شناسهٔ خبر: 125555 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

امیرآبادی با اشاره به فراکسیون اکثریت ولایت در مجلس به «نماینده» گفت:

برای حل مشکلات مردم تعامل می کنیم

احمد امیرآبادی فراهانی/*

هفته نامه «نماینده»/ «احمد امیرآبادی‌فراهانی» منتخب اول مردم قم در دوره دهم مجلس توانست با رأی مثبت نمایندگان وارد هیئت‌رئیسه مجلس شود. این نماینده اصول‌گرای مجلس از فعالین ایجاد فراکسیون فراگیر اصول‌گرایان بود که قبل از انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس نیز این تلاش‌ها با تشکیل فراکسیون ولایت، به ثمر نشست.

پس از برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه یک ساله مجلس و با مشاهده تغییرات در آراي نمایندگان، تحلیل چرایی این تغییرها و برنامه‌های آینده اصول‌گرایان برای کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم را از «احمد امیرآبادی» جویا شدیم. مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

 

* با توجه به تعداد اعضای فراکسیون‌ها که قبل از انتخابات اعلام شده بود، تأثیر فراکسیون‌ها در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس چقدر بود و به نظر شما چه عوامل دیگری در نتیجه این انتخابات نقش داشت؟

در نتایج این دو انتخابات، آرا بر اساس تعهدات فراکسیونی رقم نخورد؛ عوامل دیگری همچون مسائل منطقه‌ای در رأی نمایندگان محترم نقش داشت که قابل چشم‌پوشی نیز نبود. آراي اعضای هیئت‌رئیسه از یکدیگر فاصله معناداری دارد و بعضاً رأی افرادی که در هیئت‌رئیسه موقت رأی آوردند، نسبت به هیئت‌رئیسه دائم نیز تفاوت عمده‌ای داشت.

 

* به نظر شما دلیل تغییر آرا از هیئت‌رئیسه موقت تا دائم چه بود؟

چون انتخابات اجلاسیه اول بود، شناخت نمایندگان محترم به اندازه کافی نبود و برخی افراد خیلی تخریب شدند. شاید دوره‌های بعدی کسی نتواند علیه دیگری صحبت کند، زیرا نمایندگان شناخت کامل از یکدیگر به دست خواهند آورد و نسبت به دیدگاه‌های یکدیگر آشناتر می‌شوند و توانمندی‌های هر یک را بهتر خواهند شناخت.

 

* مشخصاً دلیل کاهش رأی آقای دهقان چه بود؟ چه طیفی منجر به این ریزش شد؟

اینکه طیف خاصی را نام ببریم امکانش نیست چون هنوز تحلیل آرا نکردیم. اما آقای دهقان با تجربه بالایی که داشت، حیف شد که از حضور محروم شد. ایشان دکترای حقوق دارد و بر آئین‌نامه مجلس مسلط است، لذا در هیئت‌رئیسه مجلس می‌توانست خیلی در برنامه‌ریزی‌ها کمک کند و مؤثر باشد. البته در فضای مجازی خیلی علیه ايشان مطلب گفته شد و مدعی بودند عضو پایداری است یا تند و افراطی است. این برادر آزاده چندین سال در اسارت رژیم بعث بود. ضمن اینکه در طول دوره‌های گذشته نمایندگی در مسائل اساسی خیلی خوب ورود می‌کرد. ضمن اینکه در مبارزه با فساد در طول چند سال گذشته کارهای بزرگی کرده بود. به نظر می‌رسد در حق وی جفا صورت گرفت و جای ایشان در هیئت‌رئیسه مجلس کاملاً خالی است. ان‌شاءالله نمایندگان در طول یک سال آینده نسبت به ایشان شناخت خوبی پیدا خواهند کرد و امیدوارم سال آینده ایشان را در هیئت‌رئیسه مجلس ببینیم.

 

* پیش‌بینی می‌کنید در اجلاسیه‌های آینده تغییری ایجاد شود؟

نمایندگان عاقل هستند و چون تعهد شرعی داده و سوگند خورده‌اند به نظر می‌رسد در اجلاسیه بعدی پاکدستی، تعهد و کارآمدی افراد را بهتر خواهند شناخت و اگر فضای سیاسی دوقطبی نشود، افراد بر اساس شناخت عمیقی که به دست می‌آورند، رأی خواهند داد. ضمن اینکه نمی‌شود گفت حتماً این ترکیب به صورت جزئی یا کلی عوض خواهد شد، اما حتماً با شناخت بیشتر و بر اساس کارآمدی و توانمندی رأی خواهند داد. معمولاً نیز همین طور است. در سال اول افراد بیشتر بر اساس شناخت رسانه‌ای که از مسائل کلی سطح کشور دارند، رأی می‌دهند تا توانمندی مورد نیاز داخل مجلس.

 

* دلیل تغییر تعداد آراي کاندیداهای فراکسیون ولایت چه بود؟

تعداد اعضای فراکسیون ولایت بین ۱۷۵ تا ۱۸۰ نفر است و از مجموعه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نماینده اصول‌گرا و ۵۰ نفر مستقلین متمایل به اصول‌گرا تشکیل شده است. می‌شود گفت نظر مستقلین مقداری شکنندگی در آرا به وجود آورد و بین این دو طیف داخل فراکسیون انسجام کافی ایجاد نشد.

 

* برای ایجاد انسجام بیشتر اعضای فراکسیون چه کاری باید انجام داد؟

به نظر می‌رسد اگر تقوا و اخلاق بیشتر شکل بگیرد و کار برای خدا پیش برود، قطعاً انسجام بیشتر خواهد شد. اگر خدای ناکرده منیّت وجود داشته باشد، اختلاف پیش می‌آید؛ به هرحال نباید کار را با هوای نفس پیش ببریم، باید به دنبال ایجاد انسجام باشیم و بیش از گذشته به یکدیگر کمک کنیم.

 

* فراکسیون ولایت برنامه‌ای برای کمیسیون‌ها دارد؟

ما هم مانند فراکسیون امید برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌ایم که بتوانیم از همه توانمندی نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های مختلف بهره‌مند شویم. کمیسیون‌ها چون کار می‌کنند باید از توان همه نمایندگان بر اساس تجربه و تخصص و کارآمدی استفاده كنند. چون همه شناخت کافی از توان مدیریتی افراد ندارند، فعلاً سوابق و تحصیلات نقش اساسی ایفا خواهد کرد. باید یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم صورت بگیرد تا آنهایی که توانایی دارند با کار کارشناسی روی لوایح و طرح‌ها بتوانند غنای زیادی به جلسات علنی مجلس ببخشند.

اگر کمیسیون خوب کار کند و گزارش‌های پخته‌ای را تحویل صحن بدهد، کار برای سایر نمایندگان و دیگرانی که حائز تخصص آن کمیسیون نیستند، راحت می‌شود. افراد باید در کمیسیون فارغ از مسائل سیاسی بحث کنند، البته مسلم است دو دیدگاه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب که در مجلس می‌خواهد کار کند، باید برای حل مشکلات مردم و کشور با حفظ سلایق سیاسی در پیشبرد امور مجلس با هم تعامل کنند نه تقابل.

نظر شما