از عمر این دولت باقی مانده است، نتیجه کار دولت و روحانی مانند 3 سال گذشته باشد؛ از این رو اصلاح‌طلبان احساس کنند نباید تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد روحانی خرج کنند و به باور عبور از روحانی برسند.

در حالی طرح عبور مستقیم یا غیرمستقیم اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات 96 توسط فعالان سیاسی به‌ویژه نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس بیان شد که پیش از این «محمدرضا خاتمی» اولین دبیرکل حزب منحله مشارکت و «نائب‌رئیس مجلس جنجالی ششم» از حسن روحانی به عنوان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات سال  آینده خبر داد و گفته بود: «در نشست و برخاست‌هایی که با نحله‌های مختلف اصلاحات دارم می‌بینم همه این افراد از شخص آقای روحانی رضایت دارند و معقتدند ایشان حتی فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. البته ما انتقاداتی به برخی عملکردهای دولت یازدهم داریم ولی نامزدمان برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری شخص آقای روحانی است.»

آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده از رئیس دولت تدبیر و امید عبور خواهند کرد؟

نظر شما