شناسهٔ خبر: 125712 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نقش سرمایه اجتماعی در بهبود مشکلات کشور

زهرا سعیدی

«نماینده»؛ زهرا سعیدی/* در خصوص اهميت فرهنگ بايد به اين نكته اشاره كرد كه مقام معظم رهبرى در ساليان متمادى به مسئله فرهنگ توجه ويژه اى نشان دادند و در بيانات خود مسئولان و مردم را به اهميت جايگاه اين مقوله ارزشمند متوجه ساختند. طبق فرمايشان ايشان، طرح مسائل اقتصادى به مشكلات فعلى جامعه مرتبط است اما در دراز مدت هميشه مسئله فرهنگ قابل طرح است.

در ريشه يابى بسيارى از مشكلات جامعه حتى مسائل اقتصادى، به موضوع فرهنگ مى‌رسيم. عدم فرهنگ سازى در زمينه هاى مختلف موجب بروز مشكلات متعددى مى‌شود. يكى از جلوه هاى فرهنگ سازى اين است كه ارزش هاى انقلاب اسلامى در انديشه و عمل استوار شود. ما به عنوان افراد يك جامعه اسلامى بايد براى بهبود رفتارهاى اجتماعى و فردى خود برنامه ريزى داشته باشيم. متوليان فرهنگ يك جامعه و تك تك مردم بايد تصميم بگيرند و در تقويت فضايل اخلاقى تلاش جدى و اهتمام ويژه داشته باشند.

مشكلات موجود در اقتصاد كشور و نيز ساير حوزه ها كه ريشه اقتصادى دارند، گوياى اين مهم است كه بى ترديد تغيير در ساختار نظام اقتصادى كشور امرى ضرورى است. اما اين تغييرات بايد منجر به ايجاد زيرساخت هايى براساس اهداف پيش بينى شده و البته همراه با مقاوم سازى صورت بگيرد. تا آن زمان كه ساختارها ترميم نشود و وابستگى ها كاهش پيدا نكند، نمى‌توان انتظار رشد و پيشرفت را در حوزه اقتصادى داشت.

تمام نيروهاى داخلى اعم از مسئولان و مردم بايد توان خود را بر روى توليد داخل و استفاده از آن متمركز نمايند. مسئولان حمايت از توليد را به عنوان وظيفه دنبال كنند، توليدكنندگان اولويت خود را ارتقاى كيفيت و تنوع محصولات توليد شده در كشور براى برآورده ساختن نياز و سليقه جامعه قرار دهند و مردم نيز در جايگاه مصرف كننده تاحدامكان خريد جنس ايرانى را بر كالاى خارجى ارجح بدانند.

در بحث حمايت از توليد ملى كه به آن اشاره شد اگر چنانچه هر كدام از مهره ها به درستى حركت نكنند، نتيجه نهايى حاصل نخواهد شد. در همين راستا اعمال فشار به يك بخش خاص مثل مجلس، دولت، صنعت گر يا مردم، مفيد فايده نخواهد بود؛ لذا لازم است تا در يك حركت انقلابى به تبلور مؤلفه هاى اقتصاد مقاومتى اقدام نماييم. موفقيت در اجراى سياست هاى اقتصاد مقاومتى منوط به يارى دولت، مجلس، سيستم بانكى، بنگاه هاى اقتصادى و مردم ... است. تمامى اين اجزاى جامعه بايد كمك نمايند تا ما بتوانيم توليد ملى با كيفيت، داشته باشيم.

در مقوله اقتصاد مقاومتى انداختن توپ در زمين ديگرى سبب حل مسئله نخواهد شد و همگان بايد خود را مكلف بدانند تا در هر پست، مقامى و جايگاهى كه هستند، نقش خود را در اجراى سياست هاى ابلاغى اقتصاد مقاومتى به درستى انجام دهند. در ابتدا به موضوع فرهنگ به عنوان ريشه اغلب مسائل و مشكلات اشاره شد؛ در اين خصوص نيز نيازمند يك فرهنگ سازى جامع هستيم.

يكى از مسائلى كه در اقناع افراد جامعه و ايجاد وحدت براى ايفاى نقش خود در مسير حمايت از توليد داخل مهم است «سرمايه معنوى» مردم است. اين گفته  به آن معناست كه بايد سرمايه معنوى و اعتماد اجتماعى موجود ميان مردم و مسئولين نظام تقويت شود. ناگفته پيداست كه در شرايط سخت اقتصادى و گذراندن مسير اقتصاد مقاومتى تا رسيدن به هدف، مردم يك جامعه متحمل دشوارى هايى خواهند شد. آنچه كه مى‌تواند مردم را تا نيل به اهداف دشوار اجتماعى و اقتصادى يارى برساند، داشتن سرمايه معنوى و اعتماد اجتماعى است. در جنگ ۸ ساله تحميلى وجود چنين روحيه اى در ميان مردم موجب شد سختى هاى سال هاى جنگ و ناامنى را به جان بخرند و در مقابل دست هاى متحد شده كشورهاى قدرتمند جهان بايستند و حتى يك وجب از خاك ايران را به دشمن بعثى واگذار نكنند.

مسئله ديگرى كه بايد مورد توجه مسئولين قرار بگيرد، فسادهاى موجود در جامعه هستند. بايد فسادهاى مختلف در كشور شناسايى، مهار و حذف شوند. فسادهاى اقتصادى و ... از سيستمى كه به نام جمهورى اسلامى مزين شده بايد حذف شود تا به معناى واقعى مطابق با اسلام ناب محمدى باشد. وجود فساد در جامعه موجب از بين رفتن مؤلفه اعتماد و اميد خواهد شد.

در خصوص مسائل اقتصادى، جذب سرمايه هاى غيردولتى نقش مهمى را ايفا مى‌كند. اين فاكتور به علاوه استفاده بهينه از منابع انسانى، مديريت صحيح و كارآمد، سرمايه هاى معنوى افراد، كمك دولت و سيستم بانكى، اصلاح قوانين اقتصادى در راستاى اصلاح قوانين خصوصى سازى و ... در كنار هم مى‌تواند موجب شود تا كشور توليد ملى با كيفيت را داشته باشد.

ما از لحاظ نيروى انسانى بسيار غنى هستيم، در ميان جوانان كشورمان مى‌توانيم بهترين مديران صنعت را مشاهده كنيم. اما متأسفانه گاهى اوقات به دانش، تخصص، مهارت و مديريت افراد توجه نمى‌شود و اين امر موجب مى شود تا افراد متخصص و كارآمد در جايگاه واقعى خود قرار نگيرند.

*نماینده مبارکه در مجلس دهم

نظر شما