شناسهٔ خبر: 125548 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دوئل بین «کارگزاران» و «اعتدال و توسعه» به کجا می‌انجامد؟

اعتدال و توسعه با دوئل ایجاد شده بین دو حزب حامی دولت تدبیر و امید باید منتظر چشم‌انداز تشکیلاتی حامیان روحانی برای انتخابات سال ۹۶ ماند. فرجام جدال میان یاران رئیس‌جمهور به کجا می‌انجامد؟ و کدام حزب گوی سبقت را از دیگری می‌رباید؟

هفته نامه «نماینده» - حزب اعتدال و توسعه را می‌توان بخشی از جریان «میانه اصلاحات» در جغرافیای سیاسی دانست چرا که مشی خود را از همان ابتدا، «اعتدال» تعریف کرد و برخی حتی در آن مقطع پیرامون این حزب گفته بودند: «ظهور اعتدال و توسعه نتیجه افراطی‌گری و تندروی جنبش اصلاحات است.»

مهم‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های تشکیل‌دهنده حزب افرادی مانند: «محمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت‌زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی، محمود واعظی و علی جنتی» بودند، در دوره‌ای هم «حمیدرضا حاجی بابایی و کاظم جلالی» با اعتدال و توسعه همکاری کردند اما این همکاری تشکیلاتی به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها استمرار پیدا نکرد و حاجی بابایی به همراه جلالی و قاسمی استعفا و از حزب بیرون آمدند. چهره‌های تأثیرگذار این حزب امروز در دولت حسن روحانی صاحب نفوذ هستند، اغلب آنها بر کرسی وزارت و معاونت تکیه زدند.

محمد قوچانی «روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب» که پس از بازسازی به حزب کارگزاران سازندگی پیوست، در آن مقطع پیرامون «کارگزاران و اعتدال و توسعه» نوشته بود: «کارگزاران بال چپ و اعتدال و توسعه بال راست، هاشمی رفسنجانی است.» اما قبل از انتخابات مجلس دهم خبر اختلاف بین بال چپ و راست هاشمی رفسنجانی در رسانه‌ها منتشر شد.

براساس خبر منتشر شده: «رقابت سیاسی میان حزب کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه از هم اکنون آغاز شده است. دوستان سیاسی که به رقیبان سیاسی بدل گشته‌اند.»

در مرحله دوم انتخابات هم بار دیگر خبر اختلاف دو حزب در رسانه‌ها مخابره شد.

لیست اصلاح‌طلبان موسوم به لیست «امید» در مرحله دوم در حالی کامل شد که حزب اعتدال و توسعه در بیش از ۱۰ حوزه انتخابیه از نامزد‌های دیگری حمایت کرد.

انتخابات مجلس در ۷ اسفند و ۱۰ اردیبهشت ماه برگزار و مجلس دهم، هشتم خردادماه رسماً آغاز به کار کرد. این بار انتخاب رئیس مجلس سوژه اختلاف بین دو حزب حامی دولت را فراهم کرد.

پس از انتخاب «علی لاریجانی» به عنوان «رئیس مجلس دهم»، سخنگوی حزب کارگزاران علیه حزب اعتدال و توسعه موضع‌گیری کرد و گفت: «عدم پیروزی عارف در هیئت رئیسه به دلیل رفتار ۵۰ نماینده‌ای بود که از سوی حزب اعتدال و توسعه معرفی شدند.»

همین اظهارات چهره نزدیک به آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» کافی بود تا مسعود شفیعی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نسبت به مواضع وی (مرعشی) واکنش نشان دهد و خطاب به این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بگويد: «تعداد نمایندگانی که ما به صورت اختصاصی از آنها حمایت کردیم کمتر از آن آماری است که آقای مرعشی ارائه کرده‌اند چراکه نزدیک به ۹۰ درصد لیست با اصلاح‌طلبان مشترک بودیم. ضمن اینکه تعداد کاندیدای ما که به صورت اختصاصی حمایت کردیم به تعداد انگشتان دست بود. بخش اعظم کاندیداهای اعتدال و توسعه در لیست امید قرار داشتند که هماهنگ با فراکسیون امید عمل می‌کنند.»

با دوئل ایجاد شده بین دو حزب حامی دولت تدبیر و امید باید منتظر چشم‌انداز تشکیلاتی حامیان روحانی برای انتخابات سال ۹۶ ماند. فرجام جدال میان یاران رئیس‌جمهور به کجا می‌انجامد؟ و کدام حزب گوی سبقت را از دیگری می‌رباید؟

نظر شما