شناسهٔ خبر: 125554 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

آیا وزیر کشور سونامی تغییر را در سر می‌پروراند؟

رحمانی فضلی

هفته نامه «نماینده» - ۲۲ اسفندماه سال گذشته بود که «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور در نشست مشترک با استانداران هشدار داد امکان دارد تعدادی از استانداران بعد از برگزاری انتخابات تغییر کنند.

وی در همین راستا گفته بود: «عملکرد حوزه‌های مختلف استانداری‌ها در انتخابات مجلس را از طریق سیستم‌های نظارتی و بازرسی و معاونت‌های سیاسی و امنیتی ارزیابی کرده‌ایم، اگر در این رابطه با عملکرد ضعیف برخی از مدیران در برگزاری انتخابات مجلس مواجه شویم و نیازمند جابه‌جایی و تعویض باشیم حتماً انجام خواهیم داد، در مواردی برخی مدیران نتوانستند خودشان را هماهنگ کنند و در حوزه اجرا با برخی مشکلات مواجه شدیم که باید در این حوزه‌ها بازنگری صورت گیرد.»

اولین تغییر پس از این اظهارات رحمانی‌فضلی، در استانداری خوزستان رقم خورد و «مقتدایی» استاندار این استان که تا چند روز قبل از تغییرش، با قوت سرگرم ایجاد تحولات در رده‌های مدیریتی استان بود یکدفعه تقاضای بازنشستگی کرد!

«مقیمی» معاون سیاسی وزیر کشور در جلسه تودیع و معارفه استاندار خوزستان در حالی علت کنار رفتن مقتدایی از صندلی استانداری را اصرار وی بر بازنشستگی عنوان کرد که تصمیم بر جابه‌جایی بیش از ۲۰ مدیر استانی از سوی مقتدایی و مخالفت وزارت کشور با این امر، دلیل اصلی بازنشستگی ناخواسته و استعفایش عنوان می‌شود.

اما ظاهراً تغییرات استانداران تنها منوط به خوزستان نبوده و شاید به زودی باید منتظر تغییرات دیگری در سایر استان‌ها نیز باشیم؛ هر چند مسئولان وزارت کشور از جمله سخنگوی این وزارتخانه برخی خبرها در خصوص تغییر سایر استانداران همچون استاندار خراسان رضوی ـ که در فضای مجازی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تغییر وی نقل می‌شود ـ را تکذیب می‌کند؛ اما بعید نیست برخی دیگر از استانداران نیز یکدفعه تغییر کنند!

البته وزیر کشور تغییر را تنها در سطح استانداران باقی نگذاشته و اخیراً در داخل این وزارتخانه نیز شاهد تغییراتی بوده‌ایم. رحمانی‌فضلی هفته گذشته معاون امور اقتصادی خود یعنی «فروزان‌مهر» را که در دولت دهم سکان‌دار استاندار خراسان رضوی بود و تغییرش از این سمت چندین ماه به طول انجامید، پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان از معاونت خود برکنار و معاون روابط عمومی‌اش را به جای وی منصوب کرد.

برخی دلیل این برکناری را حضورش به عنوان استاندار در زمان احمدی‌نژاد عنوان می‌کنند اما سخنگوی وزارت کشور گفت که این تغییر هیچ پشت پرده سیاسی نداشته و تنها برای استفاده از ظرفیت بیشتر در راستای گام برداشتن در جهت اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

گفتنی است «محمدحسین فروزان‌مهر»، پیش از این استاندار خراسان رضوی از سال ۹۱ در دولت «محمود احمدی‌نژاد» بوده است. او پس از ۷ ‌ماه تصدی مسئولیت در استانداری خراسان رضوی در دولت یازدهم به وزارت کشور نقل ‌مکان کرد. موج اعتراض گروه‌های سیاسی در خراسان‌رضوی به استاندار سابق‌ موجب شد تا وزیر کشور از این گزینه صرف‌نظر کند. هر چند این اعتراضات موجب نشد تا محمد‌حسین فروزان‌مهر از قطار دولت پیاده شود و به حکم رحمانی‌فضلی به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعة منطقه‌ای وزارت کشور منصوب شد.

بر پایه این گزارش و با توجه به پشت سر گذاشتن دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ارزیابی‌هایی که از عملکرد مدیران استانی و شهرستانی از سوی وزارت کشور به عمل آمده، تغییر سایر استانداران و فرمانداران در ادامه راه دولت تدبیر و امید دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

نظر شما