شناسهٔ خبر: 125544 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی زیرساخت ها و مشکلات موجود در بروجرد پیش از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در گفتگو با نماینده این شهرستان؛

آیا بروجرد می تواند الگوی موفقی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد؟

عباس گودرزی43

شهرستان بروجرد ظرفیت هایی کم نظیر و در برخی اوقات بی نظیر را در خود جای داده است. این خطه مفاخر و شخصیت های برجسته زیادی را تقدیم کشور و جهان اسلام کرده و حتی در آن واحد ۷۰ مجتهد مسلم داشته است. چهره هایی مثل آیت الله بروجردی، علامه شهیدی، شهید محمد بروجردی، اوستا و ... از مفاخر این شهرستان اند لذا مقام معظم رهبری می فرمایند: «بروجرد شهر استعدادهای درخشان است». بیش از ۳۶۰ هزار جمعیت را در خود جای داده و دومین شهر بزرگ استان لرستان محسوب می شود اما متاسفانه در دوره های مختلف و در سالیان گذشته مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است. عباس گودرزی، منتخب مردم بروجرد در مجلس دهم در گفتگو با هفته نامه «نماینده» به تشریح مسائلی در خصوص حوزه انتخابیه خود پرداخته که در ادامه خواهد آمد:

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز در بروجرد ظرفیت های معطل و برزمین مانده زیادی وجود دارد که به فعلیت نرسیده افزود: در حوزه گردشگری پتانسیل زیادی در شهرستان داریم که نیازمند توجه مسئولین در بحث سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق نمونه گردشگری است. مسئولین در این مناطق که ظرفیت جذب سرمایه گذار را دارد سالیان متمادی حتی جاده دسترسی را تعریض نکردند تا سرمایه گذار رغبت کند تا از مناطق دیدن کند.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان بروجرد ابنیه تاریخی فراوانی وجود دارد که در غرب کشور بعنوان قطب گردشگری محسوب می شود. از ۱۰ مسجد تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی لرستان، ۸ مورد در بروجرد می باشد. بزرگترین مسجد تاریخی و قدیمی ترین مسجد جامع غرب کشور در بروجرد واقع شده است. ابنیه تاریخی موجود در این شهرستان موجب شده تا ظرفیت تبدیل بروجرد به قطب گردشگری فراهم شود، لذا مقضی است تا دولت محترم ردیف ویژه ای را بصورت ملی برای مرمت این آثار تاریخی در بروجرد اختصاص دهد.

گودرزی افزود: امروز شاهدیم خانه های تاریخی که حاصل پنجه هنرمند مردم این سرزمین است و حاکی از معماری دقیق و پیچیده گذشتگان ماست، بر اثر نبود اعتبار در حال ریزش و نابودی است. حفظ و نگهداری بسیاری از بناهای تاریخی وظیفه حاکمیتی محسوب می شود که به فراموشی سپرده شده است.

نماینده برودجرد در مجلس دهم با اشاره به بیکاری بعنوان معضل جدی در شهرستان خاطرنشان کرد: خواست اولیه مردم این شهرستان حل مشکل اشتغال است. هجرت جوانان از این شهر به دلیل نبود اشتغال به پدیده ای رایج تبدیل شده است. در حوزه اشتغال نه تنها موقعیت های جدیدی ایجاد نشده بلکه فرصت های قبلی نیز از دست رفته است. کارخانه نساجی بروجرد، کاشی جم، سامان کاشی، ماشین سازی و ... تمامی این کارخانه ها نیمه تعطیل اند، کارگران این واحدها بیکار شده اند.

وی در ادامه به مسئله دیگری اشاره کرد و تشریح کرد: شهرداری بروجرد بیش از ۵ ماه است که حقوق کارمندان خود را پرداخت نکرده است. بیش از ۳۰ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی وجود دارد. لازمست دولت کمک کند تا این عقب افتادگی های شهرستان که سالیان سال تا امروز روی هم تلنبار شده جبران شده و شهرستان فرصتی برای تحرک و پویای پیدا کند. یک شهری موفق شهریست که مدیریت شهری پویا داشته باشد، با این حجم بدهی شهرستان بروجرد نمی تواند عقب افتادگی های گذشته را جبران کند.

گودرزی با اشاره به انتخاب لرستان و بروجرد بعنوان الگویی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: امروز به لطف الهی و تدبیر مقام معظم رهبری و عنایت دولت محترم شهر بروجرد بعنوان الگویی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است. این یک فرصتی است تا رونقی در شهرستان ایجاد شود. تاکید ما این است که اعتبارات به شکلی جذب و هزینه شود تا فرصت های اشتغال بیشتری ایجاد شود و شهرک های صنعتی، کارگاه های کوچک و متوسط بتوانند از رکود خارج شوند و روی پای خود بایستند.

وی گفت: در همین راستا قرار است با تزریق یکسری اعتبارات به صورت قرض الحسنه و سرمایه در گردش و بلاعوض بتوانند کارگاه هایی که تعطیل شده اند احیا شوند و ظرفیت های جدید در شهرستان ایجاد شود تا بلحاظ اقتصادی و رونق اشتغال تحرکی ایجاد شود. با توجه به اینکه پیشرفت توام با عدالت یکی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی است امیدواریم به برکت اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی در بروجرد شاهد این دستاورد باشیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم خاطرنشان کرد: شخص وزیر کشور نسبت به پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در شهرهای تعیین شده از جمله بروجرد متعهد شده و ایشان قول داده تا ماهیانه سرکشی کند و از نزدیک پیشرفت کارها را بررسی و رصد نماید. ما نیز بعنوان نمایندگان مردم در مجمع نمایندگان استان در جلسات آتی که با وزیر کشور خواهیم داشت حتما این مساله را به جد پیگیری خواهیم کرد تا انشاالله سیاست های اقتصاد مقاومتی بصورت پایلوت در لرستان و شهرستان بروجرد عملیاتی شود.

عباس گودرزی در توضیح مشکلات شهرستان تشریح کرد: بروجرد به لحاظ بهداشت و درمان نیز وضعیت نابسامانی دارد. عمر بیمارستان ها و مراکز درمانی منطقه به بیش از ۵۰ سال می رسد. در سالیان گذشته بجز یک مرکز که همت بخش خیریه سلامت بروجرد راه اندازی شده، پیشرفت جدی ای در این حوزه نداشته ایم. به بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی برودجرد بصورت قطره چکانی بودجه تزریق می شود. در منطقه اشترینان بروجرد، با وجود قدمت بالا حتی یک مرکز درمانی ندارد. مردم این ناحیه برای درمان مجبور هستند به بروجرد سفر کنند.

وی با اشاره به حجم بالای نزولات آسمانی در شهرستان گفت: با وجود این شرایط به شدت نیازمند احداث سد هستیم. وعده افتتاح سد آبسرده برودجرد چندین سال است که داده شده درحالی که پس از سالها تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سد گلرود بروجرد یکی از ظرفیت هایی است که می تواند شهرستان را در حوزه کشاورزی و رونق صنعت توریست و جذب گردشگر متحول سازد.

گودرزی در پایان خاطرنشان کرد: تقاضا داریم برای مدیریت آب در شهرستانی که بسیاری از روستاهای آن توسط تانکر آبرسانی می شوند از ظرفیت آب این سد استفاده شود. بطور عمده آب این شهرستان از چاه تامین می شود و این درحالیست که سرچشمه های سد دز در بروجرد قرار دارد. سد گلرود در سالیان گذشته ردیف اعتباری داشته که متاسفانه دولت فعلی و گذشته این سد را از دستور کار خارج کردند درصورتیکه یکی از مطالبات جدی مردم احداث این سد است.

 

 

 

نظر شما